Půjdu s tebou byla vaše prvotina a ve Švédsku zaznamenala obrovský úspěch. Získala dokonce ocenění kniha roku 2022. Jak jste jakožto členka Riksdagu (švédský parlament, pozn. ed.) vnímala celý proces publikování?
Nejdůležitější je, že mě to opravdu bavilo psát. Psaní je pro mě čistě pozitivní věc, není spojené s žádným stresem. Je to, jako když se vám zpomalí pulz, vydechnete, zklidníte se. Nezapomenu na ten pocit, když knihu přijal nakladatel. Když vyšla a já ji mohla držet. Lidé mě zastavovali na ulici a chválili si, že nemohli přestat číst… Převážně to byla zkrátka radost.
Ve své knize pracujete se dvěma časovými liniemi — historickou a spíše současnou. Věnovala jste se při procesu psaní zvlášť jedné lince a až pak té druhé, nebo jste psala kapitolu po kapitole?
Ani jedno z toho. Psala jsem to jako velký chaos. Zpočátku jsem vlastně ani nevěděla, že píšu knihu. Hodně se toho změnilo po narození mých dětí. Tehdy jsem se stala smrtelnou. Předtím jsem byla nesmrtelná. Mohla jsem přecházet ulici, aniž bych se rozhlédla. Nic se mi nemohlo stát. A pokud by se mi něco stalo, bylo by to jedno. Když se narodily mé děti, celý svět se stal krásnějším, ale zároveň velmi nebezpečným a brutálním. Došlo mi, že život může rychle skončit. Myslím, že zhruba v téhle době jsem začala psát. Napřed jen poznámky na zadní strany účtenek nebo na okraje papírů svého výzkumu. Postupně jsem nacházela tyto poznámky při vyklízení tašky. A vyhodila je. Příště, když jsem vyklízela tašku, jsem je našla znovu — a vyhodila je. Pak mě jednou napadlo: „Co kdybych je nevyhazovala? Co kdybych je schovala a zkusila, co z toho vznikne?“ Jeden víkend jsem je všechny vyskládala na zem, dívala se na ně a došlo mi, že je to příběh. Nebyly to jen věty. Nebyly to jen popisy různých postav nebo drobné scény. Byl to román a uvědomit si to byl úžasný pocit.
Rozhodla jsem se, že jestli tohle bude jediná kniha, kterou v životě napíšu (teď už vím, že není), chci, aby to byla taková kniha, která se líbí mně. Kniha, ve které nechcete přeskakovat věty. Nechcete ji jen zběžně projíždět. Ale taky kniha, kterou nechcete odložit. Chtěla jsem, aby to byl ten typ knihy, kterou čtete vícekrát a nacházíte v ní nové věci. Ráda vytvářím takové skládačky, šifry, které se musí postupně rozluštit. To mě moc baví.
Jak vznikl nápad na využití dvou časových linek prolnutých postavou dítěte v jedné lince a starého muže ve druhé?
Nejsem si jistá, jak jsem skončila se dvěma časovými linkami, ale obě jsou v čemsi důležité. V té historické, která se odehrává o více než století zpátky, lidé nemají žádnou ochranu. Žádné sociální zabezpečení, žádné teplo, někdy ani jídlo. Člověk mohl věřit jen sám sobě a možná někomu dalšímu — rozhodně ne všem. Byl to velmi brutální svět, obzvlášť na severu Švédska, kde je extrémní chladno a v zimě není co jíst. Tohle období jsem potřebovala, jelikož činí lidi zranitelnými a obnaženými. Ukazuje nám, kým jsme. Jestli jsem odvážní, nebo zda jsme parchanti.
Linka ze 70. let je tak trochu mezi touto historií a moderní společností. Základní potřeby jsou naplněné. Je dostatek jídla, tepla, člověk může zavřít dveře, nemusí se strachovat, že jeho děti budou hladovět a nepřežijí zimu. Ale stále určité věci chybí. Například Kåra (hlavní hrdinka, pozn. ed.) není zdravá. V 70. letech se nikdo nezajímal o lidi s psychickými poruchami. Chtěli, aby prostě zmizeli. Aby se o tom nemluvilo. Tuhle linku, která je jaksi na pomezí, jsem taky potřebovala. Potřebovala jsem rozdíly mezi stoletím zpátky, ale i rozdíly mezi 70. lety a dneškem. Kåra má z materialistického hlediska dobrý život, ale vlastně dobrý život nemá. Trpí, ale z jiných důvodů.
Historická linka je pojata jako vyprávění matky dítěti. Je za tím nějaký specifický motiv?
Unni, matka tohoto dítěte, je jedna ze dvou hlavních postav. Kåra, snacha daného chlapce (již dospělého), je druhou hlavní postavou. Jenže v životech Unni a Kåry je hlavní postavou právě Roar. Není mou hlavní postavou, ale je tou jejich. Chtěla jsem ho tedy nějakým způsobem postavit do středu pozornosti. Zkoušela jsem různé způsoby, jak tohle uchopit, a nakonec mi došlo, že bylo potřeba, aby Unni mluvila k němu. Ty, Roare. Tohle se nám stalo. Vzala jsem tě s sebou, když jsem utekla… Uzloval se mi z toho žaludek, něco to ve mně vyvolávalo, takže jsem se rozhodla pro tohle pojetí.
Důležitou roli hraje v knize také les. Je to místo klidu, úkryt, osobně mi občas přišel i docela zneklidňující. Zajímá mě, co les znamená pro vás.
V těchto lesích jsem vyrůstala. Pro mě jsou v jistém smyslu další postavou. Přesně jak říkáte, les může být domovem, přítelem, místem k odpočinku, ale je také nelítostný, velmi brutální a může vás zabít. V knize někdy skutečně zabíjí. Je to velmi nevyzpytatelná postava. Nemůžete si být jistí, zda je to hrdina, nebo zloduch. Podle mě je les přesně takový. Miluju svou zemi. Hälsingland, kde se příběh odehrává. Ale nelze popřít, že lesy tam jsou v čemsi znepokojivé. Když se ztratíte a začíná být zima, není to příjemné. Člověk tak nějak ví, že lesu na něm nezáleží. Les vás může nakrmit a druhý den zabít.
Jak vznikly postavy Unni a Kåry? Co hlavního jste jimi chtěla předat?
Původně jsem nad tím moc nepřemýšlela. V podstatě jsem jen sepisovala své vlastní strachy. V případě Unni i Kåry jsou jejich děti v nebezpečí. Vzhledem k tomu, že mé vlastní děti byly velmi malé, když jsem začala psát — pouze rok a dva roky —, točily se kolem nich mé největší strachy. Malému dítěti se toho může tolik stát. Myslím, že zpočátku jsem využívala Unni, abych tohle všechno vyjádřila. Současně jsem skrze ni ale chtěla vyjádřit i sílu lásky. Kam až je člověk ochoten zajít pro ty, na kterých mu záleží. Kåra se podle mě vykrystalizovala jako určité zrcadlo. Jistým způsobem jde o stejné příběhy, ale ve světě Kåry nepřichází tolik nebezpečí zvenku. Nejsou to ostatní, není to les či chudoba. V životě Kåry přichází nebezpečí od ní samotné.
Je tam spoustu podobných typů situací, ale s odlišnými okolnostmi.
Přesně tak. Kåra si vlastně přeje, aby byla jako Unni. Je tam jistá závist. Tolik toho slyšela o téhle úžasné ženě a je celkem zahořklá. Chce být jí, nemůže jí být a už o ní nechce nic slyšet.
Máte někdy pocit, že si příběh žije svým vlastním životem a vy jste jen jakési médium, skrze které se příběh dostane na papír?
Ano, někdy. Stává se mi, že si určím, jak se děj bude vyvíjet. Kupříkladu že určitá postava někam půjde, udělá tohle, což povede k tomuhle. Jenže poté, co nějakou dobu píšu, mi dochází, že se to vlastně nestane. Protože ve chvíli, kdy už postava není jen plochá papírová figurka, uvědomím si, že by něco zkrátka neudělala. Z nějakého důvodu to není možné. Takže mi občas připadá, že mě mé postavy drží v zajetí. Dojde mi, že můj plán nefunguje, protože jsem omylem stvořila postavu, co se nebude chovat tak, jak bych chtěla.
Takže si občas uvědomíte, že jistým způsobem má postava větší moc než vy sama.
Ano. To, co píšu, je převážně fikce. Jsou tam jisté střípky, věci, které se někomu staly ve skutečnosti. Věci, o kterých jsem slyšela vyprávět svoji babičku, když jsem byla malá a schovávala se pod stolem, zatímco ona měla návštěvu. Mluvila o svých příbuzných, o událostech z minulosti atd. Takže některé věci v knize jsou pravdivé, ale příběh jako takový je prostě jen fantazie. Jenže i fikce musí být věrohodná. Když čtete knihu, nechcete mít pocit, že nedává smysl. Musíte mít pocit, že by to pravda být mohla. Myslím, že právě proto mě postavy občas unesou. Kdybych se jim nepodřídila, čtenář by poznal, že na jejich jednání něco nesedí.
Na začátku jste zmiňovala, že jste zažívala pozitivní přímé reakce od čtenářů. Byla jste nervózní, jaký může mít vydání knihy dopad na vaše politické působení?
Nemyslím, že se tyhle činnosti ovlivňují. Při psaní se samozřejmě nevyhnu popisování věcí, které nejsou fér. Píšu o utrpení, které by se nikdy nemělo dít. O tom, jak se děti stávají oběťmi, byť by měly mít bezpečné dětství. To je však něco jiného, než se politicky aktivně snažit vylepšit lidské životy. Vliv to má spíš pro mě osobně. Politika dokáže být docela stresující — práce do noci, v cizím městě, bez rodiny a s ničím, co dělat. V takových situacích ve mně politika vyvolává potřebu psát. Abych se uklidnila a zamyslela nad tím, co je v životě opravdu důležité.
Děkuji za rozhovor.