V Němec­ku se kni­ha drže­la deset týd­nů mezi best­selle­ry a pro­dá­no je přes 60 tisíc výtis­ků. Ve Vel­ké Bri­tá­nii byl titul mezi best­selle­ry pět týd­nů a pro­dá­no je přes 10 tisíc výtis­ků. Prá­va na kni­hu jsou pro­dá­na do dva­ce­ti zemí a ame­ric­ká CBS pod­le romá­nu nato­čí tele­viz­ní sérii.

Prodaná práva

  • Bra­zí­lie, Com­pa­nhia Das Letras
  • Čes­ká repub­li­ka, Host
  • Dán­sko, Punktum
  • Fran­cie, Fle­u­ve Noir
  • Chor­vat­sko, Algoritam
  • Itá­lie, Lon­ga­ne­si & Co
  • Izra­el, Miskal
  • Japon­sko, Kodansha
  • Němec­ko, S. Fischer Verlag
  • Nizo­zem­sko, Bez­i­ge Bij
  • Nor­sko, CappelenDamm
  • Pol­sko, Proszynski
  • Rus­ko, Azbooka
  • Řec­ko, Psichogios
  • Slo­ven­sko, Ikar
  • Špa­něl­sko, Urano
  • Taiwan, Locus
  • Thaj­sko, We Learn
  • Turec­ko, Dogan Egmont
  • Vel­ká Bri­tá­nie, Har­vill Secker
  • Jak kni­ha vzni­ka­la (Cri­me­spree Maga­zi­ne, 18. červ­na 2013)

Začalo to Mlčením jehňátek.

Kni­ha i film mě hlu­bo­ce ovliv­ni­ly, mož­ná pro­to, že jsem teh­dy byla v tom věku jako une­se­ná dív­ka. Do té doby jsem si neu­vě­do­mo­va­la sku­teč­né mož­nos­ti tako­vých pod­los­tí. Jis­tě, vědě­la jsem, že exis­tu­jí pohře­šo­va­ní lidé. Vědě­la jsem o zná­sil­ně­ních, pře­pa­de­ních a vraž­dách, dokon­ce i o těch děsi­vých s nahý­mi těly v pří­ko­pech. Ale Mlče­ní jeh­ňá­tek bylo úpl­ně jiným dru­hem horo­ru. Dodnes mám do mys­li vyry­tu tu sklep­ní díru, tu vanu, ten krej­čov­ský střih.

Pří­liš mi nepo­moh­lo, když jsem zjis­ti­la, že před­lo­hou Harri­so­vy kni­hy byli sku­teč­ní séri­o­ví vra­zi: mimo jiné Ed Gein, Ted Bun­dy a Edmund Kam­per. Pří­běh mohl být fik­tiv­ní, ale detai­ly byly oprav­do­vé. Od té doby jsem žila v nepře­ko­na­tel­ném (i když ira­ci­o­nál­ním) stra­chu ze sado­ma­so­chis­tic­kých žalářů.

Samo­zřej­mě jsem vědě­la, že prav­dě­po­dob­nost úno­su je nesmír­ně níz­ká. Ale násled­ky byly tak zni­ču­jí­cí, že jsem to nemoh­la dostat z hla­vy. Tak jsem udě­la­la to, co se mi osvěd­či­lo i v dal­ších oblas­tech mého živo­ta: sna­ži­la jsem se o tom dozvě­dět úpl­ně všech­no. Co by se moh­lo stát, jak by se to moh­lo stát, komu se to sta­lo, jak bych to já moh­la ovlivnit?

Má pát­rá­ní mě zaved­la až na nej­tem­něj­ší stez­ky lid­ství: od Fre­da Wes­ta k B.T.K. a k Richar­du Rami­re­zo­vi a desít­kám dal­ších, k jejich obě­tem – při­pou­ta­ným, svá­za­ným, muče­ným, zne­u­ží­va­ným a zavraž­dě­ným nepřed­sta­vi­tel­ně zvrá­ce­ný­mi způ­so­by. Byla jsem ohro­me­na. Nemě­la jsem tuše­ní, že svět může být takový.

Po dlou­hou dobu jsem byla posed­lá pro­čí­tá­ním rubri­ky Met­ro v New York Times, kde jsem hle­da­la nej­no­věj­ší zprá­vy ze svě­ta zla. Potom při­šel inter­net. Kri­mi blo­gy, dis­kuz­ní fóra, všech­na zve­řej­ně­ní na dosah ruky. Bála jsem se podí­vat, ale říka­la jsem si, že je pro mě dob­ré vědět o nových hrůzách, pro­ti kte­rým se musím chrá­nit. Roky jsem pokra­čo­va­la ve své taj­né záli­bě, jen jsem to vše sle­do­va­la, jen jsem to bra­la na vědomí.

Od roku 2008 jsem byla klid­něj­ší. Co jsem vyrost­la z toho rizi­ko­vé­ho věku, už jsem se tolik nebá­la, navíc jsem byla zaměst­na­ná svou pra­cí práv­nič­ky, rodi­nou, živo­tem v New Yor­ku, kde nikdo nikdy nemu­sel být sám. Mys­le­la jsem si, že jsem koneč­ně tyto své oba­vy překonala.

A pak se obje­vil pří­pad Nataschy Kam­puscho­vé. Nikdy na ten den neza­po­me­nu. Šla jsem na met­ro a pře­je­la pohle­dem novi­no­vý stá­nek. A tam to bylo, na obál­ce jed­něch bul­vár­ních novin: zane­řá­dě­ný růžo­vý pokoj, ve kte­rém byla Natascha Kam­puscho­vá drže­na osm let. Aniž bych si ten člá­nek pře­čet­la, jed­no­du­še jsem vědě­la, co ten obrá­zek zna­me­ná. Udě­la­lo se mi špat­ně, zamo­ta­la se mi hla­va, hodi­la jsem pení­ze na pult a drap­la novi­ny. Ten den jsem už neu­dě­la­la žád­nou prá­ci. Zavře­la jsem se ve své kan­ce­lá­ři vyso­ko nad Times Squa­re a pla­ka­la pro tu dív­ku, kte­rou jsem vůbec neznala.

Potom, ani ne o dva roky poz­dě­ji, vyšel na svět­lo pří­pad Eli­sa­be­th Fri­tzlo­vé a rok poté Jay­cee Lee Dugar­do­vé. Zlo těch­to pří­bě­hů pro mě bylo napros­to nepo­cho­pi­tel­né a ten­to­krát jsem zjis­ti­la, že je pro mě těž­ší nechat je jen tak být a vrá­tit se do své­ho běž­né­ho živo­ta. A to kvů­li jed­né věci – tyto pří­běhy byly zamě­ře­né na život obě­tí se zře­te­lem k jejich před­cho­zí­mu zaje­tí a já jsem je sle­do­va­la ješ­tě dlou­ho po prv­ních otřes­ných zprá­vách v tis­ku, ohro­me­na jejich nezlom­nos­tí a sta­teč­nos­tí. Ale ani po letech hrů­zy z věcí, kte­ré ony pro­ži­ly, jsem na to nemoh­la pře­stat mys­let: jak je mož­né žít dál poté, co se sta­lo to nej­hor­ší možné?

Násled­ky jsem napsa­la čás­teč­ně kvů­li sna­ze odpo­vě­dět na tuto otáz­ku, vytvo­ři­la jsem hrdin­ku, kte­rá pro­ži­la únos a i deset let poté se s tím stá­le vyrov­ná­vá. Psa­ním její­ho pří­bě­hu jsem se zabo­ři­la hlu­bo­ko do psy­cho­lo­gie trau­ma­tu a zota­ve­ní. Uvě­do­mo­va­la jsem si, že psa­ní kni­hy je pro mě způ­sob, jak kon­fron­to­vat své oba­vy, i když má posta­va mezi­tím kon­fron­tu­je ty své. 

A pak, po dvou a půl letech psa­ní a úpra­vách Násled­ků, kni­ze o čtyřech ženách drže­ných spo­leč­ně v sado­ma­so­chis­tic­kém věze­ní, vyšel naje­vo pří­běh cle­ve­land­ské­ho úno­su. Ve své kni­ze jsem popsa­la pří­běh svých nej­hlub­ších, nej­tem­něj­ších obav a najed­nou se obje­vi­ly tyto ženy, kte­ré pře­ži­ly okol­nos­ti zne­po­ko­ji­vě podob­né těm, kte­ré jsem si vymys­le­la. Ješ­tě pořád jsem v šoku a to, co tyto ženy pro­ži­ly, ty roky, kte­ré ztra­ti­ly, i to, co je před nimi, když se sna­ží léčit – to mi zlo­mi­lo srdce.

Nikdy bych se neod­va­žo­va­la tvr­dit, že vím, čím si tyto ženy pro­šly. Násled­ky jsou fik­ce a jejich pří­běhy jsou pří­liš sku­teč­né. Vše, co mohu říci je, že jejich odva­ha a sta­teč­nost jsou pro mě zázrak. A vše, co můžu udě­lat, je podě­lit se o svůj sou­cit se vše­mi obět­mi těch­to hroz­ných tragé­dií a dou­fat, že naše kolek­tiv­ní sna­ha poro­zu­mět jim není bezúčelná.

Zdroj: http://​cri​me​spre​e​mag​.com/​b​e​h​i​n​d​-​t​h​e​-​b​o​o​k​-​t​h​e​-​n​e​v​e​r​-​list/

Rozhovor s Koethi Zanovou

Co vás během psa­ní nej­víc překvapilo?
Nemoh­la jsem uvě­řit tomu, že posta­vy, kte­ré jsem vytvo­ři­la, nedě­la­jí to, co chci já. Kaž­dý den jsem cho­di­la na třímí­lo­vou pro­cház­ku a pře­mýš­le­la o svých posta­vách. Nevy­mýš­le­la jsem záplet­ku, jen jsem si posta­vy před­sta­vo­va­la ve vzá­jem­né inter­ak­ci. Sta­ly se důle­ži­tou sou­čás­tí mé mys­li, byly pro mě vel­mi reál­né. A potom, když jsem si chtě­la sed­nout a psát, jsem tře­ba měla nápad na scé­nu, ale pokud vyprá­vě­ní posta­vám nesed­lo, nemoh­la jsem je při­mět, aby se cho­va­ly tak, jak já chci. Děla­ly si, co chtěly.

Uká­za­la jste něko­mu svou prá­ci v prů­bě­hu psaní? 
Ne. Nikdo neče­tl jedi­né slo­víč­ko mé kni­hy, dokud jsem ji nepo­sla­la agent­ce. Do té doby to bylo pořád jen mezi strán­ka­mi a mnou a vždyc­ky tady byla jis­to­ta tla­čít­ka dele­te. Když nastal čas, bylo jed­no­duš­ší poslat to něko­mu, koho neznám, než dostat zpět­nou vazbu od přá­tel a rodiny. 

Jak se vám poda­ři­lo popr­vé publikovat?
Můj man­žel se během obě­da se svou agent­kou zmí­nil, že jsem napsa­la kni­hu a ona ji chtě­la vidět. Byla jsem vydě­še­ná, pro­to­že jsem si nemys­le­la, že je text při­pra­ve­ný pro cizí oči, ale záro­veň jsem chtě­la znát její názor. Strá­vi­la jsem něko­lik dní úpra­va­mi – ujiš­ťo­vá­ním se, že jsou posta­vy pojme­no­vá­vá­ny pokaž­dé tím­též jmé­nem (někdy neby­ly) – a pak jsem to ode­sla­la. Byla jsem u vytr­že­ní, když agen­tu­ra řek­la, že mě chce zastu­po­vat. Opat­ři­li ruko­pis komen­tá­ři, něja­kou dobu jsem je zapra­co­vá­va­la a pak jsme ho posla­li řadě vyda­va­te­lů. A pro­dal se! Byla jsem nej­šťast­něj­ší člo­věk na zemi a stá­le se musím ští­pat, abych se ujis­ti­la, že se to doo­prav­dy stalo.

Co bys­te děla­la, kdy­bys­te neby­la spisovatelka?
Kdy­bych neby­la spi­so­va­tel­ka, pořád bych se zabý­va­la prá­vem v zábav­ním prů­mys­lu, kte­ré jsem děla­la přes 15 let. Během toho, co jsem psa­la Násled­ky, jsem pra­co­va­la jako zástup­ky­ně hlav­ní­ho práv­ní­ka MTV. Sjed­ná­va­la jsem doho­dy s pro­dukč­ní­mi spo­leč­nost­mi a talen­ty, dohlí­že­la na séri­o­vou výro­bu z práv­ní­ho hle­dis­ka a pra­co­va­la jsem s pro­du­cen­ty, abych se ujis­ti­la, že jsme udě­la­li všech­no, co jsme udě­lat měli, a záro­veň vytvá­ře­li ty nej­lep­ší, nej­o­ri­gi­nál­něj­ší show, jaké jsou mož­né. Jsem nad­še­ná, že teď píšu na plný úva­zek, ale chy­bí mi prá­ce s mými skvě­lý­mi býva­lý­mi kole­gy ve Via­co­mu. Jed­na věc je jis­tá: tahle prá­ce nikdy neby­la ani na oka­mžik nudná. 

Co vás teď čeká?
Mno­ho čte­ná­řů se mě pta­lo na pokra­čo­vá­ní Násled­ků. I když bych se k těm posta­vám ráda někdy vrá­ti­la (jsou jako sta­ří přá­te­lé), prá­vě teď pra­cu­ju na samo­stat­né kni­ze, kte­rá s tím nijak nesou­vi­sí. Je jiná, ale obsa­hu­je někte­rá téma­ta a nápa­dy, co mě i nadá­le fas­ci­nu­jí. Mám v úmys­lu pono­řit se spí­še do slo­ži­tých psy­cho­lo­gic­kých otá­zek, morál­ních dile­mat a mocen­ských vzta­hů, než psát forenz­ně-pro­ces­ní kri­mi. Chci vysvět­lit, proč se lidé cho­va­jí jako devi­an­ti, jak se těmi­to úchyl­ka­mi obě­ti vyrov­ná­va­jí a co utvá­ří a defor­mu­je osob­nost člo­vě­ka, aby s tím vůbec začal. V kaž­dém pří­pa­dě si čte­ná­ři mohou být jis­ti, že má příští kni­ha bude tem­ná, napí­na­vá a nej­spíš i tro­chu zvrhlá.

Zdro­je roz­ho­vo­ru (redakč­ně krá­ce­no a upraveno):
CBS News: http://​www​.cbsnews​.com/8301 – 504367_162-57596414 – 504367/the-never-list-by-koethi-zan
Good Hou­se Kee­ping: http://​www​.good​hou​se​ke​e​ping​.co​.uk/​l​i​f​e​s​t​y​l​e​/​2​0​-​q​u​e​s​t​i​o​n​s​-​f​o​r​-​k​o​e​t​h​i​-​z​a​n​-​a​u​t​h​o​r​-​o​f​-​t​h​e​-​n​e​v​e​r​-list