„Po Šimáč­ko­vě Cha­rak­te­ru jsem sáhl z něko­li­ka důvo­dů – pře­de­vším má blíz­ko k humo­ru a toho není ve vysí­lá­ní nikdy dost. Při­tom je to humor, kte­rý se pokou­ší se zda­rem říci něco pod­stat­né­ho o sou­čas­ném svě­tě oko­lo nás. Vyu­ží­vá k tomu i zají­ma­vou for­mu tří mono­lo­gů, pro­zra­zu­jí­cích auto­ro­vu zku­še­nost s diva­del­ní­mi posta­va­mi. Nejde jen o tři „cha­rak­te­ro­vě“ vyhra­ně­né lid­ské typy – ty posta­vy jsou dob­ře vysti­že­ny i po jazy­ko­vé strán­ce: sta­řec­ká uma­nu­tost pana Bri­xe v tref­ně jíz­li­vých glosách, hol­či­čí pro­s­to­ře­kost emo pre­pu­ber­ťan­dy Len­ky typic­ký­mi úslo­ví­mi „mazec, fakt“ a lid­ská ubo­host odpo­věd­né­ho vedou­cí­ho Radi­ma Miku­le­ho zase v zacykle­ných pro­mluvách slov­ní­kem sou­čas­né galer­ky. To vše je vel­kým láka­dlem pro roz­hla­so­vé ztvár­ně­ní. Šimáč­ko­va péče o sty­lis­tic­kou přes­nost figur mi nad­to nos­tal­gic­ky při­po­mně­la sty­lis­tic­ko-jazy­ko­vé expe­ri­men­ty raných poví­dek Jose­fa Škvo­rec­ké­ho z pro­stře­dí pás­ků a luke­tek, ty slav­né pro­mlu­vy typu „já pám – von pá“. (Tro­chu mi ten­to druh expe­ri­men­tu v sou­do­bé čes­ké próze schá­zí.) Ke vše­mu je to pří­běh z brněn­ské­ho Jakub­ské­ho náměs­tí – kte­rý Brňák by odo­lal? Při­tom, jak už jsem napsal kde­si jin­de, je to pří­běh, kte­rý s humo­res­ko­vým apa­rá­tem doká­že vyslo­vit i něko­lik zásad­ních pravd o vinách, mali­cher­né zlo­bě i odpo­věd­nos­ti jed­něch za dru­hé. Je to sice rela­tiv­ně malý pří­běh z pro­vinč­ní­ho měs­ta, ale má svůj nad­ča­so­vý a nad­pro­vinč­ní přesah.

Roz­hla­so­vý sní­mek je dílem mla­dé­ho a veli­ce naděj­né­ho reži­sé­ra Luká­še Kopec­ké­ho. Uví­tal mož­nost inter­pre­ty (Mäd­chen Len­ku ztvár­ňu­je Táňa Hlos­to­vá, Cha­rak­ter Vác­la­va Bri­xe Fran­ti­šek Nedbal a Niče­mu Radi­ma Miku­le­ho Mar­tin Sini­čák) více hrát, než je v běž­ných roz­hla­so­vých čet­bách zvy­kem. Kom­bi­na­ce přímých a polo­přímých pro­mluv, komen­tá­řů k nim a líče­ní situ­a­cí, v nichž jejich mono­lo­gy prá­vě pro­bí­ha­jí, nut­nost přes­ně tyhle vrst­vy v rych­lém tem­pu odstí­nit, je vysta­vi­la znač­ným náro­kům – i pro­to, že se jejich posta­vy v prů­bě­hu čet­by vyví­je­jí. Někte­ré sek­ven­ce pro­mluv se tak natá­če­ly pocho­pi­tel­ně ve více ver­zích – a pak sta­čí malé pře­hléd­nu­tí a jeden díl při koneč­né mon­tá­ži náh­le pře­ko­nal nejen povo­le­nou hra­ni­ci 28 minut, ale dokon­ce i celou půl­ho­di­nu, o jeden a půl minu­ty. Než se poda­ři­lo obje­vit, kde je chy­ba, uběh­ly asi dvě dra­ma­tic­ké hodi­ny, pro­ti nimž bylo vyhle­dá­ní jedi­né pro­mlu­vy psa Oska­ra v posled­ním díle – totiž psí­ho zam­ňou­ká­ní – rutin­ní lahůdkou.

Čet­bu romá­nu Jiří­ho Šimáč­ka Cha­rak­ter vysí­lá sta­ni­ce Vlta­va od 15. lis­to­pa­du vždy od 18:30, tedy hlu­bo­ko před 22. hodi­nou. Nejen tahle okol­nost mne při­nu­ti­la ome­zit na mini­mum frek­ven­ci vul­ga­ris­mů, jimiž v romá­nu oplý­vá Niče­mův mono­log. Ved­li jsme o to s auto­rem více­mé­ně zdvo­ři­lý spor; ale mys­lím, že jsem ho nepře­svěd­čil. Snad ho pře­svěd­čí pro­jev Mar­ti­na Sini­čá­ka v Niče­mo­vě roli, že tím­to „cen­zur­ním“ zása­hem Niče­ma pra­nic neztra­til na své směš­ně smut­né ubo­hos­ti a že poslu­cha­če zase nesne­si­tel­ně směš­ný Cha­rak­ter nako­nec pře­kva­pí až tra­gic­kou velikostí…“

A ve více oficiálním tónu ještě tento text Tomáše Sedláčka:

„Já jsem se naro­di­la na mís­tě, kde je v zemi deset mili­o­nů lid­skejch kos­tí — byd­lím na napros­to infer­nál­ním mís­tě, nej­pe­kel­něj­ším mís­tě pla­ne­ty — jme­nu­je se to Jakub­ské náměs­tí Brno…,“ říká o mís­tě děje romá­no­vé nove­ly Jiří­ho Šimáč­ka tři­nác­ti­le­tá před­pu­ber­ťan­da Len­ka Tůmo­vá, zva­ná též Mäd­chen. Ta léta strá­vi­la v domě Cha­rak­te­ra, jinak pana Vác­la­va Bri­xe, býva­lé­ho poli­tic­ké­ho věz­ně, dnes boha­té­ho resti­tu­en­ta. A do téhož domu se nastě­hu­je her­na odpo­věd­né­ho vedou­cí­ho Radi­ma Miku­ly, což zvol­na pro­mě­ní sto­ja­té vody Jakub­ské­ho náměs­tí ve vskut­ku komic­ky infer­nál­ní příběh.

Cha­rak­ter je dru­hou kni­hou dra­ma­ti­ka, dra­ma­tur­ga a spi­so­va­te­le Jiří­ho Šimáč­ka (1967) a tři jme­no­va­né posta­vy jsou záro­veň mono­lo­gic­ký­mi vypra­vě­či pří­bě­hu. Sta­rý pan Brix je sta­řec­ky nedů­tkli­vý podi­vín, jehož vnitř­ní ustro­je­ní for­mo­va­la kla­sic­ká měš­ťan­ská výcho­va prv­ní repub­li­ky. Má nut­ka­vou potře­bu neu­stá­le se vyme­zo­vat vůči svě­tu, v němž musí žít, a jíz­li­vě komen­tu­je vše­li­ja­ké ty ničem­né „cha­rak­te­ry“, kte­ré ho obklo­pu­jí. Malá Len­ka Tůmo­vá má kro­mě lás­ky ke „gotic­ké­mu emo sty­lu“ jed­no vel­ké přá­ní – mít živou koč­ku. A smo­lař­ský Niče­ma Radim Miku­le neu­stá­le nará­ží svý­mi obcho­dy na a za hra­nou záko­na na para­zi­ty zdat­něj­ší, než je sám – a aby si pomohl k auto­mo­bi­lu, začí­ná jevit zájem o Len­či­nu mamin­ku. A pak je tu ješ­tě Oskar, dva­nác­ti­le­tý „fox­te­ri­ér“ pana Bri­xe, důvod, proč Mäd­chen Len­ka nemů­že mít koč­ku. Z toho­to humo­res­ko­vé­ho inven­tá­ře vytvá­ří Šimá­ček pozvol­na čer­ně gro­tesk­ní pří­běh pří­tom­nos­ti – a ten vyvr­cho­lí v tragé­dii. Při­tom se uká­že, že jedi­ný, kdo je v té chví­li s to pře­ko­nat vlast­ní lid­skou malost, je prá­vě nesne­si­tel­ný pan Brix, kte­rý se tak pokou­ší spla­tit svou dáv­nou vinu.

Tři ostře řeza­né, až na jed­nu výjim­ku nevel­ké lid­ské cha­rak­te­ry, jejichž mono­lo­gy se vzá­jem­ně pro­plé­ta­jí v jeden pří­běh, se sta­ly logic­ky výzvou pro roz­hla­so­vé zpra­co­vá­ní. V Tvůr­čí sku­pi­ně Brno se ho ujal reži­sér Lukáš Kopecký. 

Webo­vé strán­ky pořa­du nalez­ne­te zde: http://​www​.roz​hlas​.cz/​v​l​t​a​v​a​/​l​i​t​e​r​a​t​u​r​a​/​_​z​p​r​a​v​a​/​j​i​r​i​-​s​i​m​a​c​e​k​-​c​h​a​r​akter – 1278638