Kdo jsou hrdinové ničeho?
Jsou to ztracené existence, které mohly být hrdiny, ale žijí v době, která o hrdinství nestojí. Část generace, která se nedokáže srovnat s tím, že se (bez vlastního přičinění) ocitla v blahobytu moderní civilizace.
Postavy riskují své životy. Lezou na jeřáby, naskakují na rozjeté vlaky. Jak samy říkají – jsou závislé na adrenalinu. Opravdu riskují život jen pro momentální euforii?
Přestože adrenalinová extáze je bezesporu jedním z důvodů, jejich motivace k riskování je mnohem hlubší. Je to niterná potřeba kontrastu. Skrze prožití (a přežití) reálného ohrožení pro ně nabývají i obyčejné věci smysl – alespoň krátkodobě. Tak jako je postel nejměkčí po dlouhé cestě a hlad je nejlepší kuchař, musí se přiblížit smrti, aby dokázali ocenit krásu života.
Existuje experiment, při němž jsou lidé usazeni do prázdné místnosti ke stolu s tlačítkem, které způsobuje slabý elektrický šok. Ti lidé vědí, jak tlačítko funguje, ale po několika minutách nudy jej přesto většina zmáčkne. Raději zvolí bolest než ubíjející nicnedělání. Pro postavy, o kterých píšu, je celý život tou prázdnou místností a akce, na kterých riskují všechno, tlačítkem, které jim sice ubližuje, ale alespoň se díky němu „něco děje“.
Takže jsou vlastně i trochu znuděni životem?
Ano, dá se to tak říct. Ale nejde o obyčejnou nudu, kterou zaženete nějakým rozptýlením. Jedná se o hluboký vnitřní neklid pramenící z nedostatku skutečných výzev a pocitu, že život postrádá opravdový smysl. V bezpečí a pohodlí se pro ně totiž svět stává sterilním a bezvýznamným, a každodenní rutina je příliš mdlá na to, aby uspokojila jejich touhu po intenzivním prožitku. Všednost jim jednoduše nestačí.

Postavy v partě nejsou pojmenované. Mají pouze přezdívky – Chemik, Šváb, Rus, Brácha. Přítelkyně hlavní postavy je jednoduše Ona. Je to kvůli tomu, že jsou obecně zastupitelní, generičtí?
Přesně tak. Příběh sice sleduje způsob, jak se s odcizením a životní nenaplněností vyrovnává konkrétní skupina lidí, nicméně pocity, které je k tomu vedou, jsou univerzálnější. Neschopnost zapadnout, zoufalství a bezcílnost, vnitřní prázdnota. Věřím, že ve větší či menší míře je někdy během svého života zažije téměř každý z nás, aniž by kdy lezl na jeřáb nebo naskakoval na vlak. Navíc právě i kvůli způsobu, jakým se postavy knihy tyto emoce rozhodly kompenzovat, jsou pro všechny ostatní bezvýznamní, zbyteční a nahraditelní. Sami se sice vnímají jako hlavní postavy a snad i hrdinové, ale na jejich činech ve skutečnosti pramálo záleží.
Hlavní postava není spokojena v práci ani v osobním životě. Snaží se žít „normální“ život, ale vnitřně ho to sžírá. Proč není schopen se usadit a být šťastný?
To je otázka za milion. Celý příběh se na ni vlastně snaží najít odpověď. Ve stručnosti ji asi vyjádřit nedokážu – a snad to ani není možné.
Během četby jsem se nemohla rozhodnout, jestli hlavní postava ostatními pohrdá za jejich stereotypní nudné životy, nebo jim závidí, že jsou v tomto fungování spokojení, přičemž on to nedokáže.
Pravda je obojí. Snaží se zapadnout, a dokonce touží po normálním životě bez extrémů, ale přese všechno úsilí mu to nestačí a doopravdy se začlenit nedokáže. A tak místo aby si přiznal svůj problém, raději „normálnost“ zavrhuje a pohrdá jí. To je totiž jednodušší než hledat chybu u sebe. Opakující se střídání života v normálu a extrému tenhle vnitřní rozpor dál umocňuje, čímž se ocitá v bludném kruhu, který jen posiluje jeho odcizení.
Mnohé situace mi evokovaly Klub rváčů. Mladý perspektivní zaopatřený muž se dostává záměrně do nebezpečných situací, aby cítil, že žije. Je to náhoda?
Náhoda to rozhodně není. Obě díla sledují podobná témata: krizi identity, odcizení od společnosti i touhu po syrovém, autentickém prožitku ve sterilním civilizovaném světě. Hlavní postavy cítí vnitřní prázdnotu navzdory (respektive právě kvůli) tomu, že mají „vše, co by si mohly přát“. Nebezpečí, strach a bolest jsou jinem k jangu přehršle bezpečí, komfortu a jistoty, kterými jsou obklopeni. V dnešní době je tato polovina kruhu silně zanedbaná, potřeba jsou přitom obě. Jako téma to není nic nového, a jak jsem již zmínil, jedná se o víc než jen touhu po nebezpečí. To ostatně dokládá i úspěch Klubu rváčů.
Bavilo mě, jak je celý příběh koncipován jako monolog vypravěče, který sdílí svůj osud se čtenářem. Obrací se na něho, ptá se ho. Byl to od začátku váš záměr psát tímto stylem?
Když jsem začal psát, žádný konkrétní záměr za tím nebyl. Tehdy jsem si v půl páté ráno na večírku na Strahovských kolejích do telefonu zapsal první tři věty knihy, které mi v tu chvíli přišly na mysl. Každá další věta pak přirozeně navazovala na tu předchozí, aniž bych plánoval, kam se bude příběh ubírat. Postupně si začal žít vlastním životem, z čehož forma vyplynula jaksi organicky. Funguju vlastně stejně jako ChatGPT.
Františku, před Vánoci jste cestoval na skútrech do Íránu. Chystáte se někam za dalším dobrodružstvím (a napíšete o tom novou knihu)?
Když jsem se před dvěma lety vrátil z první větší expedice, byl jsem přesvědčený, že mi to na celý život stačí. Když jsme před rokem na další spolu se dvěma mými bratry málem přišli o život, byl jsem si tím už úplně jistý. I dnes se cítím podobně, ale tentokrát už vím, že ten pocit pomine a dobrodružství zase zavolá. Co se knihy týče, tak se obávám, že by mě nebavilo se v psaní omezovat pouze na skutečnost. Nicméně z poslední cesty chystáme na YouTube amatérský film, což je formát, který mi v tomto případě přijde ve všech směrech zajímavější.