Proč vlast­ně chce­me číst horory?

Horor je tako­vá pohád­ka pro dospě­lé, vra­cí nás do dět­ských let, kdy se člo­věk rád bál nevy­svět­li­tel­né­ho, sle­do­val boj dob­ra se zlem a přes­ně věděl, na čí stra­ně stát a že má dob­ro zví­tě­zit. Jen mís­to sed­mihla­vých saní vystu­pu­jí v horo­ru věro­hod­něj­ší děsi­vé posta­vy z našich noč­ních můr. Kro­mě horo­rů nebo romá­nů s horo­ro­vý­mi prv­ky píšu i kni­hy humor­né a mys­lím si, že oba tyhle žán­ry, horor a humor, spo­lu úzce souvisejí.

Jak a v čem?

Vyža­du­jí od čte­ná­ře vel­kou míru spo­lu­prá­ce, čte­nář se musí kni­ze otevřít a při­stou­pit na to, že se chce buď bát, nebo bavit. Nejde tu o pros­tou kon­zu­ma­ci pří­bě­hu, kdy spi­so­va­tel píše a čte­nář jen vypne a vstře­bá­vá, ale o něco víc. Na strán­kách mezi námi musí vznik­nout spo­je­ní a mě baví to zkou­šet. Když čte­te horor s tím, že na podob­né věci zkrát­ka nevě­ří­te a nechce­te věřit, nechy­tí vás. Stej­ně tak je to s humo­rem, když čte­te humo­ris­tic­kou kni­hu a jste tře­ba naštva­ní, nedo­ká­že­te se tomu dru­hu vti­pu otevřít a odmít­ne­te se smát, pros­tě to nefun­gu­je. Humor a horor jsou zkrát­ka jiné než ostat­ní žán­ry, inter­ak­ci se čte­ná­řem potře­bu­jí mno­hem sil­ně­ji než jiná literatura.

Co vlast­ně zna­me­ná ignis fatu­us?

V lati­ně je to doslo­va nepo­sed­ný oheň. Ve stře­do­vě­ku se tohle sou­slo­ví pou­ží­va­lo pro blu­dič­ky nebo, jak říká­me my na Šuma­vě, světýl­ka. Jenomže nazvě­te horor Světýl­ka — to by moc dob­ře nefun­go­va­lo! Ignis fatu­us zní mno­hem víc hororově.

Říkáš „my na Šuma­vě“. Vyrost­la jsi tam?

Ano, naše rodi­na pochá­zí ze Šuma­vy a je s ní spo­je­ná po dlou­hé gene­ra­ce. Děde­ček a babič­ky mi před spa­ním mís­to Zla­to­vlás­ky vyprá­vě­li o nekřtě­ňát­kách a umrl­cích, dvou­duš­ní­cích, bez­těl­cích a světýl­kách. V naší rodi­ně se setká­va­jí osob­nos­ti, kte­ré pro­ží­va­ly vel­ké ději­ny Šuma­vy z růz­ných stran — jed­na babič­ka pochá­zí z gene­ra­ce rumun­ských Slo­vá­ků, kte­rý­mi byla Šuma­va po odsu­nu Něm­ců doo­síd­le­na, tak­že ona k těm tra­dič­ním šumav­ským vyprá­vě­ním vnes­la ješ­tě prv­ky rumun­ské myto­lo­gie. S legen­da­mi Kel­tů a němec­kých křes­ťa­nů se díky ní kaž­dou noc v „pohád­kách“ před spa­ním mísi­ly zdej­ší legen­dy s pověst­mi plný­mi upí­rů. Babič­ka byla spe­ci­a­list­ka na krve­lač­né pří­běhy, těmi nás uspávala.

Fun­go­va­lo to?

Nikdy jsme neu­snu­li, ale z poste­le jsme už nevy­lez­li ani náho­dou, tak­že fun­go­va­lo! Já jsem navíc nej­star­ší z vnu­ků a vnu­ček v naší rodi­ně, tak jsem vel­mi brzy pokra­čo­va­la v tra­di­ci a zača­la tyhle pří­běhy vyprá­vět dál, po svém, sem tam jsem si něco při­da­la, poupra­vi­la a pak jsem si je zkou­še­la na svých bra­tran­cích a sestře­ni­cích. Tohle byla vlast­ně moje spi­so­va­tel­ská prů­pra­va. Nako­nec jsem děla­la na svých malých pří­buz­ných úpl­né pokusy!

Jaké?

V noci, když už spa­li, jsem jim šep­ta­la do uší děsi­vé pří­běhy a ráno jsem zjiš­ťo­va­la, co si z toho pama­tu­jí a jest­li se jim o tom zdá­lo! Dodnes těm ducha­ři­nám tro­chu věřím a nechci jim pře­stat věřit, pro­to­že kdy­bych našla logic­ké vysvět­le­ní pro blu­dič­ky a jiné nad­při­ro­ze­né jevy, ztra­ti­ly by ty pří­běhy kouz­lo, kte­ré mají už tisíc let!

Kni­ha Ignis fatu­us je psa­ná dvo­jím způ­so­bem — stří­dá kapi­to­ly plné hrů­zy a nad­při­ro­ze­ných jevů, kte­ré zkou­má expe­di­ce nazva­ná Ignis fatu­us, a kapi­to­ly, kte­ré se sna­ží při­nést jed­nak his­to­ric­ký exkurz sou­vi­se­jí­cí s těmi jevy a také něja­ké vědec­ké nebo logic­ké vysvět­le­ní. Kde se vza­la tahle for­ma vyprávění?

To jsem původ­ně neplá­no­va­la. Pro­stu­do­va­la jsem desít­ky legend a pří­bě­hů, na kte­rých jsem sta­vě­la kni­hu, jež byla nako­nec zapl­ně­ná obrov­ským množ­stvím postav a sko­ky v čase. Po pora­dě s redak­tor­kou jsem tedy ty his­to­ric­ké čás­ti kni­hy zkrá­ti­la do „fak­to­gra­fic­kých“ kapitol.

Jak vypa­da­la expe­di­ce Ignis fatuus?

Jde o tak­zva­nou urban legen­du. Mož­ná lépe říct moun­ta­in legen­du. Vyprá­ví se, že někdy v sedm­de­sá­tých, mož­ná osm­de­sá­tých letech prý byla vyslá­na do zaká­za­né­ho vojen­ské­ho pro­sto­ru poblíž želez­né opo­ny vědec­ká výpra­va StB, aby tam zkou­ma­la původ para­nor­mál­ních jevů — a nikdo se nevrá­til živý. To mi dalo mož­nost vyprá­vět pří­běh z nepří­stup­né­ho teré­nu kolem řeky Kře­mel­ná. Nejde jen o to, že se ten­krát řeka nachá­ze­la upro­střed vojen­ské­ho úvo­zu a poblíž ved­la železná opo­na, tak­že se tam sku­teč­ně smě­lo, jen když komu­nis­té dovo­li­li, expe­di­ce měla pro vstup do zaká­za­ných míst výjim­ku. Ale Kře­mel­ná byla zapo­vě­ze­ným mís­tem odjak­ži­va, už během osíd­le­ní Kel­ty pat­ři­la tato oblast dru­i­dům a vyvo­le­ným k jejich magic­kým ritu­á­lům. Taky ve stře­do­vě­ku byly sla­tě jako mís­to mno­ha pověr dob­ré­mu křes­ťa­no­vi zapo­vě­ze­né. Po stov­ky let tak byla Kře­mel­ná tajem­ným úze­mím, což je skvě­lý terén pro kuli­su hororu.

Komu­nis­té sehrá­li v téhle loka­li­tě ješ­tě jed­nu pod­stat­nou úlo­hu. Aby v těch mís­tech moh­li zří­dit vojen­ský pro­stor, srov­na­li se zemí neje­nom used­los­ti a samo­ty, kte­ré tam stá­ly, ale také všech­ny sakrál­ní stav­by včet­ně kap­li­ček a božích muk. Jakou roli tahle sku­teč­nost hra­je v příběhu?

V reá­lu šlo o to, co nej­víc ublí­žit lidem, zni­čit paměť kra­je. Komu­nis­té srov­na­li se zemí i hřbi­to­vy, poku­si­li se tak bru­tál­ně vyma­zat lid­ské vzpo­mín­ky na domov. V někte­rých kos­te­lích se dokon­ce cho­va­la pra­sa­ta, tak­že se hrá­lo oprav­du o to, co nej­víc poní­žit věří­cí a býva­lé osad­ní­ky. Já jsem toho vyu­ži­la v pří­bě­hu ješ­tě jinak: sakrál­ní stav­by tu obvykle stá­va­ly na mís­tech býva­lých pohan­ských sva­ty­ní, v loka­li­tách spo­je­ných s dáv­ný­mi magic­ký­mi ritu­á­ly, a měly chrá­nit kraj i jeho lid před zlem z nezná­mých svě­tů. Když je komu­nis­té zbou­ra­li, pra­sta­rá ochra­na padla a oni tak nevě­do­mě umož­ni­li návrat čeho­si nebez­peč­né­ho na zem.

Bála ses při psaní?

Ze začát­ku jsem si mys­le­la, že se nebo­jím! Píšu doma v Itá­lii, po tmě, vět­ši­nou večer, když je man­žel ve spr­še, on je tako­vý ten typic­ký Ital, než na sebe nane­se všech­ny ole­jíč­ky a krémy a než si dopře­je kaž­do­ve­čer­ní kou­pel, mám na psa­ní klid­ně i hodi­nu nebo dvě. Tak si tam tak hez­ky píšu, je tma, jsem sama, sedím, ztrá­cím se v pří­bě­hu, hla­vu mám někde upro­střed hla­do­vých šumav­ských sla­tí a najed­nou někdo zakle­pe na okno. Spíš zabu­ší, vší silou. Jen­že v Benát­kách máme pří­mo pod okny vod­ní kanál, žád­ný chod­ník. A navíc byt je ve tře­tím patře!

Čeho se bojíš obecně?

Nemo­ci, boles­ti a nesvobody.

Věříš na blu­dič­ky a beztělce?

Jsem pře­ce ze Šuma­vy! Blu­dič­ky na Šuma­vě viděl kaž­dý dru­hý. Když je lis­to­pad, mlha, tma a sejdou se žen­ské kolem sto­lu, peří už u toho sice nede­re­me, ale vyprá­vě­ní je pořád stej­né jako kdy­si. Kdo se komu kde zje­vil, kte­rý mrt­vý se při­šel uká­zat — tak­že věřím a baví mě to!

Má to něja­ké raci­o­nál­ní vysvětlení?

Všech­no na svě­tě ho má, jen mož­ná my ješ­tě neu­mí­me dát někte­rým ener­giím a jevům správ­né jméno.

Horor je obec­ně pova­žo­va­ný za tro­chu bra­ko­vý žánr. Máš ambi­ci reha­bi­li­to­vat horor jako žánr?

Edgar Alan Poe nebo Karel Klos­ter­mann pře­ce nepsa­li horor jako brak! Je to hlu­bo­ké psa­ní o živo­tě, o našich vnitř­ních démo­nech a smr­ti. Říkej­me tomu mys­te­ri­óz­ní thriller a hned to bude znít líp. Byla bych ráda, kdy­by si čte­ná­ři a čte­nář­ky odnes­li ze čte­ní Ignis fatu­us vědo­mí, že jsme tu jen na kra­tič­ký oka­mžik, že to, co nadu­tě pova­žu­je­me za svůj maje­tek nebo rodi­nu, stej­ně nako­nec zmi­zí, že to naše hloupé pachtě­ní a sou­že­ní je zby­teč­né, čas si jed­nou vez­me všech­no zpát­ky. A Šuma­va si bude dál pama­to­vat. Tohle lite­ra­tu­ra umí a dobrou lite­ra­tu­rou může být klid­ně i horor. Nebo tedy mys­te­ri­óz­ní thriller…

Čím je ti Šumava?

Na Šuma­vě mám rodi­nu, za kte­rou se mini­mál­ně dva­krát do roka vra­cím. Jsem hrdá Šuma­vač­ka, ale jenom z dál­ky. Jako puber­ťač­ka jsem to tam z duše nená­vi­dě­la, šest měsí­ců v roce je tma a zima, zby­tek pro­pr­ší, chtě­la jsem pryč, do vel­ké­ho svě­ta! To se mi poved­lo, ale čím dál mě život zave­de, tím sil­ně­ji se občas ozve šumav­ská nos­tal­gie. Mám Šuma­vu pro­cho­ze­nou kří­žem krá­žem. A když pak o ní píšu, ať už někde upro­střed pouš­tě v Ame­ri­ce, v zasně­že­ném Švéd­sku, nebo na plá­ži v Itá­lii, sta­čí zavřít oči a jsem zase na Šumavě!

Nebu­deš se tam teď bát?

Ne, jsou to sice opuš­tě­ná mís­ta s bola­vou his­to­rií, ale když tam při­jde­te s úctou a jen v duši tu zjiz­ve­nou kra­ji­nu pohla­dí­te, blu­dič­ky vás necha­jí na pokoji.


Pod­cast Host mezi řád­ky s Petrou Kla­bou­cho­vou si může­te poslech­nout zde:

Náš pod­cast si může­te poslech­nout také na těch­to platformách:

Apple Pod­casts
Audi­o­lib­rix