Jed­ním z blí­žen­ců Zuza­ny Nava­ro­vé byla také Hana Sva­nov­ská, edi­tor­ka kni­hy. Dnes peču­je o lite­rár­ní pořa­dy na křes­ťan­ské roz­hla­so­vé sta­ni­ci Radio Pro­glas. Pochá­zí z hudeb­ní rodi­ny, zpě­vu se sama, čis­tě ama­tér­sky, věnu­je ve sbo­ru Brno Gospel Choir.

Jak kni­ha vzni­ka­la? Byla v plá­nu už za živo­ta zpě­vač­ky, nebo to byla inci­a­ti­va přá­tel po jejím odchodu?
Mys­lím si, že kdy­by Zuza­na žila, tak by pře­de­vším tvo­ři­la a tepr­ve v něja­ké tvůr­čí pau­ze by mož­ná pře­mýš­le­la o vydá­ní svých tex­tů. O piet­ní počin se roz­hod­ně nejed­na­lo ani teh­dy, ani teď, byť prv­ní vydá­ní Anděl­ské počty sho­dou okol­nos­tí při­padlo na Zuza­ni­ny nedo­ži­té pade­sá­té naro­ze­ni­ny. Já její hud­bu i tex­ty pořád cítím jako něco živé­ho a mys­lím, že podob­ně jsou na tom její dal­ší posluchači.

Může­te podrob­ně­ji před­sta­vit, na co se zájem­ci mohou v kni­ze těšit? 
Mohou se těšit na tři­a­tři­cet tex­tů, kte­ré napsa­la pro svo­ji kape­lu Koa mezi lety 1998 až 2004. Dále v kni­ze najdou její vzpo­mín­ky na kole­gy muzi­kan­ty, kte­ré v roce 2000 vyšly v jed­nom dnes už nee­xis­tu­jí­cím brněn­ském časo­pi­se. A samo­zřej­mě něko­lik roz­ho­vo­rů, vzpo­mí­nek jejích přá­tel (Vik­to­ra Pre­is­se, Tere­zy Bouč­ko­vé, Jana Rejž­ka aj.) a taky pohled hudeb­ní­ho kri­ti­ka. Nesmím zapo­me­nout na krás­né foto­gra­fie Richar­da Procházky. 

Sva­zek neza­hr­nu­je pís­ně, kte­ré Nava­ro­vá vytvo­ři­la se sku­pi­nou Nerez. Proč? 
Mož­ná bude někte­rým při­pa­dat zvlášt­ní, že jsme je neza­řa­di­li, ale to si Zuza­na už za živo­ta výslov­ně nepřá­la. Odpo­věď na to struč­ně podá­vá ona sama v jed­nom z roz­ho­vo­rů zařa­ze­ných na kon­ci kni­hy. V sou­kro­mí, ale­spoň co o tom pro­zra­di­la mně, nevzpo­mí­na­la na éru Nere­zu jako na své lid­sky nej­šťast­něj­ší obdo­bí. I když ta zpět­ná skep­se k této čás­ti vlast­ní tvor­by je, pod­le mého sou­du, s odstu­pem tro­chu přehnaná.

Nemě­la ráda, když se někdo jak­ko­li vyvy­šo­val nebo vyta­ho­val nad druhé.

„Nestra­ši­la duchov­nem, ale byla pev­ně zakot­ve­ná v nespe­ci­fi­ko­va­né víře,“ píše se v jed­nom z dopro­vod­ných textů…
Ano, její víra byla sice „nespe­ci­fi­ko­va­ná“, ale bylo za tím vel­mi pocti­vé hle­dá­ní a taky neu­stá­lé vzdě­lá­vá­ní se, její tex­ty o Bohu mají vždy uvě­ři­tel­ný kul­tur­ní kon­text. Mys­lím, že jed­no z kou­zel její­ho psa­ní bylo mimo jiné v tom, že sice doved­la vypsat v tex­tech své nej­ni­ter­něj­ší zále­ži­tos­ti, ale záro­veň u toho niko­ho neo­tra­vo­vat se svým sou­kro­mím, sta­či­ly jí pros­tě názna­ky. To je jeden z důvo­dů, proč jsou její tex­ty tolik nadčasové.

Vzpo­me­ne­te si na něja­ký detail, pří­ho­du z osob­ní­ho živo­ta, kte­rý by Zuza­nu Nava­ro­vou charakterizoval? 
Pama­tu­ju si tře­ba, jak nemě­la ráda, když se někdo jak­ko­li vyvy­šo­val nebo vyta­ho­val nad dru­hé. Nebu­de to vůči mně samot­né zrov­na licho­ti­vé, ale pama­tu­ju si, jak mi dala pěk­ně „co pro­to“, když jsem osa­zen­stvo u jed­no­ho let­ní­ho tábo­rá­ku — teh­dy s čer­s­tvým magis­ter­ským diplo­mem v kap­se — sáhodlou­ze pou­čo­va­la o jakém­si lite­rár­ním pro­blé­mu. Ona sama totiž vydr­že­la dost dlou­ho poslou­chat a pak pra­vi­la: „Hani, ty jsi oprav­du straš­ně chyt­rá. Má to ale jed­nu chy­bu: my už to všich­ni víme!“ Občas si na to vzpo­me­nu, když potře­bu­ju ukro­tit sama sebe. Byla to skvě­lá lekce.

Krát­ce, tři její pís­ně, kte­ré máte nej­ra­dě­ji. Já mám rád prá­vě Anděl­skou a asi nebu­du sám.
No jis­tě, Anděl­ská je urči­tě jed­na z jejích pís­ní nej­lep­ších, to sou­hla­sím. Já osob­ně mám nesmír­ně ráda ješ­tě Píseň pro labu­tě a taky Rosu. Co se týče Rosy, mys­lím, že takhle půvab­ný, něž­ný a záro­veň soci­ál­ně kri­tic­ký por­trét ženy „nej­star­ší­ho řemes­la“ hned tak někde nena­jde­me. Člo­věk se u toho může nahlas smát, ale vevnitř ho mra­zí, je v tom i urči­tý typ tragiky.

Při­pra­vil Mar­tin Stöhr


Foto: Richard Procházka