Za všech­no může covid. „Děti si přá­ly psa, tak jsme si při­vez­li z útul­ku ště­ně a dce­ry ho pojme­no­va­ly Baron. Cho­di­la jsem ho ven­čit. Kou­sek od naše­ho domu sto­jí sta­rý dům jako od Jiří­ho Trn­ky, no a Baro­na ten dům hroz­ně zají­mal, vždyc­ky se u něj zasta­vil a oču­chá­val plot. Postup­ně jsem vymys­le­la jed­no­du­chý pří­běh, zatáh­la do něj i dce­ry, celé se to zpo­čát­ku toči­lo kolem toho, že pes Baron má krej­čov­ský salon, kte­rý mu vyho­ří. Roli v pří­bě­hu hra­jí naše domá­cí zví­řát­ka, kočič­ka Čekes, poz­dě­ji při­byl kře­ček Cyril a Kotě. Na ilu­stra­ce jsem si netroufla, mys­le­la jsem si, že neu­mím dob­ře kres­lit. Ale umím šít, tak­že jsem zača­la pro potře­by toho pří­bě­hu šít lout­ky. Psa, koč­ku, Liš­ti­ci, šaty z krej­čov­ské­ho salo­nu. Lout­ky mají drá­tě­nou kon­struk­ci, aby byly pohyb­li­vé a daly se pod­le potře­by tva­ro­vat,“ líčí Marie začát­ky pana Barona.

Ona i její čty­ři dce­ry žily celý covid tímhle pří­bě­hem. „Nejmlad­ší Kačen­ce bylo šest, nej­star­ší byla v devá­té tří­dě. Kres­li­ly mi návrhy, ostat­ně původ­ní podo­ba Baro­na vychá­zí z Kačen­či­ny kres­by. Pak nej­star­ší dce­ra při­nes­la domů křeč­ka Cyri­la a pod­le něho vznik­la dal­ší scé­na, kte­rá se ode­hrá­vá ve vari­e­té,“ popi­su­je Marie. 

Lát­ky zís­ka­la Marie od krej­čo­vých z libe­rec­ké­ho diva­dla, kte­ré se zba­vo­va­ly odstřiž­ků. „Odvez­la jsem si od nich pět pyt­lů same­tů, saté­nů a damaš­ků, pro kte­ré už nemě­ly vyu­ži­tí, ale na lout­ky to bylo roz­mě­rem tak ako­rát. Někte­ré luxus­ní štůč­ky látek dokon­ce pochá­ze­jí z ate­li­é­ru mód­ní návr­hář­ky Beá­ty Raj­ské. Struk­tu­ra lát­ky udě­lá ve výsled­ku vel­ký efekt. Muse­la jsem ale vyro­bit i kabi­ne­ty a spous­tu rekvi­zit, náby­tek, poli­ce, drob­nos­ti jako hra­cí kar­ty a samo­zřej­mě spous­tu šatů. Vždyc­ky pou­ží­vám mate­ri­á­ly, kte­ré mám doma, sna­žím se zužit­ko­vat všech­no. Tak­že kuli­sy vznik­ly z dře­vě­ných desek ze sta­ré skří­ně, z baza­ro­vých cedu­lí, stě­ny domů jsem oble­pi­la zbyt­ky látek. Vše vzni­ka­lo zdlou­ha­vě meto­dou pokus omyl. Tře­ba jsem čtr­náct dní vyrá­bě­la toči­té scho­diš­tě pro salon madam Čekes, kte­rá potře­bo­va­la oprav­du nóbl vyba­ve­ní, tak­že jsem goo­gli­la obráz­ky inte­ri­é­rů z obdo­bí art deca, aby to bylo věr­né. To toči­té scho­diš­tě jsem nako­nec para­dox­ně vůbec nepo­u­ži­la, pros­tě mi tam nako­nec nese­dě­lo,“ líčí Marie.

Pova­žu­je to za ztra­ce­ný čas? „To urči­tě ne, hod­ně jsem se na tom nau­či­la! Pak jsem obchá­ze­la ble­ší trhy a nosi­la domů kovo­vé kom­po­nen­ty, kou­sek odříz­la, kou­sek při­dě­la­la a dáva­la jim nový život.“ Někdy ji mate­ri­á­ly trá­pi­ly, bez před­cho­zí­ho know-how scé­no­gra­fie muse­la obje­vo­vat vlast­ní postu­py, i když už mno­hé zku­še­nos­ti měla z doby, kdy vyrá­bě­la hrač­ky. „Hrač­ky byly ale jiné, cer­ti­fi­ko­va­né a séri­o­vě vyrá­bě­né pod­le must­ru. Zde je kaž­dý kus ori­gi­nál. Díky výro­bě hra­ček jsem ale měla vytré­no­va­né ruce, ta zruč­nost se hodi­la,“ dodává. 

Pří­běh o pso­vi Baro­no­vi a jeho krej­čov­ském salo­nu byl pro ni svým způ­so­bem i tera­pe­u­tic­kou zále­ži­tos­tí, neje­nom co do kon­cen­t­ra­ce na detai­ly a bytí v kre­a­tiv­ním módu, ale doslo­va – v sou­vis­los­ti s požá­rem Baro­no­va salo­nu. Po roz­vo­du totiž byd­le­la s dce­ra­mi v pane­lá­ko­vém bytě, i když tou­ži­la po živo­tě v dom­ku. A našla baťov­ský dům v Kame­nic­kém Šeno­vě s díl­nou v pří­ze­mí, nad kte­rou byl byt. Tam se odstě­ho­va­ly. O prv­ním Štěd­rém dnu, kte­rý rodi­na ve vysně­ném dom­ku strá­vi­la, ale došlo k požá­ru. „Dce­ra sví­ti­la svíč­kou a od té jí chy­tl celý pokoj. Když jsem ote­vře­la dve­ře poko­je, vyva­lil se čer­ný dým, neby­lo vidět na krok. Popel byl všu­de. Ten záži­tek byl straš­ný. Ale pak jsem ho zužit­ko­va­la v pří­bě­hu, přes­ně jsem si umě­la před­sta­vit, jak vypa­dá požár, že se vám ten popel dosta­ne opra­vu všu­de, nemu­se­la jsem si nic vymýš­let. Dokud něco tako­vé­ho neza­ži­je­te, neví­te, jak to vypa­dá,“ popi­su­je Marie. O požá­ru u Marie doma se teh­dy dozvě­dě­ly uči­tel­ky ze škol­ky, kam cho­di­ly její dce­ry, a bez roz­mýš­le­ní při­šly pomo­ci s úkli­dem. „Měla jsem ostych říct si o pomoc a tohle bylo krás­né ges­to, sama bych to asi nezvlád­la. Jako samo­ži­vi­tel­ka jsem byla věč­ně bez peněz a nemě­la jsem napří­klad vysa­vač. Za posled­ní pení­ze jsem teh­dy kou­pi­la prá­vě vysa­vač, pro­to­že toho pope­la se pros­tě jen tak nezba­ví­te…“ Prá­ce na pří­bě­hu jí pak pomoh­la si vlast­ním trau­ma­ti­zu­jí­cím zážit­kem zno­vu pro­jít a srov­nat se s ním skr­ze tvor­bu a hru.

Spo­lu­prá­ce s dce­ra­mi neby­la vždyc­ky snad­ná, někdy při­nes­ly výtvar­né návrhy tře­ba dvě naráz a Marie muse­la vybí­rat. „Dru­há dce­ra se jed­nou ura­zi­la, že jsem křeč­ka uši­la pod­le nákre­su té prv­ní. Jak ale rost­ly, postup­ně je to pře­stá­va­lo bavit, měly jiné zájmy a pří­běh pana Baro­na už je tolik nebral. Jen ta nejmlad­ší vlast­ně vydr­že­la u gene­ze pří­bě­hu od začát­ku až do kon­ce, a ješ­tě když jí bylo deset, se v něm hod­ně anga­žo­va­la. Zkou­še­la se mnou krát­ké ani­ma­ce s lout­ka­mi, tře­ba jak lout­ka Baron otví­rá okno a vyta­hu­je ven truh­lí­ky s kvě­ti­na­mi, to je spous­ta pohy­bů, kte­ré musí­te rozfá­zo­vat a nato­čit. Kačen­ka taky chtě­la pokaž­dé číst pří­běh, kte­rý jsem dopi­so­va­la, a zají­ma­lo ji, jak to dopadlo,“ dodá­vá Marie. Když měla pří­běh téměř hoto­vý, při­nes­la nej­star­ší dce­ra kotě a chtě­la, aby ho máma do pohád­ky zapra­co­va­la, a tak vznik­la posled­ní kapitola. 

Jak se kni­ha dosta­la do nakla­da­tel­ství Host? Redak­tor­ka Pav­la Nejed­lá nara­zi­la na soci­ál­ních sítích na jed­no Marii­no video ze záku­li­sí tvor­by a ozva­la se jí. Bylo to přes­ně v době, kdy se Marie zařek­la, že s Baro­nem kon­čí, že už jí prá­ce na tomhle zvlášt­ním koníč­ku sebra­la hod­ně život­ní­ho času a cíl je v nedo­hled­nu. Nemě­la sama odva­hu oslo­vit jaké­ko­li nakla­da­tel­ství, ostat­ně s rodin­ným pří­bě­hem a poko­jem plným kulis a lou­tek jí ani nepři­pa­da­lo, že by měla v ruce něco uce­le­né­ho, co by bylo mož­né jak­ko­li nabí­zet. „Kdy­by se Pav­la Nejed­lá neo­zva­la, že ji zají­má moje prá­ce, asi odlo­žím Baro­na k ledu. Pozva­la mě teh­dy do Brna, abych při­vez­la uká­zat kuli­sy. Ty se jí tak zalí­bi­ly, že se hned zača­lo pra­co­vat na nut­ných redakč­ních úpra­vách, vychy­tá­va­la se hlu­chá mís­ta v pohád­ce, a po roce se dal dohro­ma­dy pro­stor v redak­ci a tým, kte­rý za týden pří­běh nasví­til, nafo­til a vlast­ně jako ve fil­mo­vém scé­ná­ři dove­dl do hoto­vé kni­hy,“ uza­ví­rá Marie. 

Na kon­ci květ­na vyfo­ti­la foto­gra­f­ka Věra Mar­čí­ko­vá asi tisí­cov­ku zábě­rů lou­tek z pohád­ky, v kni­ze jich nako­nec bude zhru­ba čty­ři­cet coby ilu­stra­cí. V ate­li­é­ru, kte­rý vzni­kl z nakla­da­tel­ské zase­da­cí míst­nos­ti a kde se kni­ha foti­la, pano­val od začát­ku přís­ný řád, aby byl tým schop­ný během týd­ne, kte­rý Marie z Kame­nic­ké­ho Šeno­va v Brně trá­vi­la, všech­ny obra­zo­vé vstu­py do kni­hy zkom­ple­to­vat. „Nástup jsme měly kaž­dé ráno po osmé, kafe, čaj a jede­me, měly jsme plán na kaž­dý den. Nefo­ti­ly jsme chro­no­lo­gic­ky, ale pod­le pro­stře­dí, jako když se točí film. Zača­ly jsme nej­jed­no­duš­ší­mi scé­na­mi, tře­ba salo­nem madam Čekes, na závěr jsme si necha­ly ty nej­vět­ší špe­ky. Tře­ba zim­ní sce­ne­rie, pro kte­ré jsme muse­ly vyro­bit umě­lý sníh, nebo požár buti­ku a scé­ny po požá­ru, pro­to­že jsme vědě­ly, že požár nám někte­ré rekvi­zi­ty zni­čí a popel je může začer­nit, tak­že to muse­lo při­jít až na konec,“ popi­su­je redak­tor­ka Pav­la Nejedlá. 

Celé dny trá­vil tým zavře­ný v mini­a­tur­ní zase­da­cí míst­nos­ti, jejíž jed­nu pro­skle­nou zeď pro potře­by foce­ní oble­pi­la redak­tor­ka kar­to­ny, aby zís­ka­la tem­nou komo­ru, kde nasví­tí jen to, co bude potře­ba. „Roz­hod­ly jsme se, že si bude­me spo­leč­ně v redakč­ní kuchyň­ce vařit obě­dy, abychom neztrá­ce­ly čas ces­tou někam do restau­ra­ce, aspoň jsme i během vaře­ní a pau­zy na oběd moh­ly pří­běh pro­bí­rat,“ dodá­vá redak­tor­ka. Pra­vi­del­ně kon­či­ly v šest večer, Marie ješ­tě zůstá­va­la v ate­li­é­ru a pře­vlé­ka­la lout­ky a chys­ta­la scé­ny pod­le roz­pi­su na dal­ší den, aby moh­ly ráno zase bez­od­klad­ně začít. „Pro mě to byl zápřah, ale moc jsem si to uží­va­la, pro­to­že jsem najed­nou jela v úpl­ně jiném reži­mu, necha­la jsem všech­ny dce­ry doma a v Brně moh­la jen tvo­řit, žád­né vaře­ní, nádo­bí, prádlo. Pav­la mi dáva­la domá­cí úko­ly, po veče­rech jsem doší­va­la potřeb­né kos­týmy,“ vzpo­mí­ná Marie. Tým v ate­li­é­ru vytvá­řel neje­nom sníh ze sody a pěny na hole­ní a sypal ho při­ne­se­ným popíl­kem, ale tře­ba i vítr fénem na vla­sy nebo požár pod požár­ním hlá­si­čem, kte­rý se nesměl za žád­nou cenu spus­tit, tak­že pou­ží­val čer­ve­né svět­lo a dým z vaporizéru. 

Pět let prá­ce na Buti­ku pana Baro­na je u kon­ce, kni­ha jde na pul­ty. Ale Marie se s lout­ka­mi úpl­ně nelou­čí. „Svůj domá­cí ate­li­ér jsem pro­mě­ni­la na Kabi­net kuri­o­zit. Kame­nic­ký Šenov je tro­chu ospa­lé měs­to a uká­za­lo se, že tohle je dob­rý turis­tic­ký tahák, pro­hlíd­ka ate­li­é­ru s tako­vou expo­zi­cí,“ říká. Lout­ky z kni­hy jsou k vidě­ní i na Marii­ných výsta­vách. „Dce­ra tou­ží po pokra­čo­vá­ní, ale mě ta prá­ce tema­tic­ky vyčer­pa­la. Tak uvi­dí­me, mám nový nápad na kníž­ku, kte­rá by moh­la vypa­dat vizu­ál­ně podob­ně, jen pří­běh bude jiný, bude se týkat jizer­sko­hor­ské­ho Faus­ta dok­to­ra Kit­te­la, ale víc nepro­zra­dím,“ uza­ví­rá autor­ka Buti­ku pana Baro­na