Pro for­mát povíd­ky ses roz­hod­la už podru­hé v řadě. V čem ti povíd­ky vyhovují?

Zce­la prag­ma­tic­ky: mým pánem je čas. A abych napsa­la dal­ší román, potře­bo­va­la bych ho jed­no­du­še víc. Kli­ka­ře Beny­ho jsem napsa­la za covi­du — a ne že bych si přá­la dal­ší pan­de­mii, ale tře­ba kdy­bych si zlo­mi­la nohu… K romá­nu musím při­stu­po­vat jinak, potře­bu­ji mít del­ší roz­běh, dostat se do kni­hy, pře­mýš­let o posta­vách vel­mi inten­ziv­ně, vyso­chat si jejich základ­ní rysy tak, aby moh­ly potom začít hrát. Jako když vyře­žeš lout­ku a roz­po­hy­bu­ješ ji. Když znám jejich kon­tu­ry, mohu je oži­vit a ony potom vkro­čí do situ­a­ce, kte­rou jim při­pra­vím, a hra­jí tam čas­to i mimo mé vede­ní. Kdež­to povíd­ky jsou krát­ké pří­běhy, kte­ré mohu poměr­ně rych­le po prvot­ním nápa­du začít, vykle­nout jejich děj a skon­čit. Něko­li­krát jsem vysly­še­la prosbu z novin nebo časo­pi­sů napsat povíd­ku a nau­či­la jsem se díky tomu zhod­no­tit mož­nos­ti a man­ti­ne­ly toho­to for­má­tu. Prv­ní povíd­ka z Boles­tí je o kapsá­ři čer­s­tvě pro­puš­tě­ném na pod­mín­ku z kri­mi­ná­lu, vznik­la pro potře­by brit­ské anto­lo­gie a vyšla v ang­lic­kém pře­kla­du v edi­ci Rea­ding the City v nakla­da­tel­ství Com­ma Press.

Jak na to v Bri­tá­nii rea­go­va­li? Pro­to­že ta povíd­ka se ode­hrá­vá na Žiž­ko­vě a v Kar­lí­ně, má časo­vý kon­text těs­ně po same­to­vé revo­lu­ci a umím si před­sta­vit, že pro brit­ské čte­ná­ře nemu­sí být pochopitelná.

Mys­lím, že může být pocho­pi­tel­ná i tam. Šéf­re­dak­to­ro­vi se líbi­la a zařa­dil ji na začá­tek kni­hy, tak­že sta­rý kapsář ote­ví­rá vyprá­vě­ní o praž­ských pro­mě­nách. Povíd­ky v anto­lo­gii jsou vel­mi růz­né, já jsem tema­ti­zo­va­la pro­mě­nu Kar­lí­na po povod­ních. Jak měs­to vní­má člo­věk, kte­rý tam dlou­ho nebyl. Zrov­na Kar­lín dostal straš­ně nařezáno.

V jakém smyslu?

Povo­deň Kar­lín splách­la tak, že nevrat­ně zmi­ze­la celá jeho část kolem Vlta­vy. Mám to tam moc ráda, býva­lá čtvrť děl­ní­ků a tová­ren se ale mění spíš k hor­ší­mu, zejmé­na pobřež­ní zástav­ba je pro mě pří­liš zalé­ha­jí­cí a nevkus­ná. Vní­mám obec­ně Pra­hu hod­ně podob­ně jako kapsář Kos­ťa. Přes dva­cet let žiju u Jin­dři­cho­va Hrad­ce a do Pra­hy jez­dím jen občas a mám jis­tý odstup, s kte­rým se dívám na její pro­mě­ny. Mám Pra­hu ráda, strá­vi­la jsem tam svá pod­stat­ná léta. Lidi se mě čas­to pta­jí, jest­li mi chybí.

A chy­bí?

To je ambi­va­lent­ní. Zvyk­la jsem si na pro­stor, zahra­du, neře­ším, kde zapar­ku­ji… Když mi chy­bí kul­tu­ra a kama­rá­di, pros­tě si do Pra­hy zaje­du. A chy­bí mi někte­rá mís­ta, ale ta už nejsou. Z dru­hé stra­ny je mno­ho změn, kte­ré mě vel­mi těší a posu­nu­jí Pra­hu mezi moder­ní a živé metropole.

Vrá­tím se zpát­ky k povíd­kám. Kro­mě toho, že tvým pánem je čas — jaké máš dal­ší důvo­dy pro psa­ní povídek?

Rad­nič­ní novi­ny Pra­hy 3 mi vytvo­ři­ly pro­stor pro pra­vi­del­né psa­ní poví­dek. Jejich zakáz­ka je záro­veň vel­ká výzva, neboť mám k dis­po­zi­ci vel­mi malý počet zna­ků. Zjis­ti­la jsem, že mě baví odliš­ný pří­stup, je to vel­ká ško­la, učit se řezat text na kost a nachá­zet pří­běhy, kte­ré se vejdou do tak malé­ho pro­sto­ru. Zda­le­ka ne kaž­dý pří­běh je pro ten­to for­mát vhod­ný. Musí se ihned po začát­ku prud­ce vykle­nout a měl by být ukon­čen sil­nou poin­tou. Hle­dám tedy krát­ké, sil­né pří­ho­dy, bou­ře mezi fád­ní­mi dny. Ale i při psa­ní poví­dek jsem zača­la pra­co­vat na pokra­čo­vá­ní Kli­ka­ře Beny­ho, mám pra­cov­ní název, kte­rý bych si ráda zatím necha­la pro sebe, a bude to pokra­čo­vá­ní v raných deva­de­sát­kách. Mám posta­vy, mno­ho díl­čích pří­bě­hů, mám začá­tek, jen jsem dosud nemě­la dosta­tek času, ale věřím, že se to brzy změ­ní. Nau­či­la jsem se sekat nejen v tex­tu, ale taky ve svých akti­vi­tách, kte­ré mě čas­to odvá­dě­ly od psaní.

Jak se liší Boles­ti od tvo­jí před­cho­zí povíd­ko­vé kni­hy Zba­bě­lí hrdi­no­vé?

V Boles­tech pro kaž­dý věk a posta­vu se pří­liš neob­je­vu­je inter­ak­ce s dal­ší­mi lid­mi, hrdi­no­vé si řeší svo­je tra­ble ve vzpo­mín­kách, nad fot­ka­mi, v sobě, uvnitř. Tře­ba povíd­ka Tři Marie. Jed­na z nich v sobě drží tajem­ství, kte­ré se týká něko­li­ka sou­se­dů, ale ti jsou dáv­no mrt­ví a ona si rov­ná minu­lost sama v sobě, zpět­ně. Nej­ra­dě­ji mám povíd­ku nazva­nou Těma­hle ruka­ma, kte­rou jsem věno­va­la Janu Zábranovi.

Proč jemu?

Jeho psa­ní je mi blíz­ké a je mi vel­mi blíz­ký i jako člo­věk. Souzním s ním, měl to srov­na­né, i v letech, kdy ostat­ní měk­li před reži­mem, se cho­val tak, že si ho můžeš vážit. Zůstal sám, trá­pil se, ale vytr­val v sobě. Doká­zal vel­mi přes­ně a neú­pros­ně popsat smut­nou nor­ma­li­zač­ní dobu. Komu­nis­ti mu zavře­li rodi­če, dělal ve smal­tov­ně, v ČKD, ale na děl­nic­kou tří­du se díval jinak než tře­ba Hra­bal. Ten měl na můj vkus občas až laci­ný poe­tis­mus, já sama děl­nic­ké pro­stře­dí vní­mám spí­še jako Zábra­na. Pro­to jsem mu tu povíd­ku věno­va­la. Mimo­cho­dem větu „Těma­hle ruka­ma jsem sekal metr zdi“, kte­rá v povíd­ce zazní, jsem nosi­la v hla­vě od dva­ce­ti, kdy jsem byla účast­ní­kem totož­né hos­pod­ské scé­ny, jaká je popsa­ná v kni­ze, a dlou­ho jsem ji chtě­la někde pou­žít. Pros­tě jsem pro­bu­di­la svo­je vzpomínky.

Dnes je v módě psát jinak, reflek­to­vat trau­ma­ta, men­ši­ny, sou­čas­ná téma­ta. Tvo­ji hrdi­no­vé se nao­pak hrou­ží do minu­los­ti, do dob tota­li­ty, do deva­de­sá­tých let, jsou spíš star­ší a kon­zer­va­tiv­ní. Je to vědomé?

Já neu­mím psát auto­fik­ci a ani nevím, jest­li jdu ve svém psa­ní pro­ti prou­du. Nesle­du­ji smě­ry v lite­ra­tu­ře, nevím, co je mód­ní, ani nechci být pro­gra­mo­vě jiná. Kaž­dý člo­věk si v sobě nese trau­ma­ta a kaž­dá doba něja­ká má. V mých povíd­kách není trau­ma hlav­ní posta­vou, jako mož­ná v tex­tech jiných auto­rů. Mám to nao­pak, vez­mu posta­vu, pří­běh a všech­ny ty pří­pad­né smut­ky a úzkos­ti z toho časem začnou vylé­zat tak, jak s nimi posta­vy zápa­sí. Nová kni­ha poví­dek je vlast­ně i tak sou­čas­ná až dost. Mno­ho z pří­bě­hů má základ v dneš­ní ves­ni­ci, asi se pře­ce jen do mě začí­na­jí pro­pi­so­vat ta léta, kte­rá jsem pro­ži­la na ven­ko­vě. Vlast­ně dob­rá polo­vi­na poví­dek se pří­mo na vsi ode­hrá­vá a jsou to pří­běhy vel­mi sou­čas­né. Mož­ná že se netý­ka­jí medi­ál­ně pro­pí­ra­ných a mód­ních témat, ale dějí se sou­čas­ným lidem. Lidé z měst si čas­to ves­nic­ký život roman­ti­zu­jí, to je ale více než naivní.

V jakém smys­lu romantizují?

Dneš­ní ves­ni­ce je stej­ně plná trau­ma­ti­zo­va­ných lidí jako jaké­ko­liv měs­to. Někte­ří z ves­nic ode­šli do měst a neu­spě­li tam z mno­ha růz­ných důvo­dů a vrá­ti­li se zpět. Dru­zí při­šli z měst na ves­ni­ci s myl­nou před­sta­vou a také nejsou spo­ko­je­ni. Znám ale také mno­ho těch, kte­ří se zde naro­di­li, žijí šťast­ně, a navíc jsou spo­le­čen­sky neu­vě­ři­tel­ně aktiv­ní. Tak­že před­sta­vo­vat si, že exis­tu­je jaká­si děli­cí čára štěs­tí a vyrov­na­nos­ti někde na pome­zí měs­ta a ves­ni­ce, je hloupost, to musí­me hle­dat jinde.

Tak­že ti nejde o téma, ale o lidi?

Mož­ná spíš než o lidi mi jde o pří­běh. Ten mě zají­má. Vlast­ně je to tak, že když se moje posta­va pere s obtí­že­mi, depre­se­mi, smut­kem, je mož­né, že se v tom potká s něja­kým sou­čas­ným „vel­kým“ téma­tem. Ale to já neplá­nu­ji. Nehle­dám posta­vy, aby reflek­to­va­ly sou­čas­nost, jak jsi se pta­la. Hle­dám v nich jejich tra­ble, lás­ky, pochyb­nos­ti, selhá­ní a zkla­má­ní a spo­lu s nimi pří­pad­né výcho­dis­ko z nich. Jest­li se to pro­tne s dneš­ní­mi vykři­če­ný­mi téma­ty, je ved­lej­ší. Uvě­do­mu­ji si, že sou­čas­ná doba je nebez­peč­ně rozko­lí­sa­ná. Vidím, jak zasa­hu­je a znejiš­ťu­je mla­dou gene­ra­ci, a štve mě, že z jejich sku­teč­ných pro­blé­mů se čas­to dělá jaký­si medi­ál­ní a vyprázd­ně­ný cir­kus, kde je dale­ko pod­stat­něj­ší ten, kte­rý to téma vytáh­ne na světlo.

A na závěr — odkud se vzal ten název Boles­ti pro kaž­dý věk i posta­vu?

To je moc pěk­ná otáz­ka. Já to mám s názvy tak, že buď mě napad­nou ihned, nebo je prac­ně hle­dám. Název Zba­bě­lí hrdi­no­vé jsem vymys­le­la kdy­si pro kni­hu, z níž nako­nec byla nove­la Všich­ni sou trap­ný. Na původ­ní název jsem úpl­ně zapo­mně­la a vymys­le­la ho zno­vu pro kni­hu poví­dek. Zjis­ti­la jsem to, když jsem maza­la sta­ré mej­ly a v jed­nom z nich jsem našla ten­to název jako původ­ní návrh pro nove­lu. Boles­ti pro kaž­dý věk a posta­vu je tro­chu iro­nic­ký, ale je v tom i jis­tý fata­lis­mus, že něja­ká bolest si najde kaž­dé­ho z nás a my jí pad­ne­me jako dob­ře uši­té šaty, ať už jsme kdo­ko­liv. A pak už je to jen na nás…