Tvůj román Hluk noci sta­ví na pro­lí­ná­ní svě­ta fan­ta­zie s tím naším reál­ným, což je poměr­ně kla­sic­ký motiv moder­ní fan­tas­ti­ky. Mohl bys říct, čím je tvůj pří­stup specifický?

Podob­nou otáz­ku jsem naťu­kl v pro­lo­gu. Mys­lím, že je to pro­po­je­ní sno­vé­ho svě­ta s jedi­nou oso­bou. Její niter­né pro­žit­ky, tou­hy, zkla­má­ní, rados­ti, ale i boles­ti nabý­va­jí růz­ných podob, ale nako­nec jsou stá­le jen stříp­ky jed­né osoby.

Hlav­ním hrdi­nou Hlu­ku noci je Lud­vík, kte­ré­ho bychom moh­li ozna­čit za oby­čej­né­ho člo­vě­ka nebo v urči­tém pohle­du pasiv­ní­ho anti­hr­di­nu. Proč sis vybral jako středo­bod své­ho pří­bě­hu prá­vě posta­vu, kte­rá nemu­sí být ze začát­ku čte­ná­řům sympatická?

Pro­to­že jsem pře­svěd­čen, že hrdi­nou se může stát kaž­dý z nás. A že mož­ná ti, do kte­rých bychom to řek­li nejmé­ně, nako­nec uči­ní nej­vět­ší oběť. A máš prav­du, Lud­vík je kom­pli­ko­va­ná posta­va, ale věřím, že když mu čte­ná­ři dají šan­ci, pocho­pí ho a na kon­ci mu snad mno­hé odpustí.

Přes­to­že fan­tas­ti­ka má pri­már­ně zábav­nou funk­ci, nese pod­le mě i mno­há těž­ší téma­ta. V pří­pa­dě Hlu­ku noci to pro mě byla hlav­ně rodin­ná trau­ma­ta a otáz­ka sebe­při­je­tí. Šlo ti už pře­dem o tako­vý spo­le­čen­ský či psy­cho­lo­gic­ký pře­sah, nebo to vyply­nu­lo z děje samo?

Začnu zeši­ro­ka. Když jsem kni­hu začí­nal psát, chtěl jsem hlav­ně napsat pří­běh, kte­rý mi na čes­ké scé­ně fan­tas­tic­ké lite­ra­tu­ry chy­běl. Měl jsem pár nápa­dů a psal a psal. Jen­že když jsem došel na konec, něco tomu chy­bě­lo. Hod­ně věcí jsem pak pro­bí­ral s mojí ženou (díky za trpě­li­vost, Majdi) a nespo­čí­tal bych, na koli­ka pro­cház­kách se psem jsem dumal, jak to celé pro­hlou­bit. A tak jsem se nako­nec dostal k tomu, že nej­víc ve mně rezo­nu­jí pří­běhy, kte­ré lou­pe­te jako cibu­li a v samém závě­ru vám zdán­li­vě nesou­ro­dé momen­ty nebo reak­ce hrdi­nů odha­lí jádro. Tak­že jsem začal pří­běh pitvat scé­nu po scé­ně, abych se dostal blíž Lud­ví­ko­vi. Kdo vlast­ně je a co všech­no musel pro­žít, aby ho to zfor­mo­va­lo do podo­by, ve kte­ré ho popr­vé spat­ří čte­nář?
Ale abych se vrá­til k otáz­ce. Mys­lím, že kdy­by v pří­bě­hu poten­ci­ál nebyl od prv­ní­ho draf­tu, asi bych z něj tuhle výsled­nou podo­bu nevykřesal.

Vět­ši­na romá­nu se sice ode­hrá­vá v našem reál­ném svě­tě, ale nedíl­nou sou­čás­tí je i dění ve Sno­ví­ně. Bylo pro tebe slo­ži­té kon­stru­o­vat svět, kte­rý je slo­že­ný ze stříp­ků růz­ných rea­lit a záro­veň se musí řídit urči­tý­mi pravidly?

Tohle pro mě bylo slo­ži­té. Nej­pr­ve jsem měl jen mlha­vou před­sta­vu, co a jak fun­gu­je. Věděl jsem, že chci, aby se Sno­vín pře­lé­val do Sku­teč­na, ale řek­ně­me, že se mi třásly ruce a výsle­dek nebyl tako­vý, jaký jsem si vysnil. A tak jsem začal hle­dat jas­ná mís­ta a situ­a­ce, kde svě­ty pro­po­jím. Sta­věl jsem man­ti­ne­ly a poma­lu zna­čil hra­ni­ce, co ješ­tě ano a co už ne. Co je sen a co nao­pak odraz sku­teč­né­ho a nao­pak. Ješ­tě teď se bojím, jest­li jsem někde nepřelil.

Hluk noci je plný fan­tas­tic­kých bytos­tí — antič­tí hrdi­no­vé, děsi­vý Arrak, moc­né koč­ky, tajem­ný Dráp a v nepo­sled­ní řadě slí­dil. Při­jde mi, že přes­to­že se mno­hé na prv­ní pohled jeví jed­no­znač­ně, zjiš­ťu­je­me, že ani tady není nic čer­no­bí­lé. Chtěl jsi uká­zat, že před­sud­ky nejsou nikdy dob­rým přístupem?

Díky za tuhle otáz­ku. Jest­li mě v dneš­ním nejis­tém svě­tě něco děsí, jsou to lidé, kte­ří mají hned jas­no. Je to tak a tak. Kdo není s námi, je pro­ti nám. Sám se sna­žím tře­ba kon­flikt­ní situ­a­ce zpět­ně ana­ly­zo­vat, hle­dat pří­či­ny vlast­ní­ho cho­vá­ní a pře­mýš­let, proč to nebo ono ve mně vyvo­la­lo tak sil­né emo­ce. Je to mnou, nebo spíš oko­lím? Majda mě naved­la na myš­len­ku, že jest­li má někdo pro­blém, tak zpra­vi­dla ten, kdo ho vytváří.

Long sto­ry short: „Co je důle­ži­té, je očím neviditelné.“

Zásad­ní roli v Hlu­ku noci hra­je mode­lář­ství a komu­ni­ta, kte­rá se pohy­bu­je oko­lo mini­a­tur a TTR­PG. Je to pro­stře­dí, kte­ré je ti blíz­ké, nebo ses musel při­pra­vit pro­střed­nic­tvím rešerší?

Vyros­tl jsem na síd­liš­ti a kaž­dý den po ško­le cho­dil čutat na uměl­ku nebo beto­no­vý plá­cek. Hrál jsem, co zrov­na šlo, a jedi­ná limi­ta byla počet spo­lu­hrá­čů. A když jsem zrov­na nelí­tal ven­ku, kou­kal jsem s brá­chy na véháes­ky. Tak­že jako kluk jsem měl „děs­ně málo“ času na lel­ko­vá­ní. Jen­že moje mam­ka nás tři brá­chy naštěs­tí ved­la k lite­ra­tu­ře a diva­dlu, netr­va­lo dlou­ho a pro­pa­dl jsem kni­hám. Dodnes si pama­tu­ju, jak jsem četl Pána prs­te­nů a pořád jsem se nedo­čka­vě star­ší­ho brá­chy ptal, co bude dál. No a star­ší brá­cha začal hrát v diva­dle, a tak jsme se díky jeho tou­ze po před­ne­su dosta­li k Dra­čí­mu dou­pě­ti (je tím nej­lep­ším game­mas­te­rem, jaké­ho znám). Tuž­ka a papír a sta­li se z nás hrdi­no­vé. Samo­zřej­mě po čase jsme se dosta­li i k mini­a­tu­rám, jen­že to ten­krát stá­lo balík peněz a my byli tři. Spíš jsem do toho­hle svě­ta nakou­kl a někde v hla­vě mi to zůsta­lo. Mlad­ší brá­cha to tolik nepro­ží­val, ten se držel počí­ta­čů, z toho star­ší­ho se sice nestal bar­vič, ale jeho sbír­ka mini­a­tur by napl­ni­la men­ší muzeum.

O kon­ci romá­nu nechci nic pro­zra­zo­vat, ale je pro tebe pří­běh uza­vře­ný, nebo se hod­láš do toho­to svě­ta vrá­tit? Máš už dal­ší autor­ské plány?

Původ­ně jsem zamýš­lel duo­lo­gii, ale pro­to­že věč­ně pochy­bu­ji, zaví­ral jsem jed­not­li­vé lin­ky pří­bě­hu a tím víc vše smě­řo­val k samo­stat­né­mu romá­nu. Ale nechal jsem si pár dví­řek ote­vře­ných, a pro­to vím, kam zhru­ba vedou. Jinak dokon­ču­ji sci-fi román, kte­rý se ode­hrá­vá na cizí pla­ne­tě. Lidé, kte­ré zachrá­ni­la prá­vě ona pla­ne­ta, jsou pořád ti stej­ní jako dnes. Mají rádi svou prav­du, ale ješ­tě radě­ji si ohnou svět, aby si ji obhá­ji­li. Nosím v sobě ješ­tě jeden osob­něj­ší pří­běh, ale o tom tře­ba příště.