Z jaké potřeby vznikla vaše třetí kniha?
Psaní knih obecně vzešlo z mé potřeby říct všechno to, co jsem měl v sobě nakupeno za ty roky, co se zahradní architektuře věnuju. Taková prodloužená práce našeho ateliéru, televizního pořadu nebo seminářů, které děláme, jejich zhmotnění do pevné vazby. Když vznikla první kniha nazvaná Žijte ve své zahradě, začali za mnou chodit lidé, kteří mi říkali, že jim její čtení dramaticky změnilo život. I proto jsme napsali druhou knihu Zelené pokoje a teď i novinku Zahrada je pro radost. Pořád máme co říct, i když koncept je u každé knihy trochu jiný. Tentokrát ukazujeme příběhy zahrad.
Proč?
Protože na příbězích a obrazech zahrad se naše filozofie poměrně dobře ukazuje, to je to, co čtenářům asi nejvíc pomůže zamyslet se nad jejich vlastní zahradou. Dostali jsme se s ateliérem Flera do fáze, že pro nás pracuje třicet architektů, děláme opravdu hodně zahrad, máme řadu fotografů a ti se zdokonalují v zaznamenávání našich zahrad víc a víc, jezdí je fotit opakovaně, v různých ročních obdobích. To všechno hrálo roli, když jsme zvažovali nápad napsat třetí knihu. Ostatně, Vinnetou měl taky tři díly, tedy ty zásadní, na kterých jsem vyrostl, takže tuhle knihu beru jako poslední výstřel — a snad ho ve zdraví přežiju.
Koncepce této knihy stojí na dvanácti realizacích. Jak jste z toho množství zahrad, které navrhujete, vybírali zrovna tuhle dvanáctku?
Snažili jsme se vybírat zahrady, které budou co nejvíc různorodé. Aby si každý čtenář v knize našel takovou zahradu, která bude typově nebo rozlohou nebo polohou co nejvíc podobná té jeho. Míchali jsme venkovské a městské zahrady, velké i malé, navíc jsme museli vybrat fotogenické zahrady. To je trochu paradox: některé zahrady jsou skvělé v tom, jak to v nich žije, jejich majitelé v nich tráví spoustu času, jsou v nich opravdu rádi, všechno dokonale funguje — ale nějak se stane, že ta zahrada není fotogenická. Což je škoda, ale na fotkách v knize to kouzlo takové zahrady prostě nevynikne. Naštěstí to neplatí často nebo nějak plošně. Podstatným kritériem byla také ochota majitelů.
Řekl někdo ne?
Ne, neřekl. Důležitým kritériem pro nás bylo taky to, jak se kdo o svoji zahradu stará. Nestačí totiž zahradu dobře naprojektovat, je potřeba v ní dál být a pečovat o ni — a na zahradách, kterým jejich majitelé věnují lásku a péči, je to vidět. Samozřejmě nemluvím o nějaké dřině nebo úmorných hodinách práce, ale trochu se své zahradě věnovat musíte, aby se vám odvděčila.
Co nového jste objevil, když jste díky knize zahrady znovu viděl takhle pospolu jako soubor o dvanácti položkách?
To byl skoro terapeutický zážitek. Když jsem si poprvé sedl ke třetí knize a začal se s hlavou v dlaních soustředit na to, co nového chci vlastně říct, došla mi důležitá věc. V poslední době si všímám toho, jak podstatné je pro mě zjednodušování, zpomalování. Dřív jsme s tím nejlepším svědomím procházeli s klienty seznam toho, co všechno je dobré mít na zahradě, aby se v ní cítili dobře. Dnes s tím nejlepším svědomím říkám, jak málo stačí, aby se cítili dobře. To je vlastně filozofie knihy: sednout si pod strom s někým, koho máte ráda, je mnohem zásadnější než to, jaké všechny moderní prvky si do své zahrady pořídíte. Zahrada je náruč. Nezmění vám život, ale když si ji citlivě a pravdivě vymyslíte, nabídne vám možnost si ten život užívat. Skvělá zahrada není o penězích, o velikosti ani o sofistikovaných postupech.
A v čem je tedy kouzlo dobré zahrady?
V tom, že jste přítomná, víte, co vám dělá v životě dobře, kde stojíte a co chcete, taky co nechcete, s kým to chcete — a když si na tohle opravdu pravdivě odpovíte, budete schopná také říct, co potřebujete od své zahrady a jak má vypadat. A možná právě zjistíte, že nemusí být nijak složitá a sofistikovaná, že tady není proto, aby ji někdo obdivoval, ani sousedi ne, že je tu proto, abyste se v ní prostě a jednoduše cítila dobře a denně si ji užívala.
Je tahle vaše filozofie obecnějším trendem?
Určitě, alespoň v nějaké naší bublině. Ale přál bych si, aby to rezonovalo obecně ve společnosti. Ten trend stojí na zjednodušení, skromnosti, pokoře, lokálnosti. A je pochopitelně spojený s trvalou udržitelností. Ostatně netýká se jen zahradní architektury, ale gastronomie, módy, kultury. Ne každý klient to samozřejmě má takhle pojmenované, ale všímám si, že v posledních měsících k nám chodí lidé, kteří mají sice opravdu hodně peněz, ale říkají: My nepotřebujeme takhle velký dům, uděláme to menší, skromnější, nevíme proč, ale tak to cítíme a dává nám to smysl. Dřív jsme byli daleko častěji svědky toho, že skrze gastronomii, technologie, módu nebo třeba vlastnictví domu, zahrady nebo auta si lidé dokazovali svůj společenský status. To se mění. Už si nepotřebujeme nic moc dokazovat. Mám z toho radost.
Proč přesně vám to dělá radost?
Protože je to nejlepší cesta ke zdravější planetě. Největší problém ekologické krize je konzum, naše věčná nenasycenost, hromadění. A já jsem svědkem toho, jak se lidé vzdávají konzumních lákadel, stávají se skromnějšími a dělají to dobrovolně. Navíc už to není nějaký underground, ale stává se to něčím docela běžným.
Stačí to — začít na vlastní zahradě?
Vaše zahrada je přece pro vás to nejbližší a nejsnáze uchopitelné téma. Politické nebo společenské změny jsou samozřejmě potřeba, ale zároveň se z té potřeby stává těžká deka, která na nás padá, sotva si na to vzpomeneme. Vaše zahrada je kousek kabátku zeměkoule. To je ten kus země, který máte na starosti jen vy a můžete na něm udělat cokoli — dobrého nebo špatného, přínosného nebo ničivého. Nemusíte řešit strategie vlád, ale to, jestli na své zahradě zadržujete dešťovou vodu, staráte se o půdu, sejete a sázíte lokální semena a sazenice nebo stromy, které patří do naší krajiny, nepoužíváte chemii, znáte svoje brouky — a mluvíte o tom se sousedy a návštěvami. Dneska říkáme klientům: sázejte stromy, velké stromy, ne malinké stromky se zastřiženými korunkami, ale skutečně velké stromy, které budou čistit vzduch, zadržovat vodu. Každý takový strom na vaší zahradě pomáhá, aby se nepřehřívalo město. Navíc když máte rodinu, můžete tenhle přístup tím, jak ho žijete, předávat i dětem.
Vy máte čtyři děti — funguje to vysvětlování?
Ano, bavíme se často o krajině i ekologii, když sedíme v zahradě u ohně, naše děti moc dobře chápou, jak to funguje. Těší se na to, jak budou aktivní nebo třeba půjdou volit. A já jsem si jistý, že tahle generace nezvolí někoho, kdo to s planetou nebude myslet vážně, protože si uvědomuje, že ekologie je prostě zásadní téma.
Vydáváte knihy, točíte pro televizi, pořádáte školení a workshopy, šíříte svoji filozofii — a tím i svoje poměrně ojedinělé know-how. Jak jste u vás ve studiu přemýšleli o tom, zda a jak si to know-how střežit?
V první třídě jsem měl nápad, nakreslil jsem ho a kamarád ho po mně obkreslil. To bylo první vykradení know-how, které jsem zažil. Nevím, jestli už tehdy, ale určitě mi v průběhu života došlo, že buď máte v životě nápady, nebo je nemáte. Není to tak, že máte jeden jediný geniální nápad, a když vám ho vezmou, nikdy už jiný mít nebudete. Vlastně naopak. Navíc věřím, že je humánní šířit to, k čemu dospějete, pokud to považujete za prospěšné, a ne si to střežit pro sebe. Lidskost v jiných oborech si asi představíte snadněji, ale chovat se lidsky v mém oboru? To s sebou nese asi právě tohle — že sdílíte svoji filozofii, protože jí věříte. Nejde o design, ale o planetu. Máme v kurzech deset tisíc lidí a já jim všem můžu klidně říct, jak přemýšlím, v co věřím a proč mi to dává smysl. Že nemá význam přivézt asijskou bonsaj a trápit ji na české zahradě nebo vymýšlet nějakou pseudoprovensálskou výsadbu, že je mnohem smysluplnější si na té zahradě zasadit jabloně a pivoňky. Navíc lidé z mých kurzů by si stejně asi nikdy nenajali zahradního architekta, ale dělali by si svoje zahrady sami svépomocí, jen by asi hned nevěděli, jak na to. Takže tím dost možná ani nepřicházím o klienty.
Zmínil jste pojem česká zahrada. Existuje něco jako typická česká zahrada?
Ano! Je jednoduchá a čistá. Lokální. Odkazuje k českým hájům a lukám, k naší krajině, která se otiskuje v naší zahradě: není univerzální, protože je trochu jiná v jižních Čechách a jiná na severu v podhůří. Architekti a zahradní architekti ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století si uvědomovali jedinečnost české krajiny a odkazovali k ní ve svých realizacích zahrad. To se bohužel přerušilo s nástupem nacismu a pak komunismu, kdy se pobyt na zahradě vnímal spíš jako buržoazní přežitek, pokud jste tedy nepěstovali zeleninu a nestavěli skleník podle Receptáře. To je kouzelné, ale je to jen jedna výseč našeho oboru. Zahrady kolem vil obě totality rozsekaly na malé kousky, podobně jako obsadily ty vily a nastěhovaly do nich několikanásobně víc lidí, než bylo původně v plánu. Ty domy samozřejmě trpěly, ale stejně trpěly i zahrady. Zahradní architektura jako obor má tedy jen málo, na co by navázala.
Inspirujete se v zahraničí?
Ano, ale hlavně pokud jde o principy, ne o konkrétní rostliny. V Anglii nebo ve Francii se skvěle starají o svoje zahrady, chápou, jak důležitý je uliční prostor. To je pro nás inspirativní, ale netaháme do Česka levandule a jiné středomořské rostliny, nedařilo by se jim tady a nepatří sem. Sem patří růže, pivoňky, ovocné stromy.
Daří se vám být v zahradě nepracovně? Myslím tím, jestli umíte odpočívat ve své vlastní zahradě, tak jak to učíte své klienty.
Přál bych si, aby takového času bylo víc, učím se ho mít a jde mi to čím dál tím líp. Podařilo se nám s ateliérem Flera pořídit nádherný statek v jižních Čechách, jmenuje se Baldýnka. Tam zažívám kvalitní čas, i když i Baldýnka je projekt. Odpočívám tam, pečuju o vyvýšené záhony, stavím kurník a učím se zpomalit. Pěstuju brambory, testujeme, jak se daří různým trvalkám.
Co přesně je Baldýnka za projekt?
Od jara začneme s workshopy, které tam budeme pořádat. Většina mých aktivit se odehrává u počítače, děláme online kurzy, kreslíme a navrhujeme — a Baldýnka je v tomhle skvělá možnost jít do terénu a vzít tam naše klienty a kurzisty, ukázat jim přímo v takové modelové zahradě, jak to chodí. Aby se třeba nebáli přírodní vody a viděli, jak se staví a jak vypadá zahradní jezírko a kdo kolem něj díky té vodě žije a jak moc to pak takové zahradě prospívá.
Máte za sebou projekty na několika kontinentech, ocenění, kus práce. Máte ještě nějaký nesplněný sen?
Zahraniční realizace jsou vždycky obohacující. Počínaje Asií a konče třeba Dánskem. Stejně obohacující jsou ale i projekty doma, klidně úplně ty malé. Zažil jsem, že od nás z ateliéru odcházeli lidé se slzami štěstí v očích, protože se poprvé setkali s tím až terapeutickým přístupem k sobě a své zahradě, manželé, kteří si díky nám promluvili, protože se potřebovali srovnat s projektem své zahrady, a tak si řekli věci, které by si jinak asi neřekli. Splnil jsem si toho hodně. Můj současný sen je právě ta naše Baldýnka. Nepospíchám na ni. Je to projekt na celý zbytek života — a když ho náhodou nestihnu dokončit, mohou v něm, pokud budou chtít, pokračovat moje děti. Tam nacházím klid. Tam mám z práce mozoly. Tam si u práce zpívám…
Ferdinand Leffler (1978)
Vystudoval obor krajinné plánování v kombinaci se zahradním inženýrstvím na České zemědělské univerzitě.
Je zakladatelem ateliéru zahradní architektury Flera, který patří k největším v Evropě. Věnuje se projektům soukromého i veřejného prostoru a několikrát se svým týmem získal titul Zahrada roku a další ocenění. Úspěšně realizuje projekty v Evropě i ve světě — v Kanadě, ve Střední Americe nebo na africkém Zanzibaru.
Je spoluautorem a moderátorem oceňovaného televizního pořadu Ferdinandovy zahrady. Vydal knihu Žijte ve své zahradě (2017; anglicky 2018), Zelené pokoje (2019) a knížku pro děti Kukadýlko (2016).
V rámci projektu Flera Academy pořádá přednášky a workshopy pro veřejnost. Svými vystoupeními a publikacemi usiluje o osvětu v oblasti zahradní architektury a o konstruktivní diskusi mezi odbornou a laickou veřejností. Je propagátorem zodpovědného životního stylu a ekologického přístupu k planetě Zemi.