Ostny a oprátky vycházejí z historických událostí, ale jsou knihou beletristickou. Vymýšlel jste si hodně?
Snažím se vymýšlet si minimálně, v každé povídce je reálný základ: pokud se objevují historické postavy, vždy mám ověřeno, že se na místě v daném čase vyskytovaly. Snažím se i pečlivě kontrolovat reálie. Ovšem jestli se v pařížském metru skutečně potkali Franz Kafka a Vladimir Iljič Uljanov, to už se nejspíš nedozvíme.

Je to pro vás jako pro historika únik před fakty? Potřeba nějak si polidštit dějiny?
Nejsem profesionální historik, ale přiznávám rovnou, že únik to není. Jsou to spíše jakési odřezky nebo špony, které spadnou pod stůl při psaní faktografických knih nebo které mě napadnou při bádání. Ale máte pravdu, dějiny je třeba polidšťovat, vracet do nich příběhy obyčejných lidí, které ty velké dějiny v nestřeženém okamžiku chytily pod krkem a přimáčkly ke zdi.

Daří se vám alespoň někdy žít „tady a teď“? To poslední dobou zaznívá snad odevšad… Nebo vám do všeho stále „vyskakují“ děje dávno minulé?
Žít se mi myslím celkem daří, ale je pravda, že kdykoli někam cestuji, vybavuje se mi, co se tam všechno stalo. Krajina je plná příběhů a myslím, že není dobré před nimi zavírat oči.

Krvavé finále, Krvavé léto… Neplánujete najít v dějinách i nějaké optimističtější poselství?
Přiznávám, že neplánuji. Vzhledem k tomu, že se věnuji primárně období 1938 až 1953, nečeká mě nejspíš v bádání nic veselého. Ale optimistické poselství tam je. Hrdinství všech těch, kteří se postavili zlu, je pro mě nesmírně dobrou zprávou.

Ve kterém období minulého století, na kterém místě a jako kdo byste chtěl žít?
To je nesmírně těžká otázka, i proto, že většina lidí, kterých si vážím, skončila na popravišti nebo v exilu. Jan Kubiš zahynul, Štěpána Gavendu popravili, Josefa Brykse utýrali, Oldřicha Frolíka popravili… Pokud bych si musel nutně vybrat, tak asi raději z jiných končin. Velmi mi například imponuje postava Davida Ben Guriona.

Proč jste se — jako šéf nakladatelství Academia — rozhodl vydat svoji další knihu krátkých historických povídek jinde?
Protože Academia vydává primárně vědeckou a populárně naučnou produkci a také proto, že Host je na českou beletrii nejlepší. Snad mu neudělám ostudu.