Román Návrat při­vá­dí čte­ná­ře do kláš­te­ra mezi řehol­ní sest­ry. Hlav­ní posta­vou je Jana, kte­rá se v mla­dém věku roz­hod­ne pro vstup do kláš­te­ra. Co ji k tomu motivuje?

Jana, stej­ně jako spous­ta lidí oko­lo dva­cít­ky, hle­dá život­ní ukot­ve­ní, život­ní lás­ku. Pro­to­že pochá­zí z nábo­žen­sky zalo­že­né­ho pro­stře­dí, nabý­vá pře­svěd­če­ní, že tou nej­vět­ší lás­kou je Bůh. A tak se vydá­vá do kláš­te­ra. Návrat je pro mě pře­de­vším pří­bě­hem o hle­dá­ní sebe sama, o hle­dá­ní lás­ky, o potěž­ká­vá­ní kon­krét­ní lás­ky k člo­vě­ku, ve srov­ná­ní s abs­trakt­ní lás­kou k Bohu. Kla­de tu oby­čej­nou otáz­ku: co je pro člo­vě­ka důle­ži­těj­ší — to, že tě dru­hý člo­věk obe­jme, pohla­dí, nebo abs­trakt­ní štěs­tí a nadě­je, že jed­nou po smr­ti se setkám s Bohem tvá­ří v tvář?

Ty sama jsi ve vel­mi útlém věku vstou­pi­la do kláš­te­ra. Hle­da­la jsi v něm něco podob­né­ho jako tvá romá­no­vá Jana?

Výcho­zí situ­a­ce mé romá­no­vé hrdin­ky je jiná. Jana je už dospě­lá, kdež­to já jsem šla do kláš­te­ra jako čtr­nác­ti­le­té dítě. Ovšem na začát­ku byla asi úpl­ně stej­ná ilu­ze, totiž pře­svěd­če­ní, že tam najdu tu nej­vět­ší lás­ku. Tohle máme s Janou společné.

© Věra Marčíková

Jana si kláš­ter malu­je jako nový kou­zel­ný domov, nicmé­ně pro­stře­dí, do kte­ré­ho při­chá­zí, je dost nehos­tin­né, až tvr­dé. Zaží­va­la jsi v kláš­te­ře něco podobného?

To, co je v kni­ze auten­tic­ké, je prá­vě způ­sob živo­ta sester, jejich vzá­jem­né vzta­hy, pova­hy, kaž­do­den­nost i ona tvr­dost. Věří­cí člo­věk má pocit, že řádo­vá sest­ra je člo­věk, kte­rý žije s Bohem, a tím pádem je auto­ma­tic­ky dob­rým člo­vě­kem, lep­ším než ostat­ní. A že v kláš­te­ře žijí lidé lépe než za jeho bra­na­mi. Znám to na vlast­ní kůži — sta­čí, aby sis na sebe oblék­la hábit, a vel­ká část lidí se k tobě začne cho­vat jako ke cti­hod­né sestře, jsi pro ně při­ro­ze­nou auto­ri­tou bez ohle­du na to, jaká sku­teč­ně jsi. To je veli­ký omyl, kte­rý může mít hod­ně špat­ný dopad jak pro lidi mimo kláš­ter, tak hlav­ně pro tebe samot­nou. V jis­tém smys­lu tě to totiž tla­čí držet roli „doko­na­lé“ a svo­je sla­bos­ti a selhá­ní skrý­vat, abys náho­dou něko­ho nepo­hor­ši­la. Jen­že doko­na­lý nikdo není a dřív nebo poz­dě­ji tě vlast­ní sla­bos­ti dože­nou. Bohu­žel ale pořád musíš držet roli cti­hod­né a doko­na­lé, a tím v sobě potla­čo­vat a odště­po­vat všech­no lid­ské, sla­bé a malé. Prá­vě to se pak podí­lí na tom, že v církvi se dějí věci, kte­ré se dít nemají. 

Román jsi zasa­di­la do začát­ku deva­de­sá­tých let. Je toto obdo­bí pro pří­běh zásadní?

Ano, i z toho důvo­du se kni­ha jme­nu­je Návrat. Začát­kem deva­de­sá­tek zís­ka­ly komu­ni­ty zpět své kláš­te­ry. Mé sest­ry se vra­cí do zde­vas­to­va­ných budov, kte­ré roky vyu­ží­va­la armá­da, aby zno­vu vybu­do­va­ly svůj domov. V té době pano­va­la u řeho­lí eufo­rie, sna­ži­ly se zís­ká­vat mla­dé sest­ry, a sni­ly o tom, jak teď začnou růst a roz­ví­jet se a zno­vu napl­ňo­vat své původ­ní poslá­ní. V pří­pa­dě komu­ni­ty, ve kte­ré jsem pobý­va­la já, byla hlav­ním smys­lem péče o nemoc­né v jejich domo­vech, péče o chudé, o kte­ré se nikdo nepo­sta­rá. Jen­že dnes se ta nadě­je na obno­vu čás­teč­ně jeví jako ilu­ze. V kláš­te­rech dra­ma­tic­ky uby­lo sester, tudíž už téměř nema­jí kapa­ci­ty své poslá­ní napl­ňo­vat. Jejich prá­ci pře­bra­ly agen­tu­ry domá­cí péče nebo Cha­ri­ta. Po době tota­li­ty chy­bě­la celá střed­ní gene­ra­ce a ani po těch tři­ce­ti letech se prak­tic­ky nevy­cho­va­la. Mla­dé sest­ry, kte­ré se mnou do kláš­te­ra při­šly, vět­ši­nou po čase ode­šly, sta­ré zemře­ly. Dnes je to komu­ni­ta o pár lidech.

Proč ty mla­dé sest­ry včet­ně tebe odešly?

Urči­tě se na tom pode­psa­la ta dez­i­lu­ze z řehol­ní­ho živo­ta a samo­zřej­mě vzta­hy mezi sestra­mi. Před­stav si uza­vře­ný žen­ský kolek­tiv a všech­ny pro­blémy, kte­ré to při­ná­ší. Sta­ré sest­ry tou­ži­ly po návra­tu k původ­ním pořád­kům a k živo­tu, kte­rým žily jako mla­dé někdy po prv­ní repub­li­ce. Mla­dé sest­ry se ale nedo­ká­za­ly na tuto jejich minu­lost napo­jit. Řadě z nich se začal vytrá­cet smysl.

Nebu­de­me pří­liš pro­zra­zo­vat, nicmé­ně Janě při­ne­sl pobyt v kláš­te­ře i pozi­ti­va. Tobě taky?

Mně urči­tě taky. Řehol­ní život, auto­ri­ta a pra­vi­dla, kte­ré v kláš­te­ře vlád­nou, mě para­dox­ně nau­či­ly tomu, že nej­vět­ší hod­no­ty spo­je­né s vírou jsou lid­skost, tole­ran­ce a empa­tie. Jinak je víra jen ide­o­lo­gií, kte­rá může nabýt i vel­mi kru­té podo­by. A kro­mě toho mě nau­či­ly tvr­dé fyzic­ké prá­ci! Ten­krát jsme při­šly do napros­to zde­vas­to­va­ných budov, kdy sta­řen­ky už nemě­ly síly a my mla­dé jsme muse­ly tvr­dě pra­co­vat. Mys­lím, že tohle mě dost pozna­me­na­lo v tom, že mám ten­den­ci neznat v prá­ci míru.

Janě jsi taky dala pěk­ně zabrat, v jed­né chví­li řádí v kláš­te­ře se sbí­ječ­kou, není na to ale sama. Ty jsi jí do ces­ty posla­la něko­lik výraz­ných spo­lusester, jako tře­ba Anič­ku, Hele­nu nebo Karin. Kde jsi na ně přišla?

Chtě­la jsem uká­zat základ­ní typy povah, kte­ré se v kláš­te­ře potká­va­jí. Je zná­mé, že k víře čas­to tíh­nou lidi, kte­ří mají něja­ké trau­ma, frustra­ci, depri­va­ci. Což není nic špat­né­ho ani odsou­ze­ní­hod­né­ho, víra pros­tě sytí něco, co dané osob­nos­ti chy­bí. V mé kni­ze se tak obje­ví vel­mi něž­ná a záro­veň tro­chu roze­vlá­tá Karin, ane­bo prak­tic­ká Hele­na, kte­rá pocho­pí, že když chce ovlád­nout kláš­ter, musí ovlád­nout kuchyň. Hele­na je pro mě tako­vý tro­chu mateř­ský typ. Půso­bí dojmem hrubé­ho zrna, ale ve sku­teč­nos­ti je to křeh­ká bytost. Mám ji ráda taky pro její spe­ci­fic­ký jazyk. Popi­so­vat sest­ry je totiž tro­chu výzvou, pro­to­že mají všech­ny stej­né oble­če­ní, umír­ně­né pohy­by a tak dál. Pro­to jsem je muse­la odli­šo­vat růz­ný­mi drob­nost­mi a dát jim kaž­dé i tro­chu jiný způ­sob mlu­vy. A prá­vě Hele­na mlu­ví horác­kým nářečím.

A co Anička?

Anič­ka je sice dospě­lá žena, ale přes­to je až dětin­sky naiv­ní. Zvlášt­ní je, že s tímhle jsem se mezi sestra­mi hod­ně setká­va­la. Sta­ré sest­ry mi líči­ly, že do kláš­te­ra při­šly tře­ba ve dva­nác­ti letech s panen­kou v pod­pa­ží. A i navzdo­ry pře­šlým rokům měl člo­věk pocit, že v nich stá­le kus té dětin­ské nai­vi­ty zůstá­vá. Jako by nikdy nedo­spě­ly. Je otáz­kou, jak se na tom pode­pi­su­je prá­vě to, že v kláš­te­ře nesou odpo­věd­nost před­sta­ve­ní, ty sice poslou­cháš, ale netrá­pí tě exis­tenč­ní pro­blémy, nemu­síš roz­ho­do­vat slo­ži­té věci a řešit neleh­ká dile­ma­ta. Stej­ně tak moje romá­no­vá Anič­ka, kte­ré je v době pří­cho­du do kláš­te­ra asi čty­ři­a­dva­cet, je tako­vé věč­né dítě.

Jak se ti kni­ha psala?

Psa­la se mi těž­ko. Prv­ní ver­zi jsem měla někdy na pře­lo­mu let 2021 a 2022. A pak jsem text pře­psa­la čty­ři­krát odsho­ra dolů. Bylo doce­la obtíž­né zachy­tit reál­né myš­le­ní sester, aby bylo auten­tic­ké tak, jak je znám, aby bylo v tex­tu zjev­né, proč uva­žu­jí a cho­va­jí se prá­vě takhle. Spous­ta věcí není licho­ti­vých, ale není to nic odsou­ze­ní­hod­né­ho. Jsou to lidé jako všich­ni ostat­ní a já je vlast­ně při psa­ní měla ráda všech­ny. A navíc — kdo může dru­hé soudit?

Pojď­me dob­zu­čet do kon­ce. Nám se letos na jaře sešlo hned něko­lik titu­lů z belet­rie, kte­ré pra­cu­jí s moti­vem vče­ly nebo vosy. Na obál­ce Návra­tu nám taky pole­tu­jí včel­ky. Co pro tebe symbolizují?

Dvě věci: Jed­nak spo­le­čen­ství s mat­kou krá­lov­nou, kte­rá urču­je chod celé­ho kláš­te­ra, jed­nak neklid vče­lí­ho roje, kte­rý hle­dá nový domov, podob­ně jako jed­na z hlav­ních postav knihy.