Z produkce nakladatelství Host se v jejích doporučeních objevily tyto čtyři tituly:
Radka Denemarková: Kobold
Oboustranná kniha, v níž z každé strany vyvstává jeden příběh, aby nakonec obě části uskutečnily propojení obou živlů, které dávají podtitul svým polovinám – oheň a voda. Vyprávění o totalitě, jejíž projevy a manipulace fungují stejně jako soukromé násilí páchané v intimním prostoru rodiny. Kniha o Koboldech, kteří mohou působit jako diblíci a neposedové, ale skrývá se v nich monstrum, i ženách, jež jim podléhají. O vlivu rodiny, jež dokáže být další formou totality, která nás nikdy nepustí a nedopustí, abychom praktikovali jiná pravidla než ta naučená. O lásce, která se může stát vězením, do něhož jsme se odsoudili sami.
Dvě knihy Přebytky něhy a Přebytky lidí svázané dohromady citlivou poetikou zaobalenou do působivé strohosti neskrývají autorčinu angažovanost, přitom však skýtají silnou výpověď.
Äsa Larssonová: Prolitá krev
Autorka se po předchozí knize Sluneční bouře vrací do své rodné Kiruny, aby opět propojila bujnou krajinu s prostředím vsi za polárním kruhem, konzervativní založení starousedlíků, vliv církve a krvavé vraždy jejích představitelů. Po tuhé zimě v první části řady omámí čtenáře lyrickou náladou období slunovratu kontrastující s brutalitou provedených zločinů. Na scénu opět nastupuje advokátka Rebecka Martinssonová, která po událostech předchozího dílu hledá v Jukkarsjärvi ztracenou rovnováhu. Také inspektorka AnnaMaria Mellaová přeruší mateřskou dovolenou, aby pomohla s případem mrtvé farářky. První mord zakrátko následuje druhý, na povrch vyplouvá nenávist místních k progresivní zástupkyni Boha, jež pomáhala ženám v tísni, ale třeba i žlutonohé vlčici potulující se po okolí. Najde se tu i motiv zakázané lesbické lásky, jenž se na drsném severském venkově snad ani nemůže dočkat šťastného konce. Nejsilnější spisovatelčinou stránkou však zůstává navození svérázného prostředí izolované komunity obklopené divokou severskou přírodou.
Jan Balabán: Romány a novely
Druhý svazek sebraného díla Jana Balabána shrnuje jeho delší beletristické texty, jež mají často roztříštěný, žánrově neohraničený charakter skupiny povídek spřízněných tématem a postavami. V chronologickém pořadí knihu uvádí introspektivní a nejautobiografičtější Boží lano (1998), kde se zpověď vypravěče blíží poezii v próze. Na něj navazují střípky vzpomínek i reakcí na život a smrt českého emigranta Bohumila, zvaného Bogomil, které v románu Černý beran (2000) postupně skládají celkový obraz. Následuje text Kudy šel anděl (2003), jenž asi nejvýrazněji bilancuje šedivou beznaděj komunistické Ostravy i posametovou lačnost neporažených dravců. V Magnesií Literou oceněné knize roku Zeptej se táty (2011) se Balabán k oběma tématům smrti a zachování vnitřní integrity tváří v tvář totalitnímu režimu znovu vrátil a úspěšně je spojil. Jednotlivé prózy propojuje i důležitost rodiny: fragmentárně podávané výjevy z kaleidoskopu tvoří právě úlomky, jimiž jsou jednotliví rodiče, sourozenci, manželé, děti, milenci, přátelé. Silným motivem je i víra v Boha. Zatímco někomu náboženské přesvědčení dodává sílu, jiný je v sobě při pohledu na okolní svět jen těžko hledá.
Willem Frederik Hermans: Už nikdy spánek
Román, který sám autor, stejně jako hlavní postava vystudovaný fyzikální geograf, považoval za vrchol své tvorby. Mladý nizozemský doktorand se vydá do Osla, aby získal vytoužené letecké snímky a mohl vyrazit na výpravu do odlehlé severní provincie Finnmark. Tam by rád potvrdil svou teorii, že některá tamní jezerní oka byla vytvořena dopadem meteoritů. Už v Oslu se však ocitá v pasti kafkovského bludiště, až je nakonec nucen svou expedici započít bez podkladových materiálů, ale i bez schopností, které by mu umožnily se zdárně adaptovat na drsné podmínky krajiny, již hodlá zkoumat.
Hermans si mezi řádky neustále dělá z nebohého hrdiny legraci, ale zároveň jej v mezních situacích nechává zpytovat jeho identitu a společenskou roli. Autor mate předivem falešných stop, aby tak uvedl čtenáře do pochybností a donutil jej přemýšlet jiným směrem, vypravit se jako jeho postava dosud nevyšlapanými cestičkami.
Zdroj:
IN magazín | 27.7.2011 | rubrika: Téma | strana: 8 | autor: Šárka Nováková