Sedmnáct let… Spousta lidí má v té době na psaní ještě čas. Co tě to vůbec napadlo?
Co mě to napadlo, to je trefná otázka. Já jsem věděl, že chci být spisovatel, už od nějakých jedenácti let. Pravidelně a s cílem vytvořit knížku jsem pak psal od prváku na gymplu. Na Seně je sice můj tištěný debut, ale není to tak úplně prvotina; než jsem se vrhl k téhle knížce, měl jsem totiž v šuplíku už dvě jiné, dokončené. Takže ten impulz nebyl: chci napsat knížku, ale spíš: o čem bude ta příští? To, že mi v té době bylo sedmnáct, nehraje zas tak velkou roli, nějaké zkušenosti (i když všelijaké) s dokončováním příběhů už jsem měl.
S tou dobou psaní je pak Na Seně taková kuriozita mezi vším, na čem jsem zatím pracoval, protože to šlo vážně snadno. V první verzi novely mám poznačené, že jsem ji začal psát třetího června a dokončil sedmého července, tedy jen něco málo přes měsíc. Sám si nedovedu vysvětlit, že jsem příběhem tak prolétl. Každopádně jsem pak ale hrozně dlouho neměl odvahu ten soubor s knížkou otevřít, přečíst ho. Bylo v tom pro mě něco až moc osobního, trochu jsem se styděl sám před sebou, natož před ostatními. Proto mi trvalo další dva roky, než jsem se odhodlal vrátit se k první verzi a krapet ji přepracovat do takového stavu, který jsem pak poslal do Hosta.
Rukopis jsi poslal do nakladatelství Host? Čekal jsi, že ho přijmeme?
Samozřejmě že nečekal. Host jsem měl vždycky za špičku mezi českými nakladatelstvími, ale právě kvůli tomu jsem si nedělal moc velké naděje. Už dřív jsem posílal jiné knížky do různých nakladatelství, jednu dokonce i k vám do Hosta. Nepřijali jste ji, ale hrozně mi imponovalo, že paní z redakce mě odmítla dřív, než ostatní nakladatelství vůbec stihla odepsat, ať jim tedy ten rukopis pošlu, navíc bez urgencí. Od té doby mám zafixováno, že Host je seriózní a že se tam s autory zachází hezky. Když jsem si tedy pak dělal seznam nakladatelství pro román Na Seně, měl jsem v plánu je všechna obesílat postupně od těch, kde bych vydával nejraději, až po ta, která „zbyla“. No a Host byl na seznamu první.
Seno je klubovna party kamarádů. Měl jsi jako kluk taky nějakou podobnou?
Partu, nebo klubovnu? Ono na tom vlastně nesejde, měl jsem obojí. Pamatuju si dvě takové hlavní klubovny — jedna byla vyhloubená v hliněné jámě v lese za vesnicí. Tu druhou jsme postavili ve stromoví kousek odtamtud. Nebyla sice taková, jakou měli Vojta s Tobiášem, ale dali jsme si s ní spoustu práce, takže jsme to tam měli rádi tak jako tak. Do těchhle dvou jsem chodil převážně se svým tehdejším nejlepším kamarádem, se kterým jsem na vesnici prožil velkou část dětství. Ale přibližně v té době, možná o krapet dřív, byla u nás na vesnici ještě jedna klubovna, která byla charakterem podobnější Senu. Tam se nás scházelo víc, hlavně ale starší děti. Pili jsme, prohlíželi si porno časopisy a starší kluci to zkoušeli na holky.
Do jaké míry je knížka fikce a do jaké popis tvého dětství?
Na to se mě ptá spousta lidí, takže mám připravenou takovou formulku, kterou všude opakuju — nic, co v té knížce je, se mi tak, jak to popisuju, nikdy nestalo. V určité obměně jsem ale zažil skoro všechno (kromě události v závěru knihy). Takže co se týče příběhu Na Seně, hranice mezi skutečností a tím, co jsem vyfabuloval, je tenká, nikdy ale nemizí úplně.
A baví tě fabulovat, vymýšlet nové světy?
Koho by to nebavilo?
Zajímá mě, koho za autory na české a zahraniční scéně sleduješ a rád čteš?
Na to se těžko odpovídá. Co se týče současné české scény, snažím se sledovat všechno, co se šustne, abych měl přehled. Když mě nějaká knížka zaujme, rád si ji přečtu, ale asi jsem si ještě nenašel oblíbence v tom pravém slova smyslu. Ohledně zahraničí to mám podobně. Já se totiž snažím číst hlavně klasiku. Je to zdlouhavější a člověk se musí do čtení spíš nutit, než aby odpočíval, ale myslím, že to stojí za to. U knížek, které prošly zkouškou času, máš větší záruku, že v nich najdeš něco, co tě rozvine. Proto se snažím čerpat inspiraci výhradně z nich. I když tedy odpovídám na trochu jinou otázku, než jsi vlastně položil, musím aspoň uvést pár jmen svých oblíbenců: Remarque, Kafka, Hrabal, Čapek, Vonnegut.
Pracuješ už na nějaké další knížce?
Vyhýbavě bych mohl říct, že pořád pracuju na nějakých knížkách, ale chápu, že chceš asi slyšet, co vlastně bude dál. Právě teď mám rozpracovaný další román, trochu delší, žánrem spíš rodinné drama. Sám přesně nevím, kdy by mohl být hotový, dávám knížkám tolik času, kolik si myslím, že potřebují. Často se ale stává, že se ke konci začnou cukat a je to s nimi na delší dobu, než to původně vypadalo. Když se ale všechno bude dařit, nebude to už dlouho trvat.
I když jsi mladý autor, mluvíš už jako zkušený spisovatel. Možná se vracím na začátek, když se zeptám — co na tom spisovatelství lidé vidí, že se mu chtějí věnovat? Co v něm nacházíš ty?
To už jsme se krapet odklonili směrem k filozofii, navíc nemůžu mluvit za všechny, ale zkusím to aspoň sám za sebe. V samém prvopočátku nějaké spisovatelské vášně jde asi o to, že smysl pro příběhy je v člověku zakořeněný od pradávna. Skrz ně se díváme na svět, skrz příběhy interpretujeme události. To proto se naši předkové snažili vysvětlit povahu skutečnosti pomocí mytologických narací. Máme to v krvi. Hélios jezdí se svými koňmi každý den po obloze, proto máme východ a západ slunce – tomu přece každý rozumí. Ačkoliv dnešní knížky určitě nelze nazvat mytologií, myslím, že impulz pro psaní je podobný. V našem světě se zkrátka děje něco, čemu tak docela nerozumíme. Třeba dospívání. A abychom mu rozuměli krapet lépe než předtím, vybereme si téma dospívání jako motiv svojí knížky a pomocí příběhu, který kolem něj vystavíme, se ho snažíme rozvinout tak, abychom o něm vyslovili něco pravdivého. Něco, co by ten pojem trochu osvětlilo a pomohlo nám ho lépe pochopit.
Ale to jsou myšlenky na dlouhé cesty vlakem a jen těžko se dají ve stručnosti vyložit. Navíc na tom nezáleží. To všechno, o čem jsem mluvil, se podle mě děje podvědomě a člověk o tom může, ale taky nemusí přemýšlet. Jestli chce někdo být literární vědec, ať si přemýšlí. Pro ty ostatní stačí celkem jednoduchá odpověď, pod kterou se stejně nakonec schovají i všechny ty řeči, které jsem výše nastínil — příběhy dělají člověka člověkem.