Dvě poznámky

Smá­li se, že když mlu­ví, cho­dí na věci tak zeši­ro­ka, až se stá­vá, že jeho věta „Toto pivo je stu­de­né“ může zna­me­nat totéž co „Za rohem jsou paše­rá­ci“. Něco na tom je. Při­pa­dá mi, že jeho bás­ně jsou krát­ké, ale vel­mi širo­ko­úh­lé filmy.

Je to vždy opoj­ný oka­mžik, když zjis­tí­te, že dýchá­te spo­lu s tvůr­cem něja­ké­ho díla, že mu rozu­mí­te. Ale čas­tě­ji to jde ztu­ha, brá­ní­te se, bojí­te se, abys­te nena­le­tě­li, jste s auto­rem ve při nebo pros­tě neví­te, nechce­te, je vám to lhostejné.

S ním na tyhle taha­ni­ce ani nedo­jde. Buď je v jeho pano­ra­ma­tic­kých bás­ních zachy­ce­na i vaše prav­da, nebo vlád­ne darem daro­vat svůj zrak, a vy, aniž to postřeh­ne­te, dívá­te se na svět jeho očima.

Když jsme se domlou­va­li na ten­to večer, pro­ho­dil jsem, že nedáv­no, při křtu jeho před­cho­zí sbír­ky, tu s námi ješ­tě byl Bala­bán a Jirous. A on nekon­tro­val, jak by se dalo čekat: „Pořád nás kdo­si opouš­tí“, ale řekl: „Tak, dneska už žijí úpl­ně jiní lidé…“ a byl v tom i ten smu­tek, i ta jeho širo­ká řeč, i ta holá prav­da. Pořád žijí něja­cí lidé. Jiní a urči­tě zas jinak dob­ří lidé.

Zrov­na teď je nám dáno žít šedo­rů­žo­vé časy bez času. Ledasco se dá nala­ko­vat, nepří­jem­nos­ti nevi­dět, odlo­žit na zít­ra a pak na neu­r­či­to. Mož­ná i pro­to vel­ká část tak­zva­né sou­čas­né lite­ra­tu­ry čpí jako hod­ně lev­ný deodorant.

On pořád píše o oprav­do­vém živo­tě. Je obec­ně při­taž­li­vý a sro­zu­mi­tel­ný, ale jinak než někdo jako Suchý nebo Žáček. Neří­ká: „Tady máte kytič­ku, strč­te si ji do vázy, ať je to u vás útul­něj­ší.“ Vede nás ke svým i našim obý­va­cím nepo­ko­jům, tam, kde se přes sta­že­né hrdlo cedí prav­dy tak straš­ně nahé, až se vám z toho udě­lá ouzko: „Chlap­če, je to všech­no jinak, já jsem ti lhal…“ A vy naráz víte, že to musí­te doká­zat taky, že i ty vaše mas­ky a obva­zy budou muset dolů. Ne zít­ra, ale hned. Bude to bolet a pách­nout, ovšem jinak se rána nezahojí.

Zrov­na jsem se chys­tal na ten­to křest, když jsem mezi papí­ry našel kopii s bás­ní Wisła­wy Szym­bor­ské a hned se mi zdá­lo, že to není náho­da, že jde o báseň, kte­rá má pat­řit do této chví­le — nejen pro­to, že někte­ré její ver­še by klid­ně moh­ly stát i v jeho sbírce.

Poznámka

Život — jedi­ná možnost,
jak obrůs­tat listím,
lapat na pís­ku po dechu,
být psem,
nebo ho hla­dit po tep­lé srsti;

odli­šo­vat bolest
od vše­ho, co jí není;

vejít se do příhod,
ztrá­cet se v krajinách,
hle­dat nejmen­ší mezi omyly.

Výji­meč­ná příležitost
na oka­mžik si pamatovat,
o čem se hovořilo
při zhas­nu­té lampě;

a aspoň jedenkrát
zakop­nout o kámen,
zmok­nout v něja­kém dešti,
ztra­tit klí­če v trávě;

a zra­kem sle­do­vat ve vět­ru jiskru;

a usta­vič­ně cosi závažného
nevědět.

A už jen dodám: V živo­tě má jít o život, ne o psa­ní! Stej­ně se nám nikdy nepo­da­ří utéct před zápla­vou zby­teč­ných slov. O to víc máme být vděč­ni, že je mezi námi někdo, kdo pře­se všech­no zná jejich cenu. Někdo, kdo nás po svých bás­ních jen jem­ně vodí. Uká­že na kus své­ho živo­ta a nechá to být. Nepo­u­ču­je, ale učí nás, jak cosi závaž­né­ho vědět, ale i nevědět.

Mar­tin Stöhr