Kapitola 2

Jsem chlupatá!

Ochlu­pe­ní je jed­nou z prv­ních vel­kých sta­ros­tí ženy. Obje­ví se neče­ká­no a nezvá­no a je tře­ba se roz­hod­nout, co s ním. A toto roz­hod­nu­tí uká­že vám samé i svě­tu, kdo jste. V puber­tě začí­ná ono kom­pli­ko­va­né, celo­ži­vot­ní obdo­bí, kdy tyto věci musí­te řešit. Chloup­ky jsou úvod­ní sal­vou ohla­šu­jí­cí nad­chá­ze­jí­cí dese­ti­le­tí, kdy tiše kři­čí­te „KDO JSEM?“, zatím­co postá­vá­te s prázd­ným nákup­ním koší­kem v dro­ge­rii před regá­lem plným nezná­mé­ho zboží.

Prá­vě chloup­ky vás budou stát nej­ví­ce peněz a pozor­nos­ti. Chloup­ky na „nežá­dou­cích“ mís­tech: na nohách, v pod­pa­ží, nad hor­ním rtem, na bra­dě, na rukách, oko­lo bra­da­vek, na tvá­řích a v nej­růz­něj­ších zákou­tích klí­na. Pro­ti ochlu­pe­ní se vedou celo­ži­vot­ní útoč­né boje. Ovliv­ňu­je vze­stu­py a pády v kaž­do­den­ním živo­tě a plá­no­vá­ní všech čin­nos­tí. Někdy i celý běh živo­ta ženy.

Muž si tře­ba řek­ne: „Příští týden jdu na večí­rek, mož­ná bych si to str­niš­tě mohl oho­lit, než tam vyrazím.“ 

Napro­ti tomu žena si musí v hla­vě otevřít diář — něco jako jeden z těch vzná­še­jí­cích se moni­to­rů z fil­mu Mino­ri­ty Report — a roz­je­de sérii zbě­si­lé­ho plá­no­vá­ní zalo­že­né­ho na správ­ném sys­té­mu říze­ní nežá­dou­cí­ho ochlupení.

Takhle to vypa­dá, když s kama­rád­kou Rachel v nedě­li večer plá­nu­je­me blí­ží­cí se párty.

„Ta akce je v pátek,“ vzdychá Rachel. „V pátek. To zna­me­ná, že nej­poz­dě­ji zít­ra musí­me na vosk, abychom moh­ly v úte­rý začít se samo­o­pa­lo­va­cím kré­mem. V pon­dě­lí to ješ­tě nepů­jde, to budou foli­ku­ly ješ­tě ote­vře­né po epi­la­ci.“ Obě jsme si kdy­si zku­si­ly nanést samo­o­pa­lo­va­cí krém, když „foli­ku­ly ješ­tě byly ote­vře­né po epi­la­ci“. Krém se usa­dil v kaž­dé, i té nejmen­ší sku­lin­ce. Naše nohy pak vypa­da­ly jako obli­čej toho piho­va­té­ho zrz­ka z obál­ky časo­pi­su Mad.

„Objed­nám nás na zít­řek na vosk,“ plá­nu­je Rachel a bere do ruky tele­fon. „Ale hor­ní ret a obo­čí bychom měly nechat na čtvr­tek. Nechci, aby mi mezi­tím stih­ly dorůst. Mys­lím, že tam bude Andrew.“

„A budeš s ním spát?“ ptám se. „Jak jsi na tom dole?“ Mám o Rachel sta­rost. Kouk­ne se do kalho­tek a zhod­no­tí: „Vypa­dá jako bra­da lou­pež­ní­ka, tak­že jedi­ně potmě a opi­lí,“ usou­dí nako­nec. „Nejsem ade­kvát­ně při­pra­ve­ná na osvět­le­nou míst­nost. Ale je dost prav­dě­po­dob­ný, že jest­li se spo­lu váž­ně vyspí­me, tak už bude tma a budu nali­tá. Napo­pr­vé je to tak vždyc­ky, tak­že se tím nemu­sím trápit.“

„Ale co ráno?“ ptám se sta­rost­li­vě. Váž­ně mi na ní zále­ží. „Jest­li zůsta­neš do rána, je mož­ný, že dojde na stříz­li­vej, ran­ní, plně osvět­le­nej sex před sní­da­ní. Jsi na tohle připravená?“

„Bože!“ postesk­ne si Rachel a zno­va se podí­vá do kalho­tek. „Na to jsem nemys­le­la. Do háje! Jen­že to by stá­lo dva­cet liber a já jsem teď švorc. Nechci obě­to­vat pra­chy na taxí­ka za vosk, kdy­by nako­nec žád­nej ran­ní sex nebyl.“ Sklí­če­ně se zadí­vá na svůj roz­krok. „K čemu by mi bylo být vyho­le­ná, ale odjet neo­šuka­ná sama domů noč­ním autobusem?“

„Jest­li si fakt chceš nechat udě­lat biki­ni, musíš to stih­nout do stře­dy — aby ses stih­la zba­vit té hroz­né, ohyzd­né vyráž­ky,“ vysvět­lu­ju ochot­ně, sna­žím se jí pomoct, jak jen to jde.

Dívá­me se na sebe. Rachel začí­ná být rozčílená.

„Proč mi sak­ra nemů­že hned teď zavo­lat a zeptat se: ‚Rachel, budeš mít chuť si to v sobo­tu ráno roz­dat?‘ Roz­plá­no­vat si správ­ně celý týden je sko­ro nemož­ný, když musím počí­tat se vše­mi ‚fak­to­ry náhod­né­ho sexu‘. Není divu, že jsou dnes všech­ny hol­ky tako­vý cou­ry. I když se ti na pár­ty nikdo nelí­bí, potře­bu­ješ si pros­tě nějak vyna­hra­dit tu depi­la­ci. Já ty chlu­py tak nesnáším.“

A tohle všech­no nepod­stu­pu­je­te, abys­te vypa­da­la neo­do­la­tel­ně sexy nebo vra­žed­ně pře­krás­ná nebo při­pra­ve­ná na foce­ní aktů na plá­ži. Ne pro­to, abys­te vypa­da­la jako Pame­la Ander­so­no­vá. Dělá­te to pro­to, abys­te vypa­da­la jen nor­mál­ně. Abys­te měla nor­mál­ní nohy, nor­mál­ní obli­čej a nesty­dě­la se za svůj klín. Abys­te nemu­se­la stát na toa­le­tách před zrca­dlem s rolí izo­le­py, zkou­mat svůj kní­rek a sku­čet: „Když se roz­sví­ti­la svět­la, uvě­do­mi­la jsem si, že vypa­dám tro­chu jako Hit­ler. Pří­sa­hám, že nechci anek­to­vat Porýní! Chci jen koktejl a cítit se fajn!“ 

A ze všech těch­to chloup­ko­vých dile­mat — těch roz­hod­nu­tí, co s nimi udě­lat, a tím uká­zat, kým jste a co o sobě říká­te — je dnes prá­vě otáz­ka pubic­ké­ho ochlu­pe­ní tou nej­žha­věj­ší aré­nou. Tohle troj­ú­hel­ní­ko­vé úze­mí, ne vět­ší než dlaň, je nabi­té psy­cho­se­xu­ál­ní­mi význa­my víc než rodin­ný vztah a pří­jem dohro­ma­dy. Během pár let se ochlu­pe­ní, kdy­si jed­na z nejmen­ších žen­ských sta­ros­tí — když mi bylo sedm­náct a ujíž­dě­la jsem na brit­po­pu, se před­sta­va epi­la­ce klí­na zdá­la jako něco pra­po­div­né­ho, nedů­le­ži­té­ho, co se týká jen por­no­he­re­ček — sta­la prak­tic­ky rutin­ní sou­čás­tí „péče o tělo“. Chloup­ky je tře­ba ome­zit na mini­mál­ní plo­chu ane­bo, stá­le čas­tě­ji, úpl­ně odstra­nit. Typic­ké zábě­ry klí­nů roš­tě­nek v biki­nách z popo­vých kli­pů to uka­zu­jí vel­mi jas­ně: nemá tam být nic. Klín musí být úpl­ně hlad­ký. Prázd­ný. Tuhle kože­ši­nu je nut­né odstra­nit. Kdy­by se ven krou­til jen jedi­ný chlou­pek, celý svět by se ozval: „Váž­ně tam vidím CHLOU­PEK? Jsou to CHLOUP­KY, Lady Gaga?“

I když někte­ří pou­ží­va­jí eufe­mis­mus „bra­zil­ská depi­la­ce“, já ten­to stav radě­ji nazý­vám pra­vým jmé­nem — je to na údrž­bu neú­nos­ně nároč­ná, svě­di­vá, fri­gid­ně vyhlí­že­jí­cí pipin­ka malé holčičky.

V posled­ních letech jsem zača­la být dost pedant­ská, co se pubic­ké­ho ochlu­pe­ní týká, a dospě­la jsem až k pře­svěd­če­ní, že dospě­lá moder­ní žena by měla mít jen čty­ři věci: pár žlu­tých bot (pře­kva­pi­vě se hodí ke vše­mu), kama­rád­ku, kte­rá při­jde a zapla­tí za vás kau­ci ve čty­ři ráno, osvěd­če­ný recept na vyni­ka­jí­cí koláč a pořád­né­ho bob­ra. Pěk­ně chlu­pa­tou kun­du. Nád­her­né, heb­ké chloup­ky, kte­ré vypa­da­jí — když sedí­te nahá — jako bys­te měla na klí­ně lemur­ka. Ocho­če­né­ho lemur­ka, kte­rý vám v pří­pa­dě potře­by může sko­čit nakrást něja­ké drob­nos­ti — jako ta cvi­če­ná opič­ka v Doby­va­te­lích ztra­ce­né archy.

Kapitola 5

Potřebuju podprsenku!

Femi­nis­mus vás samo­zřej­mě nasmě­ru­je — ale pak musí­te vyra­zit na náku­py. Nemlu­vím teď o tako­vém tom naku­po­vá­ní jako v Sexu ve měs­tě, o zábav­né a objev­né zku­še­nos­ti, sko­ro medi­ta­ci, ako­rát s jed­nou nohou v elas­tic­kých dží­nách veli­kos­ti 40 z Topsho­pu. Mně se tvr­ze­ní, že ženy „zbož­ňu­jí“ naku­po­vá­ní, zdá dost podiv­né — snad kaž­dé ženě, kte­rou znám, se chce bre­čet, pokud strá­ví víc než tři čtvr­tě hodi­ny obchá­ze­ním buti­ků a hle­dá­ním halen­ky. A pokud dojde na tu nebla­hou chví­li, kdy musí sehnat dží­ny, pak se radě­ji obra­cí k tvr­dé­mu alkoholu.

Ne. „Naku­po­vá­ním“ mys­lím pros­tě jen to, že jde­te poří­dit věc, kte­rou zrov­na potře­bu­je­te — tře­ba kalhot­ky. Když mi bylo pat­náct, tak jsem kalhot­ky potře­bo­va­la oprav­du urgent­ně. Byla jsem téměř při­pra­ve­ná roz­bít patri­ar­chát a nechat si vyte­to­vat nápis „Jsem pře­svěd­če­ná femi­nist­ka“, ale nedej bože, abych něko­mu muse­la uká­zat svůj šuplík s prádlem. Ale co si to nalhá­vám? Žád­nou zásuv­ku na spod­ní prádlo jsem nemě­la. Všech­no oble­če­ní — kalho­ty, dva nátěl­ní­ky, dvo­je pun­čo­chá­če, suk­ni a jedi­nou, znač­ně vyta­ha­nou miki­nu — mám v kar­to­no­vé kra­bi­ci pod poste­lí. A „spod­ní prádlo“ vlast­ně nemám vůbec.

Namís­to něj mám rodin­ný kle­not. Ve svých pat­nác­ti jsem pří­liš tlus­tá na coko­liv, co se dá sehnat v nemo­der­ním seká­či na War­s­to­nes Road, kde skla­du­jí dět­ské kalhot­ky v obrov­ských dře­vě­ných regá­lech a ty v dané veli­kos­ti vám nasy­pou na pult a zaba­lí do papí­ru, jako by to byly bon­bo­ny nebo vep­řo­vé kotlety.

Pro­to­že teď nemá­me dost peněz, abych dosta­la nové, dospě­lác­ké kalhot­ky, stá­vám se pří­jem­cem Mora­no­vic svě­ře­nec­ké­ho prádlo­vé­ho fon­du: zís­ká­vám čtve­ry mámi­ny sta­ré bom­barďá­ky. Ten typ, jaký malu­jí pěti­le­té děti na prá­del­ní šňůře. Tak vybled­lé a vyva­ře­né toli­ke­rým pra­ním, že kdy­si záři­vě růžo­vé prouž­ky jsou jen pobled­lý­mi stí­ny, jako šedi­vé obry­sy, kte­ré lidé nechá­va­jí na zdech poblíž epi­cen­t­ra jader­né­ho výbuchu.

Navíc je guma v pase ke zbyt­ku kalho­tek při­pev­ně­na jen vel­mi spo­ra­dic­ky — lát­ka na vyta­ha­né gumě visí jako vlaj­ka na půl žer­di. Vypa­dá to, jako by se v mých kalhot­kách kona­la pár­ty, na niž nebyl vůbec nikdo pozvaný.

Nejsem ale nijak pře­cit­li­vě­lé dítě a mámi­ny sta­ré spoďá­ry mi žád­né trau­ma nezpů­so­bu­jí. Konec­kon­ců to není nic ve srov­ná­ní s tím, že spím v poste­li, kde umře­la moje babič­ka — ano, pří­mo upro­střed obrov­ské díry, kte­rou její tělo pro­le­že­lo v mat­ra­ci. Její­ho ducha mám mís­to noč­ní koši­le. Pro­ti tomu jsou kalhot­ky brnkačka.

Přes­ně­ji řeče­no byla to brn­kač­ka, až do jis­té­ho roz­ho­vo­ru s Caz na zahradě.

Prá­vě tiše jako myš­ky lás­ky­pl­ně malu­je­me dvou­le­té spí­cí Che­ryl knír, brad­ku a srost­lé obo­čí kusem uhlí. Všech­no je napros­to idy­lic­ké až do chví­le, kdy se Caz sklo­ní k Che­ryl a — se smě­si­cí zne­chu­ce­ní a jíz­li­vé­ho humo­ru, díky němuž bylo naše spo­leč­né dospí­vá­ní tak výbor­ná zába­va — pro­hlá­sí: „Máma na sobě nej­spíš měla ty tvo­je kalhot­ky, když ji poča­li, víš? Táta je z ní nej­spíš úpl­ně STR­HAL a udě­lal jí Chel. Byl úpl­ně ROZ­RAJ­CO­VA­NEJ. Z TĚCHHLE KALHOTEK.“

Samo­zřej­mě jsem za tohle Caz muse­la jed­nu vra­zit. Praš­ti­la jsem ji vší silou, až se zaky­má­ce­la a upadla.

„Ty PRE­VER­ZAČ­KO!“ kři­čím na ni. „Pre­ver­zák“ je naše nové slo­vo. Obě hod­ně čte­me — ale zřej­mě taky hod­ně rych­le. Nedáv­no jsme si taky oblí­bi­ly slo­vo „para­dig­ma“, kte­ré skloňu­je­me pod­le vzo­ru „žena“. Domá­cí vzdě­lá­vá­ní má své stin­né strán­ky. Nebo spíš stí­no­vé strán­ky, jak bychom to zřej­mě v rych­los­ti zko­mo­li­ly a nikdo by nás neopravil.

„Ty ČŮRÁ­KU!“ ječí Caz a kope jako divo­ká klo­ka­ni­ce. Kdy­bychom byly ve fil­mu, násle­do­val by pro­střih na fot­ku, kte­rou máma vyfo­ti­la sotva před tře­mi týd­ny — tu, kde se objí­má­me v noč­ních koši­lích —, a sní­mek by poma­lič­ku sho­řel na prach. Náš vest­fál­ský mír vzal na dal­ší rok za své.

Můj vztek ale trval jen to odpo­led­ne. Stej­ně mi nezby­lo než se uklid­nit a dál ty kalhot­ky nosit a pře­žít ješ­tě čty­ři dal­ší hrů­zo­kalhot­ko­vé roky. Jinou mož­nost jsem zkrát­ka nemě­la. Je to jeden z mno­ha důvo­dů, proč je to tako­vá pruda být hod­ně, ale oprav­du hod­ně chudá. Musí­te nosit kalhot­ky, ze kte­rých máte noč­ní můry.

Spod­ní prádlo — v prv­ní řadě kalhot­ky a pod­prsen­ka, ale taky kom­bi­né, pun­čo­chy nebo sta­ho­va­cí prádlo — jsou spe­ci­a­li­zo­va­né oděvy, kte­ré děla­jí ženu. Jsou žen­ským ekvi­va­len­tem hasič­ské kom­bi­né­zy a hel­my. Nebo obrov­ských klaun­ských bot. Tyhle věcič­ky potře­bu­je­me, abychom moh­ly „fun­go­vat“ jako ženy. Jsou tech­nic­ky nezbyt­né. Kaž­dá žena je pocho­pi­tel­ně jiná, ale mys­lím, že vět­ši­na z nás potře­bu­je pod­prsen­ku, abychom úspěš­ně pro­plu­ly dnem — pře­de­vším když ten den zahr­nu­je dobí­há­ní auto­bu­su nebo když na sobě máme šaty s hlu­bo­kým výstři­hem. V opač­ném pří­pa­dě bychom si při klu­su muse­ly poprsí při­máčk­nout ruka­ma k tělu, jinak by prsa moh­la divo­ce pole­to­vat sem a tam jako střap­ce na roz­vl­ně­ných bocích striptér­ky a neú­mysl­ně omrá­čit kolemjdou­cí. To se mi fakt sta­lo. Bylo to strašné.

Tře­ba tako­vá Judi­th Chal­mer­so­vá se bul­vá­ru svě­ři­la, že po tři­cet let mode­ro­va­la pořad Wish You Were Here bez kalho­tek, ale mys­lím, že vět­ši­na z nás si uvě­do­mu­je, jaká rizi­ka jsou s tím spja­tá. Ano. Moh­li by vám po nohou vylézt pavou­ci, udě­lat si tam hnízdo a do vaší jes­kyň­ky pokla­dů naklást vajíč­ka. Emma Parry­o­vá ve ško­le zna­la jed­nu hol­ku a ta měla sestře­ni­ci z Lei­ces­te­ru, kte­ré se přes­ně tohle sta­lo. Když se pavou­ča­ta vyklu­ba­la, měla hroz­ný hlad a sežra­la jí chlu­py na zad­ku. Nedí­vej­te se na mě tak zdě­še­ně — jen pře­dá­vám nej­žha­věj­ší zprá­vy z Wol­ver­hampto­nu roku 1986. Udi­vu­je mě, že se to ten­krát nevy­sí­la­lo v celo­stát­ních zprávách. 

Nej­spíš všich­ni jas­ně vidí­me, že žít bez kalho­tek je pro ženu pří­liš nebezpečné.

Po celá čty­ři a půl léta, kdy jsem nosi­la mámi­ny kalhot­ky, jsem si uvě­do­mo­va­la, jak napros­to selhá­vám v jed­né z nej­dů­le­ži­těj­ších dis­ci­plín žen­skosti: ženám to má v prádle slu­šet. Hol­ky si zaslou­ží super kalhot­ky. A pod­prsen­ku by měly mít jako trumf.

Panu­je dost roz­ší­ře­né pře­svěd­če­ní, že když při­jde na věc, je žena v prádle vůbec nej­svůd­něj­ší. A při­znej­me, že je to čas­to prav­da. Pat­ří to k rafi­no­va­ným nadá­ním, kte­rý­mi něž­něj­ší, jem­něj­ší a zaob­le­něj­ší pohla­ví dis­po­nu­je — umí­me kalhot­ky a pod­prsen­ku vypl­nit sku­teč­ně zda­ři­le. Pokud máte aspoň tro­chu uchá­ze­jí­cí prsa v aspoň tro­chu uchá­ze­jí­cí pod­prsen­ce, nesejde tolik na tom, že zby­tek vaše­ho těla vypa­dá jako kus náky­pu, kte­rý spa­dl dítě­ti na pod­la­hu a pus­ti­la se do něj kočka — všich­ni se budou dívat na prsa v pod­prsen­ce. Její kouz­lo je zce­la v nepo­mě­ru k jejich prak­tic­ké­mu význa­mu: nepři­spí­va­jí pří­liš k uzdra­ve­ní svě­ta ani nepo­čí­ta­jí sou­sta­vy rov­nic, vět­ši­nu času pros­tě jen odpo­čí­va­jí v pod­prsen­ce a čas od času se svůd­ně zhoupnou.

Pale­ta spod­ní­ho prádla — ve všech nej­růz­něj­ších epo­chách a kul­tu­rách — se vyzna­ču­je mimo­řád­nou a šťast­nou vlast­nos­tí, že prak­tic­ky vždyc­ky vypa­dá svůd­ně. Pros­tě ho doká­že­me sak­ra dob­ře prodat.


Podrob­něj­ší infor­ma­ce o kni­ze zde.
Podrob­něj­ší infor­ma­ce o autor­ce zde.
Více na ofi­ci­ál­ních strán­kách autor­ky www​.how​-tobe​a​wo​man​.com