Klikař Beny svým způsobem navazuje na předchozí knihu Všichni sou trapný. Zamýšlela jsi to tak?

Beny z původ­ní ver­ze Všich­ni sou trap­ný pří­mo vypa­dl. Úpl­ně prvot­ně se jed­na­lo o tři povíd­ky, jejichž spoj­ni­cí byl Žiž­kov a doba pře­lo­mu sedm­de­sá­tých a osm­de­sá­tých let. Povíd­ky jsem posla­la do Hos­ta a dosta­la jsem odpo­věď, že by to bylo k vydá­ní, a měla jsem obrov­skou radost. Potom mi ale Jan Němec napsal, že se redak­ci nej­víc líbí povíd­ka prv­ní a že by bylo dob­ré pře­psat ji do vět­ší­ho tex­tu. Taky navr­hl, že bych moh­la vyzo­bat někte­ré figu­ry z dal­ších dvou poví­dek, a to se mi líbi­lo, ale z dru­hé stra­ny jsem nechtě­la roz­bo­řit ostat­ní pří­běhy. Nako­nec jsem spo­ji­la prv­ní a posled­ní povíd­ku a obo­ha­ti­la text nový­mi posta­va­mi. A Beny, hlav­ní posta­va povíd­ky pro­střed­ní, mi zůstal na krku, abych z něho napsa­la dal­ší knihu. 

Původ­ně tam jiné spo­je­ní s žiž­kov­skou nove­lou neby­lo, ale já jsem se zami­lo­va­la do posta­vy Hany­ho a měla jsem potře­bu se s ním ješ­tě potkat. Snad to není nevhod­ný spoj­ler, když pro­zra­dím, že Hany se stal nako­nec jed­nou z hlav­ních postav Kli­ka­ře.

Ze Žižkova se dostáváme do světa dělnických kolonií. Stále jsme ale na okraji socialistické společnosti. Zajímá tě periferie?

To je moc dob­rá otáz­ka a chví­li jsem muse­la pře­mýš­let, co to vlast­ně — ale­spoň pro mě — peri­fe­rie zna­me­ná. Peri­fe­rie mého dět­ství a dospí­vá­ní je ta část měs­ta, kde mají koneč­nou tram­va­je, kam se necho­dí na špa­cír, kde nejsou vyšper­ko­va­né obcho­dy, ale sle­pá okna vytlu­če­ná šutrem. Jsou tam hos­po­dy s před­za­hrád­ka­mi, bará­ky špi­na­vé mno­ha­le­tým blá­tem, vymlá­ce­né sil­ni­ce a vla­ko­vé koleje. 

Dnes jsou z někte­rých peri­fe­rií mód­ní a čas­to necit­li­vě dosta­vě­né čtvr­ti, jiné spo­ly­ka­la síd­liš­tě. Měs­to se roz­růs­tá a mís­to peri­fe­rií má dnes nákup­ní a skla­do­va­cí zóny. Nejsem archi­tekt ani urba­nis­ta, ale mys­lím, že tohle není dobře.
Děl­nic­ké kolo­nie jsou zce­la samo­stat­nou kapi­to­lou a nevím o žád­né kolon­ce, kte­rá by v Pra­ze pře­ži­la. Snad ješ­tě zbyt­ky Sla­tin ve Straš­ni­cích neda­le­ko od mís­ta, kde jsem vyrůs­ta­la. Jsem moc ráda, že vychá­ze­jí kni­hy, kte­ré se feno­mé­nu peri­fe­rií a děl­nic­kých kolo­nií věnu­jí, a že je tato měst­ská minu­lost ale­spoň tak­to zachována. 

A máš touhu se ve svém psaní nějak do budoucna dotknout i dnešních témat? (Mám spíš dojem, že si jasně uvědomuješ, že dnešní témata jsou dnešními tématy proto, že jsme se ještě pořád nevyrovnali s naší minulostí.) Myslíš, že od všeho příliš spěcháme?

Tady bych zača­la od kon­ce. Nemys­lím, že bychom spě­cha­li, ale jsem pře­svěd­če­ná, že se pod­stat­ná část sou­čas­né spo­leč­nos­ti vyhý­bá téma­tům, kte­rá nejsou pro naši nedáv­nou his­to­rii zrov­na na metál. 

Pořád si nedo­ká­že­me posa­dit jas­né rov­nít­ko mezi nacis­mem a komu­nis­mem, i když jsou to dvě stra­ny téže min­ce. Vzpo­mí­ná­me na vraž­dě­ní v Lidi­cích, na Ležá­ky, na straš­li­vé masa­k­ry, kte­rých se dopouš­tě­li nacis­té. Ale vraž­dě­ní v Posto­lo­pr­tech nebo tzv. brněn­ský pochod smr­ti jsou téma­ta, kte­rá vel­kou část čes­ké spo­leč­nos­ti dráž­dí a popu­zu­jí. Mám pocit, že se nedo­ká­že­me k hni­sa­vým mís­tům vlast­ní his­to­rie posta­vit čelem, ale dokud to neu­dě­lá­me, bude­me si minu­lost vlá­čet s sebou jako záva­ží. Mám dojem, že žije­me v jakési schi­zofre­nii, a asi nej­lé­pe to vysvět­lím na jed­no­du­chém pří­kla­du. Jed­na paní nedáv­no říka­la na adre­su sou­čas­né­ho vrchol­né­ho poli­ti­ka: já vím, že lže, ale já mu věřím. A rázem máme kula­tý čtve­rec, a kdy­by to neby­lo k plá­či, člo­věk by se smál.

Co se týče mého psa­ní, mám roze­psa­né povíd­ky o lidech, kte­ří si svůj kri­mi­nál nesou v sobě nehle­dě na dobu, ve kte­ré žijí. Vlast­ně všech­ny posta­vy žijí v sou­čas­nos­ti, ale jejich minu­lost je sou­čás­tí jejich kaž­do­den­nos­ti. V hla­vě mám pří­běh o lidech na peri­fe­rii niko­liv měst­ské, ale spo­le­čen­ské a taky bych ráda dokon­či­la pokra­čo­vá­ní své prv­ní kni­hy, jejíž podti­tul se vlast­ně hodí k tvé otáz­ce, pro­to­že zní (tro­chu nad­ne­se­ně) Román o pří­tom­né minulosti.
Není to tak, že bych si pro­gra­mo­vě vybí­ra­la dobu, do kte­ré zasa­zu­ju pří­běh. Jen je mno­ho pří­bě­hů, kte­ré se v urči­té době ode­hrá­ly — a já je chci zaznamenat.