Mají snad výjimeční lidé právo páchat zločiny, protože jsou výjimeční?
Po úspěšné audioknižní trilogii Lewis v podání Jiřího Dvořáka a úvodním dílu série čínských thrillerů Pán ohně vychází další audiokniha podle románu oblíbeného spisovatele Petera Maye. Výjimeční lidé jsou první částí autorovy řady AKTA ENZO, jejíž četby se ujal herec David Matásek. „Peter May patří k našim bezesporu k nejoblíbenějším a nejúspěšnějším spisovatelům. Po úspěchu trilogie Lewis ověnčené dokonce cenou audiokniha roku za nejlepší četbu a prvním dílu čínské série s Martinem Myšičkou a Janou Plodkovou startujeme již třetí řadu, tentokrát pro změnu z Francie. Autor bezesporu využil toho, že ve Francii žije i tvoří, a organicky propojil detailní popis Paříže, včetně bezpočtu názvů místních uliček, náměstí, jejích historických čtvrtí a temnějších zákoutí, s chytrým detektivním příběhem,“ uvedl Martin Pilař z vydavatelství OneHotBook.
Enzo Macleod, učitel biologie ve francouzském Toulouse, přijíždí do Paříže, aby se tu setkal s novinářem Rogerem Raffinem, autorem knihy o slavných nevyřešených vraždách. Coby bývalý skotský forenzní specialista se totiž Macleod vsadil, že díky současným vědeckým metodám by bylo možné rozlousknout i dosud nevyjasněné případy — jako deset let staré zmizení geniálního profesora Jacquese Gaillarda. Neidentifikovaná lebka nalezená v pařížských katakombách Enza záhy přivede na stopu rafinovaně ukrytých Gaillardových ostatků. Mezi tím ovšem řeší také problém, jak se sblížit s dcerou z prvního manželství, která s ním odmítá komunikovat, a okouzluje jej šarm spolupracující psycholožky.
Herec David Matásek sice pravidelně spolupracuje s rozhlasem a účinkoval i v obsazeních nejrůznějších dramatizací, ale četba kompletní nahrávky pro něj byla premiérová. „Mám hrozně rád práci v rozhlase, takže jsem měl opravdu radost. Dosud jsem ale vždy pracoval pouze na jednotlivých rolích. A najednou celá audiokniha. To znělo jako skvělá výzva a výzvy mám rád. Takže jsem se hrozně těšil, zbývalo už jen sladit frekvence s diářem,“ přiznal interpret. A dodal: „Byla to má první audiokniha a vůbec jsem netušil jaká je to dřina a makačka. Po nějaké době se člověk při čtení dostává do takového transu, pořád je schopen číst a hrát, ale přestane úplně vnímat okolí a naplno se do příběhu ponoří. To je hodně zajímavá poloha a nikdy jsem podobně intenzivní pocit ze čtení neměl. Je to prostě řehole, náročná, neustálou koncentraci vyžadující práce, ale samozřejmě krásná.“
Jedním z obtížných prvků v audioknize je všudypřítomná francouzština, ať už v typických výrazech, nebo ve jménech a názvech míst, kterou je nutné skloubit s českou četbou. „Text je doslova protkán místopisem Paříže a Francie vůbec, je to chvílemi až takový bedekr. Samozřejmě je to náročnější, když na každé straně čeká několik hezkých francouzských slovíček. Naštěstí mi to takový problém nedělá a s výslovnostmi mi celou dobu pomáhal režisér Michal Bureš. Ale o to víc bylo nutné se věnovat přípravě, minimálně půl hodiny před nahrávací frekvencí jsme věnovali opakování a cvičení výslovností,“ líčí herec nahrávání. Herec je navíc nejen interpretem, ale i nadšeným posluchačem audioknih. „Miluju mluvené slovo. Rozhlasové hry, četby, audioknihy… Když jsem byl dítě, neměli jsme doma televizi, tak jsem pořád visel uchem na rádiu a hltal ta úžasná dobrodružství a představoval si je. To mi nakonec vyhovovalo víc, než televize. Později už jsem si vychutnával jednotlivé herecké výkony,“ prozradil David Matásek.
Nahrávku opět doprovází původní hudba – pařížskou atmosféru navozuje moderní mix akustické kytary s elektronickým základem doplněný melodickým digitálním pianem. Audiokniha v režii Michala Bureše vychází jako CD mp3 za 329 Kč i ke stažení prostřednictvím digitálních distribucí jako mp3 za 299 Kč.
délka: 11 hod. 33 min.
Ukázku z audioknihy si můžete poslechnout zde
Přidejte se na OneHotBook Facebook, abyste nepropásli soutěže o pozoruhodné ceny ani novinky ze světa audioknih, literatury a čtení!
„Příběh má v sobě všechny atributy úspěšného díla: dobře vykreslené postavy, spletité osudy, překvapivé zvraty, napínavé momenty, záhadné hádanky, ataky na život oblíbeného hrdiny, záchrany v poslední chvíli a mimo jiné i humorné dialogy.“
— KlubKnihomolu.cz
„V tomto románu je všechno: indicie, falešné stopy, narušené vztahy, nebezpečné milostné románky a mnoho dalšího.“
— Heartlandreviews.com
Peter May (nar. 1951)
Pochází z Glasgow, ale nyní žije ve Francii. Původně se živil jako novinář a byl úspěšným televizním scenáristou, v současné době se věnuje psaní. Celosvětové renomé získal šestidílnou sérií čínských thrillerů, která u nás začala vycházet roku 2015 a její první díl Pán ohně je již k dostání jako audiokniha. Ve zvukové i tištěné verzi je dostupná také trilogie Lewis zahrnující tituly Skála, Muž z ostrova Lewis a Šachové figurky. Mezi další populární autorovy série patří rovněž řada Akta Enzo, z níž byla česky vydána úvodní kniha Výjimeční lidé. Oblibu si v zahraničí získaly i spisovatelovy nejnovější samostatné romány jako Ostrov Entry nebo Runaway. V češtině vydává knihy Petera Maye nakladatelství Host. Více na www.petermay.info
David Matásek (nar. 1963)
Vystudoval pražskou konzervatoř a jeho první zkušeností před kamerou byl film Jak svět přichází o básníky (1981), kde si zahrál nejlepšího kamaráda hlavní postavy. Působil v Národním divadle (1991 – 1995), poté v Divadle Komedie (1995 – 2002) a od roku 2002 je opět členem činohry Národního divadla. Často se objevuje v televizních inscenacích i ve filmech, kromě „básnické“ série Dušana Kleina také ve snímcích jako Člověk proti zkáze (1989), Samotáři (2000), Počkej, až zhasnu (2002), Probudím se včera (2012), Tři bratři (2014), Krásno (2014), či v seriálech Dobrodružství kriminalistiky (1989), Zdivočelá země (1997), Četnické humoresky (1997), Redakce (2004), Letiště (2006), Přešlapy (2009) nebo České století (2013).
Čtení je jako ponor do transu
Rozhovor s hercem Davidem Matáskem o audioknize Výjimeční lidé
Jak jste reagoval na nabídku být hlasem „francouzské série“ Akta Enzo spisovatele Petera Maye?
Mám hrozně rád práci v rozhlase, takže jsem měl opravdu radost. Dosud jsem ale vždy pracoval pouze na jednotlivých rolích. A najednou celá audiokniha. To znělo jako skvělá výzva a výzvy mám rád. Takže jsem se hrozně těšil, zbývalo už jen sladit frekvence s diářem.
Jak se vám líbila hlavní postava Enza Macleoda? Jste si v něčem podobní?
Spojuje nás asi ta neústupnost, odhodlání věci dotáhnout do konce a vytrvat…
Jak se na takové rozsáhlé čtení ve studiu připravujete?
Přečíst a porozumět. To je základ herecké práce obecně. A při četbě audioknihy to platí dvojnásob.
Jak jste se popasoval se spoustou francouzských výrazů, které s sebou text odehrávající se ve Francii nese?
Text je doslova protkán místopisem Paříže a Francie vůbec, je to chvílemi až takový bedekr… Samozřejmě je to náročnější, když na každé straně čeká několik hezkých francouzských slovíček. Naštěstí mi to takový problém nedělá a s výslovnostmi mi celou dobu pomáhal režisér Michal Bureš. Ale o to víc bylo nutné se věnovat přípravě, minimálně půl hodiny před nahrávací frekvencí jsme věnovali opakování a cvičení výslovností.
Co bylo při natáčení nejobtížnější?
Byla to má první audiokniha a vůbec jsem netušil jaká je to dřina a makačka. Po nějaké době se člověk při čtení dostává do takového transu, pořád je schopen číst a hrát, ale přestane úplně vnímat okolí a naplno se do příběhu ponoří. To je hodně zajímavá poloha a nikdy jsem podobně intenzivní pocit ze čtení neměl. Je to prostě řehole, náročná, neustálou koncentraci vyžadující práce, ale samozřejmě krásná.
Byl byste poté, co jste dočetl audioknihu Výjimeční lidé, zvědavý i na další pokračování? O kterých motivech nebo postavách byste se toho chtěl dozvědět více?
Určitě bych byl zvědavý, co bude dál dělat hlavní hrdina, Enzo. Ale vlastně mě vždycky spíš zajímají osudy záporných postav, padouchů, kteří za sebou mnohdy mají drsnou životní pouť a právě postupné odhalování jejich charakteru, příčin jejich pokřivené osobnosti, překročení hranice, kdy už se stávají tím nenáviděným parchantem, je pro mě jako herce i posluchače hodně dobrodružné. Jenže většinou na konci umírají, takže pak už člověku nezbývá než se těšit na další výjimečnou oběť.
Máte audioknihy rád i jako posluchač?
Miluju mluvené slovo. Rozhlasové hry, četby, audioknihy… Když jsem byl dítě, neměli jsme doma televizi, tak jsem pořád visel uchem na rádiu a hltal ta úžasná dobrodružství a představoval si je. To mi nakonec vyhovovalo víc, než televize. Později už jsem si vychutnával jednotlivé herecké výkony.