Vráťo, jak bys knihu představil v pár větách?

Mož­ná by sta­či­la i jedi­ná věta. Smrt sta­ré Maši je sbír­ka šes­ti ale­go­ric­kých poví­dek, kte­ré pra­cu­jí se sta­rý­mi folklor­ní­mi for­ma­mi, vzo­ro­vě s pověs­tí, a s jejich pomo­cí komen­tu­jí výrazná téma­ta posled­ních let, ať už jde o kult mlá­dí, migrač­ní kri­zi, nebo dez­in­for­mač­ní kampaně.

Takže spojuješ něco velmi současného s metodou vyprávění, která se vlastně rodila už v orálních kulturách, bez písma. Bylo to těžké, simulovat ten rozpad současnosti na pouhé torzo? Nebo ses u toho bavil?

Obrat „simu­lo­vat roz­pad sou­čas­nos­ti“ může budit dojem, že mlu­ví­me o dysto­pii — ale já jsem dysto­pii nepsal a ero­ze sou­čas­nos­ti ve smys­lu urči­té infla­ce pato­lo­gic­kých jevů nebo „pádu Zápa­du“, jak se o tom hod­ně mlu­ví v pub­li­cis­ti­ce, ani není moje téma. Smrt sta­ré Maši je sbír­ka ale­go­rií, podo­ben­ství, para­bol, a i když tako­vý žánr zastí­rá svou vazbu na běž­nou sku­teč­nost víc, než to dělá rea­lis­tic­ká pró­za, pří­stup k rea­li­tě je nako­nec stej­ný, pro­to­že lite­ra­tu­ra, ať už je jaká­ko­liv, ze sku­teč­nos­ti vždyc­ky reflek­tu­je jenom její výseč. 

Můj výběr tako­vých výse­čí, jed­not­li­vých témat, byl ze začát­ku intu­i­tiv­ní a vůbec ne těž­ký. Poli­ti­ka iden­tit, migra­ce nebo popu­lis­mus jsou před­mě­tem veřej­né deba­ty už řadu let, a když o nich mám jako novi­nář refe­ro­vat, potře­bu­ju o nich i pře­mýš­let. Co dělám jako autor, je to, že se pokou­ším dobrat jejich pod­sta­ty — může­me mlu­vit tře­ba o stra­chu z jina­kos­ti nebo tou­ze po moci — a psát hlav­ně o těch­to fun­da­men­tech. Pokud se po čes­ké lite­ra­tu­ře žádá, aby šla víc k dnešku, Smrt sta­ré Maši by moh­la být tako­vý pří­spě­vek, jen for­mu­lo­va­ný nepřímo. 

Jak tě napadlo o tomto tématu psát?

Všech­na zmi­ňo­va­ná téma­ta jsou se mnou den co den, pro­to­že pra­cu­ju v médi­ích. Ale pro­to­že pra­cu­ju v médi­ích, potře­bu­ju při vlast­ním psa­ní zrcadlit rea­li­tu jinak — mimo jiné i pro­to, abych neměl pocit, že dělám stá­le totéž. Smrt sta­ré Maši je nako­nec expe­ri­ment, žánro­vá hra a pokus vyprá­vět o sou­čas­nos­ti tak, jako by se už dáv­no sta­la a zby­la z ní jenom tor­za mýtů — ane­bo přes­ně nao­pak, je to pokus hle­dat tor­za mýtů v sou­čas­nos­ti. Na kaž­dý pád roman­tic­ké gesto.

Věříš tedy, že jsou dnešní události důležité, že z nich vůbec něco zůstane?

Nao­pak. Prá­vě že nevě­řím. Jenom mini­mum udá­los­tí má tako­vý význam, aby se pro­psa­ly do his­to­ric­ké pamě­ti. Tře­ba tako­vá bitva u Sado­vé měla dale­ko­sáh­lé důsled­ky pro celou střed­ní Evro­pu, a dneska je prak­tic­ky zapo­me­nu­tá. Nebo: Už šest let se hádá­me o při­jí­má­ní uprch­lí­ků, a co víme o migrač­ní vlně z Řec­ka, kte­rá k nám při­šla po dru­hé svě­to­vé? Zno­vu sko­ro nic, a to od ní na roz­díl od Sado­vé uply­nu­lo jenom osm­de­sát let, a navíc by pro sou­čas­nou dis­ku­si moh­la být referenční.

Nezna­me­ná to, že bych lámal hůl nad lite­ra­tu­rou, kte­rá se sna­ží zachy­tit pří­tom­nost věr­ným způ­so­bem, jenom to sám chci ten­to­krát zku­sit jinak. Sna­žím se abs­tra­ho­vat to nej­o­bec­něj­ší — strach z cizí­ho, odmí­tá­ní odliš­nos­ti, impe­ri­ál­ní per­spek­ti­vu, se kte­rou nahlí­ží­me země tře­tí­ho svě­ta, a tak dál — a vyprá­vět o těch­to jevech jako o téma­tech z jiné­ho svě­ta, tak tro­chu je zci­zit, ale sou­čas­ně je pře­sa­dit do kulis lido­vé lite­ra­tu­ry, kte­ré mohou budit dojem důvěr­né zná­mos­ti, pro­to­že ať už máme jakou­ko­liv zku­še­nost, báchor­ky a pověs­ti jsme čet­li všich­ni. A nevy­pa­da­jí v nich naše dile­ma­ta pře­hled­ně­ji? A sou­čas­ně tak tro­chu „odvě­ce“? Na to bych se chtěl čte­ná­ře ptát. 

Asi to nepřijde jenom mně, že jsme dnes doslova zavaleni informacemi. A nejen kvůli médiím, ale hlavně kvůli sociálním sítím. Neztrácí se v tom množství i možnost rozlišovat, co je vlastně důležité a co není? Pracoval jsi i s tímhle?

Ptáš se po selhá­va­jí­cích gate­ke­e­pe­rech a po neschop­nos­ti zkro­tit množ­ství zve­řej­ňo­va­ných sdě­le­ní. Obo­jí je zčás­ti prav­da, ale obsah vzni­ká pro pub­li­kum a bez pub­li­ka by nebyl. Jestli­že se v rám­ci pro­kras­ti­na­ce a guil­ty ple­a­su­re dívá­me na Face­boo­ku na to, jak se ve střed­ní Itá­lii vyrá­bě­jí nudle nebo v Indii barev­né man­da­ly, bylo by pokry­tec­ké si stě­žo­vat, pod jakou že jsme to infor­mač­ní tsuna­mi, pro­to­že algo­ritmy soci­ál­ních sítí jenom sami pod­ně­cu­je­me k tomu, aby nás dál krmi­ly vyhle­dá­va­ným obsa­hem — nehle­dě na to, že v drti­vé vět­ši­ně pří­pa­dů ani nejde o infor­ma­ce, ale o zábav­ní balast. 

S nástu­pem digi­tál­ních médií před dese­ti pat­nác­ti lety se mlu­vi­lo o tom, že při­ná­še­jí výraz­nou demo­kra­ti­za­ci komu­ni­ka­ce a že už není potře­ba auto­ri­ta edi­to­ra nebo dra­ma­tur­ga, pro­to­že se i laik může podí­let na tvor­bě medi­ál­ní­ho obsa­hu, aniž by ho k tomu kdo­ko­liv vyzval. Pocit infor­mač­ní­ho záva­lu vyvo­lá­vá prá­vě tohle zmno­že­ní hla­sů, kte­ré pro­mlou­va­jí, ale jsem pře­svěd­če­ný, že je na kaž­dém jed­nom člo­vě­ku, aby si vybral, komu bude naslouchat. 

Když nepo­čí­tám rekla­mu, i na soci­ál­ních sítích si pře­ce může­me nasta­vit, koho sle­du­je­me — a potíž pak zůstá­vá jenom v naší schop­nos­ti posou­dit, jak je ten kte­rý zdroj rele­vant­ní a co nám při­ná­ší. Spíš než v infor­mač­ní zápla­vě pro­to vidím rizi­ko ve spo­leč­nos­ti, kte­rá obsah kon­zu­mu­je nezří­ze­ně, a navíc nekri­tic­ky. Je to nako­nec stej­né, jako kdy­bych před spa­ním sně­dl celý balí­ček chip­sů, a pro­to­že se mi po něm udě­la­lo těž­ko, začal kri­ti­zo­vat super­mar­ket. Jsem to pře­ce já, kdo si junk food kou­pil, nepře­če­tl si jeho slo­že­ní a nedo­ká­zal se udržet. 

Zají­ma­věj­ší jsou pro mě nako­nec ti, kte­ří na naše sla­bos­ti úto­čí a sna­ží se je vyu­žít — komu­ni­kač­ní stra­té­go­vé, spin dok­to­ři, strůj­ci dez­in­for­mač­ních kam­pa­ní, popu­lis­té. Gro­teska o kou­zel­ní­ku Žito­vi, kte­rou pova­žu­ju za hlav­ní text celé kníž­ky, sice nepo­jed­ná­vá jenom o tomhle téma­tu, ale role Žita zrov­na jako pro­pa­gan­dis­tic­ké­ho tlam­pa­če je význam­nou sou­čás­tí celé­ho příběhu. 

Debutoval jsi v roce 2012 knihou Šaty z igelitu, za niž jsi dostal Cenu Jiřího Ortena. Za Rubikovu kostku jsi získal nominaci na Cenu Evropské unie za literaturu. Co pro tebe tyhle úspěchy znamenají?

Snáz se mi vzta­hu­je k Ceně Jiří­ho Orte­na, pro­to­že byla úpl­ně na začát­ku, a zpět­ně ji vní­mám jako vstu­pen­ku do lite­rár­ní­ho pro­sto­ru, jako potvr­ze­ní, že můžu dál zkou­šet pro­mlou­vat nahlas. Sou­čas­ně je ale tře­ba říct, že od té doby uply­nu­lo deset let, že kaž­dá dal­ší kníž­ka je taky nový začá­tek a repu­ta­ce před­cho­zích tex­tů je pro ten nově při­pra­vo­va­ný vždyc­ky vedlejší.

Cítíš ty předchozí úspěchy i třeba trochu jako závazek, nějaké omezení?

Záva­zek můžu cítit k čes­ké lite­ra­tu­ře, k rod­né­mu jazy­ku, k vlast­ní autor­ské inte­gri­tě, ale proč bych ho měl cítit k lite­rár­ním cenám, když lite­ra­tu­ra sto­jí nad nimi? Uzná­ní mě samo­zřej­mě těší a nebu­du zastí­rat, že i moti­vu­je, ale v dal­ší prá­ci mě roz­hod­ně nijak nesvazuje.