Na začátek se vás zeptám, jak jste se — povoláním právník — dostal ke psaní?
Rozhodně přes četbu, odmala jsem vášnivý čtenář. Už od dětství mě lákala představa napsat něco vlastního a po střední škole jsem se do toho pustil. První věci jsem nikde nepublikoval, byly to spíš takové pokusy. Ve spolupráci s kamarádem Jakubem Zbořilem jsem třeba napsal zápisník z putování po hospodách ve Veselí nad Moravou. Pokračoval jsem asi třemi kratšími nepublikovanými novelami, při jejichž psaní jsem se postupně zlepšoval. Až jsem se dostal ke knize Tropické noci.
Tropické noci jsou první knihou, kterou v Hostu vydáváte, o debut ale nejde. Tím bylo sci-fi Věž z roku 2020. O čem vypráví?
Věž popisuje, jak se svět centralizuje do jednoho bodu, kde je úplně všechno. A inspirovalo mě k tomu mimo jiné Brno s velkými domy, ve kterých jsou kancelářské prostory, byty, supermarkety, prostě všechno na jednom místě.
V jednom rozhovoru jsem četla, že jste Věž psal na cestách mezi Brnem a Uherským Hradištěm?
Je to tak. Do školy a později do práce v Brně jsem jezdil převážně autobusem. A protože jsem se na cestách často nudil, tak jsem vytáhl telefon a knížku na něm napsal.
Jak jste napsal knížku na telefonu?
Psal jsem do poznámek a ty jsem pak přepisoval do počítače.
Takto jste psal i Tropické noci?
Převážnou část ano.
Taky v autobuse?
To už na cestách nebylo. Tropické noci jsem začal psát za covidu, takže kniha vznikala hlavně doma. Poslední kapitolu jsem pak napsal v porodnici, když se nám narodil syn. Pamatuju si, jak jsme s manželkou leželi na pokoji, syn se budil na kojení a já dopisoval knihu.
Děj knížky jste zasadil na Moravu. Měl jste při psaní před očima nějakou konkrétní vesnici?
Vyrůstal jsem na Veselsku a tamní vesnice mám procestované, takže jistý předobraz tam byl. Tou největší inspirací ale byly Morkovice na Kroměřížsku, odkud pochází moje babička. Když jsem knihu psal, tak jsem si je vybavoval a prostředí podle nich částečně tvořil. V reáliích, ale i charakterech je to takový mix Morkovic, vesnic z Veselska a například Kněžpole, kde už roky hraju fotbal.
Pokud si čtenář vezme k ruce mapu a bude hledat Sadovou, kde se příběh převážně odehrává, octne se u Hradce Králové. Vojkov, kam hlavní hrdina jezdí navštěvovat maminku, je zase u Benešova. Doma jsem byla až v momentě, kdy jsem narazila na zmínku o Antoníčku…
Ta místa jsou fiktivní, záměrně jsem nechtěl děj zasazovat do existujícího města, okresu. Sadová je vesnicí, která může být kdekoli nebo nikde.
Přitom je ale pro vás umístění děje na Moravu důležité, zmiňujete se o ní už v anotaci.
Určitě ano. S regionem jsem spjatý a nedokážu si představit, že bych žil někde jinde. Proto sem zasazuju i svoji tvorbu.
Když jsme u Moravy, tak se zeptám na jazyk postav. Překvapilo mě, že snad až na maminku hlavního hrdiny, padesátníka Eduarda Kleinera, postavy téměř nehovoří moravským nářečím. Proč?
Mám rád spisovnější jazyk, z pohledu čtenáře mi přijde komfortnější. A taky mám dojem, že nářečí postupně vymírá. Je možné, že mám pokřivené vnímání, že třeba sám používám výrazy, které považuju za spisovné, ale přitom jsou regionální. Každopádně moje zkušenost s nářečím v knihách je taková, že jeho užití je často přehnané a rušivé.
Už obálka knihy — kterou má na svědomí Martin Pecina a za mě je velice povedená — dává tušit, že příběh má do romantiky daleko. Máme tu super napínavý psychologický thriller, který si se čtenářem pohrává. Kde se vzala hlavní postava Eduarda, kolem níž je příběh vystavěný?
Já toho využiju a poděkuju za námět kamarádovi, kterého jsem zmiňoval už na začátku. Kuba byl dlouhou dobu mým jediným čtenářem, s nímž jsem vždy své psaní konzultoval. Po Věži jsme se bavili, co by tak mohlo být zajímavé, a on přišel s námětem Tropických nocí. Eduard je starší samotář, který žije na pomalu se vylidňující vesnici, kde se nic moc neděje a kde nemá žádné velké možnosti. To se dobře sešlo s obdobím covidu, kdy kniha vznikala — ohledně možností to totiž všude vypadalo podobně.
Ve vesnici se nic neděje, ovšem v Eduardově zahradě se toho děje až moc. V krátkosti: Eduard jednoho letního večera ve své zahradě najde svázanou dívku, která nejeví známky života. V tom momentě se začnou dít věci! Co vás na postavě Eduarda bavilo?
Že on sám vůbec neví, co se kolem něj odehrává. A že čtenář je v úplně stejné situaci. Sleduje postavu Eduarda a na věci přichází ve stejném okamžiku jako on.
Tato hra se čtenářem, který dlouho tápe stejně jako Eduard, se moc povedla.
Na budování napětí a dramatu jsem se po své první knize více zaměřil. Snažil jsem se o to, aby čtení bylo opravdovým zážitkem, aby čtenáře bavilo, aby chtěl číst další kapitoly. Přál bych si, aby kniha ve čtenáři vyvolala otázky, stejně jako v hlavní postavě, a aby v něm příběh dozníval i po přečtení.
Knihu slavnostně uvedeme v Cafe PORTAL v Uherském Hradišti v pátek 10. 5. 2024 v 18.30 hodin.