Prá­vě vám vychá­zí povíd­ko­vá kni­ha Bílá zví­řa­ta jsou vel­mi čas­to hlu­chá. O čem je? 
O vnitř­ní hlu­cho­tě, kte­rá způ­so­bu­je nerov­no­váhu, o nesvo­bo­dě, fix­ních ide­ách, chy­bě­jí­cí sebe­lás­ce, o stra­chu, ští­ti­vos­ti, o vinách a tres­tech — mož­ná jsou to veskr­ze erbe­nov­ské pří­běhy, ale urči­tě ne bez humoru. 

Ten název kaž­dé­ho hned upou­tá. Ale jak to, že jsou bílá zví­řa­ta vel­mi čas­to hluchá? 
Ten název pro­ne­sl můj švagr Petr v době, kdy jsem měla napsa­né mož­ná tak tři čty­ři povíd­ky, ale hned jsem vědě­la, že tohle je název té ústřed­ní, pro­to­že nejen odrá­ží téma něja­ké ano­má­lie, vychý­le­nos­ti, hnu­tos­ti, jak by řekl Milan Uhde, ale i to, co mě na lite­ra­tu­ře a vlast­ním psa­ní zají­má — hle­dá­ní podiv­ných, neče­ka­ných sou­vis­los­tí. U zví­řat hlu­cho­tu způ­so­bu­je poško­ze­ní drob­ných řasi­nek, kte­ré pře­vá­dě­jí vlně­ní vzdu­chu na elek­tric­ké impul­zy. Toto poško­ze­ní vzni­ká násled­kem dege­ne­ra­ce cév, jimiž jsou řasin­ky vyži­vo­vá­ny. A pro­to­že buň­ky těch­to cév vzni­ka­jí ze stej­né­ho zákla­du jako buň­ky pro­du­ku­jí­cí pig­ment (mela­no­cy­ty), je logic­ké, že jejich poško­ze­ní vede jak ke ztrá­tě slu­chu, tak k absen­ci pig­men­tu. U lidí nao­pak neschop­nost buněk pro­du­ko­vat pig­ment způ­so­bu­je pro­blémy se zra­kem, svět­lo­pla­chost, šilha­vost, neost­ré vidě­ní a podob­ně. V mých povíd­kách ale lidé trpí spí­še vnitř­ním albinismem.

Je to základ­ní meta­fo­ra pro hrdi­ny vaší kni­hy? Jsou to vzác­ní albí­ni náchyl­ní k poru­chám vše­ho druhu? 
Nevím, jest­li jsou vzác­ní. Spo­tře­ba anti­de­pre­siv vzrůs­tá… Lidé si vytvá­ře­jí tako­vé vzta­hy a pro­stře­dí k živo­tu, ve kte­rých nepři­zna­ně strá­da­jí, kte­ré je ničí. Nacpá­va­jí se do forem, jež jim při­škr­cu­jí krev­ní oběh, jsou ble­dí, vycmrnd­lí, neu­mě­jí dýchat, bojí se tero­ris­tů a váleč­ných uprch­lí­ků, ale nebo­jí se sami sebe a své vlast­ní nevší­ma­vos­ti. Moje posta­vy jsou hod­ně labil­ní a taky hod­ně směš­né. Pořád se k něče­mu při­zná­va­jí, i když to po nich nikdo nechce. Bílá zví­řa­ta základ­ní meta­fo­rou kni­hy urči­tě jsou. Když pře­mýš­lím o lidech, pomá­hám si ana­lo­gi­e­mi ze svě­ta zví­řat — v prvo­ti­ně Níce­ní to byly obě­ta­vé kaj­ky (pozor, neplést s raj­ka­mi!), tady jsou to bílá zví­řa­ta nej­růz­něj­ší­ho druhu. 

Debu­to­va­la jste nove­lou Níce­ní. Co jste těch pět let, kte­ré od ní Bílá zví­řa­ta dělí, vlast­ně dělala? 
To je pří­pad­ný dotaz. Nic vel­ké­ho. Pořád jsem poslou­cha­la něja­ké mlu­ve­ní a nej­růz­něj­ší pří­běhy. Pra­co­va­la jsem v roz­hla­se, což bylo povzná­še­jí­cí, pro­to­že jsem natá­če­la se skvě­lý­mi lid­mi, kte­ří lite­ra­tu­ru oprav­du tvo­ří, ale mám tako­vý hloupý zvyk vše­mu se pří­liš oddá­vat a při­ná­šet tomu ne-smy­sl­né obě­ti, tak­že rych­le vyho­řím. Baví mě to jenom teh­dy, když je to vyvzdo­ro­va­né a když mě to vyčer­pá­vá. Nesná­ším ruti­nu. To je něco, co dost kom­pli­ku­je prak­tic­ký život. Krát­ce jsem pra­co­va­la v pro­jek­tu Pra­ha měs­to lite­ra­tu­ry Měst­ské knihov­ny v Pra­ze, kde jsem si uvě­do­mi­la, co se pova­žu­je za oprav­du důle­ži­té a co čas­to sta­čí: loa­ja­li­ta k zaměst­na­va­te­li a nad­ří­ze­ným. Teď zkou­ším ledasco na vol­né noze, povět­ši­nou redakč­ní prá­ci s tex­ty a sem tam tahám ze sta­rých lidí pro Paměť náro­da vzpo­mín­ky na vál­ku a komu­nis­mus, což mi z mých vol­no­nož­ných akti­vit pořád při­jde nej­smys­lu­pl­něj­ší. Ješ­tě jsem nepři­šla na to, jak něco vydě­lat a při­tom kon­cen­t­ro­va­ně psát. Nových tex­tů jsem nača­la hod­ně. Dokon­čit se mi ale poda­ři­lo tak dvě povíd­ky roč­ně. Za to, že je na svě­tě tato kníž­ka poví­dek, vdě­čím své­mu muži, kte­rý se mnou kaž­dý text důsled­ně pro­bí­ral, a spi­so­va­te­li a redak­to­ru Janu Něm­co­vi, kte­rý mě k té kníž­ce dva roky vlíd­ně a jem­ně popostrkoval. 

Je sama Iva­na Myš­ko­vá tako­vé bílé zvíře? 
Ano, mys­lím, že jsem hod­ně naru­še­ná. Uma­nu­tě vězím ve svých oba­vách a kon­struk­cích, jsem taky nahluch­lá, jen jsem mož­ná vůči růz­ným varo­vá­ním pozor­něj­ší než ty moje vcel­ku nezá­keř­né posta­vy. Kaž­dé jsem daro­va­la do vín­ku hrst svých bílých chlupů.