Když jsem četl Zla­tou grai, tak mě zau­ja­lo, jak hlu­bo­ký ten romá­no­vý svět je a jak nelí­tost­ná pra­vi­dla jsi pro něj vytvo­ři­la. Kde se ta tou­ha po krvi u lékař­ky vzala?

Kabá­ti v jed­né mé oblí­be­né pís­nič­ce zpí­va­jí: „Když ces­ta rov­ná se nám ztrá­cí, lidi jsou andě­lé ane­bo dra­ci a kaž­dej dob­rej sku­tek sílu vra­cí.“ Já jsem mys­lím v reá­lu fakt hod­ná hol­ka, spíš ten anděl. Ale když zavřu oči, tak ten divo­ký drak scho­va­ný někde uvnitř mě pře­vez­me kor­mi­dlo a řádí jak taj­fun! Nikdy jsem neby­la hol­čič­ka, kte­rá si hra­je s bar­bí­na­mi, od pěti let kra­de mam­ce šmin­ky a čte si taj­ně na zácho­dě bra­víč­ko. Já sjíž­dě­la Xenu, líta­la ven­ku s šer­míř­skou tyčí, ská­ka­la přes gará­že a sna­ži­la se vypro­vo­ko­vat klu­ky, aby se mnou zápa­si­li o poklad Hrom­ko­ček.
Tak­že když mi v hla­vě začne rašit něja­ký pří­běh, vždyc­ky mě to táh­ne do pro­stře­dí váleč­ní­ků, bojo­vých škol a řádů. A tam to pros­tě bez tvr­dých pra­vi­del nejde, stej­ně jako ve vrcho­lo­vém spor­tu.
Porod­nic­tví je urgent­ní obor, pra­cu­ji neu­stá­le s žena­mi, kte­ré mají boles­ti, strach, sil­nou emoč­ní zátěž. Vidím reak­ce na kru­té dia­gnó­zy nebo pro­gnó­zy, na těho­ten­ské ztrá­ty. A ty reak­ce a schop­nost se s tou situ­a­cí vypo­řá­dat jsou vel­mi indi­vi­du­ál­ní, někdy hys­te­ric­ké, někdy neu­vě­ři­tel­ně sil­né a sta­teč­né. Vím, jak vypa­dá napros­té vyčer­pá­ní, ale i co všech­no jde vydr­žet. Porod je vlast­ně doce­la dob­rým ekvi­va­len­tem muče­ní — ty boles­ti jsou vel­ké, trva­jí hodi­ny, nevíš, kdy skon­čí. A pak najed­nou nasta­ne dra­ma­tic­ká situ­a­ce v závě­ru, po x hodi­nách utr­pe­ní, a po tobě se chce pře­ko­nat tu bolest a zabrat ze všech sil. Někdo i při obrov­ských boles­tech a úna­vě boju­je a zno­vu a zno­vu mobi­li­zu­je síly, někdo rezig­nu­je už při počí­na­jí­cím dis­kom­for­tu. Já sama se už koli­krát dotkla hra­ni­ce úpl­né­ho vysí­le­ní, ať už ve služ­bách (per­ma­nent­ní stres, fyzic­ká náma­ha, spán­ko­vá depri­va­ce, sou­běhy ope­ra­cí, kde jde o víc živo­tů), nebo při tré­nin­ku a v běžec­kých závo­dech.
To všech­no do své tvor­by pak samo­zřej­mě pro­mí­tám. Sna­žím se všech­no psát usku­teč­ni­tel­ně a uvě­ři­tel­ně — ačko­li si samo­zřej­mě také nad­sa­dím na vrub abnor­mál­ních schop­nos­tí a všech­ny ty pro­žit­ky ješ­tě vyšrou­bu­ju na maximum.

Hlav­ní hrdin­ka tvé kni­hy, Isa­rell, je dív­ka, kte­rá je vycho­vá­vá­na vlád­nou­cí rasou anděl­ských jorrei, aby se jed­nou sta­la zbra­ní pro­ti kon­ku­renč­ním tem­ným sarrei. A její tvr­dý výcvik a ces­ta k tomu­to cíli před­sta­vu­je jeden z hlav­ních moti­vů kni­hy. Sama aktiv­ně běháš, je pro tebe tré­nink a sebez­do­ko­na­lo­vá­ní důle­ži­tou sou­čás­tí živo­ta, kte­rou sis pře­nes­la i do psaní?

Otáz­ka na tělo… Je prav­da, že jsem asi dost cíle­vě­do­má. Když už se něco roz­hod­nu dělat, tak je to na sto pade­sát pro­cent. V dospí­vá­ní jsem jez­di­la na koni a už teh­dy jsem tíh­la spíš k cíle­né­mu výcvi­ku než ke kocha­cím vyjížď­kám po oko­lí. Kolem dva­ce­ti jsem zača­la běhat, nejdřív jen tak nor­mál­ně, abych netloust­la. Pak jsme se s kama­rád­ka­mi vyhe­co­va­ly na půl­ma­ra­ton a zača­ly tré­no­vat tro­chu sys­te­ma­tic­ky. Zlom ale nastal před pěti lety, kdy jsem se při­plet­la pod ruce pro­fe­si­o­nál­ní běž­ky­ni a skvě­lé závod­ní tre­né­r­ce Kat­ce Kra­to­chví­lo­vé. I při mém ryze kon­dič­ním běhá­ní mě cíle­ný běžec­ký tré­nink napros­to pohl­til a momen­tál­ně před­sta­vu­je moje nej­vět­ší vybi­tí a záro­veň rela­xa­ci.
Na kaž­dý měsíc mám roz­pis běhů, cca čty­ři- až pět­krát týd­ně. Z toho dva­krát týd­ně tré­nink, jed­nou dlou­hý běh, sem tam něja­ký závod, abych ze sebe vymáčk­la maxi­mum.
Takhle napsa­né to vypa­dá mož­ná šíle­ně, ale když se motáš kolem pro­fe­si­o­nál­ních běž­ců, je to fakt spíš tako­vý bazál pro udr­že­ní kon­di­ce a mír­né zlep­šo­vá­ní (pokud tedy zrov­na nepři­sta­ne něja­ký úraz, už mám za sebou záně­ty šlach, úna­vo­vou zlo­me­ni­nu a kaž­dou chví­li něja­ký nata­že­ný sval nebo vaz). I v tomhle roz­sa­hu je to ale hod­ně inspi­ra­tiv­ní zku­še­nost. Přes­to­že jsem jen kon­dič­ní běžec a nemám žád­né závod­ní ten­den­ce, moti­vu­je mě prá­vě to pev­né, sys­te­ma­tic­ké vede­ní. Když zaběh­nu dob­ře, tre­nér­ka mě pochvá­lí, když špat­ně, dosta­nu pěk­ně za uši. Kňou­rá­ní nefun­gu­je, běhá se v zimě, vět­ru, deš­ti. Zlep­šo­vá­ní trvá roky a zasta­ví se při kaž­dém výpad­ku. Ovšem když zabe­reš, během pár měsí­ců se zas vyhra­beš zpát­ky.
Tré­nin­ky bolí, ale dlou­hé běhy jsou pak za odmě­nu. Zrych­lo­vá­ní a zdo­lá­vá­ní vlast­ních limi­tů je eufo­rie jako blá­zen. A rad­ši se neptej, čím se v duchu hecu­ju, když napůl kola­bu­jí­cí dobí­hám cílo­vou rovin­ku.
Prv­ní díl, kte­rý se kolem tré­nin­ku točí nej­víc, jsem para­dox­ně psa­la v době, kdy jsem s pro­fe­si­o­nál­ním tré­nin­kem ješ­tě nemě­la žád­né zku­še­nos­ti. Kdy­bych tu úžas­nou žen­skou pozna­la ješ­tě před napsá­ním Zla­té grai, byly by všech­ny divo­žen­ky ješ­tě mno­hem drsnější.

Přes­to­že Zla­tá grai vyprá­ví pří­běh Isa­rell, tak není jen o ní. V kni­ze i sérii máš množ­ství postav, jejichž uva­žo­vá­ní, chy­by a vývoj jsou pro děj urču­jí­cí — ať už jde o Isa­rel­li­na pří­sež­né­ho bra­t­ra Bas­ti­e­na, nebo tře­ba kru­té­ho váleč­né­ho prin­ce a šíle­nou krá­lov­nu divo­že­nek. Jak důle­ži­té a těž­ké pro tebe je, aby všich­ni byli cha­rak­te­ro­vě věro­hod­ní, ale přes­to doká­za­li (spo­leč­ně s tebou) čte­ná­ře překvapit?

Je to pro mě zce­la zásad­ní. Hod­ně čte­ná­řů při­rov­ná­vá Zla­tou grai ke Hře o trů­ny. Já sice ten pří­běh zača­la tvo­řit dlou­hou před­tím, než se u nás tenhle feno­mén obje­vil, ale při­zná­vám, že u mě to byl zásah na střed, abso­lut­ní bla­že­nost! Spo­leč­ně s Tudo­rov­ci, Římem, Sher­lockem nebo Stran­ger thingsHra o trů­ny utvr­di­la v tom, že i ved­lej­ší posta­vy si zaslou­ží být doko­na­le roz­pra­co­vá­ny a že i malá epi­zo­da může mít na divá­ka či čte­ná­ře vel­ký emo­ci­o­nál­ní dopad, pokud je napsá­na správ­ně.
Když něja­kou posta­vu píšu, tak se mi zabyd­lí v hla­vě. Vní­mám, jak uva­žu­je, co ji žene dopře­du, jak vypa­dá, jak sama sebe cítí, jak pohlí­ží na posta­vy a pro­stře­dí kolem sebe. Kaž­dá z mých ved­lej­ších postav má jas­ně daný cha­rak­ter, ze kte­ré­ho vyplý­vá její moti­va­ce, cho­vá­ní a jed­ná­ní. Potře­bu­ju samo­zřej­mě udr­žet, co kdo ví a neví, kdo kým jak mani­pu­lu­je i kam chci jejich lin­ky dovést, jinak bych nemoh­la zasko­čit čte­ná­ře. Naštěs­tí moje posta­vy jsou fakt chyt­ré (a zákeř­né), tak­že se ty vyhro­ce­né situ­a­ce a pře­kva­pe­ní s nimi spo­je­ná nabí­ze­jí jak na stří­br­ném pod­no­se.
Z pozi­ce auto­ra to je tro­chu schi­zofren­ní. Ale před­po­klá­dám, že stej­ně tvo­ří i ostat­ní auto­ři, a zatím se setká­vá­me na conech, a ne na psy­chi­atrii na kogni­tiv­ně-beha­vi­o­rál­ní tera­pii. Tak­že asi v pohodě :).

Zla­tá grai je prv­ní kni­hou tetra­lo­gie, jejíž vydá­ní nás čeká v příš­tích dvou letech. Jak nároč­né pro tebe jako začí­na­jí­cí autor­ku bylo plá­no­vá­ní tak­to roz­sáh­lé ságy? Vědě­la jsi od prv­ní strán­ky, kam s pří­bě­hem míříš, nebo jsi čeka­la, kam tě posta­vy dovedou?

Já tako­vý roz­sah zpr­vu váž­ně neplá­no­va­la. Samo­zřej­mě jsem tuši­la, že do jed­né kni­hy se nevmáčk­nu, a už během psa­ní prv­ní­ho dílu jsem pochy­ti­la pode­zře­ní, že kap­ku násle­du­ju pro­klí­na­né­ho Mar­ti­na. Pří­běh mi pod ruka­ma bobt­nal a já se obá­va­la, jest­li všech­ny roz­běh­lé lin­ky doká­žu zase splést dohro­ma­dy. Plá­no­va­la jsem tri­lo­gii, ale tře­tí díl mi v jed­nu chví­li tak sil­ně vygra­do­val, že jsem cíti­la nutká­ní v tom bodě pří­běh utnout, abych neztra­ti­la dri­ve. Jsem pře­svěd­če­ná, že aktu­ál­ní roz­sah je úpl­ně ako­rát, aby bylo vše vypo­vě­ze­no, ale ne roz­ta­há­no či zby­teč­ně pokrá­ce­no.
Pří­běh ve mně vět­ši­nou pro­bu­dí dvě tři sil­né scé­ny. Něja­ké hod­ně emo­tiv­ní, vyhro­ce­né, kde dojde k něja­ké­mu dra­ma­tic­ké­mu zvra­tu. Celou Zla­tou grai tak­to odstar­to­va­ly dva obra­zy. Prv­ní je pro­log, kte­rý v krát­kém kon­flik­tu před­sta­ví všech­ny rasy a svět a hned nato jím prud­ce zatře­se, tak­že se najed­nou oci­tá­me v jakém­si fan­ta­sy posta­pu.
Dru­hou inspi­ra­cí byla scé­na, kte­rou vrcho­lí dru­hý díl a kte­rá mě pro­ná­sle­do­va­la něko­lik let. Jed­ná se o smr­tí­cí due­ly mezi démo­nem a hlav­ní­mi hrdi­ny, odkud z prin­ci­pu není mož­né vyváz­nout. A mně vyvsta­lo před oči­ma ide­ál­ní vyús­tě­ní situ­a­ce, do kte­ré jsem ty chudá­ky uvr­ta­la.
Oba ty obra­zy mi při­šly tak sil­né, že mi pak aso­ci­o­va­ly spous­tu dal­ších myš­le­nek. Ale pro­to­že to celé vzni­ka­lo v době, kdy jsem zača­la stu­do­vat medi­cí­nu, nemě­la jsem pro­stor pro kon­ti­nu­ál­ní tvor­bu. Během vyso­ko­škol­ské­ho stu­dia mi celý svět grai bujel a narůs­tal, já ho tes­to­va­la na růz­ných epi­zo­dách, upra­vo­va­la ho, dotvá­ře­la, pro­ře­zá­va­la a zefek­tiv­ňo­va­la. Když jsem pak koneč­ně chy­ti­la dech a roze­psa­la pří­běh naostro, pohy­bo­va­la jsem se v detail­ně pro­myš­le­ném svě­tě, na kte­rý jsem už prak­tic­ky nemu­se­la pří­liš sahat. No a že je kap­ku kru­tý? Ale no tak, to my fan­ta­zá­ci pře­ce milu­je­me!
Nemám pří­běh roz­plá­no­va­ný krok po kro­ku — vedou mě kon­krét­ní scé­ny, kte­ré pro­po­ju­ju intu­i­tiv­ně a neplá­no­va­ně. Ale můj svět je oprav­du peč­li­vě zkon­stru­o­va­ný a věřím, že posta­vy zrov­na tak. Tak­že snad nehro­zí něja­ký nelo­gic­ký vývoj.
V zása­dě se v celém pro­ce­su vyskyt­ly dvě vět­ší pře­káž­ky. Prv­ní v roz­jez­du, kde jsem jako kla­sic­ký začá­teč­ník neú­měr­ně zava­li­la čte­ná­ře prud­kým vstu­pem do své­ho svě­ta, zahl­ti­la ho pojmy a posta­va­mi a část totál­ně dez­o­ri­en­to­va­la. Díky vel­ké­mu množ­ství zpět­né vaz­by, včet­ně té redak­tor­ské, ale dou­fám, že jsme všech­ny tyto chy­by odstra­ni­li.
Dru­hým oříš­kem se pro mě stal samot­ný závěr, kdy jsem muse­la postu­po­vat plá­no­va­ně, prak­tic­ky scé­nu po scé­ně. To není moje při­ro­ze­nost, a i pro­to mi zakon­če­ní trva­lo déle, než jsem čeka­la. Ale pod­le reak­cí betačte­ná­řů fun­gu­je finá­le nako­nec výbor­ně.
Tak jako tak je prv­ní díl úvod do roz­sáh­lé fan­ta­sy série, je tedy nut­né oče­ká­vat poma­lej­ší roz­jezd a vět­ší pří­val cizích poj­mů. Pro zku­še­né fanouš­ky fan­tas­ti­ky by se ale nemě­lo jed­nat o žád­ný pro­blém — a na ty já cílím. Pro­to­že já sama fanou­šek kla­sic­ké high fan­ta­sy pros­tě jsem.

V kni­ze je také spous­ta magie, kte­rá, ale­spoň pod­le mého čte­ní, není náhod­ná a má svá pra­vi­dla. Věno­va­la jsi výstav­bě magic­ké­ho sys­té­mu množ­ství času, nebo to při­šlo spí­še samo dle potřeb příběhu?

Když si to spo­čí­tám, tak výstav­bě svě­ta včet­ně fun­go­vá­ní magic­kých sys­té­mů jsem věno­va­la sko­ro tolik času co samot­né­mu psa­ní pří­bě­hu. Pro mě je funkč­ní svět napros­tý základ, bez kte­ré­ho nemůžu začít psát! Sama si to tro­chu kom­pli­ku­ju tím, že po letech stu­dia bio­lo­gie, che­mie a fyzi­ky vyža­du­ju i v rám­ci magie logic­ké a něčím vysvět­li­tel­né prin­ci­py, včet­ně záko­na o zacho­vá­ní ener­gie. Kaž­dá z ras má tak vytvo­ře­nou spe­ci­fic­kou kul­tu­ru, výcho­vu, tra­di­ce, mocen­ské uspo­řá­dá­ní a vlast­ní pří­stup k magii.
Auto­ři se tra­dič­ně roz­dě­lu­jí na tak­zva­né zahrad­ní­ky, kte­ří pří­běh pře­dem neroz­mýš­le­jí a pros­tě jen píšou vol­ně vpřed, a archi­tek­ty, kte­ří plá­nu­jí kaž­dou kapi­to­lu. Já jsem tedy asi zahrad­ní archi­tekt. Píšu dopře­du, ale v naplá­no­va­ném prostředí.

Jak už jsme nazna­či­li, dal­ší kni­hy série Zla­tá grai máš napsa­né a vyjdou poměr­ně rych­le za sebou. Je tedy vše jas­né a série hoto­vá, co nás teď čeká?

Série původ­ně vyšla pou­ze jako e‑kniha, tedy do tře­tí­ho dílu. Těs­ně před vydá­ním finál­ní­ho dílu jsme se domlu­vi­li s nakla­da­tel­stvím Host na dru­hém, upra­ve­ném vydá­ní celé série.
Pro mě to zna­me­ná jak obrov­ský úspěch, tak snad ješ­tě vět­ší záva­zek. Za tři roky, co byly kni­hy v pro­de­ji, jsem nasbí­ra­la kvan­ta zpět­né vaz­by. Všech­nu kon­struk­tiv­ní kri­ti­ku se momen­tál­ně sna­žím zapra­co­vat v rewri­tu, kte­rý násled­ně pro­chá­zí dal­ším, poměr­ně masiv­ním beta­tes­to­vá­ním. Násled­ně ode­sí­lám upra­ve­né tex­ty na redak­ci. Vytvá­ří­me nové obál­ky, tvo­ří­me opa­ko­va­ně vyža­do­va­nou mapu a rejstřík poj­mů. Těch úko­lů se neu­stá­le valí spous­ta, ale je to radost, čirá radost! A věřím, že čte­ná­řům před­lo­ží­me pří­běh, kte­rý pěk­ně roz­bou­ří hla­di­ny čes­ké fantastiky!

Je jas­né, že dokon­če­ní série je nároč­né a samot­né psa­ní jde s pra­cí lékař­ky jen těž­ce sklou­bit. Přes­to se ale musím zeptat, zda už máš v hla­vě něja­ký dal­ší svět a příběh.

Mám! Už mi zase ple­ve­lí v závi­tech del­ší dobu. Pra­cov­ní název je Zpěv chi­mé­ryŘev chi­mé­ry (vtip­ně se chci vměst­nat do duo­lo­gie) a rov­nou můžu pro­zra­dit, že se kvů­li tomu hod­lám potré­no­vat v říze­ní kro­so­vých moto­rek a nau­čit stří­let. V hla­vě mi teď občas pobí­ha­jí víly, chi­mé­ry, tem­ní rytí­ři a dušev­ně vyši­nu­tí čaro­dě­jo­vé.
Momen­tál­ně mám vytvo­ře­ný nový, trou­fám si tvr­dit, že opět vel­mi ori­gi­nál­ní a funkč­ní svět. Dále základ­ní záplet­ku, rasy, prin­ci­py magie, hlav­ní pří­bě­ho­vý oblouk. Ale zatím mi chy­bí ty klí­čo­vé scé­ny, kte­ré by mi hodi­ly dosta­teč­ně sil­ný pří­běh. Tak­že jsem zase ve fázi tes­to­vá­ní svě­ta, kte­rá může trvat rok nebo taky pět let.
Naštěs­tí mě teď zaměst­ná­va­jí úpra­vy Zla­té grai nato­lik, že tohle je jen tako­vé to nezá­vaz­né, spon­tán­ní a při­ro­ze­né fan­ta­zí­ro­vá­ní, kte­ré ke své tvor­bě tolik potře­bu­ju.