Předmluva
Komisař Joona Linna má silně rozvinutou schopnost empatie. Místo strachu nebo odporu prožívá pachatelovu bolest, osamělost a nedostatek lásky. Tato schopnost mu umožňuje předvídat rozhodnutí sériového vraha a jeho nutkavé vzorce chování.
Při setkání s Jurkem Walterem mu však tato schopnost pomohla jen minimálně. Zkřížit cestu Jurku Walterovi vždycky představuje strašlivou zkoušku.
Kdo se s Jurkem Walterem pustí do boje, musí počítat s tím, že přijde o všechno a zašpiní si duši. Kdo chce přežít jako člověk, jakým dosud byl, má jedinou možnost – utéct a skrýt se.
Kromě toho, že tento text je děsivém nahlédnutím do života a duše Jurka Waltera, musíme čtenáře též varovat, že zde dojde k odhalení některých zápletek z knihy Písečný muž (ale z žádné jiné).
Závěrem chceme dodat, že tyto příběhy jsou naším způsobem, jak naložit s vlastním strachem z lidské krutosti. Psát o Joonovi Linnovi znamená uniknout z chaosu k řádu, od otázek k odpovědím, od nespravedlnosti ke spravedlnosti.
Srdečné pozdravy
Lars Kepler
Tvůj temný labyrint
Je to už několik hodin, co slunce kleslo za nerovný obzor, tvořený korunami borovic, a silné kmeny se ponořily do tmy.
Jediné světlo vychází z okna lovecké chaty na jižním svahu přírodní rezervace Tranu. Místnost ozařuje lampa u stropu a každý detail je dokonale viditelný: červenohnědé proužky na tapetě, pánvička na sporáku, nenatřená podlahová prkna.
Jurek Walter nehybně stojí ve tmě na okraji lesa a pozoruje muže v chatě.
Jmenuje se Jeremy Magnusson a je konzultantem na švédském ministerstvu pro integraci. Zamlada pracoval jako poradce přistěhovalecké komise.
Jeremyho vrásčitý obličej se strništěm vousů vypadá šedivě. Košili nemá zastrčenou do kalhot, napíná se mu přes velké břicho.
Kvůli jedné záležitosti, kterou měl na starost v prvních letech své kariéry, dnes zemře.
Jurek ví, že nastal správný čas. Pozoroval ho a viděl, jak prochází všemi fázemi.
Předloni beze stopy zmizela Jeremyho žena, jeho dospělé děti i vnoučata.
Když je policie přestala aktivně hledat, Jeremy pokračoval v pátrání na vlastní pěst. Snažil se do něho zapojit novináře, najal soukromé detektivy a vstoupil do kontaktu dokonce i s podsvětím.
Veškeré podezření, že se jednalo o zločin, bylo vyvráceno – všechno poukazuje na to, že šlo jenom o děsivou náhodu.
Jeremyho pohyby se během posledního půlroku postupně zpomalovaly. Chodí pomalu, jako by měl na nohou řetěz. Když se cestou do předsíně pro poštu posadí na židli, zůstane na ní sedět celé hodiny.
Poslední dobou vstává z postele už jen proto, aby se najedl a zašel si ven na záchod. Otevře ledničku, něco vestoje sní, otře si ruce do kalhot a vrátí se do postele.
Prožíval strašlivý smutek a stesk po rodině, ale teď už v jeho duši zůstala jenom prázdnota – vítr, který vane mrtvou krajinou. Ale právě dnes jako by ho letargie opustila a on se pohybuje po chatě s jistou cílevědomostí.
Jurek ještě předtím, než Jeremy vytáhl papír, položil ho na stůl a začal psát, věděl, že tento zoufalý muž dospěl k rozhodnutí. Může to být závěť, ale Jurek se domnívá, že Jeremy se spíš pokouší napsat cosi o své nepochopitelné ztrátě.
Pak pero odloží, přitáhne židli doprostřed místnosti, přinese klubko provazu, odtrhne cenovku a roztřesenýma rukama uváže jednoduchou smyčku.
Za chvíli se zase zpomalíš, pomyslí si Jurek. Až se to, co z tebe zbývá, instinktivně vzepře a pokusí se najít východisko, které neexistuje.
Jurek uzamkl všechny dveře v jeho nitru a celou dobu věděl, že Jeremy dříve nebo později dorazí do středu labyrintu.
Tím středem je teď židle pod smyčkou uvázanou ke stropnímu trámu uprostřed chaty.
Ale stejně jako všechno v tomto světě, i labyrint je vylhaný – přesně tak, jak má být. Jeremyho rodina samozřejmě jen tak nezmizela. Jurek všechny unesl a zaživa pohřbil.
Jeho syn a vnoučata zemřeli pohřbení v plastových sudech už asi po týdnu, jeho dcera však ve svém válcovitém hrobě stále žije.
Jurek vystoupí ze stínu, dojde blíž k chatě a vidí, že se Jeremyho pohyby opět zpomalily.
Ztěžka vystoupí na židli a zůstane nehybně stát. Paty mu prosvítají skrz prošoupané ponožky. Po chvíli si přehodí smyčku okolo krku.
Vypadá to, jako by cosi nahlas řekl a pak dlouho čekal na boží zásah. Nakonec položí pravou nohu na opěradlo.
Koruny stromů za Jurkovými zády zašumí. Přistoupí k oknu a položí ruce na parapet právě v okamžiku, kdy Jeremy vykopne.
Židle se převrhne a provaz se napne. Jeremy se zhoupne, jeho tělo se začne cukat. Pantofle dopadnou na zem. Točí se dokola a rukama šátrá nad hlavou.
Jurek se nakloní k oknu a světlo z místnosti mu ozáří obličej.
Jeremy vytřeštěnýma očima zírá na jeho klidnou tvář. Ústa se otevírají, na kalhotách se šíří tmavá skvrna od moči a po chvíli tělo ochabne.
Prsty na rukou sebou ještě dlouho po smrti tu a tam trhnou.
Jurkovy světlé oči se upírají na oběšeného muže. Je to jen pytel masa, které shnije a potom vyschne.
V okolní tmě vypadá Jurkova tvář jako lebka. Ještě několik vteřin zůstane stát v prázdnotě, potom se k chatě otočí zády a vykročí.
Rovnováha byla znovu nastolena, tato kapitola je uzavřená – je načase otevřít hroby a pustit ty z Jeremyho blízkých, kteří jsou ještě naživu.
*
Kdysi, když byl Jurek ještě dítě a používal své křestní jméno Roman, lehávali společně s bratrem Igorem v trávě a pozorovali hvězdy.
Jejich matka zemřela, když se Igor narodil. Utopila se ve vlastní krvi.
S výjimkou přirozeného smutku nad ztrátou maminky prožívali chlapci šťastné dětství v Kazachstánu, na kosmodromu v utajovaném městě Leninsk. Jejich otec byl velmi uznávaným astrofyzikem a pracoval na vývoji mezikontinentální balistické rakety.
Soupeření mezi USA a Sovětským svazem bylo nemilosrdné a bylo jen otázkou času, kdy dojde ke katastrofě. Obě strany na své výzkumníky tlačily a požadovaly rychlé výsledky.
Velitel kosmodromu Mitrofan Nedělin odmítl vzít v potaz varování Romanova otce, že by mohly nastat problémy s elektřinou, a nechal do rakety napustit palivo a oxidační činidlo.
V reakci na to otec okamžitě opustil odpalovací rampu i dvě stovky inženýrů a techniků, kteří startovali motory, přestože věděli, že je to riskantní.
Roman s Igorem právě seděli v kuchyni a psali úkoly. Otec se přiřítil dovnitř a zatáhl je do betonového krytu, který pod jejich domem vybudoval.
Právě v okamžiku, kdy za sebou otec zavřel těžký poklop, raketa na rampě číslo 41 explodovala a kosmodrom zachvátil požár.
Dvě hodiny čekali v nesnesitelném tichu, teprve pak z bunkru vylezli. Výbuch srovnal celé okolí se zemí, zmizel i jejich dům. Všude se válely hořící trosky a zuhelnatělé části těl.
Nedělin havárii nepřežil a to dalo malé rodině malý náskok. Otec pochopil, že musí utéct – jako jediný přeživší byl zároveň jediným případným obětním beránkem.
Jednoho šedivého a deštivého dne se přes Finsko dostali do Švédska. Celé dny kráčeli po blátivých cestách a v noci přespávali ve vlhkých kůlnách, opuštěných stodolách nebo jen pod širým nebem.
První období ve Švédsku prožili podobně jako všichni lidé na útěku. Roman s Igorem čekali, zatímco jejich otec obcházel různé státní instituce a snažil se získat pracovní povolení.
Zpočátku věřil, že nová země bude mít o jeho mimořádné znalosti v oblasti fyziky zájem, ale podařilo se mu získat jen práci stavebního dělníka.
Jejich novým domovem se stal domek číslo čtyři na okraji štěrkopískovny v Rotebro.
Otec celé dny pracoval a po večerech syny vyučoval pokročilou matematiku a fyziku.
Chlapci dodržovali rozvrh a studovali, ale o víkendech prolézali dírou v plotě do areálu a dováděli na hromadách písku, přestože to bylo zakázané.
Jednoho dne se seznámili se švédským chlapcem, který se jmenoval Reidar. Ukázali mu průlez v plotě a pak si na hromadách písku hráli společně.
Jednou večer, když tam všichni tři společně řádili, Roman zahlédl, že k nim míří polír.
Vzal bratra za ruku a Reidarovi pošeptal, aby utekl. Švédský chlapec ho slyšel, ale jenom se zasmál, zatímco Roman s Igorem se rozběhli do tmy.
Polír ze štěrkopískovny byl otylý muž s přerostlými vlasy a nezastřiženým knírem, který mu překrýval horní ret. O mnoho let později ho Jurek Walter pověsil na řeznický hák, a zatímco umíral, díval se mu do očí.
Tehdy polír chytil Reidara za límec a pohrozil mu vězením a pokutou. Chlapec dostal strach a řekl, že ho sem vlákali ti dva cizí kluci.
Při výbuchu rakety v Leninsku se jejich život rozpadl poprvé.
Reidarova zrada zapříčinila, že se jim rozpadl znovu.
Chlapců se ujala sociálka a případ byl svěřen Jeremymu Magnussonovi z přistěhovalecké komise.
Jurek byl tehdy ještě dítě, ale na Jeremyho hladkou tvář a netrpělivý pohled nikdy nezapomněl – vypadal, jako by ho někdo vyrušil uprostřed oběda. Během pouhých několika minut Jeremy prohlásil, že oba chlapci jsou kazašští Romové. Možná to dokonce bylo tak jednoduché, že ho to napadlo v tom okamžiku, kdy Jurek ukázal na sebe a vyslovil své tehdejší jméno – Roman.
Jejich otec se pokoušel získat syny nazpátek, neexistovaly však žádné dokumenty ani databáze, které by prokázaly, že jsou děti jeho.
Igorovo vyhoštění se zdrželo, protože dostal zápal plic, ale Romana úřady okamžitě odeslaly do Kazachstánu.
Neměl tam žádné příbuzné. Se zemí ho nespojovalo nic než otcovo zaměstnání u tajného kosmodromu.
Romanovi bylo devět let a skončil sám v dětském domově Pavlodar, kde seděl připoutaný ke stolu a šestnáct hodin denně řezal tlusté kůže.
Ve třinácti letech se mu podařilo utéct a našel si práci na jedné lodi v Kaspickém moři.
Kapitán byl laskavý muž se smutnýma očima, který dokázal jednou rukou balit cigaretu, zatímco druhou řídil plavidlo. Nechal Romana spát v lodní kuchyni, říkal mu Veverčáku a po těžké práci mu dával karamely.
Jednoho dne je přepadla skupina čečenských gerilových vojáků, kteří po Chruščovově destalinizaci bojovali proti jiným etnickým skupinám v okolí.
Členy posádky uškrtili a těla naházeli do řeky. Romanovi dali na výběr: buď zabije kapitána, nebo sám zemře. Vzal těžkou pistoli, svíral ji oběma rukama, aby se netřásla, a přitiskl hlaveň kapitánovi k obličeji.
Když vystřelil, zpětný ráz ho povalil dozadu. Kapitánova hlava se zhoupla a krev vystříkla daleko do vody.
Základní vojenský výcvik Roman prodělal v jedné horské vesnici na Kavkazu. První roky bojoval jako v mlze, ale časem se pro něho zabíjení stalo pouhým řemeslem.
Sovětský svaz se začal rozpadat a anarchie v Čečensku přerostla v občanskou válku.
Romanův oddíl pašoval zbraně a drogy, plenil vybrané vesnice, mrzačil a znásilňoval ženy, mučil a popravoval všechny muže, kteří byli příliš staří na to, aby je mohli povolat do zbraně.
O zabíjení se Roman naučil úplně všechno. Vyzkoušel všechny možné způsoby a zanechal za sebou stovky mrtvých.
Při životě ho držela pouze myšlenka na útěk a na shledání s bratrem a otcem.
*
Je pozdě večer. Jurek vyjde ze stockholmského hlavního nádraží a vykročí do bílého města. Z oblohy se snášejí sněhové vločky.
Míří ulicí Floragatan směrem ke Stadionu a vtom asi padesát metrů před sebou na chodníku u garáže spatří dva mladé muže. Vyšší z nich má pod zaparkovanou dodávkou ukrytou baseballovou pálku a druhý schovává pod koženou bundou pistoli.
Pozorují Jurka a přitom se dohadují, co mají udělat. Jurek předpokládá, že ho zamýšlejí okrást a zabít.
Muž v kožené bundě má pohled jako čerstvě naverbovaný voják, který si namlouvá, že když někoho připraví o život, dojde niterného vysvobození.
Úzká ulička je pustá a rozsvíceno je jenom v několika málo oknech.
Jurek se k mužům blíží, myslí na to, že odzbrojí toho v kožené bundě, ale v téže vteřině pocítí nutkání vytáhnout pistoli, zpřerážet jim nohy, zlomit baseballovou pálku a rozštěpené konce jim ústy vrazit do spodní části mozku.
„Nedáte si cigaretu?“ zeptá se ho muž v kožené bundě.
„Ne,“ odpoví Jurek a zastaví se.
„Chtěli jsme vás poprosit, jestli byste nám s něčím nepomohl. Potřebujeme dole v garáži naložit mrazák na vozík.“
„Zaplatíme vám,“ dodá ten v kožené bundě.
„Nejlepší by bylo sebrat se a utéct,“ řekne Jurek. „Ale jestli opravdu chcete, můžeme jít do garáže.“
Vyšší muž rychle pohlédne na pálku pod autem a o krok ucouvne. Druhý se nejistě pousměje a ukročí stranou.
„Dejte nám všechny peníze, co u sebe máte, a můžete jít,“ řekne.
„Natáhni ruku a vezmi si moji peněženku, jestli má pro tebe větší cenu než tvůj vlastní život,“ odpoví Jurek.
„Kašleme na to,“ řekne ten vysoký.
„Je přirozené cítit strach, když má člověk zemřít,“ poznamená Jurek.
„O čem to sakra mluvíte?“
„O tom, že se oba bojíte… ale ještě před chvilkou ses bál jenom ty,“ odpoví Jurek dlouhánovi.
„Tohle jsem nikdy nechtěl,“ zamumlá si muž pro sebe. Pohlédne na svého kumpána, pak se otočí a rozběhne se po chodníku pryč.
„Kdyby se neobjevil nikdo jiný, měl jsi v úmyslu svého kamaráda zabít,“ řekne Jurek. „Cítím, jak se ti myšlenka na zabíjení vloudila do mozku.“
Muž v kožené bundě couvá, brada se mu zachvěje, ale pak se znovu vzchopí.
„Vůbec nic o mně nevíte,“ řekne.
„Vím, že až ho zabiješ, zažiješ neskutečnou euforii… Z vědomí moci, kontroly.“
„Tohle je šílenství.“
„Ale pak se dostaví abstinenční příznaky a…“
„Přestaňte!“ přeruší ho muž a rozběhne se po chodníku pryč.
*
Zimní noc je temná, ale pusté ulice jsou osvětlené lampami. Není slyšet nic než bzučení z elektrického rozvaděče.
Jurek se zastaví na kraji lesa za bílým bytovým domem v Lanforské ulici. Na starém napadaném sněhu leží vrstva čerstvého a na nedotčeném povrchu se odráží světlo z jediného okna.
Teď, když se Jeremy Magnusson oběsil, pustí Jurek Walter jeho dceru z hrobu, vyvede ji z lesa a nechá ji na Východním nádraží. Nezáleží mu na tom, jestli je živá nebo mrtvá – představuje pro něj jenom nástroj, pro který on už nemá využití.
Ale než zajde do lesa, chce se ještě podívat na ženu, která její hrob převezme a bude v něm ležet v nejbližších letech.
Reidarova žena Roseanna se přestěhovala ke své sestře do Gärdetu ve Stockholmu. To u ní v ložnici se svítí. Od té doby, co zmizely její dvě děti, špatně spí.
Po chvíli ji Jurek zahlédne v okně. Má na sobě flanelovou noční košili a telefonuje. I zdola z ulice je vidět, jak je její obličej ztrýzněný pláčem.
Jurek unesl její děti a dnes v noci hodlá unést i ji. Předem ví, co mu bude u hrobu říkat, co bude slibovat, přesně ví, jak jí bude křikem přeskakovat hlas, až bude její sud zasypávat hlínou.
Reidarovi už brzy nezůstane vůbec nic – pak bude stát na pláži a dívat se, jak se vlny převalují, jak se dno odkrývá a zase mizí. Jeho život bude tak hořký, že mu nezbude nic jiného než smrt. To vědomí se Jurkovým nitrem šíří jako pokojná prázdnota.
Roseanna uléhá do postele, ale lampu nechá rozsvícenou.
Jurek se otočí a vykročí směrem k parku Lill-Jansskogen. Světla města noční oblohu neosvětlují, vytvářejí jenom jakousi mazlavou čerň.
Když Jurek kráčí po starých vlakových kolejích do lesa, boty se mu boří do sněhu.
Jeremyho dcera po první zimě úplně oslepla, ruce a nohy jí dávno omrzly, ale určité kognitivní schopností jí ještě zůstaly.
Cestu k jejímu hrobu neoznačují žádné šipky ani značky, ale Jurek by ho našel i se zavřenýma očima. Není slyšet nic než jeho kroky mezi pražci.
Odbočí, seběhne z náspu a vejde rovnou do lesa. Namrzlou trávu na mýtině pokrývá neporušená vrstva sněhu. Ze země trčí tlustá plastová trubka.
Jurek vytáhne zpod hustého smrku lopatu a začne odhazovat hlínu. Země tady ještě nepromrzla, protože ji Igor odhrabe pokaždé, když ženě dává jídlo, pití nebo antibiotika.
Jurek slyší, jak se Agneta probudila a začala kňučet, když lopatou narazil do víka. Černá hlína v bílém sněhu svítí jako vstup do zvířecí nory.
Vmáčkne lopatu dovnitř, nadzdvihne přitlučené víko a přidřepne vedle rakve. Ven se line pach starých výkalů a nekrotické tkáně.
Když Agnetu unesl, byla to vysoká plavovláska s vráskami od smíchu okolo očí a s usměvavými ústy. Teď její tvář vypadá jako zmuchlaná látka. Kňourá a šátrá vyzáblými pažemi ve vzduchu.
Zčernalá ruka se zachytí okraje rakve. Pokusů dostat se z hrobu ven nikdy nenechá.
Jurek ji shodí nazpátek, žena klesne na dno rakve, kníkavě naříká, zvedá hlavu a pokouší se nadzvednout. Sleduje její roztřesené úsilí a strčí ji zase dolů. Už brzy se ven dostane, ale o tom ještě nemusí vědět.
Agneta pláče a pahýly prstů se snaží Jurka dotknout. Jurek její ruku odstrčí a zaposlouchá se.
Docela blízko se na sněhu ozývají čísi kroky, větev smrku se pohupuje. Někdo sledoval jeho stopy a teď ho zahlédl mezi kmeny stromů. Jurek beze spěchu vstane, protože ví, co přijde.
Na mýtinu vběhnou dva muži a míří na něho pistolemi. Rozčileně křičí, ale drží si taktický odstup. Jeden ho nečekaně efektivně donutí lehnout si na břicho a na ruce i nohy mu nasadí pouta.
„Panebože,“ vydechne ten druhý přerývaně při pohledu na Agnetu.
Jurek neklade žádný odpor, protože ví, že by mohli ze strachu snadno vystřelit. Jen klidně leží s tváří v hlíně a naslouchá, jak jeden z policistů plačtivým hlasem volá na centrálu a žádá o posily.
Druhý vytahuje Agnetu z hrobu, snaží se na ni konejšivě hovořit a balí ji do své bundy.
*
Zbytky Romanova pluku se v první čečenské válce připojily k rebelům podporovaným z ruské strany. Činy, kterých se dopouštěly, byly strašlivé, stejně jako jejich ztráty.
Po porážce nedaleko Grozného Roman zničehonic zjistil, že ze své původní skupiny zůstal jediným přeživším.
Po více než dvaceti letech opustil vojenský život a začalo jeho putování okolo Kaspického moře. Jeho cílem bylo znovu se shledat s bratrem a otcem.
Když se vrátil do Kazachstánu, prohledal celý archiv záznamů o občanech, aby Igora našel. Nakonec se dozvěděl, že jeho bratra poslali do Moskvy a umístili ho do dětského domova nazvaného Internát 67.
Jako stín překročil hranice a jednoho časného listopadového rána dorazil vlakem do hlavního města.
Dětský domov sídlil v betonové budově s mřížemi v oknech. Sirotci vrhali na Romana hladové a vyzývavé pohledy.
Igora tu přijali jako slabomyslného a už po dvou letech ho přemístili do psychiatrické léčebny Serbského ústavu.
Roman ho našel zavřeného v cele bez oken. Páchl výkaly a močí, byl nahý, úplně vyhublý a s apatickým výrazem a zanícenýma očima seděl na betonové podlaze.
Roman vzal hadici, začal bratra omývat a všiml si, že má záda plná jizev po bičování. Špinavá voda odtékala do kanálku, a když Roman Igorovi řekl, že spolu pojedou domů za otcem, bratr se rozplakal.
Oba se skrývali po celou cestu až do Polska, ale Roman věděl, že aby se dostali do Švédska, budou potřebovat osobní doklady.
Na hlavním nádraží ve Varšavě Roman uviděl muže, který se mu podobal. Šel za ním na záchod, počkal, až se muž postaví před pozinkovaný žlab, přistoupil k němu a o hranu mu zlomil vaz.
V kapse mrtvého muže našel pas, otevřel ho a přečetl si, že se jmenoval Jurek Walter.
Bratři přejeli trajektem do Švédska a potom je svezl německý řidič kamionu.
Stará štěrkopískovna se rozrostla, zatímco domky dělníků jako by se zmenšily. V šachtě pracovaly nové stroje, ale obyčejná obydlí nikdo nově neopravil.
Jurek vedl Igora po úzké pěšině k nejvzdálenějšímu domku. Zaklepali, chvíli čekali a pokoušeli se nahlédnout dovnitř přes zatažené záclony. Pak znovu zaklepali a vešli dovnitř.
Otec byl obličejem otočený k tmavé tapetě s medailony. Kostkovanou košili měl na loktech prodřenou. Oběsil na silném drátu.
Mohl být mrtvý tak měsíc.
Jinak zůstalo všechno stejné, jak si to Roman, tedy nyní už Jurek, pamatoval: otcova úzká postel, jejich palanda, kobereček, kuchyňský stůl a tři židle.
Igor vykřikl a schoulil se do rohu.
Jurek vyklepal prach z deky na otcově posteli a třesoucího se bratra do ní uložil. Po místnosti s bzučením poletovalo několik much.
Na komodě ležely stovky vrácených dopisů, které byly gumičkami spojené do svazků po dvanácti. Otec celé ty roky pokračoval v pátrání po synech, vzdal to teprve před měsícem. Nakonec ho zoufalství přemohlo. Byl mrtvý už v okamžiku, kdy se postavil na stoličku, přehodil si smyčku okolo krku a seskočil do temnot.
V té chvíli, kdy Jurek držel v ruce poslední dopis, se to stalo – jeho tělo opustila lidská duše.
Jurek odtáhl záclonu, vyhlédl ven na štěrkové prostranství a vzpomněl si na hry s oním švédským chlapcem. Vzpomněl si na políra, na úředníka z přestěhovalecké komise, na rozhodnutí o vyhoštění – a věděl, co musí udělat, aby svět znovu získal svůj řád.
*
Kronoberská vazební věznice stojí uprostřed Stockholmu a je součástí komplexu budov, v nichž sídlí ředitelství švédské policie a Národní operativní oddělení.
Po soudním psychiatrickém vyšetření Jurek souhlasil s přidělením právního zástupce, aby získal přístup k informacím o státním zástupci, soudci a obou policistech, kteří ho zadrželi.
Starý advokát požadoval, aby byl jeho klient až do soudního procesu vyšetřován na svobodě, avšak jeho požadavek byl při jednání o vzetí do vazby zamítnut.
„Ale neexistují žádné technické důkazy,“ tvrdil. „Žádný motiv… a neprokázala se spojitost s žádnou z těch mrtvých či zmizelých osob, na něž žalující strana poukazuje.“
Žaloba se smrskla pouze na otázku viny ohledně ženy nalezené v parku Lill-Jansskogen: únos a týrání byly tak trýznivé, že by se to dalo nazvat mučením.
Jeremyho dcera zcela oslepla a utrpěla rozsáhlá poškození mozku. Omrzliny a proleženiny vedly k rozsáhlým amputacím.
Po dvou týdnech výslechů bylo jasné, že advokát považuje za svůj úkol zabránit komisařům, aby s Jurkem vedli jakékoli rozhovory. Jeho obhajobu vedl v každém okamžiku. Tato taktika však Jurkovi znemožňovala proniknout do jejich labyrintů, a proto si vyžádal s advokátem samostatnou schůzku.
Jurek už před dvěma týdny nahlédl do advokátovy aktovky a spatřil krabičku velmi silného léku oxykodonu, předepsaného ženě nesoucí stejné příjmení jako advokát.
Uložil si tuto informaci do paměti, sledoval advokátovy reakce během určitých rozhovorů a nyní mu začal jakoby náhodou vyprávět o příteli, jehož žena trpí těžkou formou rakoviny.
„Mého přítele to samozřejmě psychicky značně ovlivnilo… Skoro každou noc ho budil její křik, protože si večer odmítala brát léky proti bolesti,“ vyprávěl Jurek. „Jedné noci, když konečně po dalším záchvatu znovu usnula, nemohl z hlavy vyhnat představu, že zajde do garáže a přinese si odtamtud kladivo. Samozřejmě by jí doopravdy nikdy neublížil, ale nedokázal ty myšlenky potlačit, byly tak nutkavé… a nepřestaly, dokud v nich nedospěl k osvobozujícímu klidu po úderu.“
Nyní je advokát na nemocenské a Jurek ví, že se brzy předávkuje uklidňujícími léky proti úzkosti, aby svým myšlenkám unikl.
*
Jurek sedí ve střežené výslechové místnosti. Nohy má připoutané k podlaze a řetízek od pout na jeho zápěstích je provlečený silným okem ve stole.
Když do místnosti vstoupí komisaři Samuel Mendel a Joona Linna, hlavu sklání k podlaze.
Vzpomíná na šedivá odpoledne v Čečensku, kdy se samopalem zavěšeným na hrudi kráčel blátem. Možná jeho duše vychladla právě tam, když jednoho mrazivého rána dohořel oheň a zůstaly jen zuhelnatělé zbytky vesnice, kterou čistili.
Na velikých hromadách ležely uřezané ruce a nohy. Nikdo už nekřičel ani neplakal, všude panovalo ticho a prázdno, tak jak to má být.
Několik dětí, které přežily, ztratilo svůj instinkt k útěku a zůstávaly poblíž těl a masových hrobů.
Právě tak jako malá Mara, která o spoustu let později s úsměvem na rtech dřepěla na rakvi své matky, pomyslí si Jurek.
Samuel Mendel zapne nahrávání, potom projde všechny nezbytné formality, odmlčí se a čeká, až Jurek začne mluvit.
Oba policisté během uplynulých týdnů postupovali podle protokolu a využívali nejnovějších trendů výslechové techniky a psychologie svědků, nyní však Jurek cítí, že už jim začíná docházet trpělivost.
„Samueli, vy nejste věřící a tóru nepovažujete za svůj zákon,“ řekne Jurek. „Ale midraš Aseret ha-Dibrot… deváté přikázání by asi přece jen…“
„Výborně,“ skočí mu Samuel do řeči.
„Říkám jenom, že jsem se šel v noci projít do lesa, zaslechl jsem ze země pláč, našel lopatu a začal kopat.“
„Ale já vás u toho hrobu viděl a vím, že lžete,“ namítne Samuel a přejede si rukou přes obličej.
„Kdo teď lže?“ zeptá se Jurek.
„Sledovali jsme vás dlouho,“ řekne Joona.
„A co jste viděli?“
„Že rodinné vztahy jsou pro vás důležité.“
„O tom žádný z bodů obžaloby nepojednává,“ namítne Jurek a nedá na sobě znát překvapení.
„Chcete je změnit?“ zeptá se Joona.
„Můžu být souzen za pomalost,“ pronese Jurek klidně. „Protože jste na mýtinu přišli dřív, než jsem stačil té ženě pomoct z rakve.“
„My jsme sakra viděli něco jinýho!“ ozve se Samuel Mendel zvýšeným hlasem. „Když se pokoušela zvednout, s potěšením jste ji srážel zase dolů.“
„Vraťte se ke svým vzpomínkám,“ vyzve ho Jurek zostra.
„To dělám.“
„Udělej si přestávku, Samueli,“ řekne Joona.
„Slyšel jste její pláč,“ pokračuje Jurek. „Viděl jste mě u hrobu, když jsem se pokoušel zachytit její ruku…“
„K čertu s vámi,“ vyhrkne Samuel a rychle odejde z místnosti.
„Mýlí se – nesrážel jste ji zpátky s potěšením,“ řekne Joona.
Jurek pohlédne do komisařových šedých očí a má pocit, jako by se řítil kopřivami a plevelem dolů ze srázu. Pak nad sebou znovu kontrolu. Dokud se nenechá svést z cesty, je si jistý, že Joona nemůže odhlédnout od toho, že v obžalobě je velká mezera.
„Vím, že jste zabil nejmíň třicet lidí,“ řekne Joona.
„Vážně?“
„A chci vám připomenout, že máte nárok na nového právního zástupce,“ pokračuje Joona.
„Pro mě není důležité, jestli budu nespravedlivě odsouzen,“ řekne Jurek. „Ničeho se nebojím. Bolesti… samoty ani smutku. Soud se bude držet obžaloby… a moje vina bude nepochybně považována za prokázanou.“
„Odmítáte se obhajovat,“ namítne Joona.
„Odmítám se zdržovat technickými detaily, protože vykopávat hrob nebo ho zasypávat je vlastně totéž.“
„Protože život a smrt jsou neodlučitelně spjaté?“ zeptá se Joona.
„Pokud věříte, že vám Bůh dal život… tak zároveň víte, že je vaším budoucím vrahem.“
„Ale vy přece nejste Bůh.“
Když si Jurek poprvé uvědomí, že ho tento komisař vůbec nepovažuje za psychicky nemocného, pocítí zvláštní nejistotu.
Nikdy nikomu netvrdil, že je nemocný, ale činy, z nichž je podezřelý, jsou tak strašné, že si je obyčejný mozek nedovede bez vysvětlujících vzorců představit.
Joona Linna jakýmsi způsobem tuší, kdo Jurek je a co udělal.
Joona pochopil, že jsem výjimečný, pomyslí si Jurek. Pochopil to dlouho předtím, než jsem já došel k témuž závěru o něm.
Když se Samuel Mendel vrátí do výslechové místnosti, má zpocené tváře a odtáhne Joonu stranou.
„Čím víc o tom přemýšlím, tím je mi jasnější, že my dva bychom zatkli každého, kdo by v té chvíli u toho hrobu stál,“ řekne tiše.
„Pojďme ven,“ navrhne Joona.
„Jen nemůžu přestat myslet na to, že je to pravda… že ať by tam v tu chvíli, když jsme přišli, stál kdokoliv, byl by obžalován.“
„Pozor, on slyší, co říkáš.“
„Tohle nejde – končím,“ řekne Samuel a zase z místnosti odejde.
Když za ním zadrnčí zámek, Jurek pohlédne na dveře, pak se opět obrátí k Joonovi, a než promluví, olízne si rty.
„Samuel Mendel dostal strach, ale já ho u soudu předvolám jako svědka.“
„Já vím,“ odpoví Joona.
Jurek se na sebe dívá z Joonovy perspektivy – vidí svůj vyzáblý, vrásčitý obličej, světlé oči a veliké ruce.
Přesune se dozadu, do Joonova mozku, a začne procházet labyrintem jeho podzemí. Chodby při každé životní události zahýbají, ale lemují je temné uličky, v nichž se skrývají strach a touha.
Jurek ví, kde Joona bydlí, že je ženatý a má malou dcerku, která se jmenuje Lumi. Jeho otec byl policista, který zahynul ve službě, při hrdinském činu. Joonovi bylo teprve dvanáct, když se s matkou museli vystěhovat z domu. Byli na tom finančně špatně, ale Joona studoval a přivydělával si ve skladu řeziva.
Základní vojenskou službu absolvoval u výsadkářů, kde si ho vyhlédla zvláštní operační skupina. Když armádu opustil, šel na policejní akademii.
„Váš otec zemřel ve službě,“ řekne Jurek.
„Ano.“
„Proč? Co se stalo?“
„Vy už to víte,“ odpoví Joona.
„Střelili ho do zad, když zachraňoval dvě děti.“
„Ano,“ odpoví Joona klidně.
„Hrdina.“
Joona neodpoví a Jurek jen stěží dokáže rozpoznat jeho reakci, ale vidí, že jeho žvýkací svaly jsou náhle zaťaté a vráska na čele se maličko prohloubila.
Jurek pochopí, že Joona musel svého otce chránit tím, že jeho chybu vykázal do temných uliček – proto se stal policistou.
Otec je klíč, pomyslí si Jurek.
Pokud se Joona odkloní od protokolu, dopustí se téže chyby jako otec. To se nesmí stát, nemá-li riskovat, že začne otcem pohrdat.
„Váš otec obětoval život za to, co bylo správné,“ řekne Jurek. „Co by udělal ve vaší situaci?“
„Totéž co já.“
„Až vás předvolají jako svědka, budete mluvit pravdu?“ zeptá se Jurek.
„Ano.“
„Nic než pravdu?“
„Ano,“ přikývne Joona.
„Protože i když nevěříte, že jsem se tu ženu snažil zachránit, neviděl jste vůbec nic, co by svědčilo o opaku.“
„Ne.“
„A dokud se neprokáže opak, je každý člověk nevinný.“
Joonova tvář zůstane klidná a svaly na tvářích se uvolní. Nepřikývne, ale když vstane, aby odešel z místnosti, v očích se mu zračí souhlas.
Poté co Jurka ve všech bodech obžaloby osvobodí, počká si, až policii přestane bavit ho sledovat, a hned potom najde místa pro hroby Reidarových dětí a unese jeho ženu.
*
U soudu má Jurek nového advokáta, který ho poslouchá na slovo jako pes. Proces probíhá přesně tak, jak má. Všechny indicie a technické důkazy protékají žalobci mezi prsty a nenávratně mizejí.
Samuel Mendel byl předvolán jako svědek, ale rozmyslel si to a nedostavil se, přestože mu zákon ukládá povinnost svědčit.
Pomalu začíná být všem v sále jasné, že se nedá prokázat, jestli byl Jurek na mýtině proto, aby oběť zahrabal, nebo naopak osvobodil.
Teprve nyní, během závěrečného stání, je jako svědek předvolán Joona Linna, aby popsal, jak Jurkovo zadržení proběhlo.
Obhájce vstane, zapne si sako a rovnou se zeptá, jestli je možné, že se obžalovaný ve skutečnosti v lese pokoušel tu ženu zachránit.
„Ne… on ji v tom hrobě držel zavřenou,“ odpoví Joona. „To on je všechny zabil.“
Jurek sleduje, jak jeho advokát zmateně děkuje za odpověď a sedá si. Když Joona neodpověděl tak, jak Jurek předpokládal, připravilo ho to o veškerou sílu.
„Slyšel jsem ho, jak své oběti říká, že ji v tom hrbě nechá umřít,“ zalže Joona.
Žalobce přistoupí k soudci.
Jurek není zvyklý se mýlit.
Nevěřil, že Joona bude lhát, aby dosáhl jeho odsouzení. Tvrdost tohoto komisaře zjevně naprosto podcenil.
Je to zvláštní, ale Joonovi se nějakým způsobem podařilo nahlédnout do mojí temnoty, uvědomí si Jurek. Proto řekl, že slyšel něco, co ve skutečnosti nebylo nikdy vyřčeno.
Protože pravda byla taková, že tentokrát šel Jurek do lesa proto, aby Jeremyho dceru pustil. Sice ji původně do rakve zavřel, ale toho dne, kdy se na mýtině objevil Joona, odkryl hrob proto, aby ji nechal žít.
Po dlouhém projednávání se soudce vrátí do sálu, posadí se na své místo, a než vyřkne rozsudek, urovná si papíry.
„Obžalovaný bude okamžitě převezen… na uzavřené bezpečnostní oddělení,“ pronese soudce a snaží se udržet formální tón. „K ochranné léčbě na dobu neurčitou… s mimořádně specifikovanými podmínkami pro možnost propuštění.“
Takový výsledek pro Jurka nepřijatelný. Neděsí ho, ale prodlužuje mu práci. Ještě pořád jsou tu lidé, které musí uložit do hrobů.
Když se sál začne vyprazdňovat a hlasy se vzdalují, Jurek se obrátí k Joonovi, zachytí jeho pohled a nakloní se k němu.
„Teď zmizí oba synové Samuela Mendela,“ řekne. „A pak zmizí Samuelova stará, Rebeka, ale… Ne, jen mě poslouchej, Joono Linno. Policie je bude marně hledat, a až to vzdá, bude je hledat Samuel, a když mu konečně dojde, že je to marné, spáchá sebevraždu… A ta tvoje sladká dcerunka…“
„Kroť se,“ pronese klidně Joona.
„Lumi taky zmizí,“ zašeptá Jurek. „A zmizí i Summa. A až pochopíš, že už je nikdy neuvidíš… oběsíš se.“
Ve středověku existoval v průběhu výslechu pojem nazývaný terrice neboli pohrůžka mučením. Byl to okamžik, kdy kat ukázal oběti své náčiní, kterým ji hodlal mučit.
*
Jurek sedí na plastové židli ve své izolované cele v bunkru hluboko pod oddělením forenzní psychiatrie Löwenströmovy nemocnice. Nesmí se setkávat s ostatními pacienty, nemá žádný kontakt se světem a nesmí vycházet ani ven na dvůr.
Diagnóza zní: schizofrenie, nespecifikovaná. chaotické myšlení, opakované akutní psychotické stavy s bizarním a velmi agresivním chováním.
Jurek poslouchá, jak vystrašený primář prochází bezpečnostním vstupem a blíží se k železným dveřím. Potom vstane, popojde, dýchne na pancéřové sklo a prstem na něho napíše „Joona“. Couvne zpátky doprostřed cely a sleduje, jak jméno pomalu mizí.
Jurek pochopil, že mají v úmyslu předávkovat ho zyprexou namísto risperdalu, aby mohli provést týdenní prohlídku.
Nemusí primáře vidět, i tak dobře ví, že lékař rozpustí žlutý prášek ve třech skleněných lahvičkách a pak tekutinu natáhne do injekční stříkačky.
Lékař i sestra si nasadí ucpávky do uší a potom otevřou malý otvor ve dveřích.
„Je čas na léky,“ řekne lékař.
Jurek si rozepne košili, odhodí ji na židli, pomalu dojde ke dveřím a strčí paži do úzkého otvoru.
Cítí vlhké teplo sestřina těla, když mu omývá ohbí loktu lihem a potom poodstoupí. Lékař zavede kanylu do silné tepny a příliš rychle mu vstříkne tekutinu.
„Teď si lehněte a odpočiňte si.“
Jurek vtáhne ruku nazpátek a lékař otvor rychle zavře, vytáhne si z uší ucpávky a úlevně se na sestru usměje.
Jurek přejde po podlaze a posadí se na postel. Srdce mu divoce buší a prudce ho rozbolí hlava, až se mu zatmí před očima.
Když se dostaví první křeče a on spadne z postele, neubrání se výkřiku. Celé tělo se mu třese, týlem naráží do podlahy. Kousne se do jazyka, nadechne se a na hrudník si vykašle krev.
Jeho nohy sebou cukají a pak naráz znehybní, páteř se prohne a Jurek ztuhne v tonickém křečovitém stavu. Nemůže dýchat. Prsty na rukou se mu chvějí.
Když se Jurkovo tělo začne znovu křečovitě třást, z hrdla se mu vydere výkřik.
Nemůže svému tělu zabránit, aby reagovalo na bolest, ale v nitru je naprosto klidný.
Podzemní říše Jurka Waltera je nekonečná. V jejích hlubinách nebude nikdy nic zapomenuto. Jurek se nebojí zajetí, bolesti ani utrpení. Umí čekat. Existuje místo, kde čas končí a kde panuje dokonalá prázdnota. Na jeho seznamu se objevila dvě nová jména. Děti a manželka Samuela Mendela ve svých hrobech brzy zemřou – a teď začne čas zkoušek pro Joonu Linnu.
Přeložila Karolína Kloučková.