„Na rozdíl od oblíbené trilogie se tentokrát jedná o samostatný počin, nicméně atmosféra je hodně podobná. Příběh se opět odehrává ve dvou časových rovinách a vracíme se též do Skotska, přestože linie vyšetřování vraždy je situována na kanadský ostrov. Také proto jsme se rozhodli četbu znovu nabídnout Jiřímu Dvořákovi, jehož hlas je v audiu neodmyslitelně spjatý s autorovými ‘skotskými’ tituly,“ uvedl Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook.
délka: 15 hod. 28 min.
vydává: OneHotBook
Ukázku z audioknihy si můžete poslechnout zde.
Detektiv Sim Mackenzie má osobní život v troskách a trpí nespavostí. Doufá, že zařazení do týmu, který má vyřešit vraždu v anglicky mluvící komunitě na malém ostrově při pobřeží Kanady, mu pomůže zapomenout. Místo toho upadá do živých snů o událostech ve Skotsku v 19. století, které se mu prolínají s aktuálním vyšetřováním. Jak by mohlo někdejší bezpráví souviset s čerstvým zločinem a jeho hlavní podezřelou, která je Simovi až znepokojivě povědomá?
Audioknižní novinku se skotskými kořeny čte opět herec Jiří Dvořák, „hlas“ trilogie Lewis.
„Na Ostrov Entry jsem byl poté, co jsem do audia načetl trilogii Lewis, sám docela zvědavý. Takže jsem si román přečetl ještě před tím, než jsem byl osloven, zda bych se rovněž neujal jeho četby. Petera Maye mám rád a mám pocit, že mu rozumím,“ uvedl interpret. A dodal: „Je mi blízký zejména stylem vyprávění a způsobem, jakým vede příběh. Líbí se mi, jak mísí současnost s tím, co se událo třeba před dvěma sty či sto padesáti lety. Jeho próza je plná nečekaných momentů, kdy pokaždé ‘přeskočí’ někam jinam, což je vzrušující a dodává to četbě na dramatičnosti. Navíc ten příběh je vždycky velice silný. Tentokrát se autor vrátil hlouběji do minulosti a zpracoval také ostudnou kapitolu z britské historie. „Jak stárnu a uplynulé události zaujímají v mém životě čím dál větší prostor, víc se ohlížím zpět. Připadá mi zajímavější rozvíjet charaktery postav, které jsou si vědomy, odkud pocházejí a které minulost nějak formovala. V románu Ostrov Entry jsem se snažil zajít ještě dál a ukázat, jak naši budoucnost utváří už naši předkové. Zabývám se v něm ‘Vyklízením Vysočiny’ v 18. – 19. století, o němž pojednává spousta odborné literatury, ale pokud vím, tak jsem první, kdo jej zpracoval beletristicky. Rád vyzvedávám na světlo záležitosti, které zůstávaly skryté ve stínu,“ prohlásil o tématu sám spisovatel Peter May, jehož kniha získala mimo jiné cenu Detektivka roku 2014 na festivalu Bloody Scotland.
Nahrávku v režii Jitky Škápíkové doprovází původní hudba, jíž prostupuje silná ústřední klavírní melodie, někdy podkreslená éterickým ambientním doprovodem či jazzovou rytmikou, jindy ji dokresluje obnažená, strohá a mrazivě melancholická linka, která šlehá do obličeje jako větrem unášený rozbouřený příboj…
Audiokniha vychází jako mp3 ke stažení prostřednictvím digitálních distribucí za 299 Kč i jako 2CD mp3 za 329 Kč. Pouze na portálu Audiolibrix však mohou členové předplatitelského klubu koupit audioknihu jen za 199 Kč.
Peter May (nar. 1951)
Pochází z Glasgow, ale nyní žije ve Francii. Původně se pracoval jako novinář a byl úspěšným televizním scénáristou, v současné době se věnuje psaní. Celosvětové renomé získal šestidílnou sérií čínských thrillerů, která u nás začala vycházet roku 2015 a její první díl Pán ohně již získal audioknižní podobu. Ve zvukové i tištěné verzi je dostupná také trilogie Lewis, zahrnující romány Skála (Host, 2013), Muž z ostrova Lewis (Host, 2014) a Šachové figurky (Host, 2014); stejně jako titul Výjimeční lidé (Host, 2015), první díl řady Akta Enzo. Oblibu si v zahraničí získaly i spisovatelovy nejnovější samostatné romány jako Ostrov Entry (Host, 2015) nebo Útěk (Host, 2016). Více na www.petermay.info
Jiří Dvořák (nar. 1967)
Narodil se v Brně, kde také vystudoval herectví na JAMU a vzápětí získal angažmá v Městském divadle. Účinkoval rovněž v Severomoravském divadle Šumperk a v brněnském Mahenově divadle. Roku 1999 dostal nabídku působit v pražském Divadle na Vinohradech, v jehož souboru dodnes patří k předním členům. Mimo svou domovskou scénu hostuje též v Divadle Viola. Televizní a filmoví diváci jej znají ze snímků Vůně vanilky, Anděl Páně, Operace Silver A, Zemský ráj to napohled či Příběh kmotra a ze seriálů jako Pojišťovna štěstí, Světla pasáže nebo Sanitka 2. Dále účinkoval v audioknihách vydavatelství OneHotBook: Trilogie Lewis (2013 – 2015), Nebezpečné známosti (2014), Klubíčko veselých pohádek (2015), Karel IV. – Tajný deník (2015), Karel IV. – Císař a císařovna (2016).
Dva příběhy, které se nakonec spojí
Rozhovor s hercem Jiřím Dvořákem, interpretem audioknihy Ostrov Entry
Se „skotskými“ detektivkami Petera Maye už jste docela sžitý. Jak do toho zapadl Ostrov Entry?
Na Ostrov Entry jsem byl poté, co jsem do audia načetl trilogii Lewis, sám docela zvědavý. Takže jsem si román přečetl ještě před tím, než jsem byl osloven, zda bych se rovněž neujal jeho četby. Trilogie Lewis se mi totiž moc líbila, i když je v něčem jiná; ačkoli princip míchání minulosti a budoucnosti je i v novince stejný. Petera Maye mám rád a mám pocit, že mu rozumím.
V čem je vám autor nejvíc blízký?
Stylem vyprávění a způsobem, jakým vede příběh. Líbí se mi, jak mísí současnost s tím, co se událo třeba před dvěma sty či sto padesáti lety. Jeho próza je plná nečekaných momentů, kdy pokaždé „přeskočí“ někam jinam, což je vzrušující a dodává to četbě na dramatičnosti. Navíc ten příběh je vždycky velice silný.
Tentokrát jde autor v jedné z linií ještě hlouběji do minulosti než dříve. Snažil jste se tedy četbu nějak více odlišit?
Jsou to dva příběhy, které se nakonec spojí – jde o dvě linie, které jsou součástí jednoho celku. Nesnažili jsme se to tedy násilně odlišit jinak, než intonacemi nebo tím, co si vyžádal samotný styl vyprávění daného příběhu. Ale řekl bych, že minulost byla dynamičtější, protože v ní docházelo k dramatičtějším situacím.
Baví vás u Petera Maye také prostředí, v jakém se jeho detektivky odehrávají?
I v tom určitě tkví jeho působivost – dokonce jsem přemýšlel, že se na ty lokality zajedu podívat. Autor dokáže neuvěřitelně krásně popsat tu syrovost, z níž sice vyplývá, že tam asi opravdu není snadné žít, ale zároveň jí dodává zvláštní ponurost a tajemno, které působí lákavě. Ta místa musí mít neobyčejnou vnitřní sílu a Mayovi se daří ji přenést do svých knih.
A co „oblíbená“ výslovnost ve skotské gaelštině?
Výslovnosti hlídá režisérka. Jenže já to navíc vždycky okamžitě zapomenu. Kdykoli jsme tedy došli ke stejnému jménu, byť třeba jen o půl strany dál, tak jsem se opět ptal, jak se to vyslovuje. Je až neuvěřitelné, nakolik je výslovnost ve skotské gaelštině opravdu naprosto jiná, než jak se ta slova píšou. Když jsem si konečně zapamatoval, že se čte „Máršlí“ a „Fjúlak“, nastoupil Sime Mackenzie a celé to začalo zase znovu.
Jak vás oslovily popsané události týkající se Vyklízení Vysočiny?
Vždycky když kvůli zisku jednoho trpí ti druzí, je to špatně. V románu Ostrov Entry je to popsáno natolik syrovým způsobem, že to člověka zkrátka nemůže nechat chladným. Navíc si to vždycky spojujete třeba i s vlastní zkušeností nebo s jinými událostmi. Princip je totiž naneštěstí vždycky stejný – takové nespravedlnosti mají v celé historii podobný scénář – a to je na tom ta hrůza. Jenže to platí, platilo a bohužel to asi bude platit i dál. Nicméně jsem předtím, než jsem se do románu začetl, vůbec netušil, že Vyklízení Vysočiny takhle probíhalo. Takže věřím, že tahle audiokniha může být nejen poučením, ale třeba i impulsem, aby se posluchač dozvěděl se něco nového; zejména pokud se zajímá o historii.