Johanes je mi trochu sympatický a trochu ho nesnáším! Jak to máš se vztahem k té postavě ty?
I já mám k Johanesovi trochu rozporuplný vztah. Není to jednoznačně kladný hrdina, ale ani ryzí padouch. Čím déle jsem s ním strávila, tím více jsem si ho oblíbila a nacházela pro něj pochopení, byl mi čím dál bližší… Je to člověk, který to nemá jednoduché. Opustila ho manželka, s čímž se ještě úplně nevyrovnal, a je stále plný lítosti a ublíženosti. Ve střídavé péči vychovává dospívající dceru, které přestává rozumět, i když se víceméně snaží. V dětství tragicky přišel o sestru, otce už nemá, máma je v pečovatelském ústavu. Za sebou má několik let starý sexuální skandál, a ani s ním se ještě zcela nevypořádal. Živí se těžkou, vyčerpávající prací — vyklízí bordel v bytech. Má rád metal, pivo a své kamarády. Touží po pochopení a uznání. Po lásce.
Má nějaké reálné předobrazy v mužích, které znáš?
Hned několik. Někteří z nich měli v životě smůlu, někteří udělali chyby, někteří z nich mají naopak pocit, že jim bylo z různých důvodů ukřivděno, jsou tak trochu zahořklí. Vůči světu, ženám, všemu, co neodpovídá představě jejich „starého dobrého světa“. Což ale nutně nemusí znamenat, že jsou to špatní, zlí lidé.
Kdy jsi dostala nápad napsat Těžké duše?
Podobně jako u Démona ze sídliště to bylo na metalovém koncertě. Výhled na kapelu mi zakrývala partička padesátníků, kteří svými prořídlými hřívami spokojeně kývali do rytmu. Chtěla jsem, aby byl tento román takovou ódou na muziku, na metal… Zjistila jsem mimochodem, že není vůbec snadné psát o tom, jak zní hudba. Jak slovy popsat opravdu dobrý, výrazný kytarový riff? Sólo na bicí? Jde vůbec popsat tu euforii, kterou vám do žil vlije muzika? To byla velká výzva. Doufám, že se mi to alespoň z malé části podařilo.
Kromě Johanese je ústřední „postavou“ i metal — což je žánr, který není úplně mainstreamový. Jaký máš ty vztah k metalu?
Už od dospívání jsem poslouchala „tvrdší“ muziku, jako Led Zeppelin, Alice Cooper, AC/DC nebo Rolling Stones. K takzvanému extrémnímu metalu jsem se dostala až někdy kolem čtyřicítky. S manželem a partou kamarádů chodíme na koncerty a festivaly, které mají neopakovatelnou atmosféru. Hodně jsem si oblíbila temný a syrový black metal, který figuruje v knize Démon ze sídliště. Hrdinové knihy Těžké duše poslouchají spíš heavy metal, který je takový energičtější a říznější. Obecně vzato miluju hudbu a zdaleka neposlouchám jenom metal. Zrovna teď, když odpovídám na tyto otázky, poslouchám kapelu Genesis a předtím jsem měla ve sluchátkách Neila Younga a Depeche Mode. Muzika je skvělý způsob, jak ventilovat emoce a uvolnit stres. A ta metalová to umí obzvlášť dobře. Nedávno za mnou do terapie přišla dvanáctiletá dívka. Povídala mi o tom, co ji trápí, a pak se zmínila o tom, že kdyby nebylo kapel Slipknot a Ghost, tak neví, jak by to všechno vůbec zvládala. „Ale tomu byste asi nerozuměla,“ povzdechla si. „Moje okolí si myslí, že jsem nějaká satanistka.“ A vtom přišel můj moment. Triumfálně jsem si svlékla svetr, pod kterým jsem měla triko s logem kapely Metallica. Dívka jen vytřeštila oči a vyhrkla: „No to si děláte prdel?!“ Ostatně existuje celá řada odborných studií, které potvrzují, že metalová hudba se svou intenzitou a určitou agresivitou může nejenom mladým lidem vyjádřit a zpracovat vlastní bolest, hněv, smutek… Další věc je, že posluchači metalu jsou součástí komunity, kde cítí přijetí a porozumění, mají tam pocit silné sounáležitosti, kterou v „běžném“ životě, například ve školní třídě plné normies, nezažívají. Takže se dá říct, že metal obsahuje určitý terapeutický účinek.
Je evidentní, jak to máš naposlouchané, úryvky textů se táhnou napříč knihou. Jsou to tvoje oblíbené písně? Nebo jsi je vybírala, aby seděly Johanesovi?
Ano, úryvky již existujících písní, které román provázejí, jsem hodně vybírala podle svého vlastního vkusu, jsou to písničky, které mám sama ráda a něco pro mě znamenají. Já mám fakt k muzice velmi silné pouto. Je to něco jako čichová paměť — když přičichnu k nějaké lahvičce parfému, připomene mi například den svatby mé sestry nebo dovolenou ve Španělsku. Když zaslechnu v rádiu nějakou oblíbenou písničku, vybavím si určitý moment, atmosféru, přenesu se na nějaké místo.
Chlapi z kapely sami skládají a jejich texty jsou někdy dost… jak to říct kulantně… trapné. To byl záměr? Cos tím chtěla ukázat? Třeba píseň nazvaná Populace kopulace — to je přece příšerné!
Haha, souhlasím, Kopulace populace je fakt strašná! Ale někdy i špatné, až primitivní a trapné texty k metalu patří… ale podle mě patří k metalové muzice i určitý nadhled a schopnost udělat si legraci sám ze sebe.
Johanes má dceru — a střet mezi ním a jeho dcerou je další ústřední motiv. Co pro tebe představuje její postava a jak vnímáš současnou mladou generaci?
Johanesova dcera Žofie se vůči otci pochopitelně vymezuje, stejně jako to dělají (nebo by aspoň měly dělat) všechny dospívající děti. Ti dva se spolu často hádají, vrčí na sebe a štěkají, ale zároveň se snaží najít pochopení jeden pro druhého. A mají spolu i hezké momenty blízkosti. Neřekla bych, že je mezi nimi vysloveně dysfunkční vztah, jen to momentálně místy hapruje. Co se týče dynamiky jejich vztahu, určitě mě inspiroval můj syn, který mimochodem v době, kdy vzniká tento rozhovor, slaví šestnácté narozeniny. Syn je pro mě velká škola — už od raného dětství je ke mně až nemilosrdně upřímný a takříkajíc mi nastavuje zrcadlo. A já jsem za to nesmírně vděčná, protože se — je to patetické, já vím — díky němu učím být lepším člověkem.
Ty jsi mimo jiné terapeutka — jak ti to pomáhá v psaní? Máš díky tomu pro svoje postavy větší pochopení?
Má terapeutická praxe, myslím, ovlivňuje to, jak přistupuju nejen ke svým hrdinům, ale k lidem obecně. Bez zbytečných předsudků, se snahou o porozumění a pochopení. S otevřenou myslí i srdcem. Myslím si, že klíčem úspěšné terapie je navázat důvěrný, otevřený vztah. Pro děti, které mám v terapii, nemůžu ani nechci fungovat jako další rodič, který udílí rady a nabádá je, jak by se měly chovat, a už vůbec ne jako někdo, kdo je lituje nebo poučuje. Vzpomněla jsem si teď na takový poměrně čerstvý zážitek: s jednou dospívající klientkou jsme rozebíraly prosincovou střelbu na filozofické fakultě. Svěřila se mi, že ačkoliv s činem vraha nesouhlasí, má pro něj jako člověka pochopení, protože musel ve svém životě zažívat obrovskou bolest. Mou rolí v této chvíli není to, abych ji pokárala: „Ale zlato, tohle nemůžeš říkat, vždyť ten hajzl způsobil tolik neštěstí tolika lidem.“ Mou úlohou je, abych se skrze to, co mi právě řekla, dostala hlouběji k její vlastní bolesti: k tomu, co ji způsobuje a jak se s ní vypořádat.
A střet mladší a starší generace?
Ten je podle mého názoru zcela univerzální. Staří brblají, mladí provokují a rebelují, aby za několik desítek let sami začali brblat na ty, kdo přijdou po nich. Je to dobře a je na tom vlastně i něco uklidňujícího. Občas si pročítám své deníky, které jsem si psala od svých čtrnácti do šestnácti let. Celý svět mi v šestnácti očividně připadal zkažený, pokrytecký, nespravedlivý. Dá se říct, že dnešní optikou jsem byla ekologickou aktivistkou! Organizovala jsem petice proti ukládání popílku v blízkosti naší vesnice, a měla jsem dokonce v úmyslu přivázat se k jadernému reaktoru v Temelíně. Očividně jsem taky chtěla požádat o členství v organizaci Jihočeské matky, která bojovala proti jaderné energetice, ale pak jsem si do deníčku poznamenala, že „musím počkat na to, až se stanu matkou“.
Když zjistíme, jaké trauma má za sebou Johanes, čím si jako dítě prošel, je snadné ho chápat… Johanes pracuje manuálně — navzdory své inteligenci. Často se na lidi, kteří manuálně pracují, díváme skrz prsty, přitom oni „kydají náš bordel“, bez nich by to nešlo. Jak jsi přemýšlela o téhle rovině? Pro mě to byla docela ťafka, cítit sympatie k někomu, s kým názorově nesouzním, ale kdo, jak najednou vidím, má srdce na správném místě…
Jsem moc ráda, že tohle říkáš — ta ťafka, když cítíme sympatie k někomu, s nímž úplně názorově nesouzníme! Možná bychom jich měli dostávat mnohem víc! Moc si přeju, aby to takhle vnímali i další čtenářky a čtenáři. Ten moment, kdy si uvědomíme, že věci nemusí být tak, jak se zdají být, a že bychom možná měli přibrzdit se svými soudy. Chtěla jsem čtenáře v tomto vystavit určitému nepohodlí: Sakra, jak je možné, že tomuhle člověku vlastně fandím, přestože má tak strašné názory? Knížka Těžké duše, jak už jsem říkala, měla být o lásce k heavy metalu. Ale když o tom tak přemýšlím a vidím to s určitým odstupem, možná je mnohem víc o jiném tématu. O porozumění. O tom, jak někdy strašně snadno někoho odsoudíme, s jakou lehkostí někoho označíme za „odpad společnosti“, „socku“ či „dezolát“. Tento fenomén bohužel velmi podporují sociální sítě. Někdo něco napíše. Něco, s čím nesouhlasíme, je to trapné, neodpovídá to našemu vidění světa nebo je to jenom nepodařený pokus o humor. Okamžitě se slétne hejno pohoršených reakcí a všichni se až blaženě rochní v tom, jak to dotyčnému nandali… Občas se stane, že někdo, kdo byl dosud v jakési obecné přízni, řekne něco hloupého a okamžitě je mu přišita nějaká nálepka. Nemám moc ráda citáty, ale jeden se mi líbí: Nikdy nesuď druhého člověka, když nevíš, čím vším si musel projít nebo čím si právě prochází. Nerada bych teď moralizovala, ale fakt si myslím, že by nám všem prospělo, kdybychom si předtím, než vyneseme (nejen na internetu) nějaký zdrcující soud, mohli dát pauzu, rozdýchat to. Druhý den třeba zjistíme, že už to není tak horké a že svět tím, že jsme nenapsali komentář na Facebook, o nic nepřišel.
Navíc pokud jde o tak choulostivá témata, jako jsou práva menšin nebo sexualizované násilí…
Ano, někdy mi přijde, že společnost hraje jakési závody o to, která skupina lidí to má těžší. Dospívající děti s duševními potížemi? LGBT+ komunita? Samoživitelky? Etnické menšiny? Lidé s hendikepem? Padesátileté „neviditelné“ ženy? Padesátiletí „neviditelní“ muži? Před časem jsem dělala rozhovor s ředitelkou Fóra dárců. Kromě jiného řekla zajímavou věc: jednoznačně nejméně peněz na charitu lidé přispívají organizacím, které pomáhají mužům bez domova. Například na psí útulky se vybere mnohonásobně víc peněz… Chci tím říct, že hra na utrpení je absurdní a nemá vítěze. Každý z nás si nese nějakou zátěž, dávná i čerstvá traumata, občas si prochází těžkým obdobím, každý se občas cítí nepochopený, přehlížený, opuštěný, zranitelný. Každý z nás si stejně tak zaslouží porozumění a taky šanci na lepší budoucnost. Naději.
Co by sis přála, aby si z tvé knihy čtenářky a čtenáři odnesli?
Aby víc poslouchali metal! Ne, vážně: Asi právě nějakou formu zamyšlení nad tím, jestli někdy nesoudíme zbytečně rychle a zbytečně tvrdě. Že bychom se aspoň občas mohli pokusit o empatii vůči lidem, na které se díváme skrz prsty a které jsme automaticky zařadili do krabice „špatní“. Zní to až banálně, ale někdy mi připadá, že i inteligentní a vzdělaní lidé propadají černobílému myšlení, rozdělují lidi do šanonů, které pečlivě onálepkují. Hysterická feministka versus strážkyně patriarchátu. Levicová versus pravicová úderka. Boomer versus woke idiot. Popírač změny klimatu, zelenej fanatik… Asi je to proto, aby byl svět přehlednější, ale není to vždycky fér. Svět je pestrý a jeho barvy mají hodně odstínů. Mimochodem — já mám ke zjednodušování sklony jakbysmet. Ale snažím se, abych si to uvědomovala a pracovala s tím. Ráda zkoumám téma pokrytectví. Například to, že na sobě má člověk tričko s nápisem Soucit, tolerance a férovost, ještě zdaleka neznamená, že jeho nositel je skutečně empatický, respektující a spravedlivý. Vždycky je lepší podívat se na to, jak se člověk chová v reálném životě a jaké jsou jeho činy, než na to, co píše na sociální sítě a co nosí na tričku. I lidé, se kterými názorově nesouhlasíte, mohou mít dobré srdce. A naopak.
V knize se objevuje zachráněný pes — a já vím, že ty sama psa máš, a zdá se, že ho máš hodně ráda. Jak jsi do knihy promítla svoji lásku ke psům?
Co na to odpovědět? Miluju psy! Psi jsou nejlepší tvorové na této planetě! Ani kdybych popsala deset tisíc listů papíru, nevyjádřilo by to, jak moc miluju nejen je, ale i další zvířata. Koneckonců právě proto se snažím zvířata nejíst. Trápí mě, jak moc společnost zavírá oči před utrpením zvířat ve velkochovech a na jatkách. Ha, další příklad mého pokrytectví: maso ne, ale vejce a sýry ano, Ivo?! :) Obávám se ale, že k ryzímu veganství povede ještě dlouhá cesta…
Johanes má za sebou, jak už jsme naznačily, případ sexuálního obtěžování. A to je trochu tenký led — nebojíš se, že jeho přístup bude vnímaný jako svého druhu zlehčování sexuálního obtěžování? Jak jsi o tomhle přemýšlela?
Ano, jsem si vědoma toho, že vstupuju na tenký led, zvláště v kontextu zpráv o směšně nízkých trestech za znásilnění a podobně. Stojím si však za tím, že Johanesův prohřešek nezlehčuju. Ostatně i sám hrdina si je dobře vědom toho, že udělal chybu, se kterou se musí vypořádat. Vlastně je pro něj těžké o tom mluvit… dokonce i s nejbližšími kamarády. Trápí se otázkou, jestli je dobrý, nebo špatný člověk. Snaží se odpustit sám sobě. Reflektuje své chování, i když má někdy sklon propadat sebelítosti a ukřivděným myšlenkám typu „vždyť jsem nic tak hroznýho neprovedl. Jen jsem si chtěl za…t“. Možná se ozvou lidé, kterým bude připadat, že můj hrdina vyvázl moc lacino, někteří budou mít možná pocit, že jsem vůči němu až moc shovívavá nebo že nedávám prostor hlasu oběti. To je ale podle mě kouzlo každé knížky. Autor nabízí příběh, životní perspektivu nějakého člověka a každý čtenář si pak do ní promítne vlastní postoje, zkušenosti a interpretace. Sama jsem zvědavá, jaké ty reakce budou.