Příběh
V napínavém thrilleru Dívka v pavoučí síti se nyní fanoušci seznámí se zcela novým dobrodružstvím Lisbeth Salanderové, ve které se tato asociální hrdinka pouští do zatím nejnebezpečnějšího a nejosobnějšího souboje vůbec.
Když ji vědec pověří úkolem ukrást jeho vlastní výzkum Američanům, který jí posléze tajemní útočníci znovu odcizí, podpálí jí byt a ji samotnou zanechají napospas osudu, se Lisbeth znovu ocitá v temné a násilné síti intrik. Společně se svým starým přítelem, novinářem Mikaelem Blomkvistem, který je jejím nepříliš ochotným spojencem, se Lisbeth vydává na nebezpečnou pouť, aby odhalila útočníky, ochránila vědcova malého syna a získala zpět to, co jí bylo odcizeno. Jak se kolem ní celá síť začíná stahovat, je vtahována stále hlouběji zpátky do temnoty své tajemné minulosti.
O filmu
„Svět je připravený na bojovnici se zločinem, jakou je Lisbeth Salanderová,“ prohlašuje producentka Amy Pascalová. „Je hrdinkou týraných a zranitelných a se zločinci bojuje svým vlastním stylem. Neexistuje nikdo, ke komu by se dala přirovnat. Nastala ta pravá chvíle pro uvedení tohoto filmu a máme před sebou ještě mnoho příběhů, které můžeme vyprávět.“
Pro režiséra Fede Alvareze byla možnost využít své schopnosti práce s intenzivním napětím a působivou dynamikou postav v rámci příběhu prostoupeném dramatem, napětím a akcí naprosto dokonalou volbou. Uvědomil si, že snímek Dívka v pavoučí síti musí být specifickou kombinací syrového i emocionálního. „Tím nejpodstatnějším, co pro mě tenhle příběh charakterizuje, je to, že se ani v nejmenším nepodobá ničemu jinému, a to je pro mě jednou z hlavních věcí, které vyhledávám, když si vybírám další projekt, na kterém se budu podílet,“ říká režisér. „A tenhle v sobě měl cosi specifického, co mi umožnilo natočit film, o kterém jsem si byl jistý, že se nebude podobat žádnému jinému. Jde o zvláštní kombinaci akčního filmu, působivého charakterního dramatu a severského noir thrilleru. Ty všechny prvky se specifickým způsobem kombinují a dávají vzniknout něčemu velmi, velmi odlišnému.“
Na vrcholku seznamu oněch specifických prvků se pochopitelně dle Alvareze ocitla Lisbeth Salanderová, která se vůbec poprvé v rámci příběhu ze série Milénium ocitá v úloze ústřední protagonistky celého příběhu, a není pouze jednou z vedlejších postav. „Lisbeth je důvodem, proč jsem se tento film rozhodl natočit,“ říká Alvarez. „Její úloha je v dnešní době velice relevantní, neboť představuje ženu, která se rozhodla říci, že všechno má své hranice.“
Tetovaná kybernetická bojovnice Lisbeth Salanderová je rolí, která na stránkách scénáře působí jako splněný sen každého herce: nevypočítavá, nadaná, drsná, tajemná a nekonvenční v každém možném smyslu těchto slov, a přesto motivována jasně daným smyslem pro dobro a zlo. Konat zlo znamená probudit v ní její touhu po spravedlnosti, zejména pokud se pachatel zaměřuje na zranitelné oběti. A protože je Lisbeth ztělesněním moderního superhrdiny, najít tu pravou herečku, která by ji dokázala ztvárnit, bylo pro tvůrčí tým velice náročné – v ničem se to nelišilo od hledání dalšího Jamese Bonda nebo Supermana.
„Tohle je příběh Lisbeth Salanderové, který jsme na plátnech ještě neviděli, a Claire Foyová pojala svou postavu zcela novým způsobem,“ míní producentka Elizabeth Cantillonová. „Claire se odvážně chopila proměny svého zevnějšku, ale Lisbeth Salanderovou se naplno stává až díky své proměně vnitřní – stane se silnou hrdinkou, která své slabiny skrývá.“
Foyová již byla fanynkou série Milénium a postavy Lisbeth. „Ty knížky jsem zbožňovala,“ přiznává. „Četla jsem je asi před dvanácti lety. Tehdy mi bylo kolem dvaceti a četla jsem o dívce, které bylo taktéž kolem dvaceti. Přišlo mi, že se jedná o velice poučný příběh, a konkrétně o příběh, jenž se soustředí na ženu, a že ona je současně jednou z nejzajímavějších postav, kterou by stálo za to v daném příběhu sledovat.“
Příběh snímku se přímo zabývá tou částí Lisbethiny osobnosti, která byla natolik ovlivněna traumaty v její minulosti, že je pro ni nyní problém navazovat přátelství, ale současně v ní vyvolává nutkání pustit se do něčeho, díky čemuž bude schopna naplno předvést své schopnosti bojovnice se zlem a ochránkyně ukřivděných. „V podstatě se tu jedná o to, že se tu setkávají dvě části Lisbethina života a velkolepě hrozivým způsobem kolidují,“ míní Foyová. „Ta její část, která touží po spravedlivé společnosti a nápravě křivd a také po spontánnosti, a po braní zákona do vlastních rukou, tu fascinujícím způsobem koliduje s její nevyřešenou minulostí s její sestrou a láskou, kterou ke své sestře cítí a kterou popírá a nikdy si ji už nechce připomínat. Takže jde v podstatě o to, že utíká před svou minulostí, ale v zásadě také o to, že ji její minulost beztak dostihne.“
Co se obsazení ostatních postav týkalo – ať už se jednalo o postavy známé z předchozích filmů a knih či postavy, které se v sérii Milénium teprve představovaly – snažil se Alvarez o přístup, v rámci kterého zvažoval nejen to, kdo se pro danou roli bude hodit nejlépe, ale také zohledňoval evropský původ celého příběhu. „Mým hlavním cílem bylo pokusit se najít pro dané role ty opravdu nejlepší herce, jaké bylo v mých silách objevit, bez ohledu na to, který z nich je slavnější. A kromě toho jsem toužil po tom, aby vše bylo realistické, což znamenalo, že pokud jsme se snažili obsadit herce pro role postav z různých částí Evropy, pak bylo na místě pokusit se najít herce, který z dané části Evropy skutečně pocházel. Bylo velice lákavé představit divákům Mikaela Blomkvista, který je skutečně Švéd!“
Zmíněným Švédem je Sverrir Gudnason, který se před nedávnem divákům představil v přelomové roli švédské tenisové legendy Bjorna Borga ve filmu Borg/McEnroe, a nyní byl pověřen úkolem ztvárnit neohroženého novináře Mikaela Blomkvista z příběhů Stiega Larssona, sympatického přítele a nedobrovolného spojence Lisbeth Salanderové. Podle Gudnasona se Blomkvist podobá Salanderové tím, že se snaží napravovat křivdy, a v rámci světa oněch příběhů je „pravděpodobně také jedním z mála lidí, kterým Lisbeth důvěřuje. Samozřejmě se od sebe velice liší. Ale sdílejí stejné morální zásady. Touží také po spravedlnosti.“
V kinech od 8. listopadu 2018.