Švéd­ská spi­so­va­tel­ka Åsa Lars­so­no­vá se ve svém před­cho­zím romá­nu Než pomi­ne tvůj hněv zabý­va­la domně­lou nezá­vis­los­tí své země během dru­hé svě­to­vé vál­ky. V kni­ze Oběť Molo­cho­vi se zase vra­cí na začá­tek 20. sto­le­tí, do obdo­bí prv­ní svě­to­vé vál­ky. A stej­ně jako v před­cho­zí kni­ze, i tady pro­po­ju­je minu­lost s pří­tom­nos­tí pro­střed­nic­tvím hlav­ní posta­vy, práv­nič­ky Rebec­ky Mar­tinsso­no­vé — pro­ku­rá­tor­ky v Kiru­ně, nej­se­ver­něj­ším švéd­ském měs­tě leží­cím blíz­ko sever­ní­ho polár­ní­ho kru­hu, kde se Åsa Lars­so­no­vá v roce 1966 narodila.

V rozhovoru pro El País autorka odhalila některé zásadní inspirační zdroje své tvorby.

V novém romá­nu Oběť Molo­cho­vi Lars­so­no­vá vyprá­ví o zalo­že­ní Kiru­ny, jež sou­vi­se­lo s počát­ky těž­by želez­né rudy. V popře­dí sto­jí zakla­da­tel měs­ta Hjal­mar Lun­d­bo­hm. „Je to veli­ce zají­ma­vé obdo­bí. V té době se do budouc­nos­ti vklá­da­ly vel­ké nadě­je, exis­to­va­la děl­nic­ká a žen­ská hnu­tí, lidé pře­sta­li emi­gro­vat do Spo­je­ných stá­tů, a dokon­ce i vál­ka, v níž Švéd­sko zůsta­lo neut­rál­ní, se neje­vi­la jako něco pří­liš děsi­vé­ho. Tyto nadě­je a šan­ce dosáh­nout bla­hoby­tu se daly pozo­ro­vat i v jiných zemích, ale já jsem se zamě­ři­la prá­vě na toto malé měs­to. Lun­d­bo­hm oprav­du exis­to­val. Jeho lás­ka k uči­tel­ce Eli­ně je však fik­tiv­ní. Ve sku­teč­nos­ti měl tenhle romá­nek s jed­nou novi­nář­kou,“ vysvět­lu­je autorka.

Chamtivost jako hybná síla

Rebec­ka Mar­tinsso­no­vá doká­za­la zvlád­nout své noč­ní můry. V prv­ním romá­nu Åsy Lars­so­no­vé, Slu­neč­ní bou­ře, zabi­je v sebe­obra­ně dva cír­kev­ní pas­to­ry. Na kon­ci dru­hé kni­hy, Pro­li­tá krev, málem při­jde o život a ner­vo­vě se zhrou­tí. V kni­ze Obět Molo­cho­vi žije v domě své babič­ky ve vsi Kurra­va­a­ra neda­le­ko Kiru­ny, se svý­mi dvě­ma psy. Spo­leč­nost jí dělá osm­de­sá­ti­le­tý sou­sed a také Kris­ter Eriks­son, poli­cis­ta, kte­rý cvi­čí psy. Sol-Britt, žena, kte­rá žije sama se svým vnu­kem, je zavraž­dě­na vidle­mi. Nad postel někdo napsal KUR­VA. Rebec­ka zjis­tí, že Sol-Brit­tin syn zemřel poté, co ho sra­zi­lo auto, její­ho otce sežral med­věd a vnu­ku Mar­cu­so­vi také hro­zí nebez­pe­čí. Pří­liš mno­ho nešťast­ných úmr­tí v jed­né rodi­ně, sou­dí Rebec­ka. Ale šéf ji z pří­pa­du odvo­lá a nahra­dí nesne­si­tel­ným kole­gou, pro­ku­rá­to­rem Car­lem Von Postem. „Líbí se mi ho nesná­šet. Je úžas­né mít v romá­nu tak zavr­že­ní­hod­nou posta­vu,“ tvr­dí autorka.

Rebec­ka Mar­tinsso­no­vá se naštve a pokra­ču­je ve vyšet­řo­vá­ní na vlast­ní pěst. Zjis­tí, že nešlo jen o nešťast­né náho­dy. Ta úmr­tí totiž sou­vi­se­jí s minu­los­tí. Jed­ním z moti­vů vražd je cham­ti­vost. „Nejen cham­ti­vost baží­cí po peně­zích, ale i cham­ti­vost jako lid­ský hřích. Pro­to dran­cu­je­me pří­ro­du a stý­ká­me se s lid­mi, o nichž si mys­lí­me, že nám budou nějak pro­spěš­ní. Cham­ti­vost je způ­sob živo­ta.“ Muž zadr­že­ný pro pode­zře­ní ze Sol-Brit­ti­ny vraž­dy se při výsle­chu zhrou­tí a násled­ně spáchá sebe­vraž­du. Na tis­ko­vé kon­fe­ren­ci však o něm Von Post neu­stá­le mlu­ví jako o vrahovi.

Dal­ší posta­vou kni­hy je Måns, stoc­kholm­ský práv­ník a Rebec­čin pří­tel. Když sle­du­je tis­ko­vou kon­fe­ren­ci na inter­ne­tu, pomys­lí si: „Nazý­va­jí ho vra­hem, aniž by byl odsou­zen. Copak už nepla­tí, že dokud se člo­vě­ku nepro­ká­že vina, je nevin­ný? Mys­lel jsem si, že Švéd­sko je stá­le ješ­tě práv­ní stát.“ Je to oje­di­ně­lý pří­pad? „Tako­vé a ješ­tě hor­ší pří­pa­dy se sta­ly. Nedáv­no došlo k dost vel­ké­mu skan­dá­lu. Psy­chic­ky nevy­rov­na­ný člo­věk byl odsou­zen za sérii vražd. Během výsle­chu se při­znal, ačko­liv pro­ti němu nee­xis­to­va­ly žád­né důka­zy. A poli­cie uza­vře­la vyšet­řo­vá­ní s tím, že prý to tak stačí.“

Idylické Švédsko

Åsa Lars­so­no­vá se svý­mi kole­gy boří povět­ši­nou idy­lic­ký obraz Švéd­ska. „Pře­mýš­lí­te, jest­li nás milo­vat, nebo nená­vi­dět? Kaž­dá země si nese své ste­re­o­ty­py. Stej­ně jako ty, kte­ré máme my o Špa­něl­sku: vel­ké rodi­ny, všich­ni se navzá­jem zna­jí, život je uvol­ně­ný, je tam spous­ta slun­ce a skvě­lí kuchaři.“

Ale Švéd­sko ve sku­teč­nos­ti není tak idy­lic­ké, tak jako Špa­něl­sko není tak uvol­ně­né. Rebec­čin vztah na dál­ku s úspěš­ným stoc­kholm­ským práv­ní­kem dost skří­pe, a tak se sblí­ží s Kris­te­rem Eriks­so­nem. „Ve Švéd­sku čte­ná­ři hla­su­jí. Je to veli­ce výmluv­né. Žád­ný muž nehla­su­je pro advo­ká­ta, všich­ni dáva­jí před­nost poli­cis­to­vi. Ženy napro­ti tomu nejsou jednotné.“

Stej­ně jako v před­cho­zích romá­nech je i v této kni­ze obsa­žen veli­ce sil­ný prvek nábo­žen­ství. „Bib­le je pro detek­tiv­ku zdro­jem inspi­ra­ce: zlo­čin, trest, vina a pomsta.“ Moloch je bůh, kte­rý sesí­lá bohat­ství, dobrou skli­zeň a úspěch ve vál­ce. Aby ho lidé upo­ko­ji­li, obě­tu­jí mu své děti. „Pří­tom­nost Molo­cha není v kni­ze pří­liš patr­ná, skrý­vá se v živo­tě lidí.“ Åsa Lars­so­no­vá při psa­ní této kni­hy zaži­la tvůr­čí kri­zi. „Noč­ní můra kaž­dé­ho spi­so­va­te­le je spi­so­va­tel­ský blok. Posta­vy mě pře­sta­ly zají­mat, všech­no mi bylo jed­no a neda­ři­lo se mi to.“ Ve Švéd­sku jí čty­ři roky nevy­šla žád­ná kni­ha. Ve Špa­něl­sku to však nikdo neza­zna­me­nal, pro­to­že kvů­li pře­kla­du dochá­zí k jis­té­mu zpož­dě­ní. „Cho­di­la jsem na tera­pii a pře­de­vším jsem jez­di­la na koni. Díky svým pří­bě­hům z Kiru­ny jsem si moh­la dovo­lit kou­pit si koně.“

Od dob spi­so­va­tel­ské dvo­ji­ce Maj Sjöwallo­vé a Pera Wahlööa, Hen­nin­ga Man­kel­la a Stie­ga Lars­so­na se zdá, že se to ve Švéd­sku auto­ry kri­mi­nál­ních romá­nů jen hemží. „Mám svou vlast­ní teo­rii, kte­rá však jis­tě nebu­de prav­di­vá. V sedm­de­sá­tých letech ve Švéd­sku vychá­ze­lo hod­ně kri­mi­nál­ních romá­nů pro mlá­dež a všech­no, co jsme teh­dy čet­li, se teď dostá­vá na povrch. Mys­lím si, že za tako­vých deset až pat­náct let tu bude hod­ně romá­nů z žán­ru fan­ta­sy, pro­to­že se teď hoj­ně čtou kni­hy o Harrym Potte­ro­vi a sága Stmívání.“

Zdroj: Rosa Mora­o­vá, El País, 6. květ­na 2013

http://blogs.elpais.com/elemental/2013/05/asa-larsson-la-biblia-como-fuente-de-inspiraci%C3%B3n.html

(redakč­ně upra­ve­no a kráceno)