„Lager­cran­t­zo­vi se poved­lo výbor­ně namí­chat atmo­sfé­ru původ­ní tri­lo­gie. Zno­vu nahléd­ne­me do redak­ce a záku­li­sí časo­pi­su Milé­ni­um, nechy­bí vel­ké kon­cer­ny… a pře­de­vším sta­ré zná­mé tvá­ře, Lisbe­th, Mika­el i dal­ší. Po chvil­ce poslu­chač pod­leh­ne skvě­lé­mu vyprá­vě­ní Mar­ti­na Strán­ské­ho, úpl­ně ho pohl­tí nasto­le­ná nála­da a vůbec neře­ší, zda kni­hu napsal Lars­son, nebo Lager­cran­tz – je pros­tě ‚doma’. Já sám kra­du půl­ho­din­ky v autě, nebo u počí­ta­če a Milé­ni­um si oprav­du uží­vám,“ líčí Mar­tin Pilař, zakla­da­tel vyda­va­tel­ství One­Hot­Book. A dodá­vá: „Vydá­ní čtvr­té­ho Milé­nia pro nás má navíc i sym­bo­lic­ký nádech. Audi­ok­ni­ha Muži, kte­ří nená­vi­dí ženy, tedy prv­ní díl tri­lo­gie od Stie­ga Lars­so­na, byla vůbec prv­ním titu­lem naše­ho vyda­va­tel­ství. V době své­ho vzni­ku šlo o nejdel­ší nahráv­ku na trhu, kte­rá naši pro­duk­ci hez­ky odstar­to­va­la. Pra­co­va­li jsme i ve stej­ném obsa­ze­ní s reži­sér­kou Jit­kou Šká­pí­ko­vou, Mar­ti­nem a celým týmem, tak­že je to hod­ně pří­jem­né déjà vu.“

Časo­pis Milé­ni­um má nové maji­te­le a jeho kri­ti­ci tvr­dí, že Mika­el Blomkvist kvů­li syn­dro­mu vyho­ře­ní uva­žu­je o změ­ně zaměst­ná­ní. Poz­dě v noci mu zavo­lá pro­fe­sor Frans Bal­der, před­ní odbor­ník na výzkum umě­lé inte­li­gen­ce. Tvr­dí, že má důle­ži­té infor­ma­ce o ame­ric­ké zpra­vo­daj­ské služ­bě a že byl v kon­tak­tu s výbor­nou mla­dou hac­ker­kou, kte­rá se podo­bá něko­mu, koho Blomkvist dob­ře zná. Mika­el dou­fá v exklu­ziv­ní repor­táž, kte­rou on i Milé­ni­um tak zou­fa­le potře­bu­je. Lisbe­th Salan­de­ro­vá má jako obvykle své vlast­ní plá­ny. Nade­šel čas, aby se jejich ces­ty ješ­tě jed­nou zkří­ži­ly. „Ve čtvr­tém dílu Milé­nia se Lisbe­th Salan­de­ro­vá roz­hod­ne ris­ko­vat vlast­ní život, aby pomoh­la chlap­ci, kte­rý může díky svým mimo­řád­ným schop­nos­tem jako jedi­ný odha­lit vra­ha. Zpo­vzdá­lí ji opět pod­po­ru­je novi­nář Mika­el Blomkvist. Ve zbru­su novém pří­bě­hu je Lisbe­th mno­hem sdíl­něj­ší, než jakou jsme ji zna­li dopo­sud, a Mika­el je obe­zřet­něj­ší, pokud jde o milost­né avan­tý­ry,“ pro­zra­zu­je­re­ži­sér­ka audi­ok­ni­hy Jit­ka Šká­pí­ko­vá. Spo­lu s inter­pre­tem Mar­ti­nem Strán­ským byla jed­ním z mála lidí, kte­ří si smě­li pře­číst text Davi­da Lager­cran­t­ze, kte­rý se poku­sil navá­zat na Lars­so­nův odkaz, ješ­tě před ofi­ci­ál­ním celo­svě­to­vým datem vydá­ní 27. srp­na 2015.

„Řekl bych, že se s tím popa­so­val doce­la dob­ře. Ono je asi hroz­ně těž­ké psát za něko­ho, kým nejste a kdo už není mezi námi. Ale mys­lím, že se s tím nako­nec zdár­ně vypo­řá­dal, ten lars­so­nov­ský styl z toho roz­hod­ně cítit je,“ zhod­no­til výsle­dek nové­ho auto­ra herec, kte­rý 477stránkovou kni­hu nače­tl. Ve spo­lu­prá­ci s vyda­va­tel­stvím One­Hot­Book je to už pátá roz­sáh­lá audi­ok­ni­ha, jíž se hla­so­vě cho­pil. „Oprav­du tou­žím po něja­ké audi­ok­ni­ze, kte­rá bude mít k pře­čte­ní tak sto pade­sát, dvě stě strá­nek, zkrát­ka tako­vý nor­mál­ní for­mát. Ale nako­nec mě to baví a vlast­ně s tím nemám pro­blém – vydr­žím to. Vždyc­ky si hodi­nu čtu a pak si potře­bu­ju dát kafe a cigár­ko. A potom si zase hodi­nu čtu… a ta frek­ven­ce těch něko­li­ka hodin tak doce­la pří­jem­ně uply­ne,“ popi­su­je svůj obvyk­lý postup prá­ce nará­tor, kte­rý si před začát­kem nahrá­vá­ní ani nemu­sel zno­vu při­po­mí­nat před­cho­zí děj tri­lo­gie. „Jsem zalo­že­ný tak, že si dob­ře pama­tu­ju věci, kte­ré mě baví. Ovšem je fakt, že jsme řeši­li, jak udě­lat Hol­ge­ra Pal­m­gre­na. Jeho posta­va měla v prv­ní kni­ze mrt­vi­ci, ale tady u Lager­cran­t­ze má najed­nou třístrán­ko­vý mono­log. A buď udě­láš ten pro­jev jako­by po té mrt­vi­ci, kdy ale hro­zí, že se to bude tro­chu vléct a že to začne být nuda. Nebo to ztvár­níš o něco decent­ně­ji… U toho jsme se lehce poza­sta­vi­li a vra­ce­li jsme se s Jit­kou zpát­ky, ale jinak v pod­sta­tě nebyl žád­ný pro­blém,“ vysvět­lo­val herec.

Nahráv­ku opět dopro­vá­zí původ­ní hud­ba, kte­rá nava­zu­je na moti­vy z původ­ní tri­lo­gie, ale mír­ně je ino­vu­je v dyna­mic­kém souzvu­ku per­ku­sí, klá­ves a elek­tro­ni­ky. Audi­ok­ni­ha v režii Jit­ky Šká­pí­ko­vé vychá­zí jako 2CD mp3 za 369 Kč i ke sta­že­ní pro­střed­nic­tvím digi­tál­ních dis­tri­bucí jako mp3 za 339 Kč. Jako prv­ní bude onli­ne k dostá­ní na por­tá­lu Audi­o­lib­rix, kde si navíc čle­no­vé před­pla­ti­tel­ské­ho klu­bu mohou kou­pit audi­ok­ni­hu jen za 199 Kč.

Ukáz­ku z audi­ok­ni­hy si může­te poslech­nout zde.

MAR­TIN STRÁN­SKÝ (nar. 1970)
Po stu­di­ích na DAMU nastou­pil do stá­lé­ho angaž­má v Diva­dle J. K. Tyla v Plzni, v roce 2004 hos­to­val v Národ­ním diva­dle v Brně a účin­ko­val v kom­po­no­va­ném pořa­du Mar­ti­na Hil­ské­ho v rám­ci Let­ních shake­spea­rov­ských slav­nos­tí, kde se pak roku 2008 před­sta­vil jako Jago v Othello­vi. V sou­čas­nos­ti hos­tu­je v praž­ském Diva­dle pod Pal­mov­kou a je čle­nem sou­bo­ru uve­de­né­ho plzeň­ské­ho diva­dla. Pra­vi­del­ně se obje­vu­je v tele­viz­ních seri­á­lech Uli­ce, Kri­mi­nál­ka Anděl, Mís­to naho­ře, Pojiš­ťov­na štěs­tí, Ordi­na­ce v růžo­vé zahra­dě 2, Dok­to­ři z Počát­ků apod. a čas­to i ve fil­mech jako Pra­vi­dla lži, Hrob­ník, Haber­man­nův mlýn, Ženy, kte­ré nená­vi­dí muže, Occa­mo­va břitva, Inti­mi­ty… Je jed­ním z nej­lep­ších sou­čas­ných dabé­rů: zís­kal Cenu Fran­tiš­ka Fili­pov­ské­ho za nej­lep­ší muž­ský výkon v dabin­gu a Cenu divá­ků za nada­bo­vá­ní titul­ní posta­vy dok­to­ra Gre­go­ry­ho Hou­se v seri­á­lu Dr. Hou­se. Pro vyda­va­tel­ství One­Hot­Book se ujal čet­by tri­lo­gie Milé­ni­um a audi­ok­ni­hy Glo­bál­ní samo­ob­slu­ha (2014). Obdr­žel rov­něž Zvlášt­ní oce­ně­ní AVA za mimo­řád­ný pří­nos v oblas­ti audioknih.

Po hodině čtení potřebuju kafe a cigárko

Rozhovor s Martinem Stránským

Jak jste se cítil coby jeden z mála lidí, kte­ří si před ješ­tě vydá­ním smě­li pře­číst jinak přís­ně taj­ný text?
Je to hod­ně zvlášt­ní pocit, když máte v ruce něco, co je dočas­ně uza­vře­no pou­ze pro hrst­ku lidí a najed­nou je vám to jis­tým způ­so­bem při­sou­ze­no. Něco podob­né­ho jsem zaží­val i se Sta­ří­kem, kde tiš­tě­ná kni­ha a audi­ok­ni­ha vychá­ze­la také záro­veň, ale nejsem si jist, jest­li to bylo takhle najed­nou po celém svě­tě. V tomhle je Milé­ni­um jedinečné.

Díky tomu, že jste se ujal čet­by před­cho­zích tří audi­ok­nih MILÉ­NIA, jste s Lars­so­no­vým sty­lem dob­ře obe­zná­men. Jak se tedy pod­le vás Lagecran­t­zo­vi daří na něj navázat?
Řekl bych, že se s tím popa­so­val doce­la dob­ře. Ono je asi hroz­ně těž­ké psát za něko­ho, kým nejste a kdo už není mezi námi. Ale mys­lím, že se s tím nako­nec zdár­ně vypo­řá­dal, ten lars­so­nov­ský styl z toho roz­hod­ně cítit je. Zdá se mi, že opro­ti Lars­so­no­vi se mu neda­ří tak dob­ře čle­nit vnitř­ní kapi­to­ly v jed­not­li­vých čás­tech – to však není zas tako­vé mínus, aby mi to jako inter­pre­to­vi při čte­ní nějak vadi­lo. Pak mi při­pa­da­lo, že se na někte­rých mís­tech mož­ná moc roze­pi­so­val a chví­le­mi mu to utí­ká někam troš­ku jinam.

Jak se vám osob­ně nová kni­ha líbí jako čte­ná­ři ve srov­ná­ní s předchozími?
Při­znám se, že jsem dou­fal ve vět­ší navá­zá­ní na zná­mé spo­je­ní Mika­el a Lisbe­th. Ale to bylo jen moje sou­kro­mé čte­nář­ské oče­ká­vá­ní a musím říct, že v důsled­ku mě to nezkla­ma­lo. Navíc když se na to podí­vám zpět­ně, s tím odstu­pem, že už je audi­ok­ni­ha nato­če­ná, tak si vlast­ně uvě­do­mu­ji, že tam jsou obě posta­vy pří­tom­né doce­la dost. Tak­že mi to nako­nec nechybělo.

Bylo pro vás v něčem jiné číst tenhle nový text, než když jste četl tře­ba audi­ok­ni­hu Muži, kte­ří nená­vi­dí ženy?
U toho před­cho­zí­ho Milé­nia jsem měl tu výho­du, že než se zača­lo natá­čet, už jsem to aspoň lehce znal a věděl jsem, o co tam jde. Zatím­co tady jsem byl tako­vý prvočte­nář. A navíc ten „přís­ně taj­ný“ text při­šel až na úpl­ně posled­ní chvíli…

Jak se na tako­vé roz­sáh­lé čte­ní ve stu­diu připravujete?
Když vy si vždyc­ky vybe­re­te tako­vé ukrut­né bichle. Já fakt tou­žím po něja­ké audi­ok­ni­ze, kte­rá bude mít k pře­čte­ní tak sto pade­sát, dvě stě strá­nek, zkrát­ka tako­vý nor­mál­ní for­mát. Ale nako­nec mě to baví a vlast­ně s tím nemám pro­blém – vydr­žím to. Vždyc­ky si hodi­nu čtu a pak si potře­bu­ju dát kafe a cigár­ko. A potom si zase hodi­nu čtu… a ta frek­ven­ce těch něko­li­ka hodin tak doce­la pří­jem­ně uplyne.

Musel jste si před čte­ním Dív­ky v pavou­čí síti nějak při­po­mí­nat děj před­cho­zí trilogie?
Já to mám doce­la v hla­vě. Jsem zalo­že­ný tak, že si dob­ře pama­tu­ju věci, kte­ré mě baví. Tak­že jsem se k těm před­cho­zím nahráv­kám a tex­tům nemu­sel vra­cet. Ovšem je fakt, že jsme řeši­li, jak udě­lat Hol­ge­ra Pal­m­gre­na – jest­li stej­ně, jako před­tím. Jeho posta­va měla v prv­ní kni­ze mrt­vi­ci, ale tady u Lager­cran­t­ze má najed­nou třístrán­ko­vý mono­log. A buď udě­láš ten pro­jev jako­by po té mrt­vi­ci, kdy ale hro­zí, že se to bude tro­chu vléct a že to začne být nuda. Nebo to ztvár­níš o něco decent­ně­ji… což si mys­lím, že tomu doce­la pro­spě­lo. U toho jsme se lehce poza­sta­vi­li a vra­ce­li jsme se s Jit­kou zpát­ky, ale jinak v pod­sta­tě nebyl žád­ný problém.

S jakou posta­vou ze série MILÉ­NI­UM bys­te se rád potkal? A o čem bys­te si povídali?
Asi s Lisbe­th, že by mě tře­ba nau­či­la něco na počí­ta­či… (smě­je se)

Byl bys­te poté, co jste doče­tl čtvr­tý díl MILÉ­NIA, zvě­da­vý i na dal­ší pokra­čo­vá­ní? O kte­rých moti­vech nebo posta­vách bys­te se toho chtěl dozvě­dět více?
Pří­běh toho autis­tic­ké­ho klu­ka je jíma­vý sám o sobě – a mož­ná by klid­ně stál ješ­tě za jed­nu kníž­ku. Ale ta roz­vol­ně­ná spo­lu­prá­ce inves­ti­ga­tiv­ní­ho novi­ná­ře a hol­ky mago­ra, kte­rá se vyzná v počí­ta­čích, posky­tu­je vel­ké pole působ­nos­ti v tom, co dal­ší­ho vymyslet.

Máte audi­ok­ni­hy rád i jako posluchač?
Audi­ok­ni­hy mi čas­to zpří­jem­ňu­jí noč­ní návra­ty autem domů, pro­to­že trá­vím hod­ně času pře­jíž­dě­ním z jed­né prá­ce do dru­hé. Jed­nu z posled­ních, kte­rou jsem sly­šel, a kte­rá mě hod­ně bavi­la, bylo Jsem mrt­vý, neplač­te od Hele­ny Rytířové.