Bás­ní­ku a ger­ma­nis­to­vi Rad­ku Frid­ri­cho­vi (nar. 1968), kte­rý žije a pra­cu­je v Děčí­ně a kte­rý těm­to duším pro­půj­ču­je svůj hlas, se zjiz­ve­né sever­ní Čechy sta­ly osu­dem. A samo­zřej­mě inspi­ra­cí pro řadu jeho bás­nic­kých knih; za tu desá­tou, vyda­nou loni v Hos­tu si 4. dub­na 2012 z rukou Dag­mar Hav­lo­vé pře­vzal pres­tiž­ní Mag­ne­sii Lite­ru v kate­go­rii poezie.

Zde­něk Svě­rák při pře­vze­tí Lite­ry za své povíd­ky řekl, že chce pře­de­vším podě­ko­vat paní uči­tel­ce, kte­rá ho v prv­ní tří­dě nau­či­la psát; komu nebo čemu jsi při této pří­le­ži­tos­ti vděč­ný ty?

Krás­ně jsi mi nahrál! Zrov­na před pár dny jsem pode­pi­so­val sbír­ku Kro­oa kro­oa své­mu býva­lé­mu, dnes deva­de­sá­ti­le­té­mu uči­te­li češ­ti­ny Vác­la­vu Zema­no­vi. V osm­de­sá­tých letech mne učil na Střed­ní eko­no­mic­ké ško­le v Děčí­ně. Když ve tře­tím roč­ní­ku začal vyprá­vět o Rim­bau­do­vi a Ver­la­i­no­vi, o Toma­no­vi nebo Šrám­ko­vi, bylo o mém osu­du v pod­sta­tě roz­hod­nu­to. Nadchlo mě ten­krát, že tako­ví bláz­ni moh­li vůbec exis­to­vat. Začal jsem poezii číst a pak i psát. Hez­ké bylo, že když panu Zema­no­vi jeho vnuk pře­dá­val mou kni­hu, tak se oto­čil k man­žel­ce a pro­ho­dil: „Vidíš, neu­čil jsem jenom blb­ce!“ Koho jsem ovšem zkla­mal, byla moje mamin­ka — nestal jsem se eko­no­mem, jak si přála.

Jsi — řeče­no v uvo­zov­kách — regi­o­nál­ní autor, kte­rý se už dáv­no pro­sa­dil i mimo svůj regi­on; nebo jinak — tvůj rodokmen a inspi­ra­ce pro tebe nejsou pří­tě­ží, ale při­da­nou hodnotou.

Ozna­če­ní regi­o­nál­ní autor má samo­zřej­mě svo­je limi­ty. Můžeš se na svém mís­tě úpl­ně zako­pat a skon­čit jako sen­ti­men­tál­ní pěvec své domo­vi­ny. Nebo můžeš vyjít z kon­krét­ní kra­ji­ny a poku­sit se o něja­ký pře­sah. Jed­nou mě v Němec­ku nazva­li auto­rem euro­re­gi­o­nál­ním, roz­kro­če­ným mezi Čecha­mi a Sas­kem. A toto ozna­če­ním mi doce­la sedí. Upřím­ně řeče­no, je vždyc­ky fajn, když autor odně­kud je, má koře­ny a je to znát. Aspoň já to tak vní­mám a zřej­mě nejsem sám.

Vět­ši­na bás­ní­ků ve své tvor­bě zpra­co­vá­vá nená­pad­né, intim­ní pří­běhy, emo­ce, jazyk. Ty píšeš cosi jako lyri­ku s epic­kým obsa­hem. Proč?

Nemám rád tako­vé to lyric­ké blá­tíč­ko, medi­ta­tiv­ní reflexe a filo­zo­fo­vá­ní v poezii. V tex­tu pre­fe­ru­ji tah na bran­ku a to samo­zřej­mě více umož­ňu­je epi­ka. Jak jsi řekl — lyri­ka s epic­kým obsa­hem mi sku­teč­ně sedí, stej­ně jako auto­ři od kte­rých jsem se učil a stá­le učím — Johan­nes Bob­rowski, Gün­ter Eich, Vasko Popa nebo naši Jiří Kolář a Emil Juliš. A navíc bás­ník po čty­ři­cít­ce, to je hod­ně pito­mé obdo­bí. Už dáv­no nepí­šeš zami­lo­va­né ver­še pro hol­ky a do věku důstoj­ných star­ců, jako jsou Karel Šik­tanc nebo Zby­něk Hejda, je dale­ko. Tak­že je to exis­ten­ce tro­chu trap­ná a já si to aspoň kom­pen­zu­ji tím, že více než dřív spor­tu­ji, více fyzic­ky pra­cu­ji a sna­žím se kolem sebe dívat opti­mis­tic­ky, když už jsem v očích svě­ta kari­é­ru neu­dě­lal; nevy­dě­lal bůhví kolik peněz, nevlast­ním auto a tak dále.

Pou­ta­vě a sebe­vě­do­mě svo­je tex­ty i před­ná­šíš; je to neza­slou­že­ný talent, nebo spíš ty roky dři­ny? Mimo­cho­dem v civi­lu jsi učitel…

Mys­lím si, že bás­ník má ručit za své tex­ty i svým hla­sem, celou svou bytos­tí, tak­že nemám pro­blém si stoup­nout před lidi a reci­to­vat. Ano, jsou to léta cvi­ku, jestli­že chceš něko­ho učit, musíš ho nej­pr­ve zaujmout, sedm­náct let kan­tor­ské pra­xe musí být někde poznat.

Jsi doma ve dvou jazy­cích a kul­tu­rách, máš odstup. Co tě na naší lite­rár­ní scé­ně netě­ší a co ti nao­pak při­ná­ší radost?

Netě­ší mě to nedo­ce­ně­ní tvůr­čí­ho pro­ce­su, tvůr­čích schop­nos­tí spi­so­va­te­lů. Týká se to níz­kých nebo nulo­vých hono­rá­řů za kni­hy a kon­čí nuzác­ký­mi peně­zi za autor­ská čte­ní. Chy­bí tady síť pod­půr­ných orga­ni­za­cí, kte­ré se budou o ten­to pro­voz sta­rat, dělat zají­ma­vá čte­ní, vymýš­let neob­vyk­lé pří­le­ži­tos­ti, téma­ta. Situ­a­ce v Němec­ku je odliš­ná, četl jsem v růz­ných měs­tech, na růz­ných akcích, a i když ne vždy bylo natřís­ká­no, autor je tam ctěn. Nejen tím, že má auto­ma­tic­ky nárok na sluš­ný hono­rář a zapla­ce­ný hotel, ale pře­de­vším tím, že všich­ni jeho hlas chá­pou jako hlas inte­lek­tu­á­la. U nás je nezříd­ka vní­mán spíš jako hlas blázna.

A na závěr něja­ký čte­nář­ský tip od vítě­ze Litery?

Nemohl jsem si nechat ujít autor­ské čte­ní Her­ty Mülle­ro­vé, kte­rá se také obje­vi­la na letoš­ním pře­dá­vá­ní Liter. Tak­že můj čte­nář­ský tip jsou její kni­hy Roz­hou­pa­ný dech a Ces­tov­ní pas, kte­ré jsem nedáv­no doče­tl. Jed­ná se o jakousi poezii v próze, o meta­fo­rič­nost v epi­ce, o drs­nost téměř bez kap­ky krve, o roz­lo­me­ný nara­tiv lid­ské exis­ten­ce. V těch tex­tech, skvě­le pře­lo­že­ných Rad­kou Dene­mar­ko­vou, je vše, co se nás zásad­ně dotý­ká. Mys­lím nás, lidí z býva­lé­ho východ­ní­ho blo­ku, ta nepře­nos­ná zku­še­nost stra­chu a trnu­tí, že se nám něco nedob­ré­ho může stát.

Při­pra­vil Mar­tin Stöhr