Dva­cít­ka stu­dií a devět zre­a­li­zo­va­ných sta­veb — pod­le jakých kri­té­rií jste vybí­ra­li, kte­ré vaše věže v kni­ze ukážete?

Máme v ate­li­é­ru jed­nu oblí­be­nou kni­hu o benát­ských věžích — kam­pa­ni­lách. Je to kni­ha úzká jako malý sešit a vyso­ká asi metr. Ta nás inspi­ro­va­la. Naše věže nejsou tak hube­né, tak­že ani kni­ha Up! / Vzhů­ru! není tak vyso­ká, ale ver­ti­kál­ní je dost. Věže a roz­hled­ny navr­hu­je­me rádi a čas­to. Je to naše oblí­be­né téma. Do kni­hy se dosta­lo všech devět našich rea­li­zo­va­ných věží, jejich foto­gra­fie a plá­ny. A to včet­ně Vče­lí­na v Hos­ti­va­ři, kte­rý není tak úpl­ně roz­hled­nou, ale je svým význa­mem v našem myš­le­ní o věžích vlast­ně jejich mode­lem, a pro­to mezi ně urči­tě pat­ří. V závě­ru kni­hy pak pre­zen­tu­je­me dva­cet stu­dií zatím nere­a­li­zo­va­ných staveb.

Kni­ha Up! je něco mezi kata­lo­gem a prů­vod­cem. Na to, aby to byl kata­log, v ní ale chy­bí teo­re­tic­ké tex­ty, na to, aby to byl prů­vod­ce, je zase pří­liš vel­ká. Jak jste o kon­cep­tu kni­hy přemýšleli?

Má to být prů­vod­ce. Kon­cept vychá­zí z naše­ho dlou­ho­do­bé­ho uva­žo­vá­ní o archi­tek­tu­ře. Pokud potře­bu­je­te výklad teo­re­ti­ka archi­tek­tu­ry k tomu, abys­te archi­tek­tu­ru pocho­pi­la, je něco špat­ně. Roz­hled­na je čis­tá kon­struk­ce. Není to nic kom­pli­ko­va­né­ho. Má v sobě magii, leh­kost. Záměr­ně nevy­svět­lu­je­me, proč naše roz­hled­ny vypa­da­jí tak, jak vypa­da­jí. Ne že bychom na to nemys­le­li. Zkou­še­li jsme to popsat. Dokon­ce jsme udě­la­li i rešer­še o význa­mu věží a jejich sym­bo­li­ce. Baby­lon­ská věž, Eif­fe­lo­va věž nebo pohád­ko­vé věže, ve kte­rých pře­bý­va­jí zakle­té prin­cez­ny nebo čer­nok­něž­ní­ci. Taky jsme zača­li psát tex­ty o kon­strukč­ním vývo­ji našich věží. Jenomže pak jsme si uvě­do­mi­li, že tohle pros­tě nedá­vá smy­sl. Psát o našich roz­hled­nách je námět pro bás­ní­ky. Ne pro nás archi­tek­ty — auto­ry. Nako­nec jsem se nechal inspi­ro­vat výsta­vou v GASKu v Kut­né Hoře, kte­rá se jme­no­va­la Sta­vy mys­li a při­pra­vil ji Richard Dru­ry s kole­gy­ně­mi a kole­gy. Ta stá­la na jed­no­du­chém kon­cep­tu spo­je­ní obra­zů a citá­tů, kte­ré rea­go­va­ly na vysta­ve­né expo­ná­ty nepří­mo, neko­men­to­va­ly je, ale vzta­ho­va­ly se k nim něja­kou jux­ta­po­zi­cí. Podob­ně jsme pra­co­va­li i my. Vybra­li jsme jede­náct citá­tů, kte­ré se k našim stav­bám původ­ně nevzta­ho­va­ly, ale přes­to s nimi kore­spon­du­jí. Mají lidi inspi­ro­vat a ponou­kat hle­dat mezi nimi a roz­hled­na­mi kon­krét­ní vztah.

Jaký napří­klad?

Napří­klad na Chru­dim­sku sto­jí naše roz­hled­na Bára a kapi­to­lu o ní uvo­zu­je Ein­stei­nův citát: „Jak vzni­ká vyná­lez? To všich­ni vědí, že je něco nemož­né, a pak se obje­ví něja­ký blá­zen, kte­rý neví, že je to nemož­né, a udě­lá vyná­lez.“ Víte, Bára je prů­kop­nic­ká. Je posta­ve­ná z prken, kte­rá jsou polo­že­ná vodo­rov­ně na sebe. Tesa­ři dob­ře vědí, že dře­vo takhle polo­že­né výraz­ně sedá a ros­te vli­vem sesy­chá­ní jako rou­ben­ka. Pra­cu­je mno­hem víc, než když ho posta­ví­te ver­ti­kál­ně. A všich­ni říka­li, že je to nemož­né, posta­vit takhle roz­hled­nu. No a sto­jí dodnes! Dokon­ce ji posta­vi­li dva­krát. Prv­ní hned pár dní po ote­vře­ní strh­lo s kusem při­lehlé­ho lesa tor­ná­do. „Vidí­te,“ říka­li někte­ří, „takhle se roz­hled­ny sta­vět neda­jí, spad­nou! To je důkaz!“ Jen­že býva­lý lesů pán — pan Odvár­ka — ji hned po ote­vře­ní pojis­til. Tak­že pojiš­ťov­na samo­zřej­mě hned posla­la na mís­to sta­ti­ka. No a ten kon­sta­to­val, že kon­strukč­ně byla stav­ba napros­to v pořád­ku. A pojiš­ťov­na zapla­ti­la kom­plet novou roz­hled­nu. Míst­ní se k tomu posta­vi­li skvě­le. Stej­ně jako když požár zni­čil Národ­ní diva­dlo, řek­li: „Tak Báru posta­ví­me zno­va!“ A Bára II tam sto­jí dodnes. Citá­ty ke kapi­to­lám o jed­not­li­vých roz­hled­nách pros­tě nejsou naho­di­lé. Mají slou­žit jako poš­ťouch­nu­tí zvě­da­vos­ti čte­ná­řů a čte­ná­řek, aby o stav­bách toho­hle typu pře­mýš­le­li jinak, ne jen jako o kon­struk­cích na kopci.

© Radka Ciglerová

Vaše roz­hled­ny jsou si podob­né, přes­to je kaž­dá jiná, neko­pí­ru­je­te vědo­mě sami sebe. Co mají spo­leč­né­ho a v čem se nao­pak liší?

Podo­ba­jí se tím, co je scho­va­né za veš­ke­rou naší archi­tek­tu­rou. Jsme roman­tič­tí kon­struk­té­ři. Je nám vlast­ní hle­dá­ní magie archi­tek­tu­ry skrz kon­struk­ci. Té magie, kte­rá na vás dých­ne, když vejde­te do gotic­ké­ho chrá­mu, do sta­ré fab­ri­ky nebo do oby­čej­né­ho lesa. Ta magie, co vidí­te u sta­veb domo­rod­ců v Afri­ce nebo Indonésii. Magie ukry­tá v pro­myš­le­né kon­struk­ci má svou poin­tu. Když jsou někde šrou­by, tak jsou tam vidět šrou­by, nescho­vá­vá­me je. Když hle­dá­me tvar a pro­por­ce, hle­dá­me tako­vý tvar a pro­por­ce, kte­ré slu­ší a fun­gu­jí kon­strukč­ně s daným mate­ri­á­lem. Je prav­da, že naše věže může­me dělit do něko­li­ka kate­go­rií. Tře­ba na roz­hled­ny bez šatů a na ty v šatech. Roz­hled­na Ester v Jeruza­lémě, to je typic­ká roz­hled­na v šatech: má obál­ku, kte­rá je sice pro­dyš­ná, fou­ká do ní, je skr­ze ni vidět do kra­ji­ny, ale při­tom chrá­ní nos­nou kon­struk­ci pod ní a dává jí tím pádem del­ší život­nost. Mámin­ka nebo Závist jsou napro­ti tomu roz­hled­ny bez šatů, kde samot­ná kon­struk­ce je navr­že­na jako extrém­ně odolná.

Exis­tu­je něja­ký chro­no­lo­gic­ký vývoj v tom, jak jste nazí­ra­li a nazí­rá­te na rozhledny?

Vlast­ně ne, pro­to­že někdy je od návr­hu k rea­li­za­ci půl roku, někdy dva­náct let. Tak­že někdy posta­ví­te nový nápad dřív, než ideu sta­rou mno­ho let. Mámin­ka leže­la dva­náct let v šuplí­ku, než se poda­ři­lo zís­kat všech­na povo­le­ní a pení­ze k rea­li­za­ci. Nao­pak Ester za půl roku stála.

Jak může roz­hled­na vzni­kat jen půl roku od zadá­ní ke stavbě?

Za tím je neu­vě­ři­tel­ný pří­běh. Mar­tin Raj­niš s Davi­dem Kubí­kem před lety navrh­li Vče­lín, kte­rý měl stát na Pet­ří­ně. Ale pří­pra­vy na rekon­struk­ci Pet­řín­ských zahrad běží rych­los­tí zvol­na sprin­tu­jí­cí lito­sfé­ric­ké des­ky, a tak zatím neby­lo mož­né tu stav­bu zre­a­li­zo­vat. Ten námět nám ale visel v kan­ce­lá­ři na stě­ně. A v hla­vě. Když za námi při­šel Lukáš Při­byl, teh­dy šéf Čes­ké­ho cen­t­ra v Tel Avi­vu, že máme mož­nost posta­vit dře­vě­nou roz­hled­nu kilo­me­tr a půl od Zdi nářků, v pro­stře­dí, kde se dře­vě­né kon­struk­ce nesta­ví a nikdo vlast­ně neví, jak se tam dře­vo cho­vá, tak se ten nápad vyno­řil zpát­ky. Modi­fi­ko­va­ný. Mar­tin to téma vyu­žil a navrh­nul věž s vymě­ni­tel­ným pláš­těm. Lukášův nápad měl ale jeden háček. V létě muse­la věž stát. A byl bře­zen. Nor­mál­ně se sta­ví a povo­lu­je něko­lik let! U kapi­to­ly věno­va­né Ester citu­je­me Hilla­ry­ho: „Miř­te vyso­ko! Ve snad­ném vítěz­ství je málo sta­teč­nos­ti.“ A přes­ně tak to bylo. Tým neu­vě­ři­tel­ných lidí ze ski­ci věže na papí­ře stvo­řil hoto­vou věž roze­bra­nou na čás­ti a slo­že­nou do kon­tej­ne­rů tak, že na kon­ci květ­na už jela do Ham­bur­ku. Na izra­el­ské stra­ně se sice tro­chu pro­táh­lo povo­lo­vá­ní stav­by, tak­že nako­nec nestá­la v létě, ale „až“ v lis­to­pa­du. Ale stej­ně to byla neu­vě­ři­tel­ná rychlost.

© Ivan Němec

Pří­běh Vče­lí­na tím ale nekončí.

Nekon­čí. Když byla v Jízdár­ně Praž­ské­ho hra­du výsta­va Čes­ká archi­tek­tu­ra od sece­se k dnešku, hle­da­li pořa­da­te­lé model, kte­rý by mohl stát u vstu­pu jako vstup­ní expo­nát. A sou­čas­ně chtě­li vysta­vit prá­vě fot­ky Ester. A my jsme zrov­na vyrá­bě­li dru­hou vari­an­tu Vče­lí­na Mar­ti­na Kulí­ka a jeho Gale­rii Golf Hos­ti­vař. Vče­lín měl být hoto­vý stej­ně, jako se měla otví­rat výsta­va v Jízdár­ně a do Jízdár­ny se vešel asi o půl met­ru. Tak­že bylo jas­né, co bude vstup­ní expo­nát. Výsta­va pak uka­zo­va­la sku­teč­ný Vče­lín a ved­le vise­la foto­gra­fie věže Ester. Lidi si tak moh­li pro­hléd­nout, jak se k sobě ty dvě stav­by vzta­hu­jí. Vče­lín dnes sto­jí na umě­lém gol­fo­vém kopeč­ku v Hos­ti­va­ři u pří­jez­du a sku­teč­ně fun­gu­je jako vče­lín. Je ale sou­čas­ně vlast­ně tako­vým mode­lem Ester.

Jak vypa­dá pro­ces, během kte­ré­ho navr­hu­je­te roz­hled­nu? Jede­te na mís­to, do kra­ji­ny, na kopec, tam sto­jí­te a nechá­vá­te k sobě tu kra­ji­nu nějak pro­mlou­vat, až se to otisk­ne do podo­by té stavby?

Těch pro­ce­sů je mno­hem víc a běží vět­ši­nou sou­čas­ně. Někdy to tak sku­teč­ně je, že jede­te na mís­to, a to vás inspi­ru­je. Ale čas­to je to i nao­pak — jakmi­le začne­te o roz­hled­nách pře­mýš­let, mno­ží se vám v hla­vě samy od sebe. Napa­da­jí vás pros­tě roz­hled­ny bez vaz­by na mís­to. Máte je v hla­vě. Když pak někam při­je­de­te, tenhle kata­log se začne otví­rat a vy v něm hle­dá­te námě­ty, kte­ré pak modi­fi­ku­je­te pro kon­krét­ní mís­to. Mar­tin Raj­niš nakres­lil jed­ny z prv­ních roz­hle­den na ces­tě v Japon­sku v šin­kan­se­nu z Tokia do Kjó­ta. Takhle vznik­la tře­ba prá­vě roz­hled­na Bára nebo Scholzberg.

Prá­vě Scholzberg je památ­ná stav­ba, kte­rá utkvě­la i lidem mimo archi­tek­to­nic­kou bub­li­nu. A kni­ha jí začíná.

Uvo­zu­je ji citát: „Prv­ní try­lek v pís­ni o svo­bo­dě.“ Mar­tin Raj­niš se v urči­tou chví­li roze­šel s kla­sic­kou archi­tek­tu­rou. Zba­vil se kan­ce­lá­ře a vyra­zil na ces­ty po svě­tě, do Afri­ky, na Papuu Novou Gui­neu, pře­plach­tit Atlan­tik. Z cest se vrá­til s novou vizí, s vizí archi­tek­tu­ry za dva­cet tři­cet let a před­sta­vil ji v roce 2000 v ROXY. Vzni­kl z toho pak Mani­fest při­ro­ze­né archi­tek­tu­ry. Všem to při­šlo skvě­lé, jen neby­lo úpl­ně zřej­mé, jak to má přes­ně vypa­dat. Mar­tin hle­dal skr­ze tvor­bu — a na pozem­cích, kte­ré dokou­pil ke své cha­lu­pě, posta­vil z prken jako dutou hráň nejdřív Sto­do­lu a pak na návr­ší věž Scholzberg. A tak zazněl prv­ní try­lek o svo­bo­dě, jak říká. Měla stát jed­nu zimu — a nako­nec vydr­že­la na mís­tě sedm let. Úpl­ně při­tom zvlá­dl roz­lo­žit míst­ní sta­veb­ní úřad pří­bě­hem o tom, že to není stav­ba, ale dutá hráň ve tva­ru věže s reviz­ním scho­diš­těm pro kon­t­ro­lu rov­no­měr­nos­ti pro­sy­chá­ní. Je to legen­dár­ní pří­běh, kte­rý jsme vyprá­vě­li už moc­krát. Ale od té magie hori­zon­tál­ně kla­de­ných prken a spi­rá­lo­vi­tě se točí­cí­ho scho­diš­tě se pak odví­jí dal­ší Mar­ti­no­vo uva­žo­vá­ní o archi­tek­tu­ře a dal­ší pro­jek­ty. Tady si vyzkou­šel, že to jde. Super je, že dnes, po dva­ce­ti letech, se ty teze, kte­ré Mar­tin před­sta­vil ten­krát v ROXY, sta­ly téma­ty i v glo­bál­ní architektuře. 

© Radka Ciglerová

Na mno­ha vašich věžích je naho­ře otoč­ná čer­ve­no­bí­lá korou­hev, kte­rá se hýbe pod­le toho, jak fou­ká vítr. Proč?

Korou­hev je tako­vá naše — Mar­ti­no­va — znač­ka. Je tam z čiré rados­ti a jako sym­bol toho, jak vní­má­me pří­ro­du a její síly. Když fou­ká, otá­čí se tam, kam jí pří­ro­da ukáže.

Proč potře­bu­je­me sta­vět roz­hled­ny, proč nám nesta­čí vylézt na kopec?

Pro­to­že tou­ží­me po tom vidět, co je za rohem, za kop­cem, za hori­zon­tem, posou­vat hra­ni­ce, obje­vit svě­ty. Naše kni­ha nemá jen ponouk­nout lidi, aby vyra­zi­li ven a došli na roz­hled­nu a vylez­li naho­ru. Ale i k tomu, aby popus­ti­li uzdu fan­ta­zii, nebá­li se vyna­lé­zat, mys­let nově, jít za svým snem, dál, výš. Když něco dělá­te, dělej­te to pořád­ně. Ale s pokorou.

Pro­to sta­ví­te ze dře­va, na zna­me­ní poko­ry před krajinou?

Ne beze zbyt­ku. Věž nesmí být na mís­tě, kde sto­jí, vetřel­cem, to jis­tě. Ale nejde o mate­ri­ál. I ze dře­va může­te posta­vit ošk­li­vou nebo nevhod­nou stav­bu v kra­ji­ně. Nao­pak znám roz­hled­ny, kte­ré jsou krás­né a skvě­lé a jsou posta­ve­né tře­ba z kame­ne, kovu nebo jsou zrca­dlo­vé a kra­ji­nu odrá­že­jí. Na roz­hled­nu a vlast­ně na jakou­ko­li stav­bu se budou lidi dívat tře­ba dva­cet, pade­sát nebo víc let. Pro­to je potře­ba sta­vět s respek­tem k mís­tu, s poko­rou a vlast­ně i tro­chu obyčejně.