První díl atmosférické detektivní série s jedinečnou atmosférou severu Švédska od jedné z nejoblíbenějších skandinávských autorek Åsy Larsson nazvaný Sluneční bouře vychází jako audiokniha v podání ostřílené interpretky silných ženských hrdinek Jany Strykové. „Autorka má zase trochu jiný pohled, než na jaký jsme u severských detektivek zvyklí. V centru její pozornosti se ocitají osobité ženy a jejich životní příběhy, dávná traumata, ale i jejich každodennost, v níž se může poznat leckdo ze čtenářů či posluchačů. Namísto ’metropolitní džungle‘ se soustředí na mikrokosmos malého městečka na severu, které sama důvěrně zná, i na tvář magické okolní přírody,“ uvedla Šárka Nováková, redaktorka vydavatelství OneHotBook.
Jedním z důvodů, proč je krimi řada s hrdinkou Rebeckou Martinssonou tak podmanivá, jsou popisy drsné krajiny za polárním kruhem, kde se příběhy odehrávají a které autorka důvěrně zná: „Původně, když se mi román teprve vynořoval v hlavě, jsem si říkala, že by se mohl odehrávat v jižním Švédsku, ale příběh se tomu vzpouzel. Připomínalo to situaci, když nutíte psa jít k veterináři a on nechce dovnitř. Nakonec jsem to vzdala a řekla jsem si: Dobrá, tak ať tedy hlavní postava pochází z Kiruny, ze severu… A příběh zase začal fungovat. Já zkrátka musím vyprávět o severu Švédska. Neumím si představit, že bych psala knihu, která by se odehrávala někde jinde,“ prozradila Åsa Larsson.
délka: 10 hod. 8 min.
vydává: OneHotBook
Rebecka Martinssonová se po letech vrací do svého rodného městečka Kiruny kdesi za polárním kruhem. Kdysi musela toto místo za dramatických okolností opustit a odejít do Stockholmu, kde pracuje jako právnička specializovaná na daňové poradenství. Zpátky ji povolá dávná kamarádka Sanna, jejíž bratr byl hrůzným způsobem zavražděn a rituálně zmrzačen v kostele náboženského společenství, které kdysi založil. Aby očistila Sannu od podezření, jež na ni padlo, musí se Rebecka při hledání vraha vypořádat nejen s policejními postupy, ale je nucena čelit i dohadům kolujícím uvnitř uzavřené a vyděšené komunity. Bude muset zapátrat hluboko ve své paměti a ve svém svědomí, aby se postavila čelem k temnému tajemství, které za sebou tehdy zanechala a které dřímá pod příkrovem všeobecného mlčení.
Nahrávkuv režii Jitky Škápíkové doprovází také výrazná hudební složka, jíž vévodí melancholické a zadumané rozmáchlé klavírní melodie, v hlavním motivu bohatě doplněné smyčci, zneklidňující plochou i zvuky nejrůznějších syntezátorů. Souhra tónů tak podtrhuje náladu celého vyprávění podobně, jako když filmová hudba doplňuje obraz.
Audiokniha vychází jako mp3 ke stažení prostřednictvím digitálních distribucí za 269 Kč i jako CD mp3 za 299 Kč. Pouze na portálu Audiolibrix však mohou členové předplatitelského klubu koupit audioknihu jen za 199 Kč.
Ukázku z audioknihy si můžete poslechnout zde.
„Jana Stryková svým výkonem román rozhodně pozvedává nejméně o příčku výš, než kam dosahuje tištěná kniha. Umí se do postav vžít, přirozeně modeluje svůj hlas do odstínů dle jednotlivých charakterů. Přesně vystihuje zejména osobnost mimo realitu žijící Sanny, kterou posluchač podle hereččiny intonace rozpozná v každé replice. Pro poslech a orientaci v textu je podobné rozlišování hlasů postav klíčové a tak lze za přirozeně podanou stylizaci Strykové tleskat.“
— naposlech.cz
„Pomalu plynoucí děj jde ruku v ruce s líným hlasem Jany Strykové a nikdo jiný se pro hlasovou prezentaci Sluneční bouře nehodí lépe. Doprovodná hudba pak celku nasazuje korunu v tom nejlepším slova smyslu, použité hudební podbarvení jen umocňuje posluchačovu představivost a vyostřuje výsledný dojem.“
— Severskekrimi.cz
„Sluneční bouře má vše, co by dobrý detektivní román mít měl – šikovně stupňuje napětí, postupně odhaluje život a vztahy často fanatických přívrženců jedné náboženské kongregace, postavy jsou prokreslené a ‘plastické’. Navrch dodá i slušnou dávku poetického líčení severské krajiny, kterou autorka zná jako své boty.“
— Kultura21.cz
Åsa Larsson (nar. 1966)
Švédská spisovatelka pochází z Kiruny, malého městečka na severu země; v současnosti žije se svými dvěma dětmi na jihu poblíž Gripsholmu. Než se začala věnovat psaní, pracovala jako daňová poradkyně. Její první kriminální román Sluneční bouře (zfilmováno 2007) vzbudil ve Švédsku velký zájem čtenářů a získal ocenění za nejlepší kriminální prvotinu. Stejný ohlas měly i její další díly detektivní řady s hlavní postavou Rebeckou Martinssonovou, které česky vydává nakladatelství Host: Temná stezka, Než pomine tvůj hněv, Prolitá krev a Oběť Molochovi. Spolu s Ingelou Korsell, původně učitelkou, která v současnosti dokončuje doktorát v oblasti dětské gramotnosti, píše napínavou fantasy sérii pro děti PAX (česky z této řady vyšly v nakladatelství Host knihy Hůl prokletí, Grim přízrak, Dívka ze záhrobí a Neviditelný zloděj).
Jana Stryková (nar. 1979)
Vystudovala činoherní herectví na pražské DAMU. První stálé angažmá získala v letech 2003/2004 v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, poté byla postupně členkou tří pražských divadel. Od roku 2013 je na volné noze a spolupracuje s řadou pražských scén. Natočila několik filmů (např. Zakázané uvolnění, Dítě číslo 44, Případ Andrey S.) a seriálů (např. Ordinace v Růžové zahradě, Dokonalý svět), pracuje v rozhlase i v dabingu. Dále účinkovala v audioknihách vydavatelství OneHotBook: Norské dřevo (2013), Atlas mraků (2013), Zmizelá (2014), Poslední Laponec (2014), Mycelium I: Jantarové oči (2014), Mycelium II: Led pod kůží (2015), Klubíčko veselých pohádek (2015), Paní Hemingwayová (2016).
Zodpovědnost, ale hlavně radost
Rozhovor s herečkou Janou Strykovou o audioknize Sluneční bouře
Pro vydavatelství OneHotBook už jste „načetla“ spoustu titulů, ale vždy šlo o nahrávky vícehlasé, kde jste měla určitou roli nebo četla jen část. Jaké je mít konečně celou audioknihu sama pro sebe?
Velká zodpovědnost, ale hlavně radost! Moc mě těší, že moje “první celá audiokniha” je právě tato. Sluneční bouři bych se nebála doporučit i náročnějším čtenářům či posluchačům. Je to velmi dobře napsaná detektivka, od které se při čtení jen těžko odtrhnete.
Jak se vám tahle severská detektivka z odlehlého kraje, kde „hlavní roli hrají ženy“ líbila?
Jak už jsem předeslala, myslím, že je to výjimečná kniha. Napínavá, seversky ponurá, místy dokonce velmi specificky vtipná. Ironická. Možná i proto, že ji napsala žena, tak trochu o ženách, je mi velmi blízká.
Jak se vám zamlouvala postava Rebecky Martinssonové? Byla vám něčím blízká, máte třeba něco společného?
Myslím, že Rebecka je takovým prototypem dnešních třicátnic. Velmi inteligentní a samostatná žena žijící jen svou prací, ale ve skrytu duše toužící po teplu domova. Bylo by divné, kdyby alespoň některé její vlastnosti s mojí maličkostí nerezonovaly. Naštěstí od ní už mám ale rodinu, tak alespoň některé její problémy už řešit nemusím.
Jak jste si poradila se švédským názvoslovím? Dělala vám výslovnost problémy, nebo jste po Myceliu už otrkaná?
Výslovnost je pro mě vždycky oříškem a to zejména na začátku čtení, to jsem mnohdy sama překvapená, co ze mě vypadne (smích). Naštěstí se kromě vlastních jmen v románu švédština téměř nevyskytuje.
Jak jste se na čtení ve studiu připravovala?
Samozřejmě jsem si knihu přečetla a to doslova jedním dechem! S režisérkou Jitkou Škápíkovou jsem měla to štěstí spolupracovat již v minulosti, takže jsem před natáčením měla jistotu, že mě nenechá příliš tápat a společně najdeme způsob, jakým knížku co nejlépe interpretovat.
V románu se vraždí v náboženské komunitě, jejíchž problémů se zločiny týkají. Jaký máte vztah k víře a náboženství vy?
I přes veškerou a mnohdy velmi oprávněnou kritiku všech církví a náboženství, se považuju za člověka věřícího. Ač se k žádné církvi přímo nehlásím. Víra nás možná nespasí, ale nic lepšího člověk zatím nevymyslel.