Eugenides je zpět!

Lie­sl Schil­lin­ger, Newsweek, 25. 9. 2011

V roce 1982, kdy měl Jeffrey Euge­ni­des dva­cet jed­na let, žil v Indii a pra­co­val jako dob­ro­vol­ník v Domě mat­ky Tere­zy pro umí­ra­jí­cí. A psal dopi­sy domů, do Gros­se Poin­te v Michi­ga­nu. Své rodi­če v nich zahr­no­val spous­tou uklid­ňu­jí­cích slov, napří­klad že naka­zit se leprou vlast­ně není tak snad­né. „V tom věku se cítí­te sku­teč­ně nezra­ni­tel­ní,“ vzpo­mí­ná Euge­ni­des v Prin­ce­to­nu, kde nyní žije se svou ženou a dce­rou. Byd­lí v pro­stor­ném domě v tudo­rov­ském sty­lu se stě­na­mi pokry­tý­mi poli­ce­mi s kni­ha­mi a učí na Prin­ce­to­nu tvůr­čí psa­ní. „Pama­tu­ji si, že jsem nemoc­né leprou bral za ruce. Neby­lo to tak nakaž­li­vé, jak jsem si mys­lel, když jsem se díval na Ben Hura.“ Tou dobou se inten­ziv­ně zabý­val vzne­še­nou ide­ou „zku­sit nezišt­ně pomá­hat dru­hým, žít pro ně“. Jeho rodi­če však jeho nad­še­ní evi­dent­ně tak úpl­ně nesdí­le­li. „Poslal jsem v těch dobách hod­ně dopi­sů, kte­ré mou mat­ku oprav­du vydě­si­ly. A tepr­ve teď, když jsem sám rodič, si uvě­do­mu­ji, jak to pro ni muse­lo být strašné.“

O tři­cet let poz­dě­ji tato kore­spon­den­ce vyús­ti­la v dlou­ho oče­ká­va­ný tře­tí Euge­ni­de­sův román Hra o man­žel­ství, kde jeden z pro­ta­go­nis­tů, Mit­chell Gra­m­ma­ticus, kte­rý trá­ví po skon­če­ní stu­dií na uni­ver­zi­tě rok v cizi­ně, posí­lá z Kalka­ty domů „podiv­né dopi­sy“. Euge­ni­des v kni­ze zob­ra­zu­je psy­cho­lo­gii tří stu­den­tů posled­ní­ho roč­ní­ku (kte­ří, stej­ně jako autor, cho­di­li na Brow­no­vu uni­ver­zi­tu a pro­mo­va­li v roce 1982). Po ukon­če­ní stu­dia na ně čeká hos­po­dář­ská rece­se. Hlav­ním téma­tem kni­hy je milost­ný troj­ú­hel­ník. Je tu Mit­chell, kte­rý milu­je křes­ťan­skou mysti­ku a také svou spo­lu­žač­ku Made­lei­ne Han­na­o­vou. A pak Made­lei­ne, jež milu­je roman­tic­ký ide­a­lis­mus a své­ho spo­lu­žá­ka Leo­nar­da Ban­khe­a­da. A Leo­nard, chyt­rý stu­dent bio­lo­gie trpí­cí mani­o­de­pre­siv­ní psy­chó­zou, kte­rý milu­je lithi­um. „Popsat Leo­nar­do­vu depre­si pro mě byla výzva, kte­rá si žáda­la tako­vou míru expe­ri­men­tál­ní­ho psa­ní jako nic jiné­ho, co jsem kdy napsal,“ říká Euge­ni­des. Hra o man­žel­ství je Euge­ni­de­sův zatím nej­re­a­lis­tič­těj­ší román, ale on sám pře­de­sí­lá, že „nazý­vá­me-li kni­hu rea­lis­tic­kou, mnoh­dy mas­ku­je­me, jak moc musel autor sáh­nout k novým řeše­ním, aby vyjá­d­řil pro­ces myš­le­ní postav a jejich emoce“.

Měsíc před tím, než kni­ha při­šla na trh, mě autor vyzve­dl na pito­resk­ní prin­ce­ton­ské želez­nič­ní sta­ni­ci. Je vyso­ký a vypa­dá vyrov­na­ně a tro­chu roz­mar­ně. I když je mu pade­sát jed­na roků, vypa­dá o deset let mlad­ší. Už čty­ři roky žije v Prin­ce­to­nu, píše a učí spo­lu s lite­rár­ní­mi esy, jako je Joy­ce Carol Oate­so­vá, Edmund Whi­te, Colm Tói­bín nebo Chang-rae Lee. („Je to děsi­vé. Edmund Whi­te je oprav­du pro­duk­tiv­ní. Dou­fám, že se to nějak pře­ne­se i na mě,“ žer­tu­je.) Ale i přes­to jako by kolem sebe šířil ducha evro­pan­ství — závan Ber­lí­na. V tom­to měs­tě totiž žil se svou rodi­nou pět roků (v domě, kde v sedm­de­sá­tých letech žili David Bowie a Iggy Pop) a napsal tam svůj román Mid­dle­sex (2002; čes­ky Her­mafro­dit, BB art 2009), kte­rý zís­kal Puli­t­ze­ro­vu cenu. Pro­da­lo se ho více než tři mili­o­nů výtis­ků. V Ber­lí­ně také začal psát román Hra o manželství. 

Avšak Euge­ni­des píše i povíd­ky. Jed­na z nich, „Bas­ter“, se sta­la před­lo­hou k fil­mu Zámě­na. Při­pra­vu­je vydá­ní sou­bo­ru poví­dek, ale nej­ra­dě­ji ze vše­ho píše romá­ny. „Je to tako­vý pří­jem­ný pocit, mít roze­psa­ný román — což je asi také důvod, proč se kni­hou vždyc­ky tak dlou­ho zabý­vám,“ pra­ví Euge­ni­des. Popr­vé se odvá­žil pus­tit do romá­nu, když mu bylo něco přes dva­cet a po návra­tu z Indie stu­do­val tvůr­čí psa­ní. Na uni­ver­zi­tě měl ten­krát před­náš­ku spi­so­va­tel Lar­ry McMur­t­ry. „Řekl, že je snaz­ší psát romá­ny než povíd­ky,“ vysvět­lu­je Euge­ni­des. „To bylo úžas­né, pro­to­že já jsem se vždyc­ky bál napsat román. Teh­dy jsem začal o jeho slo­vech pře­mýš­let. Co když je to prav­da? Co kdy­bych zku­sil napsat del­ší text?“ A tak se do toho pus­til. Výsled­kem byl jeho prv­ní román The Vir­gin Sui­ci­des (1993; při­pra­vu­je nakla­da­tel­ství Host), kte­rý mu při­ne­sl nejen obdiv kri­ti­ky, ale byl i zfil­mo­ván — v roce 1999 reži­sér­kou Sofií Coppolovou.

Vypra­vě­či jsou dva dospě­lí muži, kte­ří vzpo­mí­na­jí na své okouz­le­ní pěti divo­ký­mi dospí­va­jí­cí­mi sestra­mi. Ve své dal­ší kni­ze, Her­mafro­dit, se Euge­ni­des mís­to na vypra­vě­če zamě­řu­je na děj a vytvá­ří „podi­vu­hod­ný“ (cita­ce z Oprah’s Book Club) mno­hage­ne­rač­ní epos o řec­ko-ame­ric­ké imi­grant­ské rodi­ně. V cen­t­ru pří­bě­hu je dospí­va­jí­cí dív­ka, kte­rá se dozví, že je výsled­kem gene­tic­ké­ho nedo­pat­ře­ní, zmu­to­va­né­ho genu. Je zčás­ti dív­ka, zčás­ti chla­pec. Opro­ti tomu ve své posled­ní kni­ze Hra o man­žel­ství se Euge­ni­des zamě­řu­je na psy­cho­lo­gii všech tří hlav­ních postav a kaž­dé z nich dopřá­vá sty­lo­vě a gen­de­ro­vě odliš­ný dis­kurz, i hlav­ní žen­ské posta­vě Made­lei­ne. „Vět­ši­nu z toho, co Made­lei­ne cíti­la, jsem cítil taky,“ říká. „Nerad hned zkra­je pro­hla­šu­ji, že žen­ská zku­še­nost je dia­me­t­rál­ně odliš­ná od muž­ské.“ Ale v pří­pa­dě Mit­chel­la Gra­m­ma­ticuse, kte­rý se ze všech postav nej­víc podo­bá auto­ro­vi, jsou styč­né body mar­kant­něj­ší. „Mí přá­te­lé z vyso­ké mě pozna­jí,“ říká. Euge­ni­des, stej­ně jako Mit­chell, nosil oble­ky z obcho­dů s vin­tage zbo­žím, „home­le­sác­ké“ oble­ky kou­pe­né v second han­du, kte­ré byly cítit ples­ni­vi­nou. Stej­ně jako Mit­chell i Euge­ni­des stu­do­val sémi­o­ti­ku a reli­gi­o­nis­ti­ku a ces­to­val po svě­tě. Ale Hra o man­žel­ství nejsou paměti.

„Vyrost­li jsme s roman­tic­ký­mi sny a před­sta­va­mi, buď díky romá­nům z deva­te­nác­té­ho sto­le­tí nebo díky fil­mům, kte­ré jsou prak­tic­ky o tom­též. A já si mys­lím, že jsme těmi­to milost­ný­mi záplet­ka­mi stá­le ovliv­ně­ní, i když už neži­je­me v době Anny Kareniny.“

„Nemys­lím si, že člo­věk může sku­teč­ně napsat auto­bi­o­gra­fii,“ říká Euge­ni­des. „Mám za to, že to už z pod­sta­ty věci nemů­že být auten­tic­ké. Když se sna­ží­te popsat svůj vlast­ní život, neu­brá­ní­te se tomu, že z něho udě­lá­te fik­ci a změ­ní­te spous­tu věcí. Pro­to mi vždyc­ky při­pa­da­lo čest­něj­ší psát fik­ci než memoá­ry.“ Fik­ce, jak říká, mu dává vět­ší svo­bo­du si vymýš­let. Když jeho býva­lí spo­lu­žá­ci z vyso­ké čtou jeho kni­hu a opra­vu­jí ho, že ve sku­teč­nos­ti to bylo tak a tak, odpo­ví­dá jim: „Nechtěl jsem to napsat tak, jak to doo­prav­dy bylo.“ Jeho cílem, vysvět­lu­je, bylo „napsat román o třech mla­dých hrdi­nech, z nichž jeden je posed­lý romá­ny deva­te­nác­té­ho století“.

Tato posta­va, Made­lei­ne, píše svou diplo­mo­vou prá­ci na téma „Man­žel­ství jako lite­rár­ní záplet­ka“. Ten­to námět je základ­ním sta­veb­ním prv­kem mno­ha romá­nů deva­te­nác­té­ho sto­le­tí — hlav­ním cílem auto­ra je ože­nit nebo pro­vdat posta­vy. Made­lei­ne si uvě­do­mu­je, že její téma je půvab­ně archaic­ké. V hek­tic­kých, raci­o­nál­ně zalo­že­ných osm­de­sá­tých letech stu­den­ty na semi­ná­řích osl­ňu­je chlad­ná logi­ka lite­rár­ní teo­rie spíš než vře­lost kla­sic­kých knih. Jeden z jejích pro­fe­so­rů pro­hla­šu­je, že román „dosá­hl své­ho vrcho­lu, když zpra­co­vá­val námět man­žel­ství a lás­ky. Jakmi­le tohle téma zmi­ze­lo, s romá­nem to zača­lo jít z kop­ce“. A dodá­vá, že téma lás­ky a man­žel­ství se dá najít už jen v „romá­nech pochá­ze­jí­cích z nezá­pad­ních, tra­dič­ních spo­leč­nos­tí“. Mad­dy s ním zčás­ti sou­hla­sí, nicmé­ně sama po hla­vě spad­ne do své­ho pří­bě­hu o lás­ce a man­žel­ství. Zami­lu­je se do aro­gant­ní­ho, pro­ble­ma­tic­ké­ho Leo­nar­da, a vyhý­bá se pla­ché­mu Mit­chello­vi, „chyt­ré­mu, rozum­né­mu klu­ko­vi, kte­rý by se líbil rodi­čům“, jenž je tak oči­vid­ně doko­na­lý, až ji to nudí. Euge­ni­des zpo­dob­ňu­je jejich roz­pa­da­jí­cí se vzta­hy během jed­no­ho osud­né­ho roku. A i když se ten­to děj udál před tře­mi dese­ti­le­tí­mi, autor ho vní­má jako sou­čas­nost. „Necí­til jsem žád­ný roz­díl mezi psa­ním této kni­hy a tře­ba něja­ké povíd­ky ode­hrá­va­jí­cí se v roce 2010,“ říká. „Je tu jenom pár tech­nic­kých drob­nos­tí navíc, jako tře­ba mobi­ly, inter­net a e‑mail.“ Euge­ni­des věděl, že mno­ho moder­ních bada­te­lů bude pova­žo­vat jeho zamě­ře­ní na téma milost­ných vzta­hů a man­žel­ství za něco, co je už dáv­no pasé, ale domní­vá se, že v tomhle nema­jí pravdu.

„Mys­lím si, že lidé v téhle zemi stá­le ješ­tě berou toto téma veli­ce váž­ně,“ říká. „Jed­na z nej­vět­ších spo­le­čen­ských bitev dneška je boj o man­žel­ství homose­xu­á­lů. Zdá se, že z něja­ké­ho důvo­du je man­žel­ství stá­le ješ­tě důle­ži­té, dosud nevy­čpě­lo.“ Říká, že na chví­li pocí­til „lítost, že jakož­to sou­čas­ný ame­ric­ký spi­so­va­tel něco tako­vé­ho nemůžu pou­žít, když Vikram Seth mohl. Ale pak mě napadlo, co kdy­bych tam dostal téma man­žel­ství tak, že napíšu o dvou mužích a jed­né ženě z úpl­ně jiné doby?“

Man­žel­ství není jedi­né vel­ké téma, se kte­rým se Euge­ni­des ve svém romá­nu potý­ká. Kro­mě toho pře­svěd­či­vě zob­ra­zu­je i Leo­nar­do­vu bipo­lár­ní afek­tiv­ní poru­chu — „neštěs­tí, kte­ré v sobě nese extá­zi“ — a uka­zu­je stří­da­jí­cí se náva­ly agre­si­vi­ty a nad­še­ní, kte­ré clou­ma­jí jeho psy­chi­kou. Také opra­šu­je dlou­ho opo­mí­je­né téma nábo­žen­ství, kte­ré zají­má Mit­chel­la Gra­m­ma­ticuse — a deptá jeho rodiče.

„Mys­lím si, že nábo­žen­ství je v sou­čas­ném romá­nu neu­vě­ři­tel­ně zane­dbá­va­né téma,“ říká Euge­ni­des. „Je evi­dent­ní, že v naší spo­leč­nos­ti fun­gu­je v obrov­ské míře, ale ve svět­ském romá­nu se mu lidé vyhý­ba­jí. Já jsem o nábo­žen­ství hod­ně pře­mýš­lel, pro­šel jsem mno­ha sta­dii, věřil jsem, sna­žil jsem se věřit, pře­stá­val jsem věřit, dou­fal jsem ve víru; je to neu­stá­lý pro­ces. Mám pocit, že něco, co mě a stej­ně tak i spous­tu jiných lidí tolik zaměst­ná­vá, by v romá­nu nemě­lo chy­bět.“ A dodá­vá: „Je to jed­no z témat, díky kte­rým by tenhle román mohl být nazván starosvětským.“

Euge­ni­des se při­tom sar­kas­tic­ky usmí­vá a člo­vě­ka se zmoc­ní pocit, že tenhle spi­so­va­tel si je vědom, že lite­rár­ní tren­dy při­chá­ze­jí a odchá­ze­jí. Ale dob­ré pří­běhy zůstá­va­jí. A lás­ka z módy nikdy nevy­jde. Ať už je to tren­dy nebo není, „téma lás­ky a man­žel­ství v našich hla­vách stá­le ješ­tě hra­je význam­nou roli“.