„Na roz­díl od oblí­be­né tri­lo­gie se ten­to­krát jed­ná o samo­stat­ný počin, nicmé­ně atmo­sfé­ra je hod­ně podob­ná. Pří­běh se opět ode­hrá­vá ve dvou časo­vých rovi­nách a vra­cí­me se též do Skot­ska, přes­to­že linie vyšet­řo­vá­ní vraž­dy je situ­o­vá­na na kanad­ský ost­rov. Také pro­to jsme se roz­hod­li čet­bu zno­vu nabíd­nout Jiří­mu Dvo­řá­ko­vi, jehož hlas je v audiu neod­mys­li­tel­ně spja­tý s auto­ro­vý­mi ‘skot­ský­mi’ titu­ly,“ uve­dl Mar­tin Pilař, ředi­tel vyda­va­tel­ství OneHotBook.

dél­ka: 15 hod. 28 min.
vydá­vá: OneHotBook

Ukáz­ku z audi­ok­ni­hy si může­te poslech­nout zde.

Detek­tiv Sim Mac­ken­zie má osob­ní život v tros­kách a trpí nespa­vos­tí. Dou­fá, že zařa­ze­ní do týmu, kte­rý má vyře­šit vraž­du v ang­lic­ky mlu­ví­cí komu­ni­tě na malém ost­ro­vě při pobře­ží Kana­dy, mu pomů­že zapo­me­nout. Mís­to toho upa­dá do živých snů o udá­los­tech ve Skot­sku v 19. sto­le­tí, kte­ré se mu pro­lí­na­jí s aktu­ál­ním vyšet­řo­vá­ním. Jak by moh­lo někdej­ší bez­prá­ví sou­vi­set s čer­s­tvým zlo­či­nem a jeho hlav­ní pode­zře­lou, kte­rá je Simo­vi až zne­po­ko­ji­vě povědomá?

Audi­ok­niž­ní novin­ku se skot­ský­mi koře­ny čte opět herec Jiří Dvo­řák, „hlas“ tri­lo­gie Lewis.

„Na Ost­rov Ent­ry jsem byl poté, co jsem do audia nače­tl tri­lo­gii Lewis, sám doce­la zvě­da­vý. Tak­že jsem si román pře­če­tl ješ­tě před tím, než jsem byl oslo­ven, zda bych se rov­něž neu­jal jeho čet­by. Pete­ra Maye mám rád a mám pocit, že mu rozu­mím,“ uve­dl inter­pret. A dodal: „Je mi blíz­ký zejmé­na sty­lem vyprá­vě­ní a způ­so­bem, jakým vede pří­běh. Líbí se mi, jak mísí sou­čas­nost s tím, co se udá­lo tře­ba před dvě­ma sty či sto pade­sá­ti lety. Jeho pró­za je plná neče­ka­ných momen­tů, kdy pokaž­dé ‘pře­sko­čí’ někam jinam, což je vzru­šu­jí­cí a dodá­vá to čet­bě na dra­ma­tič­nos­ti. Navíc ten pří­běh je vždyc­ky veli­ce sil­ný. Ten­to­krát se autor vrá­til hlou­bě­ji do minu­los­ti a zpra­co­val také ostud­nou kapi­to­lu z brit­ské his­to­rie. „Jak stár­nu a uply­nu­lé udá­los­ti zau­jí­ma­jí v mém živo­tě čím dál vět­ší pro­stor, víc se ohlí­žím zpět. Při­pa­dá mi zají­ma­věj­ší roz­ví­jet cha­rak­te­ry postav, kte­ré jsou si vědo­my, odkud pochá­ze­jí a kte­ré minu­lost nějak for­mo­va­la. V romá­nu Ost­rov Ent­ry jsem se sna­žil zajít ješ­tě dál a uká­zat, jak naši budouc­nost utvá­ří už naši před­ko­vé. Zabý­vám se v něm ‘Vyklí­ze­ním Vyso­či­ny’ v 18. – 19. sto­le­tí, o němž pojed­ná­vá spous­ta odbor­né lite­ra­tu­ry, ale pokud vím, tak jsem prv­ní, kdo jej zpra­co­val belet­ris­tic­ky. Rád vyzve­dá­vám na svět­lo zále­ži­tos­ti, kte­ré zůstá­va­ly skry­té ve stí­nu,“ pro­hlá­sil o téma­tu sám spi­so­va­tel Peter May, jehož kni­ha zís­ka­la mimo jiné cenu Detek­tiv­ka roku 2014 na fes­ti­va­lu Blo­o­dy Scotland.

Nahráv­ku v režii Jit­ky Šká­pí­ko­vé dopro­vá­zí původ­ní hud­ba, jíž pro­stu­pu­je sil­ná ústřed­ní kla­vír­ní melo­die, někdy pod­kres­le­ná éte­ric­kým ambi­ent­ním dopro­vo­dem či jaz­zo­vou ryt­mi­kou, jin­dy ji dokres­lu­je obna­že­ná, stro­há a mra­zi­vě melan­cho­lic­ká lin­ka, kte­rá šle­há do obli­če­je jako větrem uná­še­ný roz­bou­ře­ný příboj…

Audi­ok­ni­ha vychá­zí jako mp3 ke sta­že­ní pro­střed­nic­tvím digi­tál­ních dis­tri­bucí za 299 Kč i jako 2CD mp3 za 329 Kč. Pou­ze na por­tá­lu Audi­o­lib­rix však mohou čle­no­vé před­pla­ti­tel­ské­ho klu­bu kou­pit audi­ok­ni­hu jen za 199 Kč.

Peter May (nar. 1951)
Pochá­zí z Glas­gow, ale nyní žije ve Fran­cii. Původ­ně se pra­co­val jako novi­nář a byl úspěš­ným tele­viz­ním scé­náris­tou, v sou­čas­né době se věnu­je psa­ní. Celo­svě­to­vé reno­mé zís­kal šes­ti­díl­nou sérií čín­ských thrille­rů, kte­rá u nás zača­la vychá­zet roku 2015 a její prv­ní díl Pán ohně již zís­kal audi­ok­niž­ní podo­bu. Ve zvu­ko­vé i tiš­tě­né ver­zi je dostup­ná také tri­lo­gie Lewis, zahr­nu­jí­cí romá­ny Ská­la (Host, 2013), Muž z ost­ro­va Lewis (Host, 2014) a Šacho­vé figur­ky (Host, 2014); stej­ně jako titul Výji­meč­ní lidé (Host, 2015), prv­ní díl řady Akta Enzo. Obli­bu si v zahra­ni­čí zís­ka­ly i spi­so­va­te­lo­vy nej­no­věj­ší samo­stat­né romá­ny jako Ost­rov Ent­ry (Host, 2015) nebo Útěk (Host, 2016). Více na www​.peter​may​.info

Jiří Dvo­řák (nar. 1967)
Naro­dil se v Brně, kde také vystu­do­val herec­tví na JAMU a vzá­pě­tí zís­kal angaž­má v Měst­ském diva­dle. Účin­ko­val rov­něž v Seve­ro­mo­rav­ském diva­dle Šum­perk a v brněn­ském Mahe­no­vě diva­dle. Roku 1999 dostal nabíd­ku půso­bit v praž­ském Diva­dle na Vino­hra­dech, v jehož sou­bo­ru dodnes pat­ří k před­ním čle­nům. Mimo svou domov­skou scé­nu hos­tu­je též v Diva­dle Vio­la. Tele­viz­ní a fil­mo­ví divá­ci jej zna­jí ze sním­ků Vůně vanil­ky, Anděl Páně, Ope­ra­ce Sil­ver A, Zem­ský ráj to napo­hled či Pří­běh kmo­t­ra a ze seri­á­lů jako Pojiš­ťov­na štěs­tí, Svět­la pasá­že nebo Sanit­ka 2. Dále účin­ko­val v audi­ok­ni­hách vyda­va­tel­ství One­Hot­Book: Tri­lo­gie Lewis (2013 – 2015), Nebez­peč­né zná­mos­ti (2014), Klubíč­ko vese­lých pohá­dek (2015), Karel IV. – Taj­ný deník (2015), Karel IV. – Císař a císa­řov­na (2016).

Dva příběhy, které se nakonec spojí

Rozhovor s hercem Jiřím Dvořákem, interpretem audioknihy Ostrov Entry

Se „skot­ský­mi“ detek­tiv­ka­mi Pete­ra Maye už jste doce­la sži­tý. Jak do toho zapa­dl Ost­rov Entry?
Na Ost­rov Ent­ry jsem byl poté, co jsem do audia nače­tl tri­lo­gii Lewis, sám doce­la zvě­da­vý. Tak­že jsem si román pře­če­tl ješ­tě před tím, než jsem byl oslo­ven, zda bych se rov­něž neu­jal jeho čet­by. Tri­lo­gie Lewis se mi totiž moc líbi­la, i když je v něčem jiná; ačko­li prin­cip míchá­ní minu­los­ti a budouc­nos­ti je i v novin­ce stej­ný. Pete­ra Maye mám rád a mám pocit, že mu rozumím. 

V čem je vám autor nej­víc blízký?
Sty­lem vyprá­vě­ní a způ­so­bem, jakým vede pří­běh. Líbí se mi, jak mísí sou­čas­nost s tím, co se udá­lo tře­ba před dvě­ma sty či sto pade­sá­ti lety. Jeho pró­za je plná neče­ka­ných momen­tů, kdy pokaž­dé „pře­sko­čí“ někam jinam, což je vzru­šu­jí­cí a dodá­vá to čet­bě na dra­ma­tič­nos­ti. Navíc ten pří­běh je vždyc­ky veli­ce silný.

Ten­to­krát jde autor v jed­né z linií ješ­tě hlou­bě­ji do minu­los­ti než dří­ve. Sna­žil jste se tedy čet­bu nějak více odlišit?
Jsou to dva pří­běhy, kte­ré se nako­nec spo­jí – jde o dvě linie, kte­ré jsou sou­čás­tí jed­no­ho cel­ku. Nesna­ži­li jsme se to tedy násil­ně odli­šit jinak, než into­na­ce­mi nebo tím, co si vyžá­dal samot­ný styl vyprá­vě­ní dané­ho pří­bě­hu. Ale řekl bych, že minu­lost byla dyna­mič­těj­ší, pro­to­že v ní dochá­ze­lo k dra­ma­tič­těj­ším situacím.

Baví vás u Pete­ra Maye také pro­stře­dí, v jakém se jeho detek­tiv­ky odehrávají?
I v tom urči­tě tkví jeho půso­bi­vost – dokon­ce jsem pře­mýš­lel, že se na ty loka­li­ty zaje­du podí­vat. Autor doká­že neu­vě­ři­tel­ně krás­ně popsat tu syro­vost, z níž sice vyplý­vá, že tam asi oprav­du není snad­né žít, ale záro­veň jí dodá­vá zvlášt­ní ponu­rost a tajem­no, kte­ré půso­bí láka­vě. Ta mís­ta musí mít neo­by­čej­nou vnitř­ní sílu a May­o­vi se daří ji pře­nést do svých knih.

A co „oblí­be­ná“ výslov­nost ve skot­ské gaelštině?
Výslov­nos­ti hlí­dá reži­sér­ka. Jen­že já to navíc vždyc­ky oka­mži­tě zapo­me­nu. Kdy­ko­li jsme tedy došli ke stej­né­mu jmé­nu, byť tře­ba jen o půl stra­ny dál, tak jsem se opět ptal, jak se to vyslo­vu­je. Je až neu­vě­ři­tel­né, nako­lik je výslov­nost ve skot­ské gael­šti­ně oprav­du napros­to jiná, než jak se ta slo­va píšou. Když jsem si koneč­ně zapa­ma­to­val, že se čte „Máršlí“ a „Fjúlak“, nastou­pil Sime Mac­ken­zie a celé to zača­lo zase znovu.

Jak vás oslo­vi­ly popsa­né udá­los­ti týka­jí­cí se Vyklí­ze­ní Vysočiny?
Vždyc­ky když kvů­li zis­ku jed­no­ho trpí ti dru­zí, je to špat­ně. V romá­nu Ost­rov Ent­ry je to popsá­no nato­lik syro­vým způ­so­bem, že to člo­vě­ka zkrát­ka nemů­že nechat chlad­ným. Navíc si to vždyc­ky spo­ju­je­te tře­ba i s vlast­ní zku­še­nos­tí nebo s jiný­mi udá­lost­mi. Prin­cip je totiž naneštěs­tí vždyc­ky stej­ný – tako­vé nespra­ve­dl­nos­ti mají v celé his­to­rii podob­ný scé­nář – a to je na tom ta hrůza. Jen­že to pla­tí, pla­ti­lo a bohu­žel to asi bude pla­tit i dál. Nicmé­ně jsem před­tím, než jsem se do romá­nu zače­tl, vůbec netu­šil, že Vyklí­ze­ní Vyso­či­ny takhle pro­bí­ha­lo. Tak­že věřím, že tahle audi­ok­ni­ha může být nejen pou­če­ním, ale tře­ba i impul­sem, aby se poslu­chač dozvě­děl se něco nové­ho; zejmé­na pokud se zají­má o historii.