Vzpo­me­neš si ješ­tě na ten moment, kdy jsi pra­dě­deč­ko­vy fot­ky dostala?

Ano, ale musím podotknout, že to byl nevlast­ní pra­dě­de­ček, tak­že se v mém živo­tě nepro­mít­nul víc než skr­ze prá­vě jed­no jedi­né album plné dobo­vých cir­ku­so­vých fotek, dosta­lo se to ke mně, když mi bylo dva­cet. A do té doby jsem nevě­dě­la nic o tom, že pra­dě­de­ček Josef vůbec u cir­ku­su pra­co­val, byla to pro mě šoku­jí­cí zpráva.

Jaké to bylo?

Nos­tal­gic­ké. Leže­ly pře­de mnou nád­her­né dobo­vé fot­ky a na nich ta zná­má tvář mého pra­dě­deč­ka. A záro­veň pro mě bylo šoku­jí­cí, že nikdo z rodi­ny se o tom nezmi­ňo­val. Babič­ka o tom nevy­prá­vě­la, mam­ka taky ne.

Ne kaž­dý člo­věk, kte­ré­mu se dosta­ne do ruky tako­vé pra­dě­deč­ko­vo album, se roz­hod­ne pát­rat po tom, co všech­no to obná­ší, pra­co­vat u cir­ku­su, a roz­hod­ne se o tom napsat kni­hu. Kudy ved­la ces­ta od prv­ní­ho ote­vře­ní toho alba až po tenhle moment, kdy drží­me v rukou tvo­ji knihu?

Pohled na cir­ku­so­vou kaž­do­den­nost, kte­rá se na těch fot­kách pro­mí­ta­la, mě při­měl k pát­rá­ní. A najed­nou při­šlo zjiš­tě­ní, že ono se toho nedá pří­liš vypá­t­rat. Infor­ma­ce o cir­ku­se jsou vel­mi ano­nym­ní, jsou urče­ny aka­de­mic­ké obci, pokud něja­ké jsou, ane­bo nao­pak je to ten dru­hý konec spek­tra, infor­ma­ce více­mé­ně bul­vár­ní. Běž­né pojed­ná­ní o tom, jaký cir­kus doo­prav­dy je, co všech­no obná­ší a co obná­ší pře­de­vším cir­ku­so­vá kaž­do­den­nost, kte­rá mě násled­ně zača­la nej­víc zají­mat, o tom zmín­ky nejsou ani v popu­lár­ní, ani v odbor­né lite­ra­tu­ře. Zača­la jsem oslo­vo­vat jed­not­li­vé cir­ku­sy a cir­ku­sá­ky a pro­si­la, jest­li by si našli chví­li čas na kávu nebo na oběd a během toho času jest­li by se se mnou nepo­dě­li­li o svo­je zku­še­nos­ti. Čím víc jsem vědě­la, tím víc jsem cíti­la potře­bu nebo sko­ro až povin­nost o tom infor­mo­vat dál. Kni­ha má pořád schop­nost nasto­lo­vat ve spo­leč­nos­ti něja­ká téma­ta, dostat je mezi lidi.

Jak slo­ži­té to bylo, dostat se mezi světské?

Sice jsem nešla zaťu­kat na plach­tu šapi­to, ale byla jsem oprav­du dost naiv­ní, pros­tě jsem napsa­la přes soci­ál­ní sítě někte­rým cir­ku­sá­kům, co mě zají­má. Měla jsem štěs­tí, že moje prv­ní nará­tor­ka, sleč­na Maruš­ka, měla ote­vře­nou mysl a nebra­la setká­ní se mnou jako něco nebez­peč­né­ho, nebá­la se bul­va­ri­za­ce. I když vlast­ně netu­ši­la, s jakým cílem za ní jdu. Řek­la o mně dal­ším. A když v té komu­ni­tě navá­že­te jeden pozi­tiv­ní vztah, je už kon­takt doce­la snad­ný. Tra­du­je se, že komu­ni­ta cir­ku­sá­ků je poměr­ně uza­vře­ná, ale já mám opač­nou zku­še­nost. Lidé od cir­ku­su si svo­ji his­to­rii inter­pre­tu­jí sami, pře­dá­va­jí si ji úst­ně, tak­že když za nimi při­jde­te jako his­to­rik nebo gene­a­log, kte­rý už má něja­kou hypo­té­zu nebo si jde ově­řit fak­ta — a ta fak­ta najed­nou nese­dí tvá­ří v tvář té orál­ní his­to­rii, může­te se setkat s odmít­nu­tím. Já jsem tam nao­pak při­šla v té své nai­vi­tě a ona mi hrá­la do karet, byla jsem ote­vře­ná vše­mu. Veš­ke­ré­mu pozná­ní. A netr­va­lo vůbec dlou­ho a najed­nou jsem se ocit­la u hra­bá­ní hno­je u vel­blou­dů nebo hou­pá­ní se na hrazdě pod kupo­lí šapi­to. A čis­tě jen oby­čej­ný lid­ský zájem a moje zvě­da­vost a mož­ná i jen tako­vé oby­čej­né sluš­né cho­vá­ní, to byl ten klíč. Nemám žád­né know-how, jak pro­nik­nout mezi svět­ské. Ale uvě­do­mu­ju si, že jsou to pořád lidi jako my. Můj zájem byl tak oby­čej­ný, že mi v ces­tě ke kni­ze nestá­ly žád­né překážky.

Pořád jsi ale muse­la stát před tím, že nemáš prů­pra­vu v psa­ní nebo vede­ní roz­ho­vo­rů. Jak ses to naučila?

To bylo uče­ní se za pocho­du. Byla jsem ale pře­svěd­če­ná, že schop­nost zazna­me­nat pří­běhy nespo­čí­vá ani v meto­do­lo­gi­ích, ani ve schop­nos­ti se ptát, ale v trpě­li­vos­ti a chu­ti naslou­chat. Vlast­ně nera­da říkám, že jsem kni­hu napsala.

Tak jak to označuješ?

Že jsem to téma zdo­ku­men­to­va­la. Pro­to­že ty pří­běhy pat­ří něko­mu jiné­mu, já jsem je nevy­mýš­le­la. Nicmé­ně jsem byla vším nepo­lí­be­ná, tak­že to byla jed­na vel­ká impro­vi­za­ce. Díky tomu mě to ale naved­lo na spous­tu cest, kte­ré bych asi jinak neob­je­vi­la. Nemě­la jsem žád­né rešer­še pře­dem, to v pří­pa­dě cir­ku­su pros­tě nelze. Infor­ma­ce nejsou, a i kdy­by byly, uza­vře­ly by mi roz­hled a ose­ka­ly zvě­da­vost. A já jsem se do cir­ku­so­vé­ho téma­tu pro­tlou­ka­la oprav­du ode­všad. Neřek­la jsem si, že mám urči­tou sku­pi­nu lidí, se kte­rou chci hovo­řit, ani jsem si nese­sta­vi­la seznam cir­ku­sů, ke kte­rým chci zaví­tat. Já jsem oprav­du šla, kam­ko­li se mi nama­nu­la mož­nost, kam mě kdo poslal, kde má kdo tetič­ku, strýč­ka, zná­mé­ho, kama­rád­ku. A zkou­še­la jsem, kdo mi co dovo­lil. Pros­tě jsem s nimi jenom byla. Během těch pěti let jsem taky vystří­da­la asi sedm zaměstnání.

Jak to?

No, čas­to jsem ješ­tě ve zku­šeb­ní době při­šla, omlu­vi­la se a řek­la, že zít­ra už nepři­jdu, že odjíž­dím s cirkusem.

Jak to bra­li tví šéfové?

Nevě­ři­li mi, že odjíž­dím s cir­ku­sem, bylo to pro ně pří­liš exo­tic­ké. Obvykle uvě­ři­li, až když jsem jim posla­la fot­ku z manéže.

Co tě během tvo­jí prá­ce nej­víc překvapilo?

Pří­vě­ti­vost, pohos­tin­nost a lid­skost lidí, kte­ří jsou pro nás pořád zven­čí lidé s jakousi tajem­nou nálep­kou. Jakmi­le je člo­věk ale pozná, zjis­tí, že jsou to lidé jako my, a jakmi­le se zatáh­ne opo­na, skon­čí hra v šapi­to, řeší kaž­do­den­ní zále­ži­tos­ti úpl­ně jako kdo­ko­li jiný. Je to logic­ké, ale přes­to neče­ka­né, pro­to­že jsme vycho­va­ní cir­ku­so­vou roman­ti­kou, mys­lí­me si, že cir­kus, to je něco jiné­ho. Z cir­ku­so­vých pří­bě­hů mě zasá­hl kaž­dý jiným způ­so­bem. Někte­ré tím, jak moc se mi ten člo­věk postup­ně ote­vřel a i polid­štil. Najed­nou to neby­la jen uzná­va­ná artist­ka, ale byla to mat­ka, man­žel­ka, žena, kte­rá muse­la řešit napros­to stej­ně bez roz­dí­lu pro­blémy jako my.

Co tře­ba?

Napří­klad men­stru­a­ci. To řeší kaž­dá žena s tím, že se jí tře­ba zrov­na nechce do prá­ce a má boles­ti. Zná­me to. Ale před­stav si artist­ku, kte­rá vypa­dá v manéži nád­her­ně, nezlomně a doko­na­le. A ty víš, že takhle vypa­dá i přes­to, že je jí zrov­na špat­ně po těle a celé dopo­led­ne tré­no­va­la, neod­po­čí­va­la, maka­la. Cir­kus má posou­vat lid­ské hra­ni­ce, nebo aspoň vytvá­řet ilu­zi posu­nu­tí lid­ských hra­nic, tak­že vní­má­ní té humán­ní čás­ti mě zasáhlo.

V kni­ze To je cir­kus! uka­zu­ješ i vel­ké množ­ství detai­lů, kte­ré začí­na­jí už jen u názvů jed­not­li­vých tri­xů. Mys­le­la jsem si, než se mi kni­ha dosta­la do ruky, že u cir­ku­su jsou pros­tě artis­té a akro­ba­ti. A ty píšeš o spe­ci­fic­kých čís­lech, jako jsou per­ské tyče, Washing­ton tra­pe­ze nebo vis za vla­sy. Můžeš je tro­chu vysvětlit?

Vis za vla­sy je oprav­du vis za vla­sy, kaž­dá rodi­na si dokon­ce peč­li­vě stře­ží tajem­ství uzlu, za kte­rý se artist­ky při­va­zu­jí vla­sy, musí se vázat na mokrých vla­sech a já, dodnes, když tako­vý vis vidím, trpím boles­tí hla­vy za ty ženy v manéži. Washing­ton tra­pe­ze je čís­lo s visu­tou hrazdou, artis­ta na ní balan­cu­je na hla­vě a při­tom ješ­tě žong­lu­je, nalé­vá víno nebo tře­ba hra­je na hous­le. Dodnes to nechá­pu. Per­ská tyč, to je zase něko­lik met­rů dlou­há kovo­vá tyč, kte­rou si unter­man nebo unter­man­ka, tedy artis­ta, kte­rý sto­jí na zemi, posa­dí do ramen nebo na čelo. A na tu tyč vylé­zá a násled­ně před­vá­dí tri­ky dal­ší artis­ta, kte­ré­ho ten spod­ní balan­cu­je a sna­ží se udr­žet. Artis­té jsou schop­ní se s tou tyčí na čele otá­čet, pře­chá­zet žeb­ří­ky, při­čemž artis­ta naho­ře tře­ba i sto­jí na hla­vě nebo ješ­tě s něčím žong­lu­je. V kni­ze jsou pří­běhy prá­vě lidí, kte­ří doved­li tyhle dis­ci­plí­ny k dokonalosti.

Tře­ba pří­běh prv­ní ženy — unter­man­ky, kte­rá balan­co­va­la per­ské tyče. Dřív se mys­le­lo, že kon­sti­tuč­ně mohou dělat unter­ma­ny jen muži.

Ano, ono vůbec to téma žen a mužů je u cir­ku­su živé. Cir­kus se vyzna­ču­je tím, že je tra­dič­ní, a to i v gen­de­ro­vém roz­dě­le­ní rolí. Ale i tady jsou patr­né posu­ny, byť stran něja­ké hie­rar­chie je cir­kus tra­dič­ní. Cir­kus obec­ně byl vždy hie­rar­chi­zo­va­ný, a to neje­nom vzhle­dem k rodi­ně, ale i k pro­fe­sím. Ale pokud jsi artist­ka na tako­vé úrov­ni, na jaké byla moje prv­ní nará­tor­ka, je vlast­ně jed­no, jest­li jsi žena, nebo muž. Už jsem se ale setka­la i s názo­ry, že ženy býva­ly v cir­ku­su upo­za­dě­né, že byly jen zástup­ky­ně krás­na a že stej­ně domi­no­va­li muži. Ano, vět­ši­nou býva­li muži ředi­te­li, byly to mocen­ské posta­vy, vyplá­ce­li gáže, řeši­li orga­ni­za­ci, byli hla­vou cir­ku­su. Ale dáv­no nepla­tí, že by ženy byly u cir­ku­su nějak upozaděné.

Kolik cir­ku­so­vých před­sta­ve­ní jsi během prá­ce na kni­ze viděla?

Urči­tě desít­ky, stov­ky, nevím, čas­to jsem trá­vi­la u cir­ku­su týd­ny a před­sta­ve­ní jsem v tom pro­vo­zu dáv­no pře­sta­la počí­tat. Cir­kus není reper­toá­ro­vým diva­dlem, tak­že se před­sta­ve­ní dost čas­to opa­ku­je tře­ba něko­lik sezon. Ale mě více než ten finál­ní výstup, ta show, zají­ma­la kaž­do­den­nost, záku­li­sí. Výstu­py jsou samo­zřej­mě nád­her­né, úžas­né, ale ani já jako pří­z­ni­vec cir­ku­su je nepo­tře­bu­ji navště­vo­vat kaž­dý den. Mno­hem víc mě obo­ha­til život oko­lo, bytí s těmi lid­mi jako lid­mi, ne artis­ty nebo dre­zé­ry špič­ko­vé úrovně.

Co nás na cir­ku­su tak při­ta­hu­je? Odha­li­las jeho kouzlo?

Cir­kus je vstup fan­tas­tič­na do běž­né­ho dne, do naší kaž­do­den­nos­ti. To je pod­le mě to, co lidi při­ta­hu­je, cir­kus je jed­na vel­ká nad­sáz­ka. A mys­lím si, že to svým způ­so­bem potře­bu­je­me. Potře­bu­je­me někde vidět, že je všech­no mož­né. Este­ti­ka a dra­ma­tur­gie cir­ku­su vychá­zí z toho, že se lidi vysta­vu­jí nebez­pe­čí, ale nako­nec ho pře­ko­na­jí. Jdou do manéže s divo­ký­mi šel­ma­mi, a přes­to tu manéž opouš­tí živí a zdra­ví. Jsou to ty super­la­ti­vy, kte­ré nás tam táh­nou. Je to pros­tě své­byt­ný mik­ro­svět, do kte­ré­ho spous­ta lidí od své kaž­do­den­nos­ti a svých sta­ros­tí uniká.

Pla­tí to i v dneš­ní době pře­sy­ce­né vje­my, digi­tál­ní­mi tech­no­lo­gi­e­mi a adrenalinem?

Dneš­ní doba není pro cir­kus pří­z­ni­vá. To je nepo­pi­ra­tel­né. Doba je sku­teč­ně pře­sy­ce­ná. Cir­kus vlast­ně ztrá­cí výluč­nou schop­nost dotknout se fan­tas­tič­na, pro­to­že už v tom není tak výluč­ný. A neje­nom to, také ztrá­cí pozná­va­cí funk­ci, kte­rou dřív plni­ly hlav­ně cir­ku­so­vé zvě­řin­ce. Dřív když jste chtě­li vidět exo­tic­kou zvěř, moh­li jste se s ní setkat z tako­vé blíz­kos­ti vlast­ně jenom v cir­ku­se. Dneska, pokud chce­te vidět šel­my, sta­čí si otevřít mobil­ní tele­fon a vidí­te tak živé zábě­ry, že už nemá­te potře­bu jít do cirkusu.

Zna­me­ná to, že při­chá­zí konec cirkusu?

Ne, cir­kus je nesmír­ně fle­xi­bil­ní. Umí odpo­ví­dat na poptáv­ku. A tak se i tra­dič­ní cir­ku­so­vé rodi­ny sna­ží rea­go­vat na sou­čas­nou dobu a uzpů­so­bit to, co nabí­zí, poptáv­ce pře­sy­ce­né doby. I to je jed­na jejich úžas­ná vlast­nost, kte­rá mě fas­ci­nu­je: oni svo­ji tra­di­ci umí pře­ta­vit do oprav­du vše­li­ja­kých podob a žijí dál.


Pod­cast Host mezi řád­ky s Karo­lí­nou Skuč­ko­vou si může­te poslech­nout zde:

Náš pod­cast si může­te poslech­nout také na těch­to platformách:

Apple Pod­casts
Audi­o­lib­rix