Peter May (1951) se narodil v Glasgow. V současnosti žije ve Francii. Původně se živil jako novinář a je jedním z nejúspěšnějších a nejplodnějších televizních scenáristů. Celosvětové renomé mu přinesla série detektivních románů Trilogie z ostrova Lewis odehrávající se v Mayově rodném Skotsku – Skála, Muž z ostrova Lewis a Šachové figurky.

Nejaktuálnější informace

Všechny tři díly série se během posledních týdnů drží v top dvacítce Amazonu Kindle UK Mystery and Thriller list, první díl Skála se do top žebříčku vrátil v listopadu téměř po dvou letech od vydání.

Trilogie z ostrova Lewis byla v britském deníku The Independent nazvána „jednou z nejlepších kriminálních sérií posledních let“.

Recenzentka New York Times Marilyn Stasio prohlásila: „Peter May je spisovatel, za nímž bych šla až na konec světa.“

V recenzi Publishers Weekly nazvali knihu „úchvatným prvním dílem trilogie“.

Stejně pochvalně se vyjádřili i v Library Journal, když román popsali jako „fascinující“, „dechberoucí“, „neuvěřitelný“, a jmenovali Skálu jednou z nejlepších knih roku 2012 v USA.

Mezi nejlepší knihy roku 2012 Skálu zařadil i January Magazine.

Seznam ocenění, které román Skála získal

  • CEZAM PRIX LITTÉRAIRE 2011 – jedna z celosvětově nejvýznamnějších čtenářských cen
  • PRIX DES LECTEURS LE HAVRE 2010 – cena čtenářů na festivalu kriminálních románů
  • PRIX INTER LYCÉES PROFESSIONELS 2011 (Nantes)
  • PRIX POLAR INTERNATIONAL 2010 (Cognac) – užší nominace
  • PRIX DES LECTEURS 2010 (VILLENEUVE LEZ AVIGNON, Festival du Pola) – užší nominace

Peter May shrnuje na svém blogu události roku 2011: Byl to rok, jaký byl (publikováno 8. 1. 2012)

Byl to pekelný rok!

Většina z vás, kdo sledujete můj blog, budete vědět něco o historii vydávání Skály – jak byla odmítnuta všemi předními vydavatelskými domy v Británii, než po ní skočil můj francouzský nakladatel, Le Rouergue. Prodal pak knihu po celé Evropě a vyjednal na celou trilogii kontrakt s londýnským vydavatelským domem Quercus – britským nakladatelem roku 2011.

Skála tak v únoru 2011 konečně v Británii vyšla a dostala se rovnou do top dvacítky vázaných knih na šestnácté místo.

Mezitím francouzský překlad knihy vyhrál ve Francii čtenářskou cenu na prestižním festivalu kriminálních románů v Le Havre a k mému potěšení se kniha dostala do užší nominace na největší čtenářskou cenu na světě – Prix Cezam. Nominované knihy jsou vybírány z celé Evropy, čte je a hlasuje pro ně více než 3 500 čtenářů v porotách po celé Francii.

Nominací jsem se zavázal k cestování po celé zemi, abych mohl s těmito skupinami porotců mluvit jak o knize, tak o psaní celkově – a zároveň jsem v tu dobu psal třetí knihu série (jež byla nazvána Trilogií z ostrova Lewis a v níž je Skála prvním dílem). V hotelových pokojích a vlacích jsem strávil nespočet hodin ťukáním do počítače, projížděje křížem krážem celou Francii – z Bretaně do Paříže, z Lyonu do Nantes.

(…)

Když jsem se pak znovu vrátil do Francie, zjistil jsem, že Skála byla vybrána mezi osm knih do Podzimního knižního klubu Richarda & Judy, který je nyní sponzorován WH Smith, největším knihkupcem v Británii s více než tisíci prodejnami.

A tak jsem se na konci srpna vypravil do Londýna natočit s Richardem a Judy rozhovor; ve stejné době bylo na trh uvedeno brožované vydání Skály a zveřejnil se seznam připravovaných podzimních titulů.

Kniha se ihned objevila v desítce nejprodávanějších titulů. Celkově pak byla téměř tři měsíce v top třicítce a prodalo se jí více než 100 000 výtisků. A protože byla kniha zvolena nejprodávanějším titulem podzimního výběru R&J, získala navíc samostatné prodloužené vystavení ve všech knihkupectvích WH Smith i po Vánocích a stále byla prodávána jako žhavé zboží.

Jako by tohle všechno nebylo dost, v září jsem zjistil, že jsem vyhrál Prix Cezam! Nejen celostátní cenu, ale dohromady také 21 z celkových 26 oblastních cen. To mě zavazovalo k účasti na předávání ceny ve Štrasburku v polovině října, po dvouměsíčním turné po Francii, na němž jsem sbíral oblastní ceny.

A potom přišla zpráva, která překonala všechny předchozí. Práva na Trilogii z ostrova Lewis koupil Silver Oak, jeden z největších vydavatelských domů v Americe. Skálu vydali v září s počátečním nákladem více než 50 tisíc výtisků vázaného vydání.

A zatímco jsem psal tento článek, byl vydán druhý díl trilogie Muž z ostrova Lewis (The Lewis Man). V nakladatelství Quercus mi řekli, že už předprodej zaručuje knize status bestselleru, a pokud budou první recenze stát za to, vypadá to, že Muž z ostrova Lewis ještě překoná úspěch svého předchůdce.

Quercus nechal na podporu prodeje vytvořit knižní trailer, a to od proslulých producentů hudebních klipů, The Forest of Black – abych byl upřímný, podle mě to je jeden z nejlepších knižních trailerů, které jsem kdy viděl.

A i když jsem pak zpomalil tempo, dozvěděl jsem se, že Muž z ostrova Lewis (který mezitím už vyšel i ve Francii) byl nominován na literární cenu čtenářů francouzského deníku Le Télégramme. A všechno začalo nanovo!

(...)

zdroj — webové stránky autora

Na opuštěném místě

recenze Marilyn Stasiové, New York Times, listopad 2012

Peter May je spisovatel, za nímž bych šla až na konec světa – tedy tam, kam nás on sám vede ve své Skále, prvním románu očekávané trilogie o detektivu Finu Macleodovi z edinburské policie. Děj se odehrává v prostředí větrného ostrova Lewis, nejsevernějšího z ostrovů Vnější Hebridy, „zadumané krajiny, která se se slunečními paprsky nečekaně mění“. Vzhledem k mizernému počasí, stagnující ekonomice, bujícímu alkoholismu a vysokému počtu sebevražd si opravdu není proč tento kraj idealizovat, je to „zatraceně zpustlé místo“, které si zaslouží respekt, dokonce i úctu.

Macleod si myslel, že z ostrova utekl nadobro, ale nyní je poslán do rodné vesnice Crobost, aby vyšetřil hrůznou vraždu, která se podobá jinému případu z Edinburghu. Zvuk gaelštiny, vůně hořící rašeliny a pohled na staré přátele jsou dost na to, aby rozdmýchaly vzpomínky: „Připadal si jako duch, který obchází svou vlastní minulostí a straší v ulicích dětských dní.“ Macleod tak propadá vzpomínkám na všechno a všechny, o čem si myslel, že nechal dávno za sebou, bezpečně mrtvé a pohřbené.

May vypracoval rámec tohoto spletitého příběhu obratným přizpůsobením stylu vnímavosti vypravěče. Cítíme melancholický tón kapitol, v nichž se vracíme do Macleodova osamělého dětství: smrt rodičů, která z něj v raném věku udělala sirotka; dívku, již miloval od prvního školního dne, získal jeho nejlepší kamarád; spolužáci, kteří ho šikanovali, mu udělali ze života peklo; temné, ale přece radostné okouzlení z ostrova a moře. Ale nejpodivnější příhodou z minulosti, která mohla skončit pouze tragédií, byl každoroční lov terejů, masové zabíjení mořských ptáků na opuštěném ostrůvku An Sgeir, kde ptáci hnízdí. Místní obyvatelé vnímají vraždění jako rituál zasvěcení, primitivní obřad, po kterém se z chlapců stávají muži.

V kapitolách ze současnosti, v nichž Macleod vyšetřuje hrůznou vraždu místního rváče, tón vyprávění zhrubne. Macleodovy rozsáhlé výslechy nabízejí nezbytný průřez podivínskými obyvateli ostrova a nutí rodáky čelit tvrdé pravdě. „Znám tyhle lidi,“ přiznává Macleod. „Jsem jedním z nich.“ Jeho vyšetřování pak vygraduje ve zlověstné zjištění, které ho v ničivé bouři přivede na útesy An Sgeir ke strhující konfrontaci s vrahem.

Nakladatelství Host plánuje pozvání autora u příležitosti vydání českého překladu druhého dílu trilogie na jaře 2014.

Anotace knihy, profil autor, obálka ke stažení a ukázka k prolistování zde.