Tvůj debut Projekt Kronos vyšel v roce 2017 (respektive jsi s ním začal ještě o pár let dříve), teď o pět let a nějakých dva tisíce stran později vychází závěrečný díl trilogie Kronův odkaz. Je to pro tebe úleva, že jsi dokončil takhle velký a časově náročný celek?

Neu­vě­ři­tel­ná. Jed­nak pro­to, že jsem z rame­nou koneč­ně sho­dil ohrom­ný záva­zek vůči čte­ná­řům. Ale hlav­ně pro­to, že se nám poved­lo tu sérii dotáh­nout do kon­ce — ale­spoň dou­fám — veli­ce důstoj­ně. Mož­ná to vyzní zvlášt­ně, ale já si tím tře­ba nebyl vždyc­ky jis­tý. Ten oka­mžik, kdy jsem si kni­hu pře­če­tl někdy po tře­tím kole redak­ce a zjis­til, že to všech­no fun­gu­je, jak má, byl oka­mžik, kdy jsem se na její vydá­ní začal koneč­ně těšit. 

Už jen proto, že jsi mezitím napsal i Metu, která je velice odlišná, musím se zeptat, jestli když se na to díváš zpětně, myslíš si, že první dva díly i teď tu třetí část série psal stále ten stejný autor?

Od klu­ka, co si do seši­tů čmá­ral prv­ní nápa­dy na Pro­jekt Kro­nos, mě teď dělí něja­kých deset let. Za tu dobu jsem vydal tři kni­hy a z kaž­dé se toho (dou­fám) spous­tu nau­čil, stej­ně jako se toho snad spous­tu nau­čím i z kaž­dé dal­ší. A stej­ně jako se čte­ná­řům mění vkus, ani já už nechci psát stej­né věci jako před dese­ti lety. Jak se s tímhle poprat v rám­ci tri­lo­gie, to je nej­spíš vel­ká otáz­ka pro kaž­dé­ho auto­ra, kte­rý píše sérii. Má ji nechat, ať se vyví­jí spo­lu s ním, i když tím naru­ší její soudrž­nost? Nebo se zkrou­tí do sobě nepo­ho­dl­né pózy, aby sérii zacho­val pev­nou identitu?

Pro nás to bylo vel­ké téma i během redak­ce a asi jsem si to musel i tro­chu vybo­jo­vat, ale nako­nec jsme se při­klo­ni­li k prv­ní mož­nos­ti. Chci být ten typ auto­ra, kte­rý ze sebe s kaž­dou kni­hou vydá to nej­lep­ší, co v něm zrov­na je, i když to tře­ba zna­me­ná pár neče­ka­ných zatá­ček. Samo­zřej­mě jsem najed­nou nemohl udě­lat otoč­ku o 180 stup­ňů a napsat Kro­nův odkaz stej­ným sty­lem jako napří­klad Metu. Stá­le je to komik­so­vě ladě­né urban scí­f­ko s fil­mo­vý­mi akč­ní­mi scé­na­mi. Ale mys­lím, že roz­dí­ly mezi kaž­dým dílem Kro­no­vy série jsou hma­ta­tel­né. Ubý­vá fra­jer­ských hlá­šek, zpr­vu hod­ně sty­li­zo­va­ná akce je postup­ně čím dál špi­na­věj­ší a ošk­li­věj­ší a pří­běh už své vzo­ry ani tak nepa­rafrá­zu­je, jako se jim pří­mo vysmí­vá. Pavel před dese­ti lety by tako­vou­hle kni­hu nikdy nenapsal. 

V Projektu Kronos sužuje Attionu kromě jiných problémů i tajemná Nákaza. Tehdy to byl prostě zajímavý prvek postapokalyptického románu, ale dnes už podobný příběh žijeme druhým rokem. Cítíš se jako autor, kterému se podařilo něco předpovědět? A reflektoval jsi vlastní zážitky z pandemie při psaní Kronova odkazu?

Na sítích ze mě občas čte­ná­ři děla­jí pro­ro­ka, ale urči­tě se tak necí­tím. Prv­ní dva díly (psa­né dáv­no před­tím, než jsme si pan­de­mii všich­ni zaži­li na vlast­ní kůži) vyu­ží­va­jí epi­de­mic­kou situ­a­ci jako ryze fan­tas­tic­ký prvek, a i když jsou tam kos­me­tic­ké podob­nos­ti (nosí se rouš­ky, zdra­vot­nic­ký sys­tém kola­bu­je…), necí­tím to jako něja­ké výstiž­né zachy­ce­ní reál­né pan­de­mie. To se samo­zřej­mě ve tře­tím díle, kte­rý jsem už psal z karan­té­ny, výraz­ně změ­ni­lo. Ta zku­še­nost z prv­ní ruky mi umož­ni­la vyob­ra­zit Náka­zu mno­hem lid­ště­ji a intim­ně­ji, stej­ně jako to posled­ní roky zaží­vá­me my. Dívat se, co pan­de­mie dělá s rodi­na­mi, s osob­ní svo­bo­dou indi­vi­dua (což je pro sérii vel­ké téma cel­ko­vě), jak je zne­u­ži­tel­ná poli­tic­ky a jak spo­leč­nost té situ­a­ci postu­pem času nená­vrat­ně uvy­ká… Urči­tě nehod­lám Kro­nův odkaz pro­hla­šo­vat za něja­kou hlu­bo­kou ale­go­rii, ani své osob­ní vyjá­d­ře­ní ke covi­do­vé situ­a­ci. Ale jis­tě mi ta žitá zku­še­nost pomoh­la při­nést tenhle fik­tiv­ní svět zase o něco blí­že ke čte­ná­ři a uká­zat, jak moc podob­ný je tomu našemu.

Přestože Projekt Kronos i Kronovy děti byly velmi klaustrofobické a temné knihy, myslím, že Kronův odkaz je v tomto ohledu ještě předčí. Odrážejí se v tom příběhu i témata, která naše společnost (a tvoje generace zvlášť) poslední dobou musí řešit — klimatická změna, vzestup autoritářských režimů?

Všech­no je to v názvu kni­hy: Kro­nův odkaz. Při­znám se, že když mě to jmé­no napadlo, vůbec se mi nelí­bi­lo (zní to jako tako­vé to prvo­plá­no­vé cool slo­víč­ko, kte­ré nar­ve­te za prv­ní slo­vo titu­lu, když neví­te, co jiné­ho tam vrz­nout). Ale čím déle jsem o něm pře­mýš­lel, tím víc mi dochá­ze­lo, že spo­le­čen­ské téma kni­hy vysti­hu­je napros­to per­fekt­ně. Co po nás zbu­de, až tu nebu­de­me? A kdo zachrá­ní svět, když ne my? Doslo­va kaž­dá z postav v kni­ze vyja­dřu­je tu či jinou odpo­věď na tyhle otáz­ky. Jak bojo­vat o budouc­nost svě­ta, jehož stvo­ři­tel poží­rá vlast­ní mladé?

Ve všech komik­so­vých pří­bě­zích se záchra­na svě­ta ve finá­le smrsk­ne na to, že je tře­ba něko­ho zbu­šit. Takhle jed­no­du­ché to svým hrdi­nům nedě­lám. Z toho­hle pří­bě­hu se vybo­xo­vat nemů­žou, stej­ně jako se my nevy­mlá­tí­me z toho své­ho. Jest­li je to tem­né a depre­siv­ní, pak jenom pro­to, že to odrá­ží naši vlast­ní realitu.

I když dle vlastních slov považuješ Kronův odkaz za „černou knihu“, zdá se mi, že na spoustu postav i situací z předchozích dílů pohlíží naopak velice nečernobíle. To je opak toho, co bychom možná předem očekávali od knih inspirovaných komiksem, kde dobro a zlo mají jasné hranice. Byly pro tebe tahle nejednoznačnost a morální šeď od začátku klíčové?

Před­lo­žit před čte­ná­ře nejed­no­znač­ný svět plný morál­ně šedých postav bylo od začát­ku hlav­ní ambi­cí celé série, stej­ně jako se nemě­la v komik­so­vých před­lo­hách ani tak zhlí­žet, jako je podrý­vat. V někte­rých ohle­dech to mož­ná tro­chu trva­lo, ne kaž­dá posta­va moh­la uká­zat svou pra­vou tvář hned v prv­ním díle a odlu­po­vá­ní někte­rých vrs­tev si žáda­lo dosta­tek času a citu. Ale můžu mys­lím s jis­to­tou říct, že ani jed­na posta­va neod­po­ví­dá na kon­ci své­ho pří­bě­hu stej­né­mu obráz­ku, jaký si o ní čte­nář udě­lá v její prv­ní scéně.

Jestliže ti dříve někteří čtenáři vyčítali nelineárnost vyprávění, časové či prostorové skoky a tak podobně, tak Kronův odkaz jim jistě přidělá pár vrásek na čele. Co tě vedlo k tomuhle přístupu a bylo těžké udržet v hlavě všechny informace tak, aby dávaly smysl i v knize samotné?

Hele, na rovi­nu: jest­li někdo Kro­nův odkaz ote­vře jako svou tře­tí, potaž­mo čtvr­tou kni­hu od Bare­še, nemů­že být pře­ce pře­kva­pe­ný, že se v ní ská­če v čase, no ne? 

Ale je prav­da, že je to zatím nej­vy­pe­če­něj­ší (ne)chronologie, jakou jsem si na čte­ná­ře při­chys­tal. A mám z ní upřím­ně vel­kou radost. Na kaž­dé nové kníž­ce si hle­dám něja­kou výzvu, něco, co jsem ješ­tě nikdy nezkou­šel a co mě při­mě­je napnout svo­je autor­ské mož­nos­ti. V pří­pa­dě Kro­no­va odka­zu je to pří­běh o pěti čás­tech, kte­ré se sice vůbec neo­de­hrá­va­jí v pořa­dí jed­na-dva-tři-čty­ři-pět, ale přes­to reflek­tu­jí běž­nou pěti­fá­zo­vou dyna­mi­ku pří­bě­hů tak, jak jsme zvyklí je číst. Jinak řeče­no, jak začne­te pří­běh upro­střed, aby si čte­nář stá­le při­pa­dal, že čte od začátku? 

Cílem totiž není čte­ná­ře zmást, před­ho­dit před něj abso­lut­ní guláš a pak se plá­cat po rame­nou, jaký jsem geni­ál­ní autor a jak jsem to chytře vymys­lel. Jde o to ho tím pří­bě­hem pro­vést, aniž by si to vůbec uvě­do­mil. Ta kni­ha je blu­diš­tě, ale na kaž­dém rohu se scho­vá­va­jí indi­cie, pod­le kte­rých se vní­ma­vý čte­nář bez­peč­ně dosta­ne až do finá­le. Sta­čí dávat tro­chu pozor. Chtě­lo to samo­zřej­mě spous­tu citu a ladě­ní, ale mys­lím, že se nám to poved­lo dob­ře. Hlav­ním mot­tem série vždy bylo nemít čte­ná­ře za blb­ce, věřit mu, že si doká­že sám vší­mat detai­lů a domýš­let nevy­řče­né spo­ji­tos­ti. Mys­lím, že pro tako­vé­ho čte­ná­ře se v téhle kni­ze skrý­vá parád­ní zážitek. 

Když mluvíš o přípravě knihy, často říkáš my. Je pro tebe kniha prací geniálního osamělého autora, nebo spíš kolektivním dílem?

Mož­ná že geni­ál­ní auto­ři si můžou dovo­lit být osa­mě­lí, ale o tom já nic nevím. Já mám ohrom­né štěs­tí v tom, že za kaž­dou mojí kni­hou sto­jí redakč­ní tým, kte­rý mě nene­chá se někde utnout. Kon­krét­ně u Kro­no­va odka­zu bylo jed­nou z nej­vět­ších výzev ohlí­dat všech­ny změ­ny, kte­rých text nená­vrat­ně doznal. V prů­bě­hu psa­ní mize­ly posta­vy, pří­bě­ho­vé lin­ky, dokon­ce i celé kapi­to­ly. A kvů­li zmí­ně­né neli­ne­ár­ní pova­ze kni­hy se kaž­dá tako­vá změ­na muse­la pro­je­vit na všech mož­ných mís­tech v tex­tu, a kaž­dý opo­me­nu­tý detail a kaž­dá nesou­ro­dost zna­me­na­ly praskli­nu v té peč­li­vě při­pra­ve­né struk­tu­ře celé­ho pří­bě­hu. Bez redakč­ní opo­ry bych je nikdy nezvlá­dl vychy­tat všech­ny. A samo­zřej­mě, v celé Kro­no­vě sérii hra­jí vel­kou roli i gra­fic­ké pře­dě­ly mezi kapi­to­la­mi a část­mi, kte­ré ohrom­nou měrou při­spí­va­jí k tomu, jak ty kni­hy na čte­ná­ře půso­bí, a za ty jsem vděč­ný gra­fič­ce. Sám bych si tako­vou­hle kni­hu nikdy nemohl dovo­lit napsat, tak­že mi při­jde na mís­tě zdů­raz­ňo­vat, že výsle­dek není jen mou zásluhou.

Možná je nemístné ptát se hned zase na další knihu, ale spoustu čtenářů bude určitě zajímat, jaké máš plány do budoucna. Připravuješ něco dalšího, třeba podobně velkého, jako je právě dokončená série?

Jed­no můžu slí­bit jisto­jis­tě: se séri­e­mi si teď dám na něja­kou dobu pokoj. Mám v hla­vě nápad, kte­rý bych chtěl začít v příš­tím roce sypat na papír, ale záměr­ně nechci sli­bo­vat nic kon­krét­ní­ho. Momen­tál­ně nám doma už rok řádí nový pří­růs­tek do rodi­ny a ten má před psa­ním zkrát­ka před­nost. Ale dal­ší kni­hy se čte­ná­ři roz­hod­ně dočka­jí — je to jen otáz­ka času.