Nakla­da­tel­ství Host po úspě­chu s tri­lo­gií Milé­ni­um Stie­ga Lars­so­na při­chá­zí s dal­ší novin­kou švéd­ské žánro­vé lite­ra­tu­ry. Román Hyp­no­ti­zér od Lar­se Keple­ra se těší pří­z­vis­ku best­seller – po celém svě­tě se již pro­da­ly sta­ti­sí­ce výtisků.

Nut­no pozna­me­nat, že ten­to­krát díky pře­kla­du Azi­ty Hai­da­ro­vé vyšel v Čes­ké repub­li­ce dří­ve než v Němec­ku, Ang­lii nebo Spo­je­ných státech. 

Záměr auto­rů napsat kni­hu, kte­rá bude stej­ně str­hu­jí­cí a napí­na­vá jako fil­mo­vý thriller, se dočkal své­ho napl­ně­ní. Hyp­no­ti­zér čte­ná­ře nene­chá vydech­nout. Brzy po poně­kud roz­vlek­lém začát­ku nabe­re děj spád a zhru­ba od prv­ní tře­ti­ny se odví­jí závrat­nou rychlostí. 

Kaž­dou chví­li dochá­zí k nové­mu zvra­tu, dia­log stří­dá dia­log, záplet­ka se roz­ši­řu­je do netu­še­ných roz­mě­rů a postup­ně se obje­vu­jí dal­ší a dal­ší sou­vis­los­ti. Zají­ma­vým, i když v lite­ra­tu­ře jis­tě ne ino­vač­ním zpes­t­ře­ním je také vyu­ži­tí meto­dy stři­hu či poma­lé nájezdy typic­ké prá­vě pro oko kame­ry. O dění na růz­ných mís­tech se potom dozví­dá­me postup­ně, sko­ky v čase vždy upřes­ňu­je datum na začát­ku kapi­to­ly. Román v pod­sta­tě nepři­chá­zí s ničím novým. Pou­ží­vá stá­le stej­né prv­ky, jen smí­cha­né v jiném pomě­ru a zavr­še­né jiným rozuz­le­ním. Hlav­ní­ho hrdi­nu před­sta­vu­je lékař ve střed­ním věku, jenž svou výji­meč­nos­tí či závis­los­tí na kode­i­nu nápad­ně odka­zu­je k jis­té­mu ame­ric­ké­mu seriálu. 

Osob­ní i pro­fes­ní život se mu hrou­tí kvů­li deset let sta­rým udá­los­tem. Pokud chce pře­žít beze ztrát, musí se minu­los­ti posta­vit čelem. Něko­ho však jis­tě víc zaujme poli­cis­ta Joo­na. Zatím­co ostat­ním vidí­me až do žalud­ku, mla­dý vyšet­řo­va­tel si drží odstup. Pocho­pi­tel­ně jed­ná vždy pod­le vlast­ní­ho svě­do­mí, i když se tak vysta­vu­je nebez­pe­čí, a doká­že se obje­vit v pra­vý čas na pra­vém místě. 

Celý pří­běh zaha­lu­je neu­vě­ři­tel­ná bru­ta­li­ta, kte­rá čte­ná­ři pro­nik­ne až do mor­ku kos­tí. Poto­ky krve, týra­né bytos­ti, bes­ti­ál­ní počí­ná­ní zlo­čin­ců. Román se zamě­řu­je na psy­chic­ky naru­še­né jedin­ce vysta­ve­né hlu­bo­ké­mu vnitř­ní­mu utr­pe­ní, z nichž se postup­ně stá­va­jí zrůdy. 

Paci­en­ty s psy­chi­at­ric­kou dia­gnó­zou však zob­ra­zu­je dosti jed­no­stran­ně a v duchu ste­re­o­typ­ních před­stav spo­leč­nos­ti čas­to udá­vá dušev­ní poru­chu coby jedi­ný a zce­la dosta­ču­jí­cí motiv vraž­dy. Nevy­hne­me se také otře­pa­ným klišé při líče­ní vzta­hu otce s dce­rou, a tím pádem i tchá­na a zetě. A obli­gát­ní dáv­ce sexu. 

Nao­pak vyu­ži­tí hypnó­zy jako hra­ni­ce mezi nevě­do­mím a rea­li­tou, kde lze pro­nik­nout do sku­teč­né podo­by člo­vě­ka, pova­žu­ji v žánro­vé lite­ra­tu­ře za objevné.

Tvůr­čí dvo­ji­ce se s mohut­nou pod­po­rou kri­ti­ky pro­hla­šu­je za pokra­čo­va­te­le již zmí­ně­né­ho Stie­ga Lars­so­na. Vzhle­dem k tomu, že oba spi­so­va­te­lé vychá­ze­jí ze stej­né­ho pro­stře­dí a žánro­vě se také pří­liš neod­li­šu­jí, se dá s tako­vým názo­rem v pod­sta­tě sou­hla­sit. Pokud bychom však měli Hyp­no­ti­zé­ra s Milé­ni­em sku­teč­ně srov­ná­vat, podo­bal by se nej­spí­še dru­hé­mu dílu. Jde o kni­hu, kte­rá vás donu­tí, abys­te ji pře­čet­li až do kon­ce na jeden zátah, ale potom se k ní už nikdy nevrátíte. 

Lars Kepler: Hypnotizér 

Host, pře­lo­ži­la Azi­ta Hai­da­ro­vá, 544 stran, 349 Kč