Už jsme si zvyk­li, že jsi vcel­ku žán­ro­vý cha­me­le­on, ale přes­to mě pře­kva­pi­lo, když jsi při­šel s tak atmo­sfé­ric­kým horo­rem, jaký před­sta­vu­je Zatlou­ká­ní hře­bů. Co tě při­mě­lo vrh­nout se tím­to směrem?

Vlast­ně nic kom­pli­ko­va­né­ho, pros­tě nad­še­ní. Pra­cí s tex­tem se živím, ovšem ne v pro­za­ic­ké for­mě. Pro časo­pis 100+1 zahra­nič­ní zají­ma­vost musím kaž­dý den dát dohro­ma­dy nebo uče­sat kvan­ta pís­me­nek. Tak­že kdy­ko­liv se vrh­nu do psa­ní kníž­ky, zna­me­ná to, že během pra­cov­ní doby datlu­ju a ve svém vol­nu zase datlu­ju. Abych se v téhle kon­fi­gu­ra­ci vydal na něko­li­ka­mě­síč­ní ces­tu, kte­rá mě vyždí­má sko­ro dosu­cha, potře­bu­ju se pro nápad oprav­du nadchnout. A obvykle tak při­spí­vám do žán­ru, kte­rý mě zrov­na baví číst a jenž pře­de mě ide­ál­ně kla­de nové nástra­hy. Před lety mě vel­mi bavi­la akč­ní fan­tas­ti­ka, tak­že vznik­ly Čepel ent­ro­pieOrga­nic­ká oprát­ka. Pak mě pohl­ti­ly noi­ro­vé anti­de­tek­tiv­ky, pro­to jsem ze sebe vysy­pal Posmrt­nou pre­da­ciSmě­jí­cí se bes­tie. Teď mě fas­ci­nu­je horor, kte­rý už jsem si něko­li­krát ohma­tal povíd­ka­mi. Zatlou­ká­ní hře­bů je mojí prv­ní vel­kou výpra­vou do těch­to žán­ro­vých vod a… uvi­dí­me, jest­li i v tomhle pří­pa­dě poje­du po dvojicích.

Opro­ti tvým před­cho­zím kni­hám je Zatlou­ká­ní hře­bů dale­ko komor­něj­ší zále­ži­tos­tí. Když to vez­me­me do důsled­ku, ode­hrá­vá se v jed­nom, respek­ti­ve dvou domech a pak pře­de­vším v hla­vách jed­not­li­vých postav. Jak těž­ké bylo pře­ori­en­to­vat se ze zbě­si­lé­ho ryt­mu plné­ho akč­ních atrak­cí na psy­cho­lo­gic­ké pojetí?

Ve sku­teč­nos­ti vůbec. Nao­pak mám pocit, že do urči­té míry zpo­ma­lu­ju už něko­lik let. Prv­ní dvě řež­by byly zbě­si­lé, detek­tiv­ky s Vin­cen­tem sice pořád měly někte­ré akč­ní prv­ky, ale víc než tem­po měně­ných zásob­ní­ků ve zbra­ních a hek­to­li­t­ry krve je kupře­du táh­ly hláš­ky a ciga­re­ty. Hře­by v sobě mísí víc rovin, urči­tý prvek vyšet­řo­vá­ní je v nich taky a urči­tě se nedá říct, že by pře­šla­po­va­ly na mís­tě. Sáze­jí ale zase na jiné prv­ky. I pro­to mě tolik bavi­lo je psát, najed­nou jsem se totiž nemohl spo­leh­nout na to, že když se posta­vy budou pří­liš dlou­ho vyke­cá­vat, něco v jejich oko­lí vybuch­ne a děj se pova­lí dál. Musel jsem si najít jiné ces­ty, jak udr­žet zájem. Teď už jen dou­fám, že se mi to povedlo.

Při čte­ní jsem si taky čas­to kla­dl otáz­ku, jak moc je pro tebe důle­ži­té, aby byl horor ukot­ven v rea­li­tě. Pro­to­že se mi zdá, že přes­to­že vyu­ží­váš i okult­ní moti­vy a nad­při­ro­ze­no, tak jádro pří­bě­hu s raci­o­na­li­tou a jejím naru­šo­vá­ním ve sku­teč­ném svě­tě vědo­mě pra­cu­je. Jak tyhle vzta­hy vidíš ty?

Čím jsem star­ší, tím víc si uvě­do­mu­ju, že mís­to mon­ster, zom­bie a mimo­zemš­ťa­nů mě mno­hem víc děsí zálo­hy na daně a ros­tou­cí ceny ener­gií, tak­že rea­li­ta je v horo­ru napros­to klí­čo­vá. Důle­ži­tá je pod­le mě i stra­nou horo­rů — stej­ně jako kte­rá­ko­liv jiná fan­tas­ti­ka je totiž i horor scho­pen rea­go­vat na náš svět a jeho udá­los­ti. Pří­běh sice může být smyš­le­ný, to ale nezna­me­ná, že je prázd­ný a nena­jde se v něm žád­né rele­vant­ní sdě­le­ní. Pokud by se od rea­li­ty odtr­hl a vzni­kal ve vakuu, ztra­til by znač­nou část své­ho kouzla.

Strach je navíc veli­ce oše­met­ná zále­ži­tost a kaž­dé­ho z nás děsí něco jiné­ho. Něko­mu se nava­lu­je z muče­ní, jiný si uží­vá honič­ky s nemrt­vý­mi. Já jsem bohu­žel zjis­til, že jakmi­le se v kni­ze obje­ví něja­ké pro­va­ře­né stvo­ře­ní nebo pří­liš výraz­né prv­ky nad­při­ro­ze­na, nedo­ká­žu se zba­vit poci­tu, že čtu dílo fik­ce. Namís­to stra­chu je pak text v tom lep­ším pří­pa­dě poho­dl­ná zába­va, což urči­tě není špat­ně, ale záro­veň to není ten druh zážit­ku, kte­rý od horo­ro­vé kníž­ky chci. I když samo­zřej­mě exis­tu­jí výjim­ky, tře­ba Seve­ro­a­me­ric­ké jezer­ní pří­še­ry od Natha­na Bal­lin­gruda v mno­ha povíd­kách krás­ně doklá­da­jí, že tře­ba i pří­běh s upí­ry se dá posta­vit na hla­vu tako­vým způ­so­bem, aby byl svě­ží, neotře­lý a děsivý.

Bal­lin­grud spo­lu s Bri­a­nem Even­so­nem, Livií Llewelly­no­vou a tře­ba Tho­ma­sem Ligot­tim mi pak uka­zu­jí, že pokud mnou má něco otřást, musí to být více reál­né než nad­při­ro­ze­né. A také by to mělo mno­hem víc nazna­čo­vat než vysvět­lo­vat. Pro­to­že nedo­ře­še­né otáz­ky nás nutí o pří­bě­hu pře­mýš­let. A když už jsme do děje hlou­bě­ji pono­ře­ní, snad­ně­ji pod­leh­ne­me jeho nástra­hám. Even­son doká­že napsat oby­čej­né pří­běhy, ve kte­rých jako by se vždyc­ky utrh­la jed­na nebo dvě nit­ky pocho­pi­tel­nos­ti — a když pak začne tla­čit na pilu, pře­di­vo rea­li­ty se začne párat. Jeho povíd­ky jsou jako sny, kte­ré když něko­mu vyprá­ví­te, neu­stá­le boju­je­te s pro­blé­mem, že ve vašich hla­vách dáva­ly smy­sl, ale po vyslo­ve­ní nahlas půso­bí div­ně. Llewelly­no­vá zase v pří­bě­hu Ta, co jde prv­ní pra­cu­je s ano­ny­mi­tou a zou­fal­stvím živo­ta v kor­po­rá­tu, kde nemá­te před­sta­vu o tom, k čemu vaše sna­ha vlast­ně vede, a celou dobu tak boju­je­te s poci­ty bez­vý­znam­nos­ti. Jen teda Llewelly­no­vá tuhle vizi pro­hna­la not­nou dáv­kou Lovecraf­ta… Horor mám zkrát­ka mno­hem rad­ši, když si na něj do znač­né míry můžu sáh­nout, ale záro­veň se vůči mně cho­vá tajem­ně. A s tímhle uvě­do­mě­ním jsem se pus­til do psa­ní Zatlou­ká­ní hře­bů.

Román se kro­mě pro­pa­du do para­no­ie a sma­zá­vá­ní hra­nic rea­li­ty věnu­je také limi­na­li­tě a limi­nál­ním či opuš­tě­ným pro­sto­rům. Čím tě ten­to kon­cept fascinuje?

Kon­cep­tem limi­na­li­ty mi inter­net koneč­ně pomohl vysvět­lit, proč mě vždyc­ky děsi­la vybyd­le­ná mís­ta, kte­rá se obvykle hemží živo­tem — vylid­ně­né poslu­chár­ny, dlou­hé hote­lo­vé chod­by, prázd­ná nádra­ží nebo tře­ba uli­ce bez aut. Prá­vě v tako­vých se totiž limi­na­li­ta vymy­ká naší kon­t­ro­le: Limi­nál­ní pro­stor je jed­no­du­še řeče­no tako­vý, jakým ces­tu­je­me mezi bodem A a bodem B. Může to být scho­diš­tě, výtah, ale klid­ně i čekár­na u dok­to­ra. A tenhle kon­cept se samo­zřej­mě dá apli­ko­vat taky na psy­chi­ku, kdy před­sta­vu­je rozkol, váhá­ní, ten moment čiré­ho zou­fal­ství, kdy máte slo­vo na jazy­ku, ale stá­le se vám ho neda­ří vyslo­vit… Pokud jsme v tako­vých vylid­ně­ných pro­sto­rách nebo dušev­ních sta­vech pří­liš dlou­ho a začne­me si uvě­do­mo­vat onu nejis­to­tu, kte­rá se k nim váže, může nás popad­nout nefal­šo­va­ná panika.

Člo­věk je totiž soci­ál­ní tvor, kte­rý je zvyk­lý na to, že v urči­tých mís­tech je zkrát­ka vždyc­ky obklo­pen lid­mi. Pokud tomu tak není, při­pa­dá­me si nesví. Nemů­že­me setřást pocit, že je něco špat­ně. Nejed­nou se mi sta­lo, že jsem čekal na auto­bus, kte­rý nepři­jíž­děl, a na zastáv­ce nikdo dal­ší nebyl. Najed­nou jsem zne­jis­těl, věci pře­stá­va­ly dávat smy­sl. Začal jsem pochy­bo­vat sám o sobě. Jsem tu správ­ně? Nesple­tl jsem si čas? Kde sak­ra všich­ni jsou? Auto­bus pak při­jel a celé tohle vyhlí­že­ní záře reflek­to­rů se sta­lo osa­mě­lým ost­rův­kem nejis­té­ho děsu, kte­rý se ale doká­zal zarýt hlu­bo­ko pod kůži. A tako­vý strach jsem chtěl mít v knížce.

Zatlou­ká­ní hře­bů pra­cu­ješ s moti­vy nale­ze­ných doku­men­tár­ních mate­ri­á­lů, což vyža­du­je nut­nost odli­šit tako­vé tex­ty i ve vyprá­vě­ní. Bylo těž­ké neo­pa­ko­vat se na poměr­ně krát­kém pro­sto­ru, nebo sis to užíval?

Spíš uží­val. Zdro­jů, ze kte­rých pro Zatlou­ká­ní hře­bů „čer­pám“, je hro­ma­da. A zajis­tit, aby kaž­dý měl ale­spoň tro­chu svůj hlas a tex­ty růz­ných cita­cí nebo komen­tá­řů nevy­pa­da­ly, jako že jsem je všech­ny psal já, byl pří­jem­ný jazy­ko­vý oří­šek. Do vší té změ­ti smyš­le­nek a faleš­ných zdro­jů jsem zamí­chal také pár sku­teč­ných odka­zů na reál­né vědec­ké prá­ce i stu­die. Aby ale nepů­so­bi­ly jako pěst na oko, musel jsem najít něja­kou spo­leč­nou rovi­nu, ve kte­ré se rela­tiv­ně váž­ně tvá­ří všech­ny vsuv­ky. Kde je prav­da, to už si kaž­dý bude muset najít sám.

Jaký je vůbec tvůj vztah k horo­ru? A mohl bys dát něja­ká svá dopo­ru­če­ní, co by měl čte­nář tvé kni­hy znát nebo kam se dále vydat?

Na tohle už jsem vlast­ně do znač­né míry odpo­vě­děl. Nicmé­ně seznam by nebyl kom­plet­ní, kdy­bych nezmí­nil Hou­se of Lea­ves od Mar­ka Danie­lewské­ho. Vlast­ně nechá­pu, jak jsem o téhle kníž­ce doká­zal doteď nemlu­vit, pro­to­že v pří­pa­dě Zatlou­ká­ní hře­bů byla prá­vě ona tou roz­buš­kou, kte­rá mě odpá­li­la nato­lik, abych pár měsí­ců kaž­dý den po veče­rech psal.

Hou­se of Lea­ves je pří­běh o tom, že se v domě obje­ví dve­ře, kte­ré by tam jed­no­du­še nemě­ly být. Jejich exis­ten­ci si nikdo nedo­ve­de vysvět­lit, a tak je maji­te­lé ote­vřou — o tom, co se děje dál, nato­čí doku­ment, kte­rý kni­ha do znač­né míry ana­ly­zu­je. Vlast­ně by se tedy dalo říct, že Hou­se of Lea­ves spa­dá do kate­go­rie „found foo­tage“ a otřás­la mnou stej­ně sil­ně jako Záha­da Blair Witch kdy­si dáv­no malým Vilé­mem. Kaž­dý den jsem ke kni­ze sedal a dostá­val od ní jed­nu dáv­ku fas­ci­na­ce za dru­hou. Nejed­nou jsem si navíc uvě­do­mil, že text doslo­va hltám, zapo­mí­nám dýchat a že jsem napnu­tý. Exis­tu­je vel­mi málo knih, kte­ré mi pro­nik­ly tak hlu­bo­ko do mor­ku kos­tí. A když jsem s ní skon­čil, zůsta­la ve mně hro­ma­da inspi­ra­ce. Pak už jsem pros­tě musel napsat něco vlastního…

Před­po­klá­dám, že Zatlou­ká­ní hře­bů je ve tvých očích uza­vře­ná kni­ha. Je tomu tak? A chys­táš už něja­ký dal­ší román, nebo se na něja­ký čas uchý­líš zase k povíd­kám v antologiích?

Jo, hře­by jsou zatlu­če­ny, žád­né pokra­čo­vá­ní se nechys­tá. Od samé­ho začát­ku jsem k nim při­stu­po­val jako ke kni­ze, kte­rá všech­no nevy­svět­lí a bude nut­né ji inter­pre­to­vat. Ostat­ně ty jsi někte­ré pasá­že chá­pal jinak, než já je zamýš­lel, a betačte­ní zase při­šlo se svý­mi teo­ri­e­mi. Kou­zel­né na ode­zvě bylo, že všech­ny mož­nos­ti dáva­ly smy­sl a klid­ně by moh­ly být prav­di­vé. Kdy­bych začal psát dal­ší díl, nut­ně bych někte­ré aspek­ty nejis­to­ty musel roze­hnat, a zatím­co něko­mu bych dal za prav­du, jiné­mu bych ako­rát zka­zil odha­lo­vá­ní konspirací.

Co se dal­ších kní­žek týče, kdo­ví. Čím jsem star­ší, tím del­ší potře­bu­ju rekon­va­lescen­ci po dopsá­ní tex­tu. Nápa­dy a myš­len­ky mám na povíd­ky i na něco vět­ší­ho, ale není kam spě­chat. V kli­du budu rege­ne­ro­vat a čekat, až mě zase něco odpá­lí tak mohut­ně, abych to ze sebe potře­bo­val ven­ti­lo­vat klávesnicí.


Pod­cast Host mezi řád­ky s Vilé­mem Koub­kem si může­te poslech­nout zde:

Náš pod­cast si může­te poslech­nout také na těch­to platformách:

Apple Pod­casts
Audi­o­lib­rix