Někte­ří bás­ní­ci prý medi­ál­ně pro­te­žo­va­ný­mi cena­mi pohr­da­jí, jak Mag­ne­sii Lite­ru (a poezii) vní­má­te Vy?
Výroč­ní ceny chá­pu jako pub­li­cis­tic­ký žánr, kte­rý s sebou nese oče­ká­va­nou míru sty­li­za­ce, zkres­le­ní. Není tře­ba se neu­stá­le pohor­šo­vat nad tím, že v očích poro­ty je něja­ká kon­krét­ní sbír­ka hla­so­vá­ním posta­ve­na nad jiné. Jde o ritu­ál­ní způ­sob komu­ni­ka­ce s pub­li­kem, kte­ré celou scé­nu nesle­du­je a rádo si nechá pora­dit od co mož­ná nej­fun­do­va­něj­ší poro­ty, jaké dvě tři kni­hy „sto­jí letos za to“. Rozu­mí se samo sebou, že kdo má o poezii váž­ný zájem, s cena­mi si nevy­sta­čí. Sku­teč­né oce­ně­ní v lite­ra­tu­ře má vždy podo­bu slov­ní a váhu bude mít vždy pod­le toho, jaká ta slo­va budou. Ostat­ně poro­ty k nomi­no­va­ným titu­lům pub­li­ku­jí i krát­ká zdů­vod­ně­ní, neza­zna­me­nal jsem ale letos ani dří­ve dis­ku­se o jejich při­lé­ha­vos­ti, z něja­ké­ho důvo­du se řeší jen pola­ri­ty ano/​ne, chybí/​přebývá, potaž­mo skan­dál. To pova­žu­ji za igno­ro­vá­ní toho, oč v poezii jde, v tom vidím feti­ši­za­ci sou­tě­že: odbor­ní­ci i bás­ní­ci (pokud neml­čí) si s gustem vybí­ra­jí bul­vár­ní pohled na věc a násled­ně se pohor­šu­jí nad níz­kos­tí celé té sou­těž­ní maš­ka­rá­dy. Osten­ta­tiv­ně pohr­dat oce­ňo­vá­ním může mít smy­sl v růz­ných výji­meč­ných situ­a­cích, kdy jde o otáz­ku etic­kou, jak bylo a stá­le je vidět u kau­zy Ortel, či při růz­ných pří­le­ži­tos­tech, kdy bylo vrá­ce­no či nepři­ja­to oce­ně­ní od Milo­še Zema­na. Pohr­dat ale samot­nou sou­těž­ní pova­hou oce­ně­ní zna­me­ná pro­je­vo­vat neschop­nost být sho­ví­va­vý vůči způ­sobům „neza­svě­ce­ných“. Lidé mimo lite­rár­ní obec na ritu­ál oce­ně­ní čeka­jí. Účast­nit se jej je jako zdvo­ři­le odpo­vě­dět na pozdrav, není to zapro­dá­ní se ďáblu. Morál­ní kre­dit si člo­věk může udr­žet i jinak než izolací.

Není tajem­stvím, že poezie je men­ši­no­vým žánrem i v komu­ni­tě váš­ni­vých čte­ná­řů; jak bys­te její před­nos­ti a smy­sl „pro­dal“ těm, kte­ří před ní mají ostych? 
V této sou­vis­los­ti se čas­to mlu­ví o tom, že čte­ní bás­ní pro­bí­há výhrad­ně v úzkém pro­stře­dí lite­rár­ní komu­ni­ty. Ale není sil­ná a živá bás­nic­ká komu­ni­ta tím, co prá­vě může uči­nit poezii zají­ma­vou? Ach, být tak ve tři­cá­tých letech, jaké to ten­krát asi bylo! Rozu­mí se, jak živá a sil­ná ten­krát ta bás­nic­ká komu­ni­ta byla. Jeden by se hned dal na bohe­mis­ti­ku nebo i na čte­ní, jen aby s tím pro­stře­dím mohl tro­chu sply­nout. V sou­čas­nos­ti bás­nic­ká komu­ni­ta sílí a tím nevy­hnu­tel­ně sílí i její při­taž­li­vost. Až bude v plné síle, její hra­ni­ce pře­sta­nou být tak ost­ré. Jest­li se to sta­ne, nevím – tak ovšem, mys­lím, ten mecha­nis­mus fun­gu­je. Komu­nit­ní cha­rak­ter poezie není jejím stig­ma­tem, ale přirozeností.

Pra­cu­je­te jako soft­wa­ro­vý ana­ly­tik, sta­ví­te si alter­na­tiv­ní rodin­ný dům ze slá­my, ve Vašich bás­ních sou­se­dí iro­nie a patos; jak zvlá­dá­te tyto divo­ké kontrasty? 
Ana­ly­ti­kem jsem pro­to, že to je sho­dou náhod způ­sob, jakým doká­žu uži­vit svou rodi­nu. Ze slá­my se od jara chys­tám sta­vět pro­to, že je to po všech strán­kách skvě­lé. Nikdy mi nepři­šlo, že bych tyto dvě věci musel nějak klou­bit. Stej­ně je to s iro­nií a pato­sem. Copak když někdo řek­ne něco iro­nic­ké­ho, mlu­ví tak neu­stá­le – i před­tím i potom? Růz­né módy se v řeči mísí a sou­se­dí spo­lu zce­la běž­ně. Sty­li­za­ce v poezii čas­to vede k tomu, že je celá báseň pod­ří­ze­na jed­no­mu módu a odchy­lu­je se od něj jen opa­tr­ně. Mys­lím, že aby sty­li­za­ce v poezii byla zají­ma­vá, nesmí se pře­hna­ně držet jed­né polo­hy. Čte­nář by měl vždy být ve stře­hu a sám aktiv­ně roz­po­zná­vat, co je k smí­chu, co je váž­né a podobně.

Foto Jit­ka Hanušová