„Moje nová kni­ha je pře­de­vším o síle slov. Slo­va jsou moc­ná zbraň, ale my si to neu­vě­do­mu­je­me. Pou­ží­vá­me je den­ně, a nepře­mýš­lí­me nad tím, jak oby­čej­né slo­vo, vyřče­né unáh­le­ně a mnoh­dy ani ne ve zlém úmys­lu, může dru­hé­mu ublí­žit a pozna­me­nat jej napo­řád. Ale stej­ně špat­né je, když spo­lu lidé nejsou schop­ní mlu­vit o věcech, kte­ré je trá­pí, nedo­ká­ží si říct, co by chtě­li změ­nit. Tiché roky vyprá­vě­jí o rodi­ně, v níž ved­le sebe lidé jen žijí, ale vlast­ně se vůbec nezna­jí,“ uvá­dí autorka. 

Anotace

Co všech­no neví­me o svých nejbližších? 
Boh­da­na je uza­vře­ná dív­ka žijí­cí jen s mrzout­ským otcem a dob­ro­sr­deč­nou, leč pod­daj­nou Bělou. Trá­pí ji napě­tí v domě a tajem­ství, kte­ré jí nepře­stá­vá vrtat hla­vou: Proč ji těž­ce nemoc­ná babič­ka při posled­ní návštěvě v léčeb­ně oslo­vi­la „Blan­ko“?

Ved­le toho se odví­jí pří­běh Sva­to­plu­ka Žáka, odda­né­ho komu­nis­ty, kte­rý celý svůj život zasvě­til budo­vá­ní soci­a­lis­mu, lás­ce ke své ženě a dce­ři, jejíž budouc­nost měla být stej­ně záři­vá jako hvězda na rudém pra­po­ru. Ale jak se říká: Chce­te-li Boha roze­smát, pověz­te mu o svých plá­nech. A tak se v jed­nom oka­mži­ku oba pří­běhy sli­jí do jed­no­ho a uká­že se, že nic není tako­vé, jak se dopo­sud zdá­lo, a už vůbec ne tako­vé, jaké by to být mělo. 

Nový román Ale­ny Morn­štaj­no­vé je jiný než ty před­cho­zí. Nejed­ná se o vel­ké his­to­ric­ké téma, nýbrž o intim­ní rodin­né dra­ma, kde hlav­ní roli nehra­jí vel­ké ději­ny, ale náho­dy a lid­ské cha­rak­te­ry. Stej­ně jako u romá­nu Hana však jde o sil­ný, str­hu­jí­cím způ­so­bem vyprá­vě­ný pří­běh, kte­rý si čte­ná­ře pod­ma­ní od prv­ní do posled­ní stránky. 

Ukázka

Pro­log
Na babič­ku mám dvě vzpo­mín­ky. Prv­ní je roz­ma­za­ná a nejas­ná. Jsem ješ­tě úpl­ně malá. Sto­jím v našem domě pod scho­diš­těm, dlaž­di­ce mě stu­dí do bosých nohou a sho­ra se na mě sná­še­jí barev­né kous­ky oble­če­ní. Plu­jí vzdu­chem, zachy­tá­va­jí se o zábrad­lí a dopa­da­jí mi k nohám. Babič­ka pobí­há oko­lo, sbí­rá sve­t­ry, pun­čo­chy, suk­ně, spod­nič­ky a obrov­ské kalhot­ky s noha­vič­ka­mi a bez ladu a skla­du je cpe do taš­ky. Roz­běh­nu se a začnu taky sbí­rat. Když babič­ce podá­vám bílé kom­bi­né, podí­vám se na ni a vidím, že jí po tvá­řích tečou slzy.
Od té doby vím, že i dospě­lí pláčou.
Dru­há vzpo­mín­ka je úpl­ně jas­ná a před­chá­ze­la jed­no­mu z nej­dů­le­ži­těj­ších roz­hod­nu­tí, jaká jsem v živo­tě udělala.
Na nemoc­nič­ní poste­li leží žena. Že je to babič­ka, vím jenom pro­to, že mi to řekl otec. Oči má při­vře­né, ale nespí. Hrud­ník se jí zve­dá sípa­vým dechem a papí­ro­vá kůže na rukou je zbar­ve­ná rudo­fi­a­lo­vý­mi skvr­na­mi. Sna­žím se dýchat jen měl­ce, pro­to­že vzduch v poko­ji je nasák­lý pachem moči, potu a dez­in­fek­ce. Zadí­vám se do pobled­lé­ho obli­če­je, jest­li poznám ženu ze své dět­ské vzpo­mín­ky. Babič­ka ote­vře oči a zahle­dí se na mě.
„Blan­ko, Bla­nič­ko.“ Usmě­je se.
Jme­nu­ju se Boh­da­na. Zma­te­ně se obrá­tím k otci.
„Bla­nič­ko,“ zopa­ku­je babič­ka, ale když zavr­tím hla­vou, otec mi sevře paži.
Podí­vám se na něj.
Uhne očima.
„Blan­ka byla její sest­ra,“ řek­ne netr­pě­li­vě. „Už umřela.“
Vím, že lže. Pro­zra­dil mi to uhý­ba­vý pohled a záblesk před­cho­zí vzpomínky.
Pro­to­že když teh­dy babič­ka sebra­la posled­ní kou­sek prádla, narov­na­la se, utře­la si slzy a vykřik­la naho­ru do scho­dů: „Vyhá­níš mě. Všech­ny od sebe vyhá­níš. Blan­ka tady taky není kvů­li tobě. Nako­nec zůsta­neš sám.“
Babič­ka žila ješ­tě dal­ší dva měsí­ce, ale otec mě už na návště­vu do léčeb­ny nevzal.
Bylo mi tři­náct, když jsem v pách­nou­cím poko­ji se čtyř­mi lůž­ky, na nichž v léčeb­ně dlou­ho­do­bě nemoc­ných pod­ři­mo­va­li léky omá­me­ní paci­en­ti, zahléd­la i svůj konec a pocho­pi­la, že lidé oko­lo mě pro­ži­li dny, kte­ré ovliv­ni­ly to, jak žijí a jací jsou dnes. Že i moje rodi­na má svou his­to­rii. A že o ní nic nevím.
A teh­dy jsem se zača­la ohlí­žet do minu­los­ti a vrý­vat si do pamě­ti současnost.
Sta­la se ze mě sbě­ra­tel­ka vzpo­mí­nek. Do vel­ké­ho čer­ve­né­ho seši­tu s mod­rý­mi lin­ka­mi jsem si zača­la zapi­so­vat své myš­len­ky a všech­ny udá­los­ti, kte­ré nás potka­ly, tře­ba­že se v tu chví­li zdá­ly doce­la bez­vý­znam­né. Tepr­ve ve šňůře ply­nou­cích let se uká­za­lo, že coko­li se sta­lo, bylo důle­ži­té, pro­to­že tak jako máv­nu­tí motý­lích kří­del může vyvo­lat taj­fun na dru­hém kon­ci svě­ta, tak i pou­hé slo­vo mnoh­dy raní a pozna­me­ná vztah dvou lidí navěky.
Někdy jsem za den popsa­la celé strán­ky, jin­dy jsem po dlou­hé odml­ce napsa­la jen pár řád­ků, ale pokaž­dé jsem měla na mys­li toho, komu byly mé zápis­ky urče­ny. Člo­vě­ka, kte­rý se ztra­til v oné minu­los­ti, o níž jsem nic nevě­dě­la, a kte­ré­ho jsem moc, moc potřebovala.

Jed­na – Dcera
Náš dům sto­jí na kra­ji měs­ta na kon­ci sle­pé uli­ce. Za zahra­dou zarostlou sta­rý­mi stro­my, nestří­ha­ný­mi keři a zříd­kakdy kose­nou trá­vou je jen praš­ná pol­ní ces­ta, lou­ka a neko­neč­ný les. Plot i stě­ny domu jsou porost­lé břeč­ťa­nem, tak­že při pohle­du z opač­né­ho kon­ce uli­ce dům splý­vá s oko­lím a je těž­ké ho postřeh­nout. Ale když při­jde­te blíž, vidí­te ho.
Je vel­ký a pev­ný a tma­vá okna se ze zele­ných lis­tů na pří­cho­zí díva­jí, jako kdy­by je pozo­ro­va­la a zkou­ma­la, jest­li jsou hod­ni pro­jít želez­nou bran­kou, vstou­pit do před­za­hrád­ky a po dláž­dě­ném chod­ní­ku, jehož spá­ra­mi pro­růs­tá mech a trá­va, dojít ke třem kamen­ným scho­dům vedou­cím ke vcho­do­vým dveřím.
Zven­čí se dům podo­bá mému otci. I on zdán­li­vě splý­vá s oko­lím, ale jakmi­le se k němu při­blí­ží­te, vidí­te jeho veli­kost, cítí­te jeho sílu a pro­ni­ka­vý pohled.
V jed­nom se ale otec od naše­ho domu liší. Když dům ote­vře dve­ře, pře­kva­pí vás svět­lem, vstříc­nos­tí, útul­nos­tí a konej­ši­vým poci­tem domo­va. Otec své dve­ře nikdy neo­te­ví­rá. Vůbec netu­ším, co se za nimi skrývá.
Náš dům je kou­zel­ný. Vím to, pro­to­že čtr­nác­té­ho září deva­te­náct set osm­de­sát, kdy jsem se naro­di­la, uply­nul přes­ně rok a den, co se do něj rodi­če nastě­ho­va­li. Otci bylo hod­ně přes čty­ři­cet a mamin­ce jen o pár roků méně. Naro­di­la jsem se po dva­ce­ti pěti letech man­žel­ství a vyrůs­ta­la jsem jako jedi­ná­ček. Na rub jed­né z mých prv­ních foto­gra­fií mamin­ka napsa­la, že jsem zázrak a dar z nebes.
Pro otce jsem byla přítěží.