Román Kate­ři­ny Tuč­ko­vé Žít­kov­ské bohy­ně pat­ří od své­ho prv­ní­ho vydá­ní v roce 2012 k nej­pro­dá­va­něj­ším titu­lům na čes­kém kniž­ním trhu. Kni­ha zís­ka­la čty­ři oce­ně­ní (Cena Jose­fa Škvo­rec­ké­ho, Čes­ký best­seller, Mag­ne­sia Lite­ra – Kosmas cena čte­ná­řů a Cena čte­ná­řů Čes­ké kni­hy). Jen v Čes­ké repub­li­ce se pro­da­lo kolem 120 000 výtis­ků, ale kni­ha vyšla i ve dva­nác­ti dal­ších jazy­cích, dal­ší tři cizo­ja­zyč­ná vydá­ní se při­pra­vu­jí. Audi­ok­ni­ha Žít­kov­ské bohy­ně pat­ří k nej­pro­dá­va­něj­ším titu­lům vyda­va­tel­ství One­Hot­Book, diva­del­ní adap­ta­ce, uvá­dě­ná od břez­na 2014 Měst­ským diva­dlem Zlín, se sta­la hitem sezó­ny. Na sobo­tu 20. květ­na 2017 se při­pra­vu­je pre­mi­é­ra dal­ší diva­del­ní adap­ta­ce toho­to romá­nu, ten­to­krát v Měst­ském diva­dle v Brně. 

Více o této insce­na­ci nalez­ne­te níže, oso­by a obsa­ze­ní pak na strán­kách diva­dla zde.

Žít­kov­ské bohy­ně (krev je krev)
Dra­ma o ženách, kte­ré bohovaly

Ano­ta­ce inscenace:
Když v roce 2012 vyšel román Žít­kov­ské bohy­ně od brněn­ské rodač­ky Kate­ři­ny Tuč­ko­vé, byla to kniž­ní sen­za­ce roku. Magic­ký pří­běh, kte­rý je dílem fik­ce a dílem vychá­zí ze sku­teč­ných udá­los­tí, se ode­hrá­vá na Morav­ských Kopa­ni­cích v obci Žít­ko­vá. Str­hu­jí­cím způ­so­bem pojed­ná­vá o osu­du žen jed­no­ho rodu, kte­rý sahá až do 17. sto­le­tí k pro­ce­sům s čaro­děj­ni­ce­mi a kon­čí v sou­čas­nos­ti. Tyto tajem­né ženy byly nada­né nad­při­ro­ze­ný­mi schop­nost­mi. Umě­ly léčit, zaří­ká­vat, věš­tit, při­ča­ro­vat lás­ku, ale i uřknout, což jim v kaž­dé době při­ná­še­lo mno­hé stras­ti, a zvlášť pak ve dva­cá­tém sto­le­tí v časech totality.
Hlav­ní posta­vou romá­nu i dra­ma­ti­za­ce je Dora Ideso­vá, posled­ní žen­ský výho­nek rodu žít­kov­ských bohy­ní. Jejich umě­ní se však nena­u­či­la. Vystu­do­va­la etno­gra­fii a roz­hod­la se o nich napsat vědec­kou stu­dii. Při pát­rá­ní po svých před­cích odha­lu­je neu­vě­ři­tel­né osu­dy a sou­vis­los­ti a přes ně obje­vu­je neje­nom stá­le stej­né mode­ly lid­ských povah a jed­ná­ní, ale i sebe samu. Roz­plé­ta­jíc údě­ly žít­kov­ských žen poma­lu zjiš­ťu­je, že i ona je sou­čás­tí tajem­né tra­di­ce, tře­ba­že se bohy­ní nestala. 

Autor: Kate­ři­na Tuč­ko­vá, Dodo Gombár
Režie: Dodo Gombár
Asi­s­tent režie: Anna Marie Formánková
Kos­týmy: Eva Jiřikovská
Dra­ma­turg: Mar­ti­na Kinská
Scé­na: Eva Jiřikovská
Hud­ba: David Rotter