Kde se u vás vza­la lás­ka k Semaforu?

V tomhle jsem na tom stej­ně jako mno­zí las­ka­ví čte­ná­ři. Uká­za­la mi to gene­ra­ce rodi­čů, kte­rá tím nasák­la v šede­sá­tých letech. Když jsem byl malý a někam jsme jeli autem, zpí­va­li jsme si ces­tou pís­nič­ky ze Sema­fo­ru. Tak­že když jsem začal kolem dva­cít­ky psát o hud­bě, věděl jsem, že tohle je radost, kte­rou si v sobě nesu z mlad­ších let dět­ství a dospí­vá­ní. Když v roce 1990 vznik­ly pore­vo­luč­ní Lido­vé novi­ny, napsal jsem do nich jeden ze svých prv­ních člán­ků prá­vě o Sema­fo­ru, o tom, že vychá­zí záznam před­sta­ve­ní Jonáš a dok­tor Mat­ra­ce. Měl jsem teh­dy v tom člán­ku chy­bu a do redak­ce Lido­vek se ozval Vla­di­mír Just, že si to mám las­ka­vě ujas­nit. To mi bylo dvacet.

A pak?

Pak mi bylo tři­cet, čty­ři­cet a pade­sát a uvě­do­mil jsem si, že leckte­rá hud­ba z dět­ství a dospí­vá­ní vás opus­tí, ale mě hud­ba Suché­ho a Šli­t­ra neo­pus­ti­la. Poro­zu­měl jsem tomu, jak podi­vu­hod­né téma to je: nesou­mě­ři­tel­ný talent Suché­ho, těž­ko defi­no­va­tel­ný Šli­tr, přes­ný timing „výbuchu“ jejich pís­ní kon­cem pade­sá­tých let, nad­ča­so­vost, ale i ana­chro­nič­nost jejich tvor­by, zába­va se sil­nou při­ro­ze­nou kon­stan­tou etic­ké­ho posto­je. Taky je v ději­nách Sema­fo­ru i řada sku­teč­nos­tí, kte­ré se nějak tra­du­jí, ale tře­ba nejsou pravdivé.

Napří­klad?

Tře­ba se říká, jak vel­ký vliv měla tvor­ba Jiří­ho Suché­ho na čes­ké texta­ře, kte­ří při­šli po něm. Že Sema­for polo­žil základ čes­ké moder­ní pop-music. Ale tak to pod­le mě není, nava­zo­vat na Suché­ho vyso­kou lať­ku je straš­ně těž­ké a pro pop by to navíc bylo zby­teč­ně nároč­né: Jiří Štai­dl a Zde­něk Boro­vec si vza­li od Suché­ho urči­tou efekt­nost a spo­leh­nu­tí na rým, ale správ­ně pocho­pi­li, že pro rádi­o­vý vše­li­do­vý pop muse­jí být řid­ší, psát víc o ničem, ne moc ori­gi­nál­ně, ne epic­ky, bez point, zaved­li do pís­ní stan­dard „nic pro­ti niče­mu“. Což je opak Suché­ho. Suchý a Šli­tr spíš inspi­ro­va­li pís­nič­ká­ře, zvlášť ty tvr­do­hla­vé, kte­ří doká­za­li z okouz­le­ní Semfo­rem vyjít k vlast­ní poe­ti­ce: Karel Plí­hal, Zuza­na Nava­ro­vá, Jan Buri­an, zčás­ti Jiří Děde­ček, Jiří Schmi­t­zer… Sema­for šede­sá­tých let a tvor­ba Suché­ho a Šli­t­ra z té doby zůstá­vá vel­mi spe­ci­ál­ním feno­mé­nem. Jako by do pop­kul­tu­ry pat­ři­li a záro­veň nepatřili.

Psal jste o feno­mé­nu, ke kte­ré­mu se vzta­hu­je řada tex­tů a o kte­rém už řada knih vyšla. Jak jste svo­ji kni­hu utvářel?

Exis­tu­je řada knih o Sema­fo­ru, Suché­ho memoá­ro­vá kníž­ka Vzpo­mí­ná­ní, ta se mi zdá skvě­lá. Exis­tu­jí i jeho vzpo­mín­ky na šede­sá­tá léta. A jsou k dis­po­zi­ci i krás­ně vypra­ve­né kni­hy z teh­dej­ší doby, do kte­rých jsem se zami­lo­val, hlav­ně sbor­ní­ky Jiří Suchý: Sema­for (1965) a Jiří Šli­tr (1970), kte­rý vyšel po skla­da­te­lo­vě smr­ti. Obě ty kni­hy mys­lím inspi­ro­va­ly Ale­nu Gra­ti­a­so­vou, když vymýš­le­la gra­fic­kou kon­cep­ci naší kni­hy. Pak je ješ­tě dal­ších asi osm­de­sát knih a mno­ho roč­ní­ků sta­rých časo­pi­sů, kte­ré jsem pro­če­tl. Bylo mi jas­né, že žád­ná kniž­ní kro­ni­ka Sema­fo­ru šede­sá­tých let tu není, i když si to lidé asi neu­vě­do­mu­jí: jsou jen struč­něj­ší tex­ty, občas přís­ně fak­tic­ké. Což mi umož­ni­lo dosy­ta se vykou­pat v sema­for­ském téma­tu… a věděl jsem, že chci tuhle mož­nost poskyt­nout i něko­mu dal­ší­mu, něko­mu, kdo tu dobu pama­tu­je, ale chce se do ní pono­řit zno­vu. A záro­veň i lidem, kte­ří se v tom chtě­jí kou­pat popr­vé: stu­den­tům pop­kul­tu­ry a moder­ní his­to­rie tře­ba. Kdy­si na bohe­mis­ti­ce jsem psal diplo­mo­vou prá­ci o Vla­di­mí­ru Hola­no­vi a jeho neo­lo­gis­mech a potom na FAMU o sku­pi­ně Mon­ty Python. A pokaž­dé jsem to dělal pro­to, abych měl legi­tim­ní mož­nost trá­vit co nej­víc času s tím dílem, ať už Hola­no­vým nebo s Mon­ty Pytho­ny. A došlo mi, že chci podob­ně inten­ziv­ně trá­vit čas i se Sema­fo­rem šede­sá­tých let. A tak jsem tu kni­hu, kte­rou jsem o něm chtěl číst, napsal.

Jak je ta kni­ha koncipovaná?

Mým zámě­rem bylo napsat ji tak, aby moh­li čte­ná­ři nastou­pit do stro­je času a ocit­nout se tam někde na začát­ku. Což nezna­me­ná v roce 1960 v Sema­fo­ru, ale ješ­tě před tím v Redu­tě v pade­sá­tých letech, zjis­tit, jak se do ní Suchý dostal. A odtud pro­jít až ke Šli­t­ro­vě smr­ti v roce 1969, kdy kon­čí svo­bod­něj­ší část čes­ko­slo­ven­ských dějin. Ale stej­ně je nut­né jít ješ­tě o tro­chu dál, až za Šli­t­ro­vu smrt. Tak­že můj kon­cept byl tako­vý: udě­lat si v tom všem pro sebe pořá­dek a pořád­ně to téma prozkoumat.

Nara­zil jste na to, ale přes­to: pro koho je kni­ha Suchý a Šli­tr určená?

Já se sna­žím být spíš loa­jál­ní k při­ro­ze­né for­mě díla než k pub­li­ku. Nejde o to, že bych neměl rád pub­li­kum. Když jsem psal kni­hu Gott. Čes­ko­slo­ven­ský pří­běh, nena­padlo mě, že si tře­ba zaklá­dám na něja­kou kon­tro­ver­zi, že může být část veřej­nos­ti, kte­ré bude můj postoj vní­mat kri­tic­ky. Spíš mys­lím na to, aby moje dílo naby­lo něja­ké při­ro­ze­né for­my. V pří­pa­dě Suché­ho a Šli­t­ra to má dvě rovi­ny: na jed­nu stra­nu je ta kni­ha psa­ná veskr­ze seri­óz­ně, ale na dru­hou stra­nu se týká svou komi­kou vel­mi hra­vé­ho pří­stu­pu k živo­tu a tvor­bě. Dou­fám, že sema­for­ská radost, hra­vost a zkou­ma­vost je z kni­hy patr­ná. Taky mi ale šlo o zasa­ze­ní Sema­fo­ru do šir­ší­ho spo­le­čen­ské­ho pří­bě­hu. Suchý pra­co­val se slo­vy. A byl v nich vel­mi bdě­lý smě­rem k tomu, co se kolem něj dělo. Mož­ná někdy i pod­vě­do­mě. Pro­to pís­nič­ky, hry, fil­my, kníž­ky, obráz­ky a roz­hod­nu­tí Suché­ho a Šli­t­ra reflek­tu­jí svou dobu, dokon­ce ji i čas­to tro­chu před­bí­ha­jí. A tím se dostá­vám k pub­li­ku: někte­ré pub­li­kum může číst moji kni­hu prá­vě kvů­li té hra­vé kome­di­ál­ní rovi­ně, ale neu­brá­ní se tomu, aby nevní­ma­lo i tu spo­le­čen­skou rovi­nu. A nao­pak, kdo bude kni­hu číst kvů­li poli­tic­ké­mu nebo spo­le­čen­ské­mu kon­tex­tu, může se postup­ně pro­kou­sat i k té rados­ti. Mezi těmi dvě­ma rovi­na­mi se kni­ha odehrává.

S Jiřím Suchým je stá­le mož­né vést roz­ho­vo­ry a vzpo­mí­nat s ním na tu dobu. Jak vypa­da­la vaše setká­ní s ním?

Věděl jsem, že Jiří­ho Suché­ho nemůžu požá­dat o schůzku nebo o roz­ho­vor dřív, než pročtu všech­no, co už napsal on a co bylo napsá­no o něm. Abych ho neo­tra­vo­val tím, co už bylo řeče­no. Zkrát­ka a dob­ře nače­tl jsem, co se dalo, pro­bou­ral jsem se do růz­ných archi­vů z šede­sá­tých let. Diva­del­ní peri­o­di­ka, Lite­rár­ní novi­ny, hudeb­ní časo­pi­sy. V nich bylo vidět, jak teh­dy vzni­ka­la hudeb­ní kri­ti­ka a jak se ti lidé o tom uči­li psát, pro­to­že i pro ně to, co Suchý a Šli­tr tvo­ři­li, bylo úpl­ně nové. Našel jsem mno­ho věcí, kte­ré by mě nenapadly.

Co tře­ba?

Tře­ba jsem obje­vil jeden kul­tur­ní časo­pis, ve kte­rém si jaký­si stu­dent na kon­ci pade­sá­tých let stě­žu­je, že Supra­phon nevy­dá­vá pís­nič­ky Suché­ho a Šli­t­ra. A pro­to muse­jí divá­ci při­chá­zet na kon­cer­ty a těs­no­pi­sem – on tam oprav­du píše o těs­no­pi­su! – zachy­co­vat pís­ňo­vé tex­ty a dia­lo­gy, aby to moh­li něja­kým způ­so­bem sdí­let. Tím stu­den­tem – pisa­te­lem byl mla­dý Jan Vodňan­ský, poz­děj­ší polo­vi­na dvo­ji­ce Vodňan­ský & Skou­mal. To je tako­vá blbi­na, ale i ta dokres­lu­je dobu. Nebo jsem obje­vil ve vzpo­mín­ko­vé kni­ze Jiří­ho Men­ze­la inten­ziv­ní a trp­ký dopis Jiří­ho Šli­t­ra, kte­rý psal, když byl v Kana­dě na Expu, o tom, že potře­bu­je pra­co­vat pro­fe­si­o­nál­ně­ji, mít užší a vel­mi vybra­ný okruh spo­lu­pra­cov­ní­ků, a jak si plá­nu­je, aby do toho pros­tě šláp­li, aby byli Men­zel, Škvo­rec­ký, Suchý a on ten tým, kte­rý udě­lá vel­ký fil­mo­vý muzi­kál. Taky jsem se dostal k Milu­š­ce Vobor­ní­ko­vé nebo k Věře For­ma­no­vé Kře­sadlo­vé, což byly napros­to báječ­né návštěvy. Věra For­ma­no­vá mi nejdřív řek­la, že mi žád­ný roz­ho­vor nepo­skyt­ne, pro­to­že ona říká jenom prav­du a potom by moh­la mít ople­tač­ky se sou­dy, že už něco tako­vé­ho zaži­la. Byla vel­mi strikt­ní a záro­veň půso­bi­la jako výteč­ná osob­nost. Já jsem se jí sna­žil říct, že nic neris­ku­je. A ona mi pak pře­vy­prá­vě­la doma svůj život tak skvě­le a mís­ty při­tom oprav­du těž­ko pub­li­ko­va­tel­ně. Vzpo­mně­la si na krás­né his­tor­ky se Šli­t­rem, kte­ré by nikdo jiný neřekl. Neby­ly to his­tor­ky v banál­ním slo­va smys­lu, byly to dokla­dy cha­rak­te­ro­vých rysů.

Jak se to dělá, aby se v tom člo­věk neztra­til, když má tako­vá kvan­ta mate­ri­á­lu? Čis­tě prak­tic­ky, jak jste je třídil?

Ta kníž­ka má jed­no­du­chou struk­tu­ru chro­no­lo­gic­ké jízdy časem. Sna­žil jsem se být věr­ný hlav­ním pří­bě­hům, kte­ré vychá­ze­jí z jed­not­li­vých diva­del­ních her. Kni­ha není úpl­ně ten­ká, ale roz­hod­ně se do ní nedo­sta­lo všech­no. Měl jsem pocit, že to vyprá­vě­ní nelze pře­tí­žit, pře­hl­tit. Ano, může mi být líto, že se do ní nedo­sta­ly všech­ny dostup­né infor­ma­ce, ale ve sku­teč­nos­ti není. Ta kni­ha potře­bo­va­la urči­tý tvar. V urči­tou chví­li jsem zjis­til, že není úpl­ně nut­né chtít obje­vo­vat super nezná­mé mate­ri­á­ly, že vlast­ně sta­čí pozor­ně, sku­teč­ně pozor­ně pře­číst a nav­ní­mat to, co je k dis­po­zi­ci. Tam se může zro­dit taky něco cen­né­ho pro pří­běh Suché­ho a Šli­t­ra, pro inter­pre­ta­ci jejich díla. Obje­vil jsem i vel­mi pikant­ní věci, ale řekl jsem si, že je nebu­du nijak nápad­ně v kni­ze vysta­vo­vat, pro­to­že si mys­lím, že niko­ho z bul­vá­ru nikdy nena­padlo si pozor­ně pře­číst dostup­né archi­vy a najít to tam. A já jim roz­hod­ně nepů­jdu na ruku.

Při­šel jste během své­ho pát­rá­ní na to, v čem je kouz­lo tvor­by Suché­ho a Šli­t­ra a proč vlast­ně jejich pís­ně tak zlidověly?

Mys­lím, že se na tom kouz­lu podí­lí něko­lik momen­tů. Když říká­te, že jejich pís­nič­ky zli­do­vě­ly, zčás­ti máte prav­du, ale oprav­du jenom zčás­ti. To dílo má spous­tu vrs­tev včet­ně těch zapekli­těj­ších a jejich roz­ptyl od Vče­ra nedě­le byla k Sek­tě je sou­čás­tí toho kouz­la. Suchý se Šli­t­rem umě­li být širo­ce sro­zu­mi­tel­ní i hlub­ší, bez náro­ku na hito­vost. Část odpo­vě­di na to, nač se ptá­te, je i v nača­so­vá­ní. Kon­cem pade­sá­tých let byla spo­leč­nost už natla­ko­va­ným papi­ňá­kem, kte­rý prahl po zábav­né kul­tu­ře, uvol­ně­ní. Jako spo­leč­nost jsme dosta­li vel­ký dar, že do té atmo­sfé­ry vpa­dl Jiří Suchý s napros­to výji­meč­ným talen­tem a Šli­tr s kon­ge­ni­ál­ním talen­tem najít muzi­ku, kte­rá by se záro­veň při­hlá­si­la k západ­ním žánrům, k muzi­ce těla, k rock and rollu nebo blu­es. Tak­že ti dva při­nes­li sice zábav­nou kul­tu­ru, ale na podi­vu­hod­ně vyso­ké úrov­ni. Teh­dy se záro­veň sta­lo i to, že Suchý se svým při­ro­ze­ným pře­svěd­če­ním, že lze zrý­mo­vat celý svět ve vel­mi pozi­tiv­ním a opti­mis­tic­kém ges­tu, nechal vyrůst gene­ra­ci, kte­rá mu to nikdy neza­po­mně­la. Ty pís­nič­ky jsou dob­ré, ale záro­veň při­šly ve skvě­lý čas, gene­rač­ní moment je vel­mi sil­ný. Pro­to zli­do­vě­ly. Suché­mu nemoh­ly v sedm­de­sá­tých letech vychá­zet kni­hy, nemohl být v tele­vi­zi, a dokon­ce když ho chtěl mít Svě­rák se Smolja­kem ve fil­mu Vrch­ní, prch­ni, muse­lo se to vystřih­nout. Neza­po­mí­nej­te, že Suchý byl jed­ním z prv­ních sig­na­tá­řů Dvou tisíc slov, stej­ně jako Jiří Šli­tr. Jejich dílo v té době při­po­mí­na­lo lidem šede­sá­tá léta. Radost té doby. Komu­nis­ti samo­zřej­mě moh­li str­čit fil­my jako Zlo­čin v šan­tá­nu do tre­zo­ru, nevy­dá­vat Suché­ho kni­hy, nene­chat ho dělat prá­ci v rádiu, ale to, že si lidé zpí­va­li v hos­po­dě a u ohně Měla vla­sy samou lok­nu nebo Jo, to jsem ješ­tě žil, tomu se pros­tě mocen­sky zabrá­nit neda­lo. Záro­veň Suchý nebyl strikt­ně zaká­za­ný jako Kryl, kte­rý se zpí­val polo­hla­sem. Suchý a Šli­tr se zpí­va­li i v sedm­de­sá­tých letech nahlas.

Když jste se Suché­mu ozval, že s ním chce­te o té době mlu­vit, co řekl? Měl jste za sebou oce­ňo­va­né­ho, ale i kri­ti­zo­va­né­ho Got­ta

Jiří Suchý je napros­to zaměst­na­ný člo­věk žijí­cí v palá­ci mys­li své tvor­by a péče o diva­dlo, tak­že nepřed­po­klá­dám, že pří­liš sle­du­je něja­ké moje kau­zy, i když mého Got­ta dostal, pro­to­že i v té kni­ze je samo­zřej­mě vel­mi vydat­ná kapi­to­la o Sema­fo­ru. Jiří Suchý se se mnou sešel, odpo­vě­děl mi na řadu otá­zek a vyjas­nil pár věcí. A řekl, že mi udě­lu­je prá­vo na vstup do své­ho foto­ar­chi­vu. Což zna­me­na­lo, že jeho asi­s­tent­ka Ire­na Zlá­ma­lo­vá se mnou pro­chá­ze­la straš­li­vě nád­her­ný vel­ký archiv, já jsem pořád říkal jenom: Jé, jé, jé! A vždyc­ky, když jsme náho­dou nevě­dě­li, kdo je na té kte­ré fot­ce, při­šel Jiří Suchý a ty fot­ky ze šede­sá­tých let oka­mži­tě iden­ti­fi­ko­val. Řekl tře­ba: To je pře­ce Malk­nech­to­vá pře­bar­ve­ná na jinou bar­vu vla­sů! To bylo moc krás­né. To byl jeden vel­mi sil­ný zdroj. Neje­nom fotek, ale také důvě­ry. Asi jsem potře­bo­val, aby můj záměr auto­ri­zo­val tako­vou důvě­rou, což nasta­lo. Víte, on mi řekl i nepub­li­ko­va­tel­né věci. Bez skru­pu­lí. Mě na tom dostal prá­vě ten moment důvě­ry. Já jsem během té návštěvy říkal: Nejste uta­ha­ný, nene­chá­me toho už? A on na to: Mě to baví!

To je lin­ka Jiří­ho Suché­ho. Jak to bylo s archi­vem Jiří­ho Šli­t­ra? To muse­lo být o něco složitější.

Vel­ká důvě­ra při­šla od Domi­ni­ky Křes­ťa­no­vé, dce­ry Jiří­ho Šli­t­ra, kte­rá mi dala pří­stup zase k jeho fotkám a ruko­pi­sům. Setkal jsem se i s Mag­dou Šebes­to­vou, kdy­si s dět­skou hereč­kou Mag­dou Kříž­ko­vou, kte­rá při­spě­la ke vzni­ku kni­hy také vydat­ným darem archi­vá­lií. Když byla dět­skou hereč­kou v Sema­fo­ru, tak si shro­maž­ďo­va­la sko­ro všech­no. Sdí­le­la šat­nu s Naďou Urbán­ko­vou, kte­rá se o ni mateř­sko­sester­sky sta­ra­la. Mag­dě bylo deset nebo jede­náct, když hrá­li spo­lu s Jiřím Suchým Bene­fi­ci, to byla její vel­ká role. Spo­lu zpí­va­li pís­nič­ku Tulák. „Na oblo­ze tete­lej se mráč­ky…“ A jed­nou prý, když čeka­li v por­tá­lu na svůj nástup, Suchý, kte­rý byl stá­le v pří­tom­ném oka­mži­ku a pořád si něco vymýš­lel, jí tiše řekl: „Na oblo­ze tete­lej se srač­ky…“ A hned na to muse­la dese­ti­le­tá Mag­da na scé­nu a neod­bou­rat se.

Jak je to těž­ké, nezkla­mat důvě­ru lidí, kte­ří s vámi sdí­lí tako­vou spous­tu svých věcí, zážit­ků, sami sebe?

Já jsem do té kni­hy nedal to, co jsem řekl, že do ní nedám. Věděl jsem, že si pře­ju dvě věci: aby ta kni­ha při­nes­la pohled, kte­rý je v kon­tak­tu s dneš­ní dobou. Tře­ba jak to bylo s urči­tým obdi­vem k zápa­du nebo jak to bylo se žena­mi v Sema­fo­ru. Dru­há věc, aby byla věr­ná té sema­for­ské rados­ti, pře­kva­pi­vos­ti. Chtěl jsem uspět jak v rovi­ně kul­tur­ní stu­die, tak té sema­for­ské hry, kte­rá kom­bi­nu­je leh­kost, pro­svět­le­nost a seri­óz­nost. Jest­li se mi to poved­lo, tak to muse­jí říct jiní.

Jaký vztah měli vlast­ně k sobě Suchý a Šlitr?

Psa­li spo­lu, záhy se sta­li sil­ný­mi čes­ko­slo­ven­ský­mi hitma­ke­ry, tak vel­ký­mi, že je postih­la i závist a fámy, ale neby­li kama­rá­di, jest­li se ptá­te na tohle. Obec­ně se to o nich ví. Byli to dva pro­fe­si­o­ná­lo­vé, kte­ří spo­lu cíle­ně, sou­stře­dě­ně spo­lu­pra­co­va­li a pak šli kaž­dý jinam. Zdá se mi, že kaž­dý z nich si jako by něco chrá­nil, něja­ké osob­ní nasta­ve­ní. Jiří Šli­tr odchá­zel do své samo­ty, do sóla odchá­zel i jako výtvar­ník. Říkal, že zalézt si ke kres­le­ní, sedět na veřej­nos­ti a ski­co­vat to, co vidí kolem sebe, je pro něj krás­ný pro­ti­pól spo­le­čen­ství, kte­ré­mu je vysta­ve­ný při prá­ci v diva­dle a jin­de. Jiří Suchý odchá­zel domů psát. Nemys­lím si, že by je to zásad­ně roz­dě­lo­va­lo, ale mno­zí lidé se podi­vo­va­li tomuhle odstu­pu. Pak do toho upro­střed deká­dy vlít­lo to, že kaž­dý měli jiné před­sta­vy, jiné tem­po. Ome­zi­li kon­takt. Šli­tr byl mno­hem vět­ší svě­to­běž­ník, jeho těši­lo jez­dit po svě­tě, zjiš­ťo­vat, jak tam fun­gu­je zába­va. A je zvlášt­ní, že k jejich ska­ma­rá­dě­ní došlo až v prů­bě­hu posled­ní­ho roku Šli­t­ro­va živo­ta. Nepo­chyb­ně tomu napo­moh­la i situ­a­ce po oku­pa­ci, kte­rá byla mizer­ná, ale lidé se díky tomu i nějak semkli. Jiří Suchý vyprá­ví, že jeden z jejich posled­ních zájez­dů do Západ­ní­ho Němec­ka byl tím mís­tem, kde se to pro­lo­mi­lo, pře­vy­prá­vě­li si víc ze svých živo­tů, poci­tů. Spřá­te­li­li se sku­teč­ně blíz­ce až nedlou­ho před Šli­t­ro­vou smrtí.

Měli doho­du, že budou tvo­řit jen spo­lu. Jak o tom Suchý pře­mýš­lel, když Šli­tr zemřel?

Měli spous­tu plá­nů. Nicmé­ně po Šli­t­ro­vě smr­ti na jeho pia­ně ležel notý­sek a tam byly neo­tex­to­va­né melo­die. To je důvod, proč pří­běh pís­ní Suché­ho a Šli­t­ra musel pokra­čo­vat i po Šli­t­ro­vě smrti.

Jak vás osob­ně psa­ní, ten rok a půl strá­ve­ný se Sema­fo­rem, proměnilo?

Jsem bohat­ší o něko­lik přá­tel­ství, skvě­lých setká­ní, kole­gi­a­lit. Mám přes­něj­ší před­sta­vu o letech 1968 až 1970, tedy od Praž­ské­ho jara k nor­ma­li­za­ci, a také o „tání“ kon­cem let pade­sá­tých. A zase jsem se musel utkat s tro­chou svo­jí pýchy. Na začát­ku jsem mys­lel, že toho hod­ně znám, ale ve sku­teč­nos­ti jsem měl mno­ho co doob­je­vo­vat. Je to tako­vý oblouk – začí­ná­te s téma­tem, kte­ré máte rád, upro­střed se to zkom­pli­ku­je, a když se člo­věk vyno­ří na kon­ci, tak to má zase celé vel­mi rád. Teď se těším na dal­ší setká­ní, kte­rá kni­ha způ­so­bí: už při­chá­ze­jí. A při­chá­ze­jí nečekaně.


Pod­cast Host mezi řád­ky s Pavlem Klu­sá­kem si může­te poslech­nout zde:

Náš pod­cast si může­te poslech­nout také na těch­to platformách:

Apple Pod­casts
Audi­o­lib­rix