Síťař­ka před­sta­vu­je pří­běh, kte­rý má urči­tě mno­ho spo­leč­né­ho s kyber­pun­kem. Je pro vás tohle zařa­ze­ní důle­ži­té? A má ten­to žánr i po čty­ři­ce­ti letech co říct sou­čas­ným čtenářům?

Zařa­ze­ní jako tako­vé pro mě zas tak důle­ži­té není. Kdy­by napří­klad někdo kni­hu nazval „pou­hým“ sci-fi, urči­tě mi to vadit nebu­de, ostat­ně sám tak kni­hu popi­su­ji lidem, kte­ří o kyber­pun­ku nikdy nesly­še­li.
Je prav­da — a slý­chá­me to čas­to —, že se kyber­punk za dobu své exis­ten­ce moc nezmě­nil, že tak tro­chu zamr­zl v osm­de­sá­tých letech, ale přes­to nepře­stá­vá lidi fas­ci­no­vat. Pod­le mě prá­vě díky tomu, že obsá­hl tolik věcí, kte­ré trá­pí sou­čas­nou spo­leč­nost, má co říct i po tako­vé době. A este­ti­ka kyber­pun­ku je navíc hroz­ně cool…
Rov­něž si mys­lím, že je tu pořád dost mís­ta pro expe­ri­men­ty a nové pří­běhy. Jest­li se pak dílo posu­ne ze ška­tul­ky kyber­pun­ku více do jiných žánrů a jest­li je to dob­ře či špat­ně, to už nechá­vám na posou­ze­ní kaž­dé­ho z nás.

Napsal jste téměř pěti­setstrán­ko­vý román, to není úpl­ně běž­ná star­tov­ní čára pro debu­tan­ta. Co vás ved­lo k tomu, že jste se do psa­ní kni­hy pustil?

Těs­ně před covi­dem jsem napros­to pro­pa­dl kyber­pun­ku, stal se z něj „můj“ žánr. V té době už jsem s psa­ním expe­ri­men­to­val a nasá­val pří­běhy a este­ti­ku jako hou­ba. Záro­veň se mi v hla­vě zača­ly rodit nápa­dy na posta­vy a pří­běh. Netr­va­lo dlou­ho a vše muse­lo takří­ka­jíc ven. Poté mi para­dox­ně pomohl prá­vě covid a já měl dost času na to se do kni­hy oprav­du pono­řit a pře­nést na papír všech­no, co jsem chtěl.
Celá Síťař­ka je pro mě se svý­mi hrdi­ny vel­mi osob­ní. Sou­čas­ně mi však tak tro­chu vadi­lo, že téměř ve všech kla­sic­kých dílech žán­ru chy­bě­la roman­ce, a nemys­lím pou­ze bez­e­moč­ní sex, ale oprav­du váž­né vzta­hy, a vel­mi jsem se pro tuto část kni­hy nadchl. Ostat­ně, kdo z nás si nikdy něčím tako­vým neprošel…

Vět­ši­na děje Síťař­ky se ode­hrá­vá v Tokiu, kde žije hlav­ní hrdin­ka Pat Take­ši­ta. Čím to, že má tohle měs­to pro vás a dal­ší auto­ry kyber­pun­ku tako­vé kouz­lo? Mys­lí­te, že jin­de by se žán­ru tak dob­ře nedařilo?

Lví podíl na tom jis­tě mají auto­ři a jejich díla, kte­rá poklá­da­la zákla­dy žán­ru. Kyber­punk, jak ho zná­me dnes, vzni­kl v době, kdy se Ame­ri­ka obá­va­la Japon­ska jako nastu­pu­jí­cí super­vel­mo­ci, což se pro­mít­lo do tvor­by. A samo­zřej­mě je tu také vliv japon­ské­ho kyber­pun­ku.
Pro mě osob­ně je stě­žej­ní Tokio a Japon­sko jako tako­vé, pro­to­že mě nepře­stá­vá fas­ci­no­vat. Mys­lím, že nikde jin­de na svě­tě nena­jde­te tak uni­kát­ní a spe­ci­fic­ké měs­to jako prá­vě Tokio. Co se týče posled­ní otáz­ky, tak se při­znám, že odpo­věď neznám. Tokio zkrát­ka nabí­zí nespo­čet mož­nos­tí, urči­tě ale taky zále­ží na půvo­du auto­ra, čím byl ovliv­něn a co se jemu samot­né­mu líbí nejvíc.

V romá­nu sle­du­je­te tři posta­vy z růz­ných čás­tí svě­ta a spo­le­čen­ských vrs­tev, přes­to se zdá, že jejich živo­ty jsou podob­ně nešťast­né a duše pochrou­ma­né. Spat­řu­je­te v této zra­ni­tel­nos­ti hlav­ních hrdi­nů spo­leč­né­ho jme­no­va­te­le pro člo­vě­ka v post­di­gi­tál­ní společnosti?

Ano, a pod­le mě se tomu při­bli­žu­je­me čím dál víc, sta­čí se podí­vat na všech­ny ty zprá­vy o lidech (a dětech) trpí­cích psy­chic­ký­mi one­moc­ně­ní­mi. Mys­lím si, že čím víc se člo­věk jako tvor bude vzda­lo­vat své­mu pra­pů­vod­ní­mu způ­so­bu živo­ta a pře­sou­vat své bytí do kyber­pro­sto­ru, tím hor­ší to může být. To sou­vi­sí i se změ­nou svě­ta kolem nás.

Budouc­nost lid­stva v Síťař­ce nevy­pa­dá zrov­na růžo­vě — občan­ské nepo­ko­je, nad­vlá­da kor­po­ra­cí a čas­to bez­du­chá exis­ten­ce. Je to pod­le vás něco, co nám reál­ně hro­zí či v tom už dokon­ce žije­me, nebo spat­řu­je­te i něja­kou naději?

Pokud jsme v tom dopo­sud ješ­tě neži­li, tak jsme se k tomu zejmé­na v posled­ních letech setsa­kra­ment­sky při­blí­ži­li. Naše éra je kyber­pun­ku vel­mi podob­ná, jen postrá­dá ten cool fak­tor. Pokud mám být oprav­du upřím­ný, tak si nemys­lím, že s roz­vo­jem tech­no­lo­gií dojde k něja­ké­mu celo­ploš­né­mu zlep­še­ní, spíš nao­pak. Na kaž­dé­ho jed­not­liv­ce bude kla­den stá­le vět­ší tlak, aby si v mění­cím se svě­tě zacho­val své zdra­ví, jak fyzic­ké, tak psy­chic­ké, a doká­zal ve spo­leč­nos­ti obstát.

Jeden z ved­lej­ších, ale veli­ce sil­ných moti­vů v kni­ze před­sta­vu­je hud­ba, a to jak v rovi­ně atmo­sfé­ric­ké, tak i jako zásad­ní sou­část živo­ta jed­not­li­vých postav. Bylo pro vás stě­žej­ní tyto prv­ky do Síťař­ky dostat? A je pro vás hud­ba stej­ně důle­ži­tá jako pro vaše hrdiny?

Ano, hned od začát­ku jsem s hud­bou pra­co­val jako s důle­ži­tým fak­to­rem, kte­rý bude celou kni­hou pro­lí­nat. Hud­ba je pro mě sou­část kaž­do­den­ní­ho živo­ta, vyu­ží­vám ji i při psa­ní, abych dosá­hl správ­né atmo­sfé­ry. Má pro mě tera­pe­u­tic­kou hod­no­tu, stej­ně jako mi pomá­ha­la a pomá­há při stu­diu. Samo­zřej­mě také slou­ží k zába­vě, s čímž sou­vi­sí i to, že jed­ním z mých koníč­ků je napří­klad pát­rá­ní po his­to­rii růz­ných kapel a žánrů.

Pro auto­ry fan­tas­ti­ky nebý­vá běž­né, aby prv­ní kni­ha byla i kni­hou posled­ní, tak­že se musím zeptat, zda už pra­cu­je­te na něja­kém dal­ším romá­nu. A bude jeho pří­běh sou­vi­set se Síťař­kou?

Pra­cu­ji na vol­ném pokra­čo­vá­ní Síťař­ky, kte­ré se ode­hrá­vá deset let po prv­ní kni­ze. Do čela se mís­to Pat dosta­ne Ron­nie spo­lu s dal­ší­mi dvě­ma nový­mi posta­va­mi, z nichž o jed­né jsme moh­li v Síťař­ce let­mo sly­šet. A přes­to­že se pří­běh hrdi­nů Síťař­ky uza­vřel, někte­ří z nich ješ­tě neřek­li posled­ní slovo.