Eugen Liš­ka jr. (nar. 1981) vystu­do­val kom­pa­ra­tis­ti­ku na FF UK a sce­náris­ti­ku a dra­ma­tur­gii na FAMU. Je auto­rem scé­ná­řů k tele­viz­ním fil­mům Dale­ko do Nashvillu (2008), Her­bert v rin­gu (2009), Nevin­né lži: Hra (2014). Kro­mě prv­ní ceny ve sce­náris­tic­ké sou­tě­ži Čes­ké tele­vi­ze Prv­ní dob­rá v roce 2006 zís­kal mj. cenu Fil­mo­vé nada­ce RWE & Barran­dov Stu­dia za scé­nář Půl­noč­ní míle (2010).

Vystu­do­val jste FAMU a až dosud jste byl znám jako sce­náris­ta, co vás při­ved­lo na pole literatury?
Řekl bych, že kaž­dý sce­náris­ta je z pova­hy své prá­ce vždy roz­kro­če­ný mezi fil­mem a lite­ra­tu­rou. V mém pří­pa­dě je to pro­po­je­ní zvlášť inten­ziv­ní, pro­to­že para­lel­ně s FAMU jsem vystu­do­val srov­ná­va­cí lite­ra­tu­ru na FF UK. Román a scé­nář nejsou tak roz­díl­né žán­ry, na počát­ku je vždy slo­vo — črta, záznam, povíd­ka, ostat­ně i pří­běh Stvo­ře­ní se původ­ně rodil s myš­len­kou na film. Své scé­ná­ře se sna­žím psát vel­mi „lite­rár­ně“, tedy tak, aby se dob­ře čet­ly a pro­vo­ko­va­ly před­sta­vi­vost poten­ci­ál­ní­ho producenta/​režiséra. Zastá­vám názor, že pokud píše­te scé­nář pro něko­ho jiné­ho, při­nejmen­ším v prv­ní fázi spo­lu­prá­ce je důle­ži­těj­ší své­ho part­ne­ra nadchnout pro pří­běh a povzbu­zo­vat jeho před­sta­vi­vost a empa­tii k posta­vám než mu nabí­zet kon­krét­ní fil­mo­vé záběry.

Stvo­ře­ní vyprá­ví bizar­ní pří­běh chlap­ce pojme­no­va­né­ho jako Čme­lák, kte­rý z nud­né­ho síd­lišt­ní­ho svě­ta uni­ká do své fan­ta­zie, aby se odtud vra­cel jako nebez­peč­ný šíle­nec. Co vás inspi­ro­va­lo? Jaký byl prvot­ní impulz k tomu příběhu?
Na počát­ku roku 2007 mě můj spo­lu­žák z FAMU, reži­sér Jan Buš­ta, oslo­vil ke spo­lu­prá­ci na scé­ná­ři k jeho absol­vent­ské­mu fil­mu. Hon­za měl základ­ní rám­co­vou před­sta­vu expe­ri­men­tál­ní­ho „sla­sher“ horo­ru, ve kte­rém role vraž­dí­cí­ho mon­stra při­pad­ne malé­mu dítě­ti posed­lé­mu archaic­kým pohan­ským bož­stvem. Napsal jsem teh­dy pro něj na zákla­dě jeho vize fil­mo­vou povíd­ku s názvem Kru­tost, záhy jsem však odjel na stáž do Lisa­bo­nu a na dál­ku nám spo­lu­prá­ce na scé­ná­ři bohu­žel moc nefun­go­va­la. Film nako­nec po nej­růz­něj­ších pro­dukč­ních peri­pe­ti­ích nevzni­kl, což mi bylo líto, a tak jsem se roz­ho­dl zpra­co­vat lát­ku po svém. Pří­běh se mi pod ruka­ma za tu dobu výraz­ně pro­mě­nil, řekl bych, že spo­lu se mnou dospěl — ostat­ně od sepsá­ní původ­ní povíd­ky k vydá­ní kni­hy uply­nu­lo přes­ně deset let. 

Zna­me­ná to, že se vám s odstu­pem (nebo tím, že jste star­ší) zda­jí děti méně kruté?
Text od začát­ku mířil spí­še k ale­go­rii a sym­bo­li­ce než k psy­cho­lo­gii a rea­lis­mu. Ten odstup tu ten­den­ci ješ­tě pro­hlou­bil. Dítě jako hlav­ní posta­vu mi zpr­vu „vnu­ti­lo“ zadá­ní, ale postup­ně jsem ho při­jal pře­de­vším jako meta­fo­ru pro jis­tou část lid­ské duše. Nicmé­ně si mys­lím, že kru­tost pat­ří mezi základ­ní lid­ská poku­še­ní bez ohle­du na věk, inte­li­gen­ci či pohla­ví. Je to past, do kte­ré padá­me, pokou­ší­me-li se náš svět při­způ­so­bo­vat „vyš­ší­mu dob­ru“. Když člo­věk zapo­mí­ná na to, že je stvo­ře­ný ze stej­né hlí­ny jako vše kolem něj, vede ho to vždy ke kru­tos­ti — ať už vůči jiným, nebo sobě samému. 

Jaké jsou vaše dal­ší sce­náris­tic­ké a lite­rár­ní plány?
Co se psa­ní týče, tak nej­víc ener­gie momen­tál­ně věnu­ji tvor­bě scé­ná­ře celo­ve­čer­ní­ho fil­mu, kte­rý při­pra­vu­ji se svo­jí ženou reži­sér­kou Vero­ni­kou Liš­ko­vou. Scé­nář, jehož vznik pod­po­řil Stát­ní fond kine­ma­to­gra­fie, nese titul Rok vdo­vy a vzni­ká na zákla­dě sku­teč­ných udá­los­tí. Vyprá­ví pří­běh ženy, kte­rá po náh­lé ztrá­tě man­že­la pro­chá­zí laby­rin­tem čes­kých úřa­dů, spo­le­čen­ských kon­ven­cí a emo­ci­o­nál­ních zvratů.