Liou Cch’-sin je v Číně sku­teč­nou hvězdou, účast­ní se tele­viz­ních dis­ku­sí a vyja­dřu­je se k pro­blé­mům futu­ro­lo­gic­kým i pal­či­vě aktu­ál­ním, jako jsou otáz­ky spo­le­čen­ské nebo tech­no­lo­gic­ké. Prá­vě díky tomu, že ve svých kni­hách doká­zal vystih­nout rea­li­tu sou­čas­né­ho svě­ta, kte­rý ský­tá jak neu­vě­ři­tel­né pří­le­ži­tos­ti, tak i hroz­by, jež zatím ani nemu­sí­me vidět, se Cch’-sin stal mluv­čím i kri­ti­kem dneš­ní roz­ví­je­jí­cí se Číny (a nejen té).

Ale jeho kni­hy by neby­ly kul­tem v pra­vém smys­lu slo­va, kdy­by se mánie kolem tri­lo­gie zasta­vi­la v tom­to oka­mži­ku. Fanouš­ci Pro­blé­mu tří těles pří­běh dále roz­ví­je­jí. Nejde však jen o kla­sic­ké psa­ní fan ficti­on, na kte­ré jsme si už zvyk­li. Nová doba při­ná­ší nové mož­nos­ti. Lidé tak zača­li vyu­ží­vat nej­vět­ší čín­skou soci­ál­ní síť Sina Wei­bo, na níž vznik­lo množ­ství účtů, kte­ré se věnu­jí posta­vám z knih a při­ná­še­jí dal­ší roz­ší­ře­ní uni­ver­za tri­lo­gie. Někte­ré jsou psá­ny vel­mi věro­hod­ně a suges­tiv­ně, a jis­tá sku­pi­na fanouš­ků dokon­ce věří, že nejde o fik­ci a že napří­klad orga­ni­za­ce PTO je skutečná.

Ale nemu­sí­me zachá­zet až do tako­vých kon­spi­ra­cí. Fanouš­kov­ské nad­še­ní doka­zu­je i to, že vznik­lo něko­lik soun­d­trac­ků k celé tri­lo­gii nebo ani­ma­cí v Minecraf­tu. Dá se však čekat, že nej­vět­ší vlnu zájmu vyvo­lá fil­mo­vá adap­ta­ce, kte­rou na konec roku 2017 při­pra­vu­je čín­ský reži­sér Fan­fan Zhang.

Zbý­vá si jen polo­žit otáz­ku, zda může Pro­blém tří těles a jeho dvě pokra­čo­vá­ní vzbu­dit podob­nou ode­zvu i mimo Asii. Jak doka­zu­je pře­klad do více než tři­ce­ti svě­to­vých jazy­ků, cena Hugo (2015) a dal­ší nomi­na­ce (2017), není k tomu daleko.