Vět­ši­na lidí bude tvou kni­hu vní­mat jako akč­ní řež plnou cynis­mu, iro­nie a nihi­lis­mu. Je tomu sku­teč­ně tak, nebo věříš, že i akč­ní fan­tas­ti­ku je mož­né číst jinak než jako panop­ti­kum krve a šíle­ných démonů? 
Z mého pohle­du by fan­tas­ti­ka měla nabí­zet povrch­nost i hloub­ku v jed­nom bale­ní. Na jed­né stra­ně má totiž moc dát lidem vel­mi uspo­ko­ji­vé zážit­ky spo­je­né s dob­ro­druž­stvím, zabí­je­ním, vál­če­ním, netra­dič­ním sexem a podob­ně. Na stra­ně dru­hé jí nikdo nebrá­ní v inspi­ra­ci sku­teč­ný­mi a tře­ba i závaž­ný­mi téma­ty, jež se dají scho­vat pod povrch tak, aby je našel jen ten, kdo je vyhle­dá­vá. Kouz­lo fan­tas­ti­ky spo­čí­vá v její nespou­ta­nos­ti. I když se vám po strán­kách pro­há­ně­jí dra­ci nebo démo­ni, v žád­ném pří­pa­dě to nemu­sí zna­me­nat, že čte­te něco hloupé­ho, nebo dokon­ce dětinského.

Na povrchu Čepe­le je pro­to ukrut­ná a neu­tu­cha­jí­cí řež, v níž ved­le krve pole­tu­jí vzdu­chem hláš­ky a náboj­ni­ce. Záro­veň jde ale taky o úškle­bek spo­leč­nos­ti, kte­rá by chtě­la být ke všem cit­li­vá, ale mimo jiné tak při­chá­zí o vel­ké množ­ství smys­lu pro humor. Namís­to aby v lidech pod­po­ro­va­la myš­len­ku, že jsou jedi­neč­ní a svět je tu pro ně, je Čepel posta­ve­ná na abso­lut­ní zby­teč­nos­ti – v očích hlav­ních postav jsme všich­ni stej­ným dílem bez­vý­znam­ní a pod­le toho se k nám také cho­va­jí. V pod­sta­tě jsem vzal rov­no­práv­nost, vyhnal ji do extré­mu a oto­čil pro­ti nám. Ale také je to pří­běh o přá­tel­ství – jen v rolích hrdi­nů dosta­ne­te dva plno­hod­not­né psy­cho­pa­ty, kte­ré nikdo nena­ře­dil pro oči mlad­ší­ho obecenstva.

Čepel ent­ro­pie může­me ozna­čit jako fan­ta­sy s prv­ky horo­ru, ale ty se hrdě hlá­síš k odka­zu splat­ter­pun­ku a také k ozna­če­ní brak. Proč, co to pro tebe představuje?
Při­jde mi, že ozna­če­ní „fan­ta­sy s prv­ky horo­ru“ v pod­sta­tě nemá žád­nou vypo­ví­da­jí­cí hod­no­tu. Do stej­né ška­tul­ky totiž pod­le mě může­me str­čit posled­ní kni­hy Harry­ho Potte­ra, Pro­jekt Kro­nos od Pav­la Bare­še a klid­ně tře­ba i Fran­ken­stei­na od Mary Shelleyo­vé. Poci­to­vě jsou to samo­zřej­mě dost jiné titu­ly, ale čis­tě tech­nic­ky spl­ňu­jí pod­mín­ky pro zařa­ze­ní do fan­ta­sy i hororu.

Pokud ale o něčem řek­ne­me, že se to hrdě hlá­sí ke splat­ter­pun­ku, bude moje před­sta­va pod­stat­ně jas­něj­ší. Najed­nou pře­de mnou začnou defi­lo­vat hrdi­no­vé s moto­ro­vou pilou mís­to ruky, sekač­ka na trá­vu si namís­to záho­nu začne pochut­ná­vat na domě plném obživlých mrt­vol atd. Splat­ter­punk vní­mám jako žánr, kte­rý je nato­lik vyhra­ně­ný, že mini­mál­ně zpra­co­vá­ním nási­lí pře­chá­zí v absurd­no a tím jej trans­for­mu­je v plno­hod­not­nou for­mu pro­je­vu. A do této neří­ze­né bru­ta­li­ty se dají bez vět­ších pro­blé­mů scho­vat nejen vti­py, ale i tro­cha té soci­ál­ní kritiky.

A ozna­če­ní brak mi nikdy neva­di­lo. Chá­pu, že pro spous­tu lidí má pejo­ra­tiv­ní vyzně­ní a ti pak utí­ka­jí k „žánro­vé lite­ra­tu­ře“. Pro mě ale pomy­sl­ná hru­bost ozna­če­ní brak fun­gu­je coby pro­jev upřím­nos­ti. Čepel není román, kte­rý skon­čí v muzeích a učeb­ni­cích. Nehra­je si na nic vzne­še­né­ho. Jde o pocti­vý nášup humo­ru, akce, per­ver­ze, horo­ru a občas­né inte­lek­tu­ál­ní mastur­ba­ce, o text, u kte­ré­ho si pár­krát povzdech­ne­te, že jsem nej­spíš magor. A to je brak, jas­né jako facka.

Kte­ré auto­ry rád čteš? Mys­líš si, že je jejich vliv znát na tvém románu?
O tom, že kníž­ky nejsou jen o hoších od Bob­ří řeky, husi­tech a Rych­lých šípech mě popr­vé pře­svěd­čil Jiří Kul­há­nek s tetra­lo­gií Divo­cí a zlí – pak to se mnou zača­lo jít z kop­ce. Násle­do­val Žam­boch, Pav­lov­ský a také Kopři­va, kte­rý je pro mě dodnes bra­ko­vým krá­lem. Od akce jsem začal utí­kat k detek­tiv­kám – v tomhle žán­ru mě baví tře­ba Joe Lan­sda­le (jed­nou bych chtěl umět psát tak dob­ré dia­lo­gy jako on) nebo Ken Bru­en, jehož extrém­ní jazy­ko­vé efek­ti­vi­tě se vyrov­ná jen cynič­nost samot­ných knížek.

Nako­nec jsem došel do sta­vu, kdy se nebo­jím číst coko­liv, co mě něja­kým způ­so­bem zaujme. Obje­vil se Lovecraft, při­šel Poe, pak zakle­pa­li na dve­ře Ket­chum, Joy­ce, Aber­crom­bie… Nebrá­ním se ani poezii. Prav­dou ale je, že posled­ní dobou se doce­la vyží­vám v nej­tem­něj­ších zákou­tích okra­jo­vé­ho horo­ro­vé­ho žán­ru bizarro – dino­sau­rům ově­še­ným rake­to­me­ty, kost­liv­cům vylé­za­jí­cím z vagín, indi­á­nům uctí­va­jí­cím Cthul­hu, Sata­no­vi pro­dá­va­jí­cí­mu ham­bur­ge­ry nebo tře­ba Raj­ské zahra­dě, kte­rou tero­ri­zu­jí obří léta­jí­cí žra­lo­ci, se totiž těž­ko odolává.

Vliv toho­hle vše­ho je na mém psa­ní samo­zřej­mě znát. Ostat­ně pokud se něja­ký autor odvá­ží tvr­dit, že se nein­spi­ru­je svý­mi oblí­ben­ci, tak lže. Ze vše­ho nej­víc ale zmí­ně­ný lite­rár­ní kom­post vyu­ží­vám v oka­mži­cích, kdy na mě jdou pochyb­nos­ti: jakmi­le začnu mít pocit, že zachá­zím v někte­rých ohle­dech pří­liš dale­ko nebo že pře­ce tuhle pra­sár­nu už lidi nebu­dou schop­ni pře­kous­nout. Pak obvykle sta­čí drob­ná exkur­ze do svě­ta bizarro a čas­to nako­nec ješ­tě při­tvr­zu­ju. (smích)

Čepel ent­ro­pie je tvým pro­za­ic­kým debu­tem, ale není prv­ní kni­hou, kte­rou máš za sebou. S Janou Kili­a­no­vou jste před něko­li­ka lety vyda­li komiks Korek­tor. Jak se pro tebe liši­la prá­ce na těch­to dvou knihách?
S tro­chou nad­sáz­ky se dá říct, že Korek­tor byla tako­vá pří­pra­va na Čepel, během níž jsem se učil, jak vytě­žit co nej­víc z mála. Tři bub­li­ny tex­tu jsou totiž pře­kva­pi­vě sva­zu­jí­cí a budo­vat humor nebo něco rov­nou vyprá­vět na tak malém pro­sto­ru není snad­né. Před­tím jsem nikdy nic podob­né­ho netvo­řil, tak­že jsem se pros­tě řídil instink­tem. Jana pak vybí­ra­la stri­py, kte­ré jí při­šly dob­ré, pod­pí­ra­la je obráz­ky a měla se mnou trpě­li­vost. (smích) Díky její­mu kon­struk­tiv­ní­mu feedbac­ku jsem si uvě­do­mil spous­tu věcí o psa­ní a nau­čil se text lépe poin­to­vat. Což se samo­zřej­mě v bra­ku náram­ně hodí.

Jinak ale prá­ce na kni­hách moc podob­ná neby­la. Korek­tor­ské stri­py vzni­ka­ly v oka­mži­cích, kdy mi tek­ly ner­vy. V pod­sta­tě to pro mě byla for­ma tera­pie – namís­to abych mlá­til věc­ma a trhal papír, napsal jsem za noc tře­ba dva­cet stri­pů. Všech­no to zou­fal­ství, vztek a dal­ší emo­ce jsem usměr­nil do bub­lin, kte­ré byly abso­lut­ně vyho­ře­lé a chlad­né. A ten pomy­sl­ný korek­tor­ský klid pak svým způ­so­bem pro­ni­kl do mě. Korek­to­ro­vi jsem se mohl svě­řit v pod­sta­tě s čím­ko­liv a obvykle ani nehnul brvou.

Čepel vyhřez­la z tro­chu jiné­ho člo­vě­ka, pro­to­že zača­la vzni­kat v oka­mži­ku, kdy už Korek­to­ra neby­lo potře­ba. Tou dobou jsem zjis­til, že pokud není vztek účel­ný a destruk­ce kre­a­tiv­ní, nema­jí smy­sl – jsou ztrá­tou času. Vznik­la tak kníž­ka, jejímž hlav­ním sdě­le­ním je, že člo­věk by se v živo­tě měl v prv­ní řadě bavit. A pokud to zna­me­ná při­lé­vat ben­zín do ohně, nedá se nic dělat.

Jana Kili­a­no­vá se uja­la i ilu­stra­ce obál­ky Čepe­le. Jak k tomu došlo? A jsi s výsled­kem spokojený?
Po zku­še­nos­tech s Korek­to­rem mi při­šlo zce­la při­ro­ze­né, že by Jana měla být betačte­nář­kou Čepe­le. A zda by nakres­li­la obál­ku, jsem se jí vůbec nemu­sel ptát – pokud si dob­ře vzpo­mí­nám, paso­va­la se do té pozi­ce v pod­sta­tě sama. Kníž­ku pře­čet­la, líbi­la se jí a pak mi dala jas­ně naje­vo, že nee­xis­tu­je žád­ná jiná mož­nost, než že bude mít obál­ku prá­vě od ní. A kdo jsem já, abych odmí­tal něko­ho takhle talen­to­va­né­ho a nadšeného?

Tvor­ba obál­ky pak byla poho­do­vá. S Janou máme podob­ný názor na to, jak by mělo vypa­dat cynic­ké vraž­dí­cí mon­strum. Vzdu­chem pro­le­tě­lo pár inspi­ra­cí a obál­ka nako­nec vznik­la coby koláž postav a prv­ků napříč celou kni­hou. V pod­sta­tě se dá říct, že čím vět­ší por­ci Čepe­le bude mít čte­nář za sebou, tím víc věcí z obál­ky začne pozná­vat, tak­že má smy­sl se k ní vra­cet. A z toho mám vel­kou radost.

V dneš­ní době tri­lo­gií a neko­neč­ných sérií půso­bí tvá kni­ha výji­meč­ně tím, že se zdá být uza­vře­ná. Je tomu sku­teč­ně tak, nebo už při­pra­vu­ješ něja­ké pokračování?
Netvr­dím, že mi za pár let nerup­ne v bed­ně a nepo­ku­sím se něja­kým způ­so­bem navá­zat, ale v sou­čas­nos­ti je pro mě Čepel sólov­ka. Osob­ně mi totiž prá­vě tenhle druh knih chy­bí. Vidi­na sáhodlou­hé série, kte­rá navíc ješ­tě není dopsa­ná a její­mu auto­ro­vi čou­há par­te z kapsy, mě bez pro­blé­mů dove­de odra­dit. To samé na sobě pozo­ru­ju i v pří­pa­dě seri­á­lů, kte­ré se táh­nou řady let a nemů­žou se dobrat uspo­ko­ji­vé­ho rozuz­le­ní. Čepel má pro­to jas­ně defi­no­va­ný začá­tek, a hlav­ně konec. Dočteš ji a tím to hasne.

Přes­to­že Čepel ješ­tě ani nestih­la vychlad­nout, je posled­ní otáz­ka nasna­dě. Pra­cu­ješ už na něčem novém?
Čepel je o přá­tel­ství, tak­že teď v duchu hes­la „vět­ší, hez­čí, lep­ší“ logic­ky dokon­ču­ju kníž­ku o lás­ce. A taky o kri­zi střed­ní­ho věku, kte­rá zaú­to­čí na poza­dí posta­po­ka­lyp­tic­ké­ho wes­ter­nu, jenž se postup­ně změ­ní v road movie, spa­ce ope­ru a nako­nec spad­ne do bizarro sep­ti­ku. Pro­to­že proč tro­š­ka­řit. Opět to bude brak, opět splat­ter­punk a prav­dě­po­dob­ně to pojme­nu­ju Orga­nic­ká oprát­ka.